Podsumowując: w Stanach ochrona praw autorskich nie obejmuje takich rzeczy jak mechanika. Obrazki, instrukcja - tak, ale zasady - już nie. Czyli mogę wykonać sobie samoróbkę dowolnej gry, jeśli tylko elementy narysuję/wykonam sam (w tym instrukcję). Ciekawe podejście (choć moim zdaniem trochę krzywdzące - chroni grafików, ale projektantów gier już niekoniecznie).Here is the actual US Government site regarding games
http://www.copyright.gov/fls/fl108.html
and just a glimpse as to what it says (you can go read the whole thing if you want)Without getting in too much detail Copyright law does not forbid you from creating a clone of a game. Granted the scanning and downloading of images and rules does in fact violate US copyright laws but to print out and exact clone of a game is not a violation and if you go on to read the siteThe idea for a game is not protected by copyright. The same is true of the name or title given to the game and of the method or methods for playing it.
So for me to create my own version of "Dune" as long as I use my own images for the game board and cards I have every right to do so. I can even market my own game baring the use of any copyrighted materials (see below)Once a game has been made public, nothing in the copyright law prevents others from developing another game based on similar principles.
Some material prepared in connection with a game may be subject to copyright if it contains a sufficient amount of literary or pictorial expression. For example, the text matter describing the rules of the game, or the pictorial matter appearing on the gameboard or container, may be registrable.
Co sądzicie o takim podejściu? Z perspektywy gracza i projektanta? Chyba rozumiem racjonalność takiego prawa. Z jednej strony - chroni przed zastrzeżeniem praw do "mechanik elementarnych" (np. roll&move). Z drugiej - stanowi klarowną wykładnię dla gier typu "Eurobiznes" (mechanika ogólnie znana, ale od siebie dołożę nową planszę, tekst na kartach, itepe).
I jeszcze jedna kwestia. Nie znam się na prawie USA. Jak mają się copyrighty do patentów? Czy (mimo że prawo copyrightowe tego nie chroni) mogę opatentować mechanikę (np. Rondel)?