Natchniony nieco, krótką wymianą zdań w wątku Folklore doszedłem do wniosku, że fajnie byłoby mieć "inteligentną" listę znanych i lubianych gier typu dungeon crowler (DC) / gier przygodowych. Jeśli taki wątek, gdzieś już było to poproszę o info, jeśli nie to ciekaw jestem czy również waszym zdaniem taka lista byłaby przydatna.
Być może warto wymienić jak najwięcej tego typu gier i dodać do nich cechy w skali od 1 do 10, a być może po prostu zrobić ranking gier wg. takich cech.
No właśnie... jakie cechy mogę ten podgatunek gier różnicować? Czy da się je wyodrębnić i w ten sposób uzyskać jakiś ciekawe zestawienie?
Moim zdaniem, można spróbować:
1. Mechanika - gry, których mechanika jest istotnym elementem rozgrywki. Im więcej zadowolenia czerpiemy z samej mechaniki, tym dana gra jest lepsza w tej kategorii. Np: Gloomhaven - wielu ludzi pomija przygodę, a mimo to cieszy się z rozgrywki. Nie ma tam nawet figurek. Po drugiej stronie jest być może Folklore i Kingdom Death Monster. Czy folklore bez przygody byłoby grą ciekawą mechanicznie? A KDM bez figurek? To jest właśnie perspektywa, której szukam oceniając mechanikę gry...
Podkategorie:
1a. Kontrola + planowanie - na ile gracz jest w stanie policzyć prawdopodobieństwo, na ile kontroluje wynik starcia / rozgrywki. Jak dużo informacji ma i na ile może grę zaplanować od początku do końca. Nikt oczywiście nie chce pełnej kontroli (bo gdzie tu emocje), ale są gry bardziej deterministyczne i mniej. W tej kategorii oczywiście Gloomhaven wydaje mi się grą najbardziej deterministyczną, a np: 7 Continent mniej (na bazie moich doświadczeń z tą grą).
1b. Innowacyjność mechaniki - stara szkoła ameritresh (np: w stylu starszych gier FFG) vs. nowe podejście (np: brak mistrza gry, ciekawe AI potworów - np: S&S, karty (GH) itd.)
1c. Rozwój postaci - gry, które dają duże możliwości rozwoju postaci. Do jednego wora wrzuciłbym ciekawe możliwości konfigurowania postaci, czyli np: elastyczne umiejętności jak i dużą ilość ciekawych przedmiotów itp. Tutaj, zdaje się, przoduje m.in. Middara, ale czy tylko?
2. Przygoda - gry, w których przygoda jest najciekawsza / najważniejsza. W której mechaniki są zazwyczaj uzupełnieniem. Innymi słowy, gdyby odrzeć daną grę z przygody (m.in. tekstów fabularnych)... czy nadal mielibyśmy ciekawą rozgrywkę?
Podkategorie:
2a. Eksploracja - na ile jest ważnym elementem gry. Na ile eksploracja jest fundamentem pozytywnych wrażeń z rozgrywki? Tutaj na myśl przychodzi mi przede wszystkim 7 Continent.
2b. Klimat - na ile "to coś" sprawia, że świetnie się przy grze bawimy. Miom zdaniem elementem klimatu jest np: napięcie, groza itp. Na ile emocje towarzyszą nam przez całą/większość rozgrywki. Dla mnie grą najbardziej klimatyczną jest Posiadłość Szaleństwa 2 ed. Wyobrażam sobie, że podobną grą mogłaby być Forgotten Waters. Dla wielu taką grą jest pewnie Nemesis.
Oczywiście można dalej mnożyć te kategorię i jestem ciekaw czy macie swoje pomysły, ale nie wiem czy to ma sens. Oczywiście trudno porównać niektóre gry, gdyż jedne są np: Legacy, inne nie. Jedne korzystają z aplikacji, inne nie, jedne mają przepiękne figurki, a inne kartoniki itd... Ale może jednak?
No i teraz wymienię gry, które ja chciałbym (z głowy) porównać:
1. Gloomhaven
2. Sword&Sorcery
3. Descent 3ed.
4. Posiadłość Szaleństwa 2ed.
5. Folklore
6. Middara
7. 7 Continent
8. Kingdom Death Monster
9. Nemesis
10. Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
No i teraz próba rankingu (gry, w które grałem, od najlepszych w danych kategoriach...):
Mechaniki
Gloomhaven
Sword&Sorcery
7 Continent
Nemesis
Posiadłość Szaleństwa 2ed.
Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
Przygoda:
7 Continent
Posiadłość Szaleństwa 2ed.
Nemesis
Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
Sword&Sorcery
Gloomhaven
Podkategiorie (top 3 gry):
Kontrola + planowanie
Gloomhaven
Sword&Sorcery
Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
Innowacyjność mechanik:
Gloomhaven
7 Continent
Sword&Sorcery
Rozwój postaci:
Gloomhaven
Sword&Sorcery
7 Continent
Eksploaracja:
7 Continent
Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
???
Klimat:
Posiadłość Szaleństwa 2ed.
Nemesis
???
Być może przekombinowałem w tym poście, ale zapraszam to dyskusji. Być może wybierzecie sobie kategorie, które warto rozwinąć. A może warto je zmienić ... nie wiem. Liczę na jakiś interesujący "feedback"... szczególnie dotyczący gier, w które nie grałem (np: Folklore, Middara, KDM itd...)
Klasyfikacja dungeon crowler'ów / gier przygodowych
-
- Posty: 2685
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1304 times
- Been thanked: 1539 times
Re: Klasyfikacja dungeon crowler'ów / gier przygodowych
"Crawler"
Lubię TĘ grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem TĘ grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w TĘ grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem TĘ grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w TĘ grę. (a nie "tą grę")
- Ardel12
- Posty: 3569
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1140 times
- Been thanked: 2333 times
Re: Klasyfikacja dungeon crowler'ów / gier przygodowych
Klasyfikację gier przygodowych można sporo rozszerzyć względem tego co zaproponowałeś, ale ja rozbiłbym je względem tego co głównie tam robimy, czyli:
- Boss battler - łazimy na kolejnych bossów i ich klepiemy. Zdobywamy dzięki temu kolejne lvl, przedmioty i skarby rozwijające bohaterów(np. ATO, KDM, KF, Townsfolk Tussle itd.)
- Dungeon Crawler - przemierzamy lochy, bagna, świątynie rozwalajając kolejne potwory i czasem bossów(np. Descent, S&S, Glomhaven, Middara)
- Survival - naszą główną misją jest przetrwanie w niegościnnym świecie wykonując przy tym daną misję(np. TWoM, 7th Continent, Unsettled)
To pewnie i tak nie wyczerpuje tematu, ale ostatnio wiele tytułów jestem w stanie przypisać do jednej z tych kategorii.
Biorąc Twoje wybrane tytuły to ustawiłbym je w taką topkę:
1. Middara
2. Kingdom Death Monster
3. 7 Continent
4. Gloomhaven
5. Posiadłość Szaleństwa 2ed.
6. Nemesis
7. Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
8. Sword&Sorcery
Przy czym zaznaczę, że S&S i WP to dla mnie badziewie. W Folklore i Descent 3ed. nie grałem. Na topki względem podziału nie przerabiam, bo wystarczy je w kolejności przepisać odpowiednio
- Boss battler - łazimy na kolejnych bossów i ich klepiemy. Zdobywamy dzięki temu kolejne lvl, przedmioty i skarby rozwijające bohaterów(np. ATO, KDM, KF, Townsfolk Tussle itd.)
- Dungeon Crawler - przemierzamy lochy, bagna, świątynie rozwalajając kolejne potwory i czasem bossów(np. Descent, S&S, Glomhaven, Middara)
- Survival - naszą główną misją jest przetrwanie w niegościnnym świecie wykonując przy tym daną misję(np. TWoM, 7th Continent, Unsettled)
To pewnie i tak nie wyczerpuje tematu, ale ostatnio wiele tytułów jestem w stanie przypisać do jednej z tych kategorii.
Biorąc Twoje wybrane tytuły to ustawiłbym je w taką topkę:
1. Middara
2. Kingdom Death Monster
3. 7 Continent
4. Gloomhaven
5. Posiadłość Szaleństwa 2ed.
6. Nemesis
7. Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
8. Sword&Sorcery
Przy czym zaznaczę, że S&S i WP to dla mnie badziewie. W Folklore i Descent 3ed. nie grałem. Na topki względem podziału nie przerabiam, bo wystarczy je w kolejności przepisać odpowiednio