Władcy Oceanu / Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1165
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 935 times
Been thanked: 677 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: bajbaj »

SetkiofRaptors pisze: 20 cze 2023, 12:45
Spoiler:
A z ciekawości graliście w zwykłe Dominant Spieces? Bo jak dla mnie to poza drobnymi detalami brzmi jak opis pierwszych wrażeń z DS.

No jak wam mają się efekty kart nie wydawać zaskakujące jak właśnie poznajecie gre, w której ogólnie karty się już mniej więcej pamięta i się ich spodziewasz, albo wręcz czekasz z niektórymi akcjami aż one nie przejdą. Teraz gra się w gry 2-3 razy w roku to taki design się wydaje absurdalny. Graliście w Diune? Tam super widać jak gra ma ustawiony deck pod liczenie, blef itd. Ba, można kupić kartę która nic nie robi (ale przecież robi: inni nie wiedzą czy coś robi więc myślą że robi... itd).

DS kojarzy mi się z czymś takim właśnie, starą szkołą gdzie nikt się nie oburzał, że skąd on miał wiedzieć że coś takiego wyjdzie mimo że gra pierwsza grę. No bo umiesz grać dopiero po powiedzmy 5 grach. Wyszło to z mody bo nikt nie gra całe lato w jedną grę.
W zwykłe DS nie graliśmy, bo stwierdziliśmy, że na grę w trójkę poczekamy właśnie na Marine. Diunę znamy. Żeby było jasne - nie twierdzę, że to, co napisałem, to wada gry, tylko cecha, która wymaga określonego do niej podejścia (tj. dedykowania jej sporo czasu kosztem innych tytułów). Choć ... w innych grach, nawet tych napędzanych kartami, są mechanizmy, które bardziej mi się podobają - np. wchodząca karta ma bardzo duży koszt (vide paxy) i jeśli widzimy, określone tableau i kupkę kasy, to możemy domyślać się na jaką kartę współgracz czeka :D Tu jednak wchodzi to, o czym piszesz, znajomość możliwych strategii, decku etc.

W sumie, to znając już zasady z chęcią zagram, gdy ktoś zaproponuję, ale przed grą przejrzę dokładnie deck kart i postaram się zapamiętać, co w nim mieszka :D Sam nie zaproponuję, bo nie kupię.
Awatar użytkownika
SetkiofRaptors
Posty: 479
Rejestracja: 15 maja 2020, 02:04
Has thanked: 251 times
Been thanked: 384 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: SetkiofRaptors »

No patrząc na opinie w wątku chyba też nie kupię, bo głosy p tym że rynek kart jest przegięty to nie są pojedyncze posty. W DS podobało mi się właśnie to że wszystko było na stole całą rundę. Wiec jakichś fochów na Katakilzm nie rozumiałem. Natychmiastowa dokladanie zabiłoby tamtą grę.
Wrocław. Kupiłem sobie już Inis i jest super.
Natrakh
Posty: 91
Rejestracja: 25 paź 2018, 10:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Natrakh »

Właśnie odpakowałem swój egzemplarz gry, i brakuje mi kostek dla ryb, miał ktoś z was taki przypadek czy jestem sam w tym temacie :D?
[edit] za to mam chyba wiecej pionów specjalnych tych białych powinno być 6 ? a ja mam 12.

co do gry większa wersja mi się bardzo podoba, ale zazwyczaj gram w ekipie 4 osób, wiec mam nadzieję, że Marine będzie dobrym wyborem :D
Awatar użytkownika
Mortinista
Posty: 366
Rejestracja: 17 wrz 2019, 23:57
Has thanked: 248 times
Been thanked: 158 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Mortinista »

Natrakh pisze: 06 lip 2023, 12:15 Właśnie odpakowałem swój egzemplarz gry, i brakuje mi kostek dla ryb, miał ktoś z was taki przypadek czy jestem sam w tym temacie :D?
[edit] za to mam chyba wiecej pionów specjalnych tych białych powinno być 6 ? a ja mam 12.

co do gry większa wersja mi się bardzo podoba, ale zazwyczaj gram w ekipie 4 osób, wiec mam nadzieję, że Marine będzie dobrym wyborem :D
Mi brakuje walców dla żółwi. Reklamowałem wczoraj.

Spoiler:
Awatar użytkownika
brutusss
Posty: 253
Rejestracja: 06 lis 2019, 12:19
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 250 times
Been thanked: 59 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: brutusss »

Czy to u mnie jest coś nie tak z kartami, czy ilość i rodzaj kart w instrukcji jest z czapy?
bobiaczek
Posty: 420
Rejestracja: 01 gru 2019, 22:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 162 times
Been thanked: 111 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: bobiaczek »

Instrukcja w zakresie wyszczególniania elementów gry jest słaba/wprowadza w błąd. To jest irytujące, bo co jak co, ale ja zawsze weryfikuję dostarczoną zawartość z instrukcją, by uniknąć nieprzyjemności w momencie wystawiania gry na stół (co niekoniecznie następuje szybko).

instrukcja: "56 kart: 36 kart Cech i 21 kart Ewolucji" ... strona 5: "potasujcie wszystkie 18 kart Cech"
Abstrahując od tego, że 36+21 to nie da 56 to dostaliśmy 35 kart Ewolucji +18 Cech +1 kartę Przetrwania

instrukcja: 140 drewnianych kostek w 4 kolorach graczy. .. strona 5: "każdy gracz dobiera 34 kostki gatunków"
w torebkach mamy 4*34 - nie daje 140

instrukcja: 102 okrągłe żetony reprezentujące zasoby Ziemi oraz potrzeby gatunków
jest jeden arkusz z żetonami i mamy 5 typów po 19 każdy - nie wiem jakim cudem ma z tego wyjść 102

instrukcja: 37 dużych i 13 małych sześciokątnych kafli terenu
są 4 arkusze - każdy ma 9 dużych i 3 małe kafle terenu ... no ponownie nie pykło liczenie

Niezgodności nie są duże i często w dalszej części instrukcji są podane wartości prawidłowe, ale dla mnie to przykry zgrzyt pierwszego kontaktu z grą. I pojawia się wątpliwość - jeśli spis elementów jest skopany to jak wygląda reszta? Aż na wszelki wypadek ściągnąłem angielską instrukcję. I tu zonk, bo tam nawet nie ma wyszczególniania ilości kafli - jest podana jedynie ilość arkuszy zawierających te elementy.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 418
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 414 times
Been thanked: 211 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Arachion »

Już dawno się tak ilość komponentów nie rozjechała w nowym egzemplarzu.
U mnie:

- ilość kart: zamiast 56 kart mam: 54 karty + 2 całkowicie białe z każdej strony. Kart cech zamiast 36 mam 18, zamiast 21 kart ewolucji mam 35
- kafli terenu zamiast 37 dużych i 13 małych - mam 36 i 12 - brakuje dużego i małego
- zasobów ziemi (kartonowych) mam 114 - o 12 więcej
- z 6 okrągłych oraz 6 kwadratowych znaczników dominacji mam 6 kwadratowych z okręgiem w środku - tekturowych
- z 140 kostek graczy mam 136 sztuk - brakuje po sztuce każdego koloru
- z 32 drewnianych pionków mam 24 - po kolorach graczy (2 x 4 figurki drewniane) wnioskuje brak koloru pomarańczowego

nie czytałem dalej instrukcji, liczę się z zwrotem jeżeli za około ćwierć tysiąca mam mieć niekompletny egzemplarz.

EDYTA: wszystko się zgadza - dodali poprawioną instrukcje
Ostatnio zmieniony 14 lip 2023, 21:14 przez Arachion, łącznie zmieniany 1 raz.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
AnlAir
Posty: 229
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:05
Lokalizacja: 3sity
Has thanked: 58 times
Been thanked: 98 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: AnlAir »

Tak wygląda zestawienie wersji angielskiej.
Pragnę zauważyć, że GMT dorzuciło kilka kosteczek zapasowych co jest wspomniane poniżej i wpływa na całkowitą sumę.
Niekoniecznie Phalanx musiał zrobić tak samo.
Ja swoją wersję ang. sprawdzałem wg poniższego i mi się wszystko zgadza, włącznie z zapasowymi kostkami.

54 cards (63×90 mm)
1 Survival card
18 Trait cards
35 Evolution cards
Die-cut tiles and markers
. 12 small hexagonal tiles (64 mm)
. 36 large hexagonal tiles (79 mm)
. 30 square markers (16 mm)
. 16 square terrain markers (2 of each terrain types)
. 6 Element markers
. 4 Animal victory point markers
. 4 blank
. 6 square special pawn markers (19 mm)
. 114 Element tokens (18 each of Sun, Worms, Plankton, Gastropods, Sponges, Algae plus a spare of each) (16 mm round)

Wooden cubes and cylinders
. 6 white wooden cylinders (plus a spare) (15 mm diameter, 20 mm tall)
. 32 wooden cylinders (8 per player colour plus 1 spare of each colour) (same size)
. 140 wooden cubes (35 per player colour plus 2 spares of each colour) (8 mm)
1 sheet of 12 die-cut stickers for the white wooden cylinders (plus 12 spares)
2 cloth bags 1 white, 1 red (black bag is referred to in the rule book text, replaced by white bag)
prohibic
Posty: 37
Rejestracja: 24 mar 2013, 20:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 40 times
Been thanked: 1 time

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: prohibic »

Arachion pisze: 09 lip 2023, 16:15 Już dawno się tak ilość komponentów nie rozjechała w nowym egzemplarzu.
U mnie:

- ilość kart: zamiast 56 kart mam: 54 karty + 2 całkowicie białe z każdej strony. Kart cech zamiast 36 mam 18, zamiast 21 kart ewolucji mam 35
- kafli terenu zamiast 37 dużych i 13 małych - mam 36 i 12 - brakuje dużego i małego
- zasobów ziemi (kartonowych) mam 114 - o 12 więcej
- z 6 okrągłych oraz 6 kwadratowych znaczników dominacji mam 6 kwadratowych z okręgiem w środku - tekturowych
- z 140 kostek graczy mam 136 sztuk - brakuje po sztuce każdego koloru
- z 32 drewnianych pionków mam 24 - po kolorach graczy (2 x 4 figurki drewniane) wnioskuje brak koloru pomarańczowego

nie czytałem dalej instrukcji, liczę się z zwrotem jeżeli za około ćwierć tysiąca mam mieć niekompletny egzemplarz.
U mnie tak samo, z tym że znaczniki dominacji są we właściwej ilości tylko nazwy są pomylone. Dalej w instrukcji okrągłe znaczniki dominacji to okrągłe znaczniki kontroli, chyba że się mylę?!
Co do kostek to chyba jest ok, znaczy sie w instrukcji jest spartolone bo po 1 kostce ze 140 jest zastąpione drewnianą figurką gromad, czyli daje to 140-4=136.
Zwykłych pionków graczy mam 32.
Karty są źle rozpisane w instrukcji, łącznie ma być 56 w tym 18 kart cech, 35 kart ewolucji, 1 karta przetrwania i 2 czyste.
Awatar użytkownika
Mortinista
Posty: 366
Rejestracja: 17 wrz 2019, 23:57
Has thanked: 248 times
Been thanked: 158 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Mortinista »

Jak oklejacie elementy ? Jest 18 naklejek - białych walców jest 6, białych żetonów też 6. Na co naklejacie pozostałe 6 ?
Awatar użytkownika
brutusss
Posty: 253
Rejestracja: 06 lis 2019, 12:19
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 250 times
Been thanked: 59 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: brutusss »

Mortinista pisze: 10 lip 2023, 12:13 Jak oklejacie elementy ? Jest 18 naklejek - białych walców jest 6, białych żetonów też 6. Na co naklejacie pozostałe 6 ?
Białe walce oklejane z obu stron :)
ostry66
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2009, 20:07
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: ostry66 »

Mortinista pisze: 10 lip 2023, 12:13 Jak oklejacie elementy ? Jest 18 naklejek - białych walców jest 6, białych żetonów też 6. Na co naklejacie pozostałe 6 ?
U mnie jest 6 białych walców i 6 białych dysków.
Walce okleiłem z obu stron, dyski tylko z jednej Walce to pionki specjalne, dyski to znaczniki kontroli - patrz pkt M przygotowania rozgrywki.
Ja raczej w grze zamienię rolami dyski z kwadratowymi żetonami - znacznikami kontroli. Wydaje mi się, że łatwiej stawiać dyski na żetonach niż na walcach.
eshal
Posty: 3
Rejestracja: 02 wrz 2021, 00:44

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: eshal »

W instrukcji do gry (s.7) widnieje informacja o 6 akcjach specjalnych wydrukowanych na karcie przetrwania. Moja karta przetrwania na obu stronach jest taka sama, ma ten sam nadruk, nie zawiera żadnych akcji specjalnych (sprawdziłem, że karta w wersji angielskiej posiada dwie różne strony i na jednej ma te akcje). Jak jest u Was? Gdzie znaleźć informacje co to mają być za akcje specjalne?
ostry66
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2009, 20:07
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: ostry66 »

eshal pisze: 13 lip 2023, 23:41 W instrukcji do gry (s.7) widnieje informacja o 6 akcjach specjalnych wydrukowanych na karcie przetrwania. Moja karta przetrwania na obu stronach jest taka sama, ma ten sam nadruk, nie zawiera żadnych akcji specjalnych (sprawdziłem, że karta w wersji angielskiej posiada dwie różne strony i na jednej ma te akcje). Jak jest u Was? Gdzie znaleźć informacje co to mają być za akcje specjalne?
W tej samej instrukcji, na wskazanej przez Ciebie stronie 7 jest napisane dość jasno
"Na drugiej stronie karty Przetrwanie znajduje się opis 6 akcji, które mogą być wykonane tylko przy pomocy pionków specjalnych."
Akcje oznaczone białym pionkiem na planszy i z ikoną skamieniałości koloru białego są przeznaczone tylko dla pionków specjalnych (białe walce, które oklejasz załączonymi do gry naklejkami), i zostały opisane na kolejnych stronach instrukcji np. dla akcji ADAPTACJA (str. 11) jest opis "Specjalne pole akcji".

Dodam jeszcze tylko, iż na stronie 12 przy opisie akcji specjalnej dla akcji SPECJACJA pokazano błędną grafikę, nie odpowiadającą tej umieszczonej na planszy.
eshal
Posty: 3
Rejestracja: 02 wrz 2021, 00:44

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: eshal »

Dzięki za próbę odpowiedzi, ale raczej nie jest udzielona na moje pytanie :) A już myślałem, że będzie po problemie. Proszę czytać ze zrozumieniem. A może to ja niezbyt precyzyjnie wyraziłem swoje wątpliwości? Zatem jeszcze raz:

Właśnie o tej informacji ze strony 7 pisałem. Jak słusznie cytujesz, mówi ona, że na DRUGIEJ stronie karty Przetrwania znajduje się opis 6 akcji. Ale moja karta Przetrwania, z polskiego wydania, nie ma DRUGIEJ strony z opisem akcji. Z obu stron jest taka sama. Czy spojrzysz na jedną stronę, czy obrócisz kartę na drugą, jest ten sam druk z nazwą karty i informacją m.in. o tym, kto otrzymuje tę kartę i co się wydarzy, jeśli gracze remisują. Nie ma DRUGIEJ strony z opisem 6 akcji. A karta z wersji angielskiej posiada DRUGĄ stronę (inną niż pierwsza) z wymienionymi akcjami, jedna pod drugą.
Zatem uściślam pytanie: czy to tylko mi trafiła się wadliwa karta? Czy polski wydawca jakoś inaczej to rozwiązał i to kolejny błąd w instrukcji? Nie mam jak porównać tego z innymi egzemplarzami gry. Wysłałem zapytanie do wydawnictwa, ale jak dotąd pozostaje bez odpowiedzi, dlatego też pytam tutaj ;)
ostry66
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2009, 20:07
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: ostry66 »

eshal pisze: 14 lip 2023, 11:18 Dzięki za próbę odpowiedzi, ale raczej nie jest udzielona na moje pytanie :) A już myślałem, że będzie po problemie.
To nie była próba odpowiedzi tylko po prostu odpowiedź na jedno z Twoich pytań. Zadałeś dwa. Te drugie brzmiało:
"Gdzie znaleźć informacje co to mają być za akcje specjalne?"
eshal pisze: 14 lip 2023, 11:18 Proszę czytać ze zrozumieniem.
Brak odpowiedzi na wszystkie pytania nie jest czytaniem bez zrozumienia tylko odpowiedzią na część pytań (w tym przypadku jedno, te drugie), które jak widać błędnie, odpowiadający uznał za bardziej istotne.
Przed wysunięciem zarzutu, że ktoś nie czyta ze zrozumieniem proszę samemu ze zrozumieniem przeczytać o co się pytało i ile tych pytań się zadało.
eshal pisze: 14 lip 2023, 11:18 Zatem uściślam pytanie: czy to tylko mi trafiła się wadliwa karta? Czy polski wydawca jakoś inaczej to rozwiązał i to kolejny błąd w instrukcji? Nie mam jak porównać tego z innymi egzemplarzami gry. Wysłałem zapytanie do wydawnictwa, ale jak dotąd pozostaje bez odpowiedzi, dlatego też pytam tutaj.
Zatem odpowiem również i na te pytanie. W moim egzemplarzu karta przetrwania również z obu stron jest taka sama i na żadnej z nich nie ma opisu akcji specjalnych.

Niestety instrukcja jest zrobiona niechlujnie. Zdaje się, że została przetłumaczona z oryginału bez uwzględnienia zmian w komponentach jakie wprowadzono w polskim wydaniu.
Awatar użytkownika
SoloGram
Posty: 89
Rejestracja: 28 kwie 2021, 11:27
Has thanked: 45 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: SoloGram »

Polecam się dla wszystkich zainteresowanych pełną rozgrywką dla 4 graczy w polską wersję, czyli Władców Oceanu:
Zapraszam na rozgrywki w gry planszowe solo:
SoloGram na YouTube
SoloGram na Facebook
SoloGram
eshal
Posty: 3
Rejestracja: 02 wrz 2021, 00:44

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: eshal »

W każdym razie dziękuję za trop. Podążając nim, jeszcze raz dokładnie wgryzłem się w meandry instrukcji i rozwiały się wszelkie wątpliwości. Pierwsza rozgrywka w tę grę była prawdziwym koszmarem (właśnie przez instrukcję). Teraz wszystko wydaje się jasne i oczywiste.

Wnioskuję, że brak opisu akcji specjalnych na karcie Przetrwania być może nie jest błędem, tylko zamierzonym działaniem polskiego wydawcy - dokładny opis akcji specjalnych jest w instrukcji. Mimo wszystko - w moim odczuciu - trochę szkoda, że brak go na karcie Przetrwania. Przynajmniej w początkowych rozgrywkach pozwoliłoby to uniknąć ciągłego wertowania instrukcji.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Yooreck
Posty: 278
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 97 times
Been thanked: 109 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Yooreck »

Rozważam zakup, ale opisy błędów mnie lekko niepokoją… czy błędy są tylko w instrukcji czy jeszcze są jakieś inne?
Awatar użytkownika
spongePepp
Posty: 127
Rejestracja: 16 lut 2021, 22:14
Has thanked: 88 times
Been thanked: 70 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: spongePepp »

Jako wielki fun Władców Ziemi, zagrałem podekscytowany we Władców Oceanu i zupełnie mi nie siadła ta gra, ilość wad powoduje ze nie rozumiem fenomenu tej części.

Wymęczył mnie czas rozgrywki(który nie jest normalnie problemem, ale tutaj dobił
downtime), a i tak zagraliśmy przyspieszony tryb - z odświeżaniem się całego rynku po przetrwaniu jakos po 2h gry - graliśmy w 4 osoby i nie mam pojęcia ile ta gra trwałaby bez tego. Losowość akcji ewolucji powodowała ze karty schodziły jak krew z nosa.

W grze ciężko o głębsze planowanie akcji w trakcie tury, zupełnie nie jak we Władcach Ziemi, jest tylko miejsce na taktyczne decyzje. Powoduje to system wyboru akcji i stad się bierze downtime. Wybieramy po jednej akcji, a wybor w tej grze jest mocno ograniczony - przez losowe ustawienie zasobów, terenów, ograniczenie kolejności wystawionym pionów - ustawiamy tylko poniżej obecnego. W poprzedniku co rundę wszystko się odświeżalo, a tutaj przez rzadkie odświeżanie, często nie ma pól na które chcemy stanąć - znajomy dwa razy odświeżał z 2 i 3 pionami w ręce, bo akurat tak się wsystko ułożyło, ze już nie miał z czego korzystać - tez jego błąd, ale nie każdy musi być mistrzem planowania, a jego to właśnie pokarało. Czekam na swój ruch 15 minut, mam tylko dwie ciekawe opcje ale akurat ktoś je zajął i tyle z tego downtimu. We władcach ziemi, każde położenie piona akcji przy programowaniu to był Dylemat, bo chce zrobić prawie wszystkie akcje, przewidzieć co wybiorą przeciwnicy albo zablokować je innym, a ilość pionów jest ograniczona. Tutaj miałem 6 pionów, z dwoma dodatkowymi, a przez puste pola akcji albo losowość, zależało mi na maks 2 akcjach. Wzbogacenie nieodświezone, Specjacja tez, na wyjalowanie nic nie spadało, ewolucja nie pasuje terenowo, dominacji nie przebije bo nie mogę zrobić adaptacji, wzbogacenia i specjacji…

Tor Ewolucji - nie rozumiem losowości na tym polu, to już całkowicie wypacza grę. Masz dobra sytuacje na Algach i Koralowcach? Nie będzie tego akurat wylosowanego cała grę, a jak już będzie to na 1. polu, czyli masz do wyboru tylko jedna kartę. A przeciwnicy korzystaja z kart i punktowania co rundę. Ja większość punktowan z ewolucji robiłem z wulkanów. Czyli przeciwnicy +6, +8, itd, a ja +1, +1, bo takie tereny się akurat wylosowywaly.

Specjalne piony to trochę przekombinowanie, wraz z drugim graczem szybko zdobyliśmy po dwa i to już prawie wyklucza pozostałych graczy. Przez nieodsswiezanie się zasobów wzbogacenia/adaptacji, są praktycznie nie do zdobycia, bo ciężko zrobić sobie przewagę na pozostałych torach pustego albo rzadko odświeżającego się rynku akcji, a gracz z dwoma pionami ma przewagę do wszystkiego, może łamać zasadę kolejności, może wybijać cudze piony i ma dodatkowe możliwości wynikającego z pola dla piona specjalnego

Lodowce we Władcach Ziemi bardziej potęgowały uczucie wyginięcia, ze środa szybko się to rozchodziło na mapę, znikało pożywienie i rzeczywiście była walka o tereny. tutaj jest mała presja, wulkany zaczynaja na brzegach, do tego często nie od nas zależy kiedy będzie punktowanie i ciężko się spodziewać w momencie gdy zależy od wyboru karty przez gracza.

Kolejna rzecz. Indywidualna umiejetnosc - to jest super, ale skoro to jest to nie powinno być łańcuch pokarmowego

Kolega miał super umiejke, bo w sumie zrobił z 5-7 ruchów więcej niż wszyscy, umówmy się to dużo, zwłaszcza ze szybciej się odświeżał. Umiejetnosc pozwala na wykonanie natychmiastowego ruchu po akcji odświeżania, czyli nie tracił tury jak pozostali gracze. Ja miałem umiejke która użyłem 2-3 razy, bo okazała się nieprzydatna przez nieodswizanie się rynku. Pozostali gracze tez skorzystali ze swoich 1-2

To ze umiejki są nierówne, to nie problem, to fajne, jest asymetryczność, dostosuj się do swojej umiejętności lepiej, ale nie powinno być łańcucha, bo zakładając ze gracz ma najlepsza umiejke i jest najwyżej w łańcuchu to już jest duża przewaga.

To tak na szybko. Wciąż sporo rzeczy mi się podoba, dlatego te 6/7 na 10, ale minusy są bardzo bolesne, zwłaszcza ze jechałem na rozgrywkę z nastawieniem na 10/10, będąc pewnym ze spodoba mi sie jak poprzedniczka, dzięki Gambit! 😃
ostry66
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2009, 20:07
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: ostry66 »

Yooreck pisze: 14 lip 2023, 18:29 Rozważam zakup, ale opisy błędów mnie lekko niepokoją… czy błędy są tylko w instrukcji czy jeszcze są jakieś inne?
Ja póki co innych błędów nie zauważyłem.
Marna może to pociecha, ale poprawioną instrukcję wydawca udostępnił już na swojej stronie.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 418
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 414 times
Been thanked: 211 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Arachion »

Nie rozegrałem pierwszej partii do końca. Nie dałem rady z tych nerwów.

Jestem mocno zdenerwowany na wydawnictwo, jak mogło dojść do takich niedopetrzeń. To nawet nie jest pomyłka tylko niechlujstwo, ignoracja, menelstwo.
Płacę ćwierć tysiąca i od pierwszej strony nic mi się nie zgadza w instrukcji, dalej nie jest lepiej - czy strony kart, czy kolory worków na ostatniej stronie...
Nie ufam takiej instrukcji!
Sam za darmo się przykładam aby zrobić to porządnie, 30 instrukcji przełożone za mną ale za takie coś to bym zwolnił z etatu osobę odpowiedzialną za...no chyba olewcze podejście.
Macie pretense do portalu za błędy ale tutaj nikt nie zrobi burzy, to też dziwne - bo tam się starają to niby można obrażać ale tu mają podejście olewcze wiec można olać.

Od premiery NIKT nie odpisał mi z wydawnictwa, powtarzam nikt. Dwa razy wyslana wiadomość przez formularz z ich strony. Z sklepu aleplanszakow dopiero - że się dowiedzą.

Jest poprawioną instrukcja na stronie, zapłaciłem i mam teraz drukować sobie sam? Poproszę mi zwrócić za to koszty - czy wy nie widzicie tych niekompetencji?

Dekadę grania, tysiąc pozycji ale to pierwszy raz kiedy jestem naprawdę zdenerwowany - to nie tylko błąd niedopatrzenia ale cały zakres glupoty w pliku instrukcji.

Nie wiem czy wy gdzieś pracujecie, uczycie się ale ja nie pozwolił bym na takie bagno w firmie - produkt nie zdatny do sprzedaży. Od pierwszej strony ... jak bym was skłamał w składzie produktu i na fb dopiero sprostował że to jednak nie tak, dużo nie to, nie sądzę abyście ludzie byli tacy spokojni - przy takiej cenie.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1729
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 807 times
Been thanked: 1247 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: ave.crux »

Wrażenia po DS:Marine tak na letnio, po 1 rozgrywce. Będzie pisane głównie z perspektywy gracza, który grał kilkukrotnie w oryginał i wiele porównań do władców ziemi również się znajdzie.
Gra jest trochę inna pomimo tego, że mamy większość akcji bardzo podobnych do władców ziemi oraz wszelakie terminy jakimi się posługujemy są praktycznie takie same jak w oryginale.


Rozłożenie mapy oraz początkowych gatunków jest całkowicie inne, ziemia jest można powiedzieć całkiem rozwinięta oraz na krańcach południków leżą już 2 kafle gejzerów, które w tym wydaniu zastępują nam kafle zlodowacenia. Nasze gatunki rozpoczynają w równomiernym ułożeniu na środkowym kaflu ziemi i tak rozpoczyna się rozgrywka. Na początku gry do naszej gromady dobieramy 3 karty umiejętności specjalnych oraz wybiramy jeden najbardziej nam odpowiadający. To będzie główny wyznacznik różnic między naszymi gromadami. Poza tym jest oczywiście łańcuch pokarmowy i w tym przypadku niezmienna inicjatywa, której akcja w tej wersji w ogóle nie występuje. Tak jak we władcach ziemi chciało się być gromadami, które są niżej w łańcuchu pokarmowym aby być wyżej na torze inicjatywy i mieć możliwość bezproblemowego zajęcia interesujących nas akcji tak we władcach oceanu można mieć uczucie, że gromady, które są niżej w łańcuchu są poniekąd poszkodowane z racji losowych kart cech. Sama rozgrywka toczy się w innym tempie i jest o wiele bardziej taktyczna. Sama sytuacja na planszy przez to nie przysparza nam tylu problemów z wykonaniem akcji co w oryginale, bo możemy od razu reagować na ruchy przeciwników. Nie ma tutaj programowania całej rundy. Tutaj przy ułożeniu pionka od razu wykonujemy akcję do niego przypisaną. Trigger końca rundy jest całkowicie inny i występuje w nieregularnych odstępach, bo dopiero jak każda gromada wykona akcję pobrania walców akcji i zaznaczy to na odpowiednim torze, wówczas odpala się akcja porządkowania i dokładania nowych żetoników na planszę akcji.

Każdy nasz walec musi być ułożony poniżej naszego poprzedniego i przy zbieraniu walców, kiedy inni gracze jeszcze wykonują akcję, a my chcemy odblokować pola powyżej może zdarzyć się sytuacja, że wszystkie interesujące nas znaczniki zostały pobrane i nie ma interesującej nas akcji. Dodano tutaj również większą możliwość zarządzania pożywieniem, które jest na planszy oraz na naszej planszetce. Akcje pozwalają wymienić żeton pożywienia z mapy, na ten, który jest na planszy akcji, jest też możliwość zmiany adaptacji na inny z worka, co nie występowało w podstawowej wersji. Jest to bardzo fajne i powoduje większą elastyczność gromad. Gejzery nie straszą już tak samo jak zlodowacenie, bo można je ustawiać tylko na wyznaczonych hexach na obrzeżach mapy, oraz za każdym razem kiedy używamy akcji gejzera to wkładamy tam jeden swój gatunek. Samych pól z gejzerami nie wykłada się wiele i raczej były mało interesujące.
Pola specjacji, punktowania oraz rywalizacji zmieniono na bardziej losowe. Przy tych polach przy porządkowaniu wykładamy żetony pożywienia (specjacja) oraz żetony terenów (punktowanie/rywalizacja) i tylko na wylosowanych miejscach możemy wykonywać te akcje. Może się zdarzyć, że jeden gracz będzie miał bardzo dużo za punktowanie, a inny nie dostanie nic, bo los stwierdzi, że jego kafli terenu nie będzie na planszy punktowania zmuszając go do nadgonienia i diametralnej zmiany podejścia do tego co robił wcześniej. Punktowanie kafli wygląda tak, że wybierasz dany kafel i nie patrzysz na dominacje, po prostu masz zapewnioną kartę zgodną z polem akcji, na które poszedłeś niezależnie od tego ile punktów dostałeś, ważne abyś tam był. Przy punktowaniu może też wystąpić wymieranie lub podliczanie przewagi na gejzerach w zależności od tego czy weźmiesz kartę z czerwoną czy złotą rybką. Tym samym może nie być takich kart na rynku więc wykładasz na plansze gatunki, które, są na wymarciu i one tam mogą egzystować przez kilka dobrych tur bez żadnego problemu.


Sama dominacja została całkowicie zmieniona i w tej wersji gry po prostu sprawdzasz na ilu kaflach jest twój 1 wybrany zasób z planszetki oraz twoje gatunki. Następnie mnożysz liczbę zasobów z planszy z ilością kafli na których jesteś, gdzie jest również dany zasób na wierzchołku. przykładowo masz 2 algi a na planszy jest 5 kafli które mają na wierzchołku algi i masz tam gatunek. 2x5=10. Następnie jeżeli specjalny żeton alg jest niżej niż 10 na torze punktów to dostajesz biały walec akcji (nie działają na niego zasady ustawiania niżej, taki super walec to jest). Następny gracz może go ukraść, ale musi zdominować tak aby mieć więcej niż 10 pkt na algach. Za każdy posiadany na koniec gry walec otrzymujesz tyle punktów ile punktów dominacji na nim wykazałeś.


Gra jest mega spoko i bardzo pozytywne wrażenie wywarła mimo kingmakingu, który wystąpił od pewnego gracza i spowodował odskoczenie lidera na kilkadziesiąt punktów, ale nie czuć tu już klimatu walki o przetrwanie i ucieczki przed zlodowaceniem. Raczej nie musisz na siłę szukać kafli gdzie możesz przeżyć, czy tundra cię zje, czy nie spadnie ci pożywnie za pomocą regresji oraz inne. Jest to dla mnie duży minus, bo w ogóle nie czuje w Marine tego, że próbuje być dominującym gatunkiem. Gra stała się bardziej suchym eurasem mimo wody w nazwie. Same karty dominacji są całkiem podobne do podstawowej wersji gry, ale przy wykładaniu na planszy mają różne umiejki (np usuń wszystkie kafle pożywienia tego rodzaju z planszy akcji/za każdym razem jak twój gatunek jest usuwany to dostajesz -1 pkt zwycięstwa), całkiem fajnie to wyszło i widziałbym taki wariant w oryginale. Miksowanie zasobami na ziemi i na planszetce bardzo na plus, można wrzucić bardzo wysoką dominacje na 1 walcu, zmienic przystosowanie i próbować zdominować inny zasób aby dostać na koniec duże punkty za walce akcji. Karty cech też są świetne i powodują fajną różnorodność, szkoda, że jedna gromada może mieć i fajną cechę i być najwyżej w łańcuchu, co daje jej bardzo dużego boosta. Koniec końców bardzo chętnie zagram w Marine ale mając wybór wyciągnę przed nią Władców Ziemi, gdzie jednak temat łączy się z mechaniką oraz jest mniej taktyczną wersją tego tytułu.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 213
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 42 times
Been thanked: 69 times

Re: Dominant Species: Marine (Chad Jensen)

Post autor: Kajdi »

ave.crux pisze: 13 sie 2023, 17:48 Przy punktowaniu może też wystąpić wymieranie lub podliczanie przewagi na gejzerach w zależności od tego czy weźmiesz kartę z czerwoną czy złotą rybką.
To nie zależy od symbolu z karty, którą się odpaliło z akcji ewolucji, tylko od symbolu na karcie, która się pojawia jako uzupełnienie rynku kart.
ODPOWIEDZ