Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
LukaszLozz
Posty: 192
Rejestracja: 24 kwie 2020, 00:07
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 78 times
Been thanked: 78 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: LukaszLozz »

Uncle_Grga pisze: 12 kwie 2024, 11:11
karmazynowy pisze: 12 kwie 2024, 11:02 Chyba chodziło o tor populacji (głowy).
Dokładnie o to chodziło. Monumenty dają przesunięcie na torach: populacji (pierscienie)
Ok, czyli jednak dobrze zrozumiałem, bo potwierdzasz.
Tak jak napisał Mateyo, każdy tor ma swój symbol - głowy, zębatki, liście i dzbanki. Pierścień to symbol punktów zwycięstwa, sumowany z cudów na koniec gry.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: XLR8 »

Zagraliśmy i jest bardzo ok. Jednak już przy pierwszej rozgrywce mocno w oczy rzuca się losowość cudów oraz to, że często dwóch graczy bije/sciga się o coś, a trzeci zwija w tym czasie jak najwięcej. Im więcej takich sytuacji tym lepiej i widać to po wynikach. Im mniej mamy spornych momentów i lepiej podejdą nam cuda.
Oczywiście po jednej partii nie mogę powiedzieć z całkowitą pewnością, że losowość ma ogromny wpływ na wynik, ale takie mieliśmy odczucie, bo wyniki są bardzo zbliżone.
Awatar użytkownika
karmazynowy
Posty: 1017
Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 184 times
Been thanked: 427 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: karmazynowy »

Zgadzam się z powyższym, jednak cudy nie dają jakoś specjalnie dużo punktów. Jeszcze trzeba zaznaczyć, że osoba po kilku partiach będzie miała przewagę nad swiezakiem bo mniej więcej pamięta jakie cuda mają wymagania i może planować rozbudowę pod cuda, których karty dopiero wyjdą. Świeżak gra właściwie w ciemno. Nie pasuje mi też to, że przy 3+ graczach praktycznie zawsze kończy się talia cudów, wszystkie zostają wybudowane. Na minus także dosyć upierdliwa obsługa, dużo rzeczy trzeba wykładać co rundę. Ogólnie to przyjemna, dobra ukladanka, ale mocny hype chyba nie jest uzasadniony, bo gra ma kilka małych słabości.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż i zamianę (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
Awatar użytkownika
kuleczka91
Posty: 404
Rejestracja: 10 lut 2020, 18:27
Has thanked: 591 times
Been thanked: 385 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: kuleczka91 »

Wczoraj graliśmy 2 rozgrywki 4 osobowe w Budowle i w każdej partii nam brakło Monumentów do budowy. W pierwszej grze nam się trafiło tak, że chyba 2-3 rundy były do końca, a my już Monumentów nie mieliśmy, bo wszystko zostało przez nas wybudowane i reszta rozgrywki to już było budowanie samych budynków i dróg żeby jeszcze spróbować zgarnąć jakieś punkty na koniec za naturalne surowce czy otoczone budynki. W drugiej rozgrywce trochę później nam się Monumenty skończyły, bo nie wychodziły odpowiednie kafle żeby zagrać je prędzej. Nie chcę wiedzieć w której rundzie kończą się Monumenty w grze 5 osobowej ;). Dla mnie to spory minus, bo w sumie buduje się coś na siłę niż z faktycznych chęci, w tym momencie zatraca się ten wyścig między graczami. Gra jest dosyć ładnie wydana, ale rozgrywka w sumie jakoś szczególnie mnie nie porwała żebym chciała ją kupić do kolekcji :)
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2492
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 424 times
Been thanked: 126 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: Coen »

kuleczka91 pisze: 15 kwie 2024, 12:46 Wczoraj graliśmy 2 rozgrywki 4 osobowe w Budowle i w każdej partii nam brakło Monumentów do budowy. W pierwszej grze nam się trafiło tak, że chyba 2-3 rundy były do końca, a my już Monumentów nie mieliśmy, bo wszystko zostało przez nas wybudowane i reszta rozgrywki to już było budowanie samych budynków i dróg żeby jeszcze spróbować zgarnąć jakieś punkty na koniec za naturalne surowce czy otoczone budynki. W drugiej rozgrywce trochę później nam się Monumenty skończyły, bo nie wychodziły odpowiednie kafle żeby zagrać je prędzej. Nie chcę wiedzieć w której rundzie kończą się Monumenty w grze 5 osobowej ;). Dla mnie to spory minus, bo w sumie buduje się coś na siłę niż z faktycznych chęci, w tym momencie zatraca się ten wyścig między graczami. Gra jest dosyć ładnie wydana, ale rozgrywka w sumie jakoś szczególnie mnie nie porwała żebym chciała ją kupić do kolekcji :)
Ale pamiętacie, że jak żeton populacji dotrze na ostatnie pole toru to gra kończy się w rundzie, kiedy to się wydarzy?
Ja miałem tak właśnie przy grach 2-osobowych, gdzie grę kończyliśmy w 8 czy 9 rundzie.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 975
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: Apos »

kuleczka91 pisze: 15 kwie 2024, 12:46 Wczoraj graliśmy 2 rozgrywki 4 osobowe w Budowle i w każdej partii nam brakło Monumentów do budowy. W pierwszej grze nam się trafiło tak, że chyba 2-3 rundy były do końca, a my już Monumentów nie mieliśmy, bo wszystko zostało przez nas wybudowane i reszta rozgrywki to już było budowanie samych budynków i dróg żeby jeszcze spróbować zgarnąć jakieś punkty na koniec za naturalne surowce czy otoczone budynki. W drugiej rozgrywce trochę później nam się Monumenty skończyły, bo nie wychodziły odpowiednie kafle żeby zagrać je prędzej. Nie chcę wiedzieć w której rundzie kończą się Monumenty w grze 5 osobowej ;). Dla mnie to spory minus, bo w sumie buduje się coś na siłę niż z faktycznych chęci, w tym momencie zatraca się ten wyścig między graczami. Gra jest dosyć ładnie wydana, ale rozgrywka w sumie jakoś szczególnie mnie nie porwała żebym chciała ją kupić do kolekcji :)
W dalszych rozgrywkach tak łatwo nie jest budować cuda. Gracze podbierają sobie płytki dzielnic i dróg, aby odwlec zbudowanie cudów. Gdy gracze się zabudują płytkami miasta, to brakuje miejsca na cuda :D. Ciekawa dynamika rozgrywki się tworzy i cuda nie są kluczowe do zwycięstwa.

Coen też dobrze prawi, u nas tylko raz zakończyła się gra "w naturalny sposób", a zwykle kończymy na 1-2 rundy przed końcem.
Awatar użytkownika
kuleczka91
Posty: 404
Rejestracja: 10 lut 2020, 18:27
Has thanked: 591 times
Been thanked: 385 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: kuleczka91 »

Coen pisze: 15 kwie 2024, 12:51 Ale pamiętacie, że jak żeton populacji dotrze na ostatnie pole toru to gra kończy się w rundzie, kiedy to się wydarzy?
Ja miałem tak właśnie przy grach 2-osobowych, gdzie grę kończyliśmy w 8 czy 9 rundzie.
Tak pamiętaliśmy o tym, w naszych rozgrywkach w drugiej tylko 1 osoba dotarła do tego pola, ale dotarła tam dopiero w 10 rundzie więc gra i tak by się zakończyła. Reszta docierała na jedno pole przed :).
Apos pisze: 15 kwie 2024, 13:00 W dalszych rozgrywkach tak łatwo nie jest budować cuda. Gracze podbierają sobie płytki dzielnic i dróg, aby odwlec zbudowanie cudów. Gdy gracze się zabudują płytkami miasta, to brakuje miejsca na cuda :D. Ciekawa dynamika rozgrywki się tworzy i cuda nie są kluczowe do zwycięstwa.
Dla mnie większym problemem było nie pojawianie się potrzebnych płytek żeby przybliżyć się do budowy cudu. Naturalnie że jak w końcu wjechały te przez nas pożądane to znikały w pierwszej kolejności, a potem kupowanie na ryzyk fizyk czy coś się pojawi w puli, które potrzebuje dane budynki czy nie :p
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 975
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: Apos »

kuleczka91 pisze: 15 kwie 2024, 13:17
Spoiler:
Cuda nie są jedyną drogą do zwycięstwa, ale dodatkowymi punktami - miej to na uwadze. Można zabudowywać swoją planszetkę i trzepać na tym punkty. Pomimo tego, że to tylko lekka gra rodzinna, opcji oraz interakcji jest tutaj sporo :)
Awatar użytkownika
JollyRoger90
Posty: 474
Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 842 times
Been thanked: 200 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: JollyRoger90 »

Właśnie to jest fajne w tej grze, że nie trzeba iść all in w monumenty, żeby mieć szanse na wygraną - są inne taktyki do zwycięstwa.

Na przykładzie moich dwóch rozgrywek właśnie tak było, że nie wygrywała osoba z największą ilością monumentów.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: XLR8 »

Apos pisze: 15 kwie 2024, 13:32
kuleczka91 pisze: 15 kwie 2024, 13:17
Spoiler:
Cuda nie są jedyną drogą do zwycięstwa, ale dodatkowymi punktami - miej to na uwadze. Można zabudowywać swoją planszetkę i trzepać na tym punkty. Pomimo tego, że to tylko lekka gra rodzinna, opcji oraz interakcji jest tutaj sporo :)
W tej grze według mnie nie ma innej drogi do zwycięstwa jak zdobycie największej liczby punktów przy tej samej liczbie rund co wszyscy przeciwnicy.
Przy założeniu, że wszyscy mamy taką samą liczbę monet i rund na ich wydanie kto zdobędzie najwięcej punktów wygrywa. Cuda natomiast są najbardziej efektywną metodą do zbierania punktów, bo można je kupić nawet za jedną monetę.
Stad prosty wniosek, że komu lepiej podejdą ten zwycięży, oczywiście jeśli przyjdą one naturalnie w czasie rozgrywki, a nie będziemy nieoptymalnie układać kafelki na mapie byle tylko zmieścić cud.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 975
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: Apos »

XLR8 pisze: 15 kwie 2024, 14:58
Apos pisze: 15 kwie 2024, 13:32
kuleczka91 pisze: 15 kwie 2024, 13:17
Spoiler:
Cuda nie są jedyną drogą do zwycięstwa, ale dodatkowymi punktami - miej to na uwadze. Można zabudowywać swoją planszetkę i trzepać na tym punkty. Pomimo tego, że to tylko lekka gra rodzinna, opcji oraz interakcji jest tutaj sporo :)
W tej grze według mnie nie ma innej drogi do zwycięstwa jak zdobycie największej liczby punktów przy tej samej liczbie rund co wszyscy przeciwnicy.
Przy założeniu, że wszyscy mamy taką samą liczbę monet i rund na ich wydanie kto zdobędzie najwięcej punktów wygrywa. Cuda natomiast są najbardziej efektywną metodą do zbierania punktów, bo można je kupić nawet za jedną monetę.
Stad prosty wniosek, że komu lepiej podejdą ten zwycięży, oczywiście jeśli przyjdą one naturalnie w czasie rozgrywki, a nie będziemy nieoptymalnie układać kafelki na mapie byle tylko zmieścić cud.
To co piszesz jest oczywiste dla graczy.

Gracze też nie śpią i nie oddają "za monetkę" cudów innym. W naszych rozgrywkach gracze biją się o to, aby spełniać warunki tego co wyszło na rynku. Wtedy masz do podjęcia decyzję - czy oddać przeciwnikowi ten cud i kupować dalej, czy wydać całą obecną kasę na dostępny cud, ale mieć go dla siebie.
Inna sprawa to podkradanie sobie płytek - jak widać, że gracz spełnia jeden z dwóch warunków cudu, to zabiera płytkę drugiego warunku. To nie pasjans, w którym pozwala się pozostałym maksymalizować zbieranie puntków :D.

To co pojawia się natomiast w naszych rozgrywkach, ponieważ wymogi wszystkich cudów są jawne, to gracze w trakcie tur robią preplanning i szykują miejsca pod cuda. W "Budowlach" chciałbym zobaczyć większą i bardziej urozmaiconą liczbę cudów - może zbliżający się dodatek to poprawi.
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 325
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: olocop »

W moich kilkudziesięciu rozgrywkach wielokrotnie się zdarzyło, że bardziej mi się opłacało wziąć tanie budynki podnoszące tory i "otaczać" nimi inne budynki niż walczyć o posiadający wyższe wymagania cud, dający zazwyczaj tylko 1 punkt. Strategie na budynki i na cuda wg mnie są równoprawne, tzn. skupienie się na budynkach i okazyjne budowanie cudu (jeśli akurat spełnia się warunki) wcale nie jest gorsze od budowania wszystkiego pod cuda.
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Wielce Imponujące Budowle / World Wonders (Ze Mendes)

Post autor: siepu »

olocop pisze: 15 kwie 2024, 19:39 W moich kilkudziesięciu rozgrywkach wielokrotnie się zdarzyło, że bardziej mi się opłacało wziąć tanie budynki podnoszące tory i "otaczać" nimi inne budynki niż walczyć o posiadający wyższe wymagania cud, dający zazwyczaj tylko 1 punkt. Strategie na budynki i na cuda wg mnie są równoprawne, tzn. skupienie się na budynkach i okazyjne budowanie cudu (jeśli akurat spełnia się warunki) wcale nie jest gorsze od budowania wszystkiego pod cuda.
Ale to nie są osobne strategie? Robisz i to i to. Pytanie brzmi tylko za ile poświęcasz turę, żeby wziąć 1 punkt z cudu, moim zdaniem 1 punkt to nie aż tak dużo. Oczywiście jeśli mogę innym ten cud zablokować biorąc budynki i wziąć ten punkt za darmo to to robię.
ODPOWIEDZ