Galatolol pisze: ↑21 wrz 2020, 16:48
Nie mam zamiaru zażarcie bronić klimatyczności rdzewienia pociągów, bo właściwie mnie to nie obchodzi, ale powiem, że tematycznie jeden OR to ok. dekady, więc te pociągi nie znikają z dnia na dzień.
W punkt, mądrego fajnie poczytać (i sam to chciałem napisać
) Dla mnie to mocno klimatyczne.
Poczytajcie notki historyczne w instrukcji jaki okres obejmuje gra, często na kartach pociągów są dopiski w jakich latach działały.
Dla mnie to wygląda tak, że wożenie ludzi parowozem jest po prostu nierentowne jak można mieć diesla. Ceny części zamiennych, utrzymanie starej maszyny. Tutaj wymiana taboru jest przedstawiona w taki sposób, że nowe pociągi nagle pojawiły się na rynku i żeby nie zostać w tyle za konkurencją trzeba natychmiast zmienić lokomotywy.
A stopniowe ograniczanie dochodów, wycofywanie pociagów itp. to gry z długich stałyby się niemiłosiernie długie.
Czasami macie ten mechanizm "starzenia", który pozwala zrobić ostatni kurs (na złom).
Na marginesie - w 18xx wiele rzeczy jest spójnych klimatycznie, zgodnych z duchem czasów jaki starają przedstawić gry (choćby te akcje co płacą/nie płacą), mapy, firmy, pociągi itd. Mimo wszystko często czytam/słyszę opinie o 18xx jakby to były eurosuchary bez klimatu, a z tym się nie zgadzam. trza poczytać trochę notek historycznych, polecam. Ale to tak naprawdę na marginesie
(mi tam klimat zwykle zwisa, ale jak jest to go pochłaniam. Trzeba więcej pograć. jak ktoś połknie bakcyla, pokocha te gry to inaczej to będzie widział. Grajcie
)
------
z beczki grania
18MS
pojawiło się na 18xx.games - gra się wg nowych zasad (AAG). Spoko gierka, grałem narazie 3 razy, w tym 2 razy live na 3-4 osoby i zamknęliśmy rozgrywki w 60 minut.
co jest ciekawe - gra ma zamknięta liczbę rund 10 OR(5 zestawów) i 5 SR. Zaczyna się od SR1 i potem 2ORy, aż do końca (5zestaw ORów).
Jest tylko 5 spółek, ale można spokojnie wygrać grając na rentiera i korzystając z dobrodziejstwa innych graczy. Można mieć 70% udziałów w spółce.
Prywatne są hmm chyba nierówne, na początku jest po prostu draft w odwrotnej kolejności. "Słabe" prywatne można kupić w 1OR, "mocniejsze" w 2OR. Szczególnie firma, która daje możliwość zbudowania dwóch dodatkowych torów to potęga na starcie. (W moich 3 grach były 3 różne otwarcia i w sumie równorzędne)
Złomowanie pociągów następuje na koniec ORa/początek SRa. w ten sposób spadają 2T (3SR), 3T(4SR) i 4T(5SR) - 4T jeżdżą super długo. Do tego limit pociągów wynosi zawsze 3.
Zmiana fazy nie następuje z automatu po zakupie pociagu, tylko w SR lub zielona na początku 2 ORa. Chyba, że 6T - on odpala brązową fazę, ale nic nie złomuje (!).
Ciekawy mechanizm to dopłacenie do perma przez prezesa. Firma musi mieć od 50-99% wartości takiego pociagu, resztę dopłaca prezes +$50 (opłata manipulacyjna).
Z tymi permanentnymi też ciekawie bo są 2D, 4D, 5D (double) czyli mnożymy dochód x2. No tylko jak się gra wolno to raz-dwa pojadą, jak się gra szybko to hoho
Mapka mała, trzeba blokować, są lukratywne miejsca. No ciekawe na ile to starczy. Narazie jest git i superszybko. Cosik mi się wydaje, że przypadnie do gustu eurograczom