Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 143
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 272 times
Been thanked: 87 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: obo_bb »

Wrzuciłem na bgg zmodyfikowaną mapę pnp (edycja Luke'a Weisman'a, ale z ikonami i kolorami towarów z pierwszej edycji) jakby ktoś był zainteresowany:
https://boardgamegeek.com/filepage/2330 ... irst-editi
Są dwie wersje kolorystyczne - szare i lekko wpadające w niebieski kolor morze. Druga wersja jeszcze w trakcie procesu akceptacji bgg.
Spoiler:
Krótki wątek opisujący więcej szczegółów procesu produkcji tutaj:
viewtopic.php?f=61&t=55515&p=1407216#p1398657
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1707
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 909 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

obo_bb pisze: 29 gru 2021, 08:22 Wrzuciłem na bgg zmodyfikowaną mapę pnp (edycja Luke'a Weisman'a, ale z ikonami i kolorami towarów z pierwszej edycji) jakby ktoś był zainteresowany:
https://boardgamegeek.com/filepage/2330 ... irst-editi
Są dwie wersje kolorystyczne - szare i lekko wpadające w niebieski kolor morze. Druga wersja jeszcze w trakcie procesu akceptacji bgg.
Spoiler:
Krótki wątek opisujący więcej szczegółów procesu produkcji tutaj:
viewtopic.php?f=61&t=55515&p=1407216#p1398657
Nieźle. Akurat wczoraj dostałem info z drukarni że już plansza jest w drodze 😔
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 143
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 272 times
Been thanked: 87 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: obo_bb »

XLR8 pisze: 29 gru 2021, 14:44 Nieźle. Akurat wczoraj dostałem info z drukarni że już plansza jest w drodze 😔
Planszę zawsze można wymienić.. ;) zakładam, że drukowałeś tę klasyczną mapę pnp 1.7 albo 1.8. Też ładna, kwestia gustu, choć jest trochę surowa imho.
Ważne żeby skończyć wszystko i zacząć grać, bo gra jest naprawdę rewelacyjna. Zasady są naprawdę bardzo spójne i proste, chyba jedne z najprostszych jakie znam w stosunku do głębi i satysfakcji z rozgrywki (nie liczymy abstraktów typu szachy czy go). Jedynie liczenie transportów może niektórych przyblokować, bo w późniejszej fazie gry zaczyna być tego trochę. U nas nie ma problemu, bo ja z synem umysły ścisłe i dobrze to widzimy, ale np żona by sama nie policzyła tego. Trzeba do tego dobrze podejść i liczyć kluczowe/najbardziej obłożone trasy w odpowiedniej kolejności, wtedy idzie sprawnie..
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1707
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 909 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

obo_bb pisze: 29 gru 2021, 17:15
XLR8 pisze: 29 gru 2021, 14:44 Nieźle. Akurat wczoraj dostałem info z drukarni że już plansza jest w drodze 😔
Planszę zawsze można wymienić.. ;) zakładam, że drukowałeś tę klasyczną mapę pnp 1.7 albo 1.8. Też ładna, kwestia gustu, choć jest trochę surowa imho.
Ważne żeby skończyć wszystko i zacząć grać, bo gra jest naprawdę rewelacyjna. Zasady są naprawdę bardzo spójne i proste, chyba jedne z najprostszych jakie znam w stosunku do głębi i satysfakcji z rozgrywki (nie liczymy abstraktów typu szachy czy go). Jedynie liczenie transportów może niektórych przyblokować, bo w późniejszej fazie gry zaczyna być tego trochę. U nas nie ma problemu, bo ja z synem umysły ścisłe i dobrze to widzimy, ale np żona by sama nie policzyła tego. Trzeba do tego dobrze podejść i liczyć kluczowe/najbardziej obłożone trasy w odpowiedniej kolejności, wtedy idzie sprawnie..
Wiem. Grałem 5 razy i jest to moja ulubiona gra ekonomiczna. Teraz sam sobie wydrukowałem i właśnie żałuję, bo wolę te jasne znaczniki zamiast tych mdłych szarych.
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 143
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 272 times
Been thanked: 87 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: obo_bb »

XLR8 pisze: 29 gru 2021, 21:17 Wiem. Grałem 5 razy i jest to moja ulubiona gra ekonomiczna. Teraz sam sobie wydrukowałem i właśnie żałuję, bo wolę te jasne znaczniki zamiast tych mdłych szarych.
No tak, z powodu koloru znaczników towarów wziąłem się właśnie za te drobną przeróbkę oryginalnej wersji Luke'a Weisman'a, która to sama w sobie jest naprawdę ładna i elegancka. Jest w każdym razie teraz wybór.
Spik
Posty: 52
Rejestracja: 16 lis 2016, 13:43
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Spik »

obo_bb pisze: 29 gru 2021, 08:22 Wrzuciłem na bgg zmodyfikowaną mapę pnp (edycja Luke'a Weisman'a, ale z ikonami i kolorami towarów z pierwszej edycji) jakby ktoś był zainteresowany:
https://boardgamegeek.com/filepage/2330 ... irst-editi
Są dwie wersje kolorystyczne - szare i lekko wpadające w niebieski kolor morze. Druga wersja jeszcze w trakcie procesu akceptacji bgg.
Spoiler:
Krótki wątek opisujący więcej szczegółów procesu produkcji tutaj:
viewtopic.php?f=61&t=55515&p=1407216#p1398657
Super robota! nie planujesz przypadkiem pnp np. takiego The Great Zimbabwe? ;)
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 143
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 272 times
Been thanked: 87 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: obo_bb »

Spik pisze: 30 gru 2021, 00:16 Super robota! nie planujesz przypadkiem pnp np. takiego The Great Zimbabwe? ;)
Great Zimbabwe już mi się udało zakupić (wciąż jest dostępna w Planszostrefie i na 3Trollach) i jej strona wizualna w sumie też mi się bardzo podoba.
Funkcjonalnie również nie ma w TGZ nic do zarzucenia.

W Indonezji mapy pnp są poprawione w stosunku do oryginału m.in. pod kątem funkcjonalnym celem ułatwienia obsługi gry.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3569
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1140 times
Been thanked: 2333 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Ardel12 »

Dorwałem w końcu drugą edycją Indonesii i jest to nówka. Nikt tam nic nie zaproponował względem insertu lub sorterów na śróbki. Możecie polecić jak to wszystko poukładać i w czym by pudełko się domykało? Mam do tego dokupione od razu mniejsze drewienka by nie pałować się z tymi wielkimi, ale chciałbym je w pudle zostawić. Co zrobić :D ?

Przeczytałem cały wątek, widzę, że tytuł stoi obok 18XX i TGZ, więc idealnie. Oczekiwania wysokie by mi zrobił papkę z mózgu opcjami i nie znudził jak wiele euro po paru partiach :)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4111
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 32 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: AkitaInu »

Wywalic przerosniete drewienka na strych :D

btw, czym zastapiles znaczniki? Ja o ile pamietam kostkami a zetony statkow po prostu statkami z mepla.
Awatar użytkownika
kmd2000
Posty: 324
Rejestracja: 26 sty 2017, 23:59
Lokalizacja: Warszawa, Praga Południe
Has thanked: 130 times
Been thanked: 125 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: kmd2000 »

Ardel12 pisze: 12 sty 2023, 15:42 Dorwałem w końcu drugą edycją Indonesii i jest to nówka. Nikt tam nic nie zaproponował względem insertu lub sorterów na śróbki. Możecie polecić jak to wszystko poukładać i w czym by pudełko się domykało? Mam do tego dokupione od razu mniejsze drewienka by nie pałować się z tymi wielkimi, ale chciałbym je w pudle zostawić. Co zrobić :D ?

Przeczytałem cały wątek, widzę, że tytuł stoi obok 18XX i TGZ, więc idealnie. Oczekiwania wysokie by mi zrobił papkę z mózgu opcjami i nie znudził jak wiele euro po paru partiach :)
Wywal drewienka do śmietnika, odwiedź mepla i cube4me i voila:
https://boardgamegeek.com/image/6192052/indonesia
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3569
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1140 times
Been thanked: 2333 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Ardel12 »

Zagrałem pierwszą partię 4os. Reszta graczy również grała pierwszy raz. Przeczytałem zasady raz. Do tego dołożyłem filmik z zasadami i zasiedliśmy do gry. Podczas wyjaśniania zasad największy problem był z mergami, które w trakcie partii były niejasne(zasady proste, ale pojąć, kiedy mogę merga zaproponować, kiedy nie mogę, ile licytować itd. to jednak trochę czasu zjadło zanim wszyscy zrozumieli, a co dopiero konsekwencje i kiedy są dla kogo opłacalne, czacha dymi). W sumie zasady w moim odczuciu są bardziej intuicyjne i prostsze od tych w TGZ(tam kręćka można dostać z drugo poziomowymi wytwórcami). Jak to w Splotterze bywa, pierwsze tury jak i partie to macanie się z tytułem i raczej granie by sprawdzić o co chodzi.

Sama partia przebiegała nadwyraz sprawnie aż do trzeciej fazy, gdzie liczba otwartch kompanii i towaru do sprzedania była po prostu ogromna. Ostatnie dwie rundy gry nas bardzo wymęczyły. Sporo liczenia i sprawdzania. Czym, gdzie, za ile wypalało zwoje zwykłą matmą. Pewnie jest to do ogarnięcia w kolejnych partiach, ale wszyscy gracze(prócz jednego, ale ten to 18XX ogrywacz, więc mu liczenie nie straszne) czuli się po partii wypruci xD W ostatniej rundzie marzyłem tylko by gra się zakończyła, a wręcz w przedostatniej liczyłem, że partia się skończy. Nie wiem czy tutaj jak w 18XX można zatrzymać grę i przeliczyć, bo jednak faza mergowania sporo może zmienić, a jednak to dwie ostatnie rundy były najbardziej urodzajne. Z całego grona, 2 osobom się spodobało, a 2(w tym mnie) mniej. Doświadczenie tutaj było w moim odczuciu podobne do 18XX, jednak tam nie odczułem aż takiego zmęczenia ani takiej ilości liczenia.

Muszę wspomnieć o wykonaniu. Ja wiem, Splotter, mała firma, dwie/trzy osoby, ale OMG jak można taki szrot wyprodukować. Jakim cudem przeszło to przez jakiekolwiek testy. Drewna można wywalić. Ja wyjąłem po jednej sztuce by było wiadomo, które kosteczki(kupione osobno) są od czego(choć w samej partii bardzo szybko zapamiętałem co jest czym). Statki również są za duże i w niektóych akwenach się nawet nie mieszczą, a co dopiero jak "przypłynie" inny gracz. Żetonów surowców nie używaliśmy i tu błąd, bo akurat one do oznaczania co gdzie zostało dostarczone wypadają świetnie(choć w erracie powinniśmy używać tych WIELKICH drewienek i tak zrobiliśmy, to plansza jeszcze bardziej była zawalona i nieczytelna). Do tego lipne planszetki graczy(materiał, pójdą do laminacji pewnie) i kasa z monopoly, którą wycinał student za karę. Na prawdę tak gównianego wydania nigdy nie widziałem. A jeszcze bym zapomniał o czcionce, które jest mega nieczytelna i trzeba szukać obszarów po grafice, bo jest szybciej xD A właśnie, mamy jeszcze tor dodatkowy dla ładownosći, który jest tym samym co tor rozwinięć ładowności, czyli całkowity śmieć na planszy.

Ulepszenia jakie ja zastosowałem albo dodam:
- sztony zamiast kasy - mam swoje, od razu grałem z nimi, świetnie się sprawdzają
- kosteczki plantacji zamiast wielkich drewnianych tokenów
- tokeny surowców używać do sprzedaży jak w instrukcji
- dodać traye z cube4me - rozkładanie nie jest upierdliwe, ale w trakcie partii sorter jest niezbędny by ułatwić życie graczom

Statki o dziwo zostawiłbym jak są, jednak na razie widzę potrzebę by rozróżniać je po grafice, by móc łatwo rozgraniczyć różne kompanie tego samego gracza(w pierwszej partii ja i kolega mieliśmy taką sytuację), a dodatkowo łatwiej na nich umieszczać kasę czego w pierwszej partii nie robiliśmy i moim zdaniem błąd. Przy sprzedaży 10+ towarów ogarnięcie, które statki i w jakiej ilości zostały wykorzystane jest ciężkie.

Podsumowując, pierwszy Splotter, który u mnie efektu WOW nie wywołał. Może to wina 18XX, ale czuję wielkie podobieństwo. Faza mergowania wygląda bardzo ciekawie i z chęcią w kolejnej partii bliżej jej się przyjrzę(czyli wezmę szybciej rozwój w niej, a nie w ostatnich turach :D). Na pewno chcę zagrać znowu i gra na razie zostanie w kolekcji, ale na prawdę ze wszytkich gier wydawnictwa ma jako jedyna szansę na wypadnięcie z niej. Może mi się odmieni po kolejnej partii. Na razie oceny nie wystawiam, bo targają mną na prawdę skrajne emocje, gdy wspominam partię.
kmd2000 pisze: 12 sty 2023, 16:04 Wywal drewienka do śmietnika, odwiedź mepla i cube4me i voila:
https://boardgamegeek.com/image/6192052/indonesia
Możesz mi potwierdzić czy chodzi dokłądnie o te dwa:
https://cube4me.com/product/12-compartments-15mm-depth/
https://cube4me.com/product/20-compartments-15mm-depth/
?

BTW, masz drewienka łodzi, jak jeden gracz ma dwie kompanie morskie, to się to Tobie nie miesza, gdzie jest jedna, a gdzie druga jak są w pobliżu?
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1707
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 909 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

Spoiler:
Nie jestem za piractwem, ale indonesia jest na tyle niegrywalna, że to jedyna gra pnp jaką posiadałem.
Co do zmęczenia i liczenia, to jeśli dwóch graczy jest już ogarniętych to mogą spokojnie adminowac i wszystko liczyć.
Nam przy 4 ogranych graczach rozgrywka szła super płynnie i komfortowo i zajmowała 2.5h max.
Kupiłem sobie kosteczki akrylowe do zaznaczania i śledzenia ruchu towarów, a potem tylko je zbieraliśmy i mnożylismy przez 5$. Bardzo to pomagało.
Awatar użytkownika
kmd2000
Posty: 324
Rejestracja: 26 sty 2017, 23:59
Lokalizacja: Warszawa, Praga Południe
Has thanked: 130 times
Been thanked: 125 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: kmd2000 »

ad1. Tak, to powinny być te dwie tacki, jeśli mnie pamięć nie myli.
ad2. Jeśli chodzi o statki to mamy bonusowe statki w kolorach innych niż kolory graczy. U nas jeszcze dodatkowo kładziemy odpowiedni kolor łódki na kafelku przedsiębiorstwa leżącego przed graczem.

Jeśli chodzi o męczącą końcówkę to niestety jest to dla mnie również największy (nawet jeśli w zasadzie jedyny) minus Indo, skutecznie powstrzymujący przed prześcignięciem w moim prywatnym rankingu TGZ i (zależnie od dnia) FCM.
A problemu nie da się rozwiązać czysto arytmetycznie na wzór 18xx, bo fazy operacyjne są w tej grze zbyt dynamiczne. Chociaż czekaj, chyba mam pomysł...brb
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3569
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1140 times
Been thanked: 2333 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Ardel12 »

Kolejna edycja indonesia została zapowiedziana na 2024. Raczej druga połowa roku. Mają popracować nad ergonomia...dla mnie no brainer. Zmniejszyć żetony towarów, powiększyć mapę i tada, ale pewnie coś spartola jak zwykle xD

Ja swojej odpicowanej nie wymienię, ale może naprawia na tyle że kupno wersji sklepowej będzie miało sens. A i cena ni będzie dowalona jak z drugiej ręki :)
kisiel365
Posty: 785
Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 242 times
Been thanked: 286 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: kisiel365 »

Ardel12 pisze: 22 lip 2023, 20:26 Kolejna edycja indonesia została zapowiedziana na 2024.
Super. Nic tylko czekać na pierwsze zdjęcia odświeżonej planszy i znaczników.
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
Qardasowsky
Posty: 75
Rejestracja: 31 sty 2021, 22:43
Has thanked: 79 times
Been thanked: 97 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Qardasowsky »

Jak wygląda sprawa z dostępem tych mniej popularnych Splotterów w polskich sklepach? Planszostrefa + Planszomania będą sprowadzać tak jak w przypadku Horseless Carriage czy lepiej zamówić preorder bezpośrednio u wydawcy? Bo nie ukrywam, że Indonesia ląduje na topce zakupów na następny rok o ile wyjdzie w 2k24 bo potem wiadomo jak z dostępnością
Awatar użytkownika
misiencjusz
Posty: 210
Rejestracja: 12 sie 2020, 17:42
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 181 times
Been thanked: 114 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: misiencjusz »

Jak w ubiegłym roku pojawiło się The Great Zimbabwe to Planszostrefa miała (chyba także 3trolle, ale nic sobie uciąć nie dam). Horseless Carriage też było. Zakładam więc, że Indonesia także będzie dostępna. Inna kwestia jak długo.
Rzeszów
BGG: misiencjusz; BGA: misiencjusz; TTS: 446182198
Mam i chętnie zagram Sprzedam Kupię
kuba32
Posty: 340
Rejestracja: 23 sie 2021, 17:01
Has thanked: 223 times
Been thanked: 194 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: kuba32 »

Horseless Carriage było też w Rebelu i cenowo że zniżkami wychodziło bardzo dobrze.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3569
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1140 times
Been thanked: 2333 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Ardel12 »

kisiel365 pisze: 10 wrz 2023, 02:23 Super. Nic tylko czekać na pierwsze zdjęcia odświeżonej planszy i znaczników.
Patrząc na kolejne edycje ich gier, to mogą to być minimalne do zera zmiany. W dodatku czasem jedno naprawią by inne zepsuć xD Ja się nie nastawiam wielce(tym bardziej, że w sumie zrobiłem sporo by ostatnia edycja była grywalna). Może zakupię jak faktycznie zrobią ekstra wersję, ale kogo ja oszukać chcę xD
Qardasowsky pisze: 10 wrz 2023, 12:55 Jak wygląda sprawa z dostępem tych mniej popularnych Splotterów w polskich sklepach? Planszostrefa + Planszomania będą sprowadzać tak jak w przypadku Horseless Carriage czy lepiej zamówić preorder bezpośrednio u wydawcy? Bo nie ukrywam, że Indonesia ląduje na topce zakupów na następny rok o ile wyjdzie w 2k24 bo potem wiadomo jak z dostępnością
Gra była dostępna co najmniej w Planszostrefie, 3trollach i Rebelu, więc obstawiam minimum to i więcej.
misiencjusz pisze: 10 wrz 2023, 13:25 Inna kwestia jak długo.
HC wciąż wisi. Indonesia może mieć większe zasysanie, bo już jest znana i ceniona, ale czy jest aż tyle osób by się print wyprzedał? Popularności ta gra nie ma jak FCM.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 1178
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1050 times
Kontakt:

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Apos »

Splotter obudził się ze snu zimowego.
Najpierw BUS, a teraz trzecia edycja Indonesii.

Zapowiedzieli zmiany.

https://www.splottershop.com/products/indonesia
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1707
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 909 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

Apos pisze: 09 maja 2024, 21:22 Splotter obudził się ze snu zimowego.
Najpierw BUS, a teraz trzecia edycja Indonesii.

Zapowiedzieli zmiany.

https://www.splottershop.com/products/indonesia
Meh. Liczyłem na zmiany w zasadach i gameplayu
Wcześnie się obudzili jak internet jest PEŁNY redesignow tej gry i każdy jest o niebo łapszy od oryginału.
pwoloszun
Posty: 457
Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1761 times
Been thanked: 543 times
Kontakt:

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: pwoloszun »

XLR8 pisze: 09 maja 2024, 22:42 Liczyłem na zmiany w zasadach i gameplayu
Hej,

A Ty co bys zmienil w zasadach i dlaczego?

Z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam
Podcast dżentelmeni przy stole:
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1707
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 909 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: XLR8 »

pwoloszun pisze: 10 maja 2024, 07:20
XLR8 pisze: 09 maja 2024, 22:42 Liczyłem na zmiany w zasadach i gameplayu
Hej,

A Ty co bys zmienil w zasadach i dlaczego?

Z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam
Może jakieś małe tweaki torów R&D i mniej miast na poludniu.
Gra wydaje się być bardzo surowa i niedoszlifowana.
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1376
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 176 times
Been thanked: 175 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: Zet »

XLR8 pisze: 10 maja 2024, 11:55
pwoloszun pisze: 10 maja 2024, 07:20
XLR8 pisze: 09 maja 2024, 22:42 Liczyłem na zmiany w zasadach i gameplayu
Hej,

A Ty co bys zmienil w zasadach i dlaczego?

Z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam
Może jakieś małe tweaki torów R&D i mniej miast na poludniu.
Gra wydaje się być bardzo surowa i niedoszlifowana.
Ja już czekałem na jakiś porządny pojazd mechaniki, a w Twoich ustach to prawie jak pochwała :wink:
Mnie tylko irytował ostatni chyba tor (związany ze statkami) który wydawał mi się zbędny bo powtarzał informacje z innego miejsca - chyba, że czegoś nie zrozumiałem w zasadach.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4821
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 2168 times

Re: Indonesia (Jeroen Doumen, Joris Wiersinga)

Post autor: warlock »

Cały czas zastanawiam się co robić z tym dodrukiem. W Indonezję grałem dwa razy i to bardzo dawno temu, w 2017 i 2018 roku. Na BGG mam tylko po tym taki ślad:
The game was just unplayable out of the box - the components were way oversized and the board was totally illegible. I find it unnaceptable, especially for the price. Fortunately my friend managed to print out a custom map from BGG resources and buy some additional wooden components that would fit the map. And I'm really glad he did, because the gameplay of Indonesia is just great. I find the merger mechanism to be truly fascinating, it's unlike anything else I've ever seen in a board game. I love games in which players build a shared economy, it always creates a very interesting dynamic.

There's one major downside to this game though - it gets really fiddly and forces you to constantly calculate your money and re-evaluate the state of the board (which gets very busy, especially at the end of the game). Keeping track of your shipping capacity late game is a chore. This makes Indonesia seem much heavier than it should be - I was mentally exhausted after we finished our game mainly because of the fiddliness of the operations phase. Still, I think that the experience was worth it. It's a very intriguing design.
Ostatecznie dałem temu 7/10 nie tyle ze względu na jakość mechanik (bo gra jest fascynująca), co za umęczenie całą tą walką z komponentami. Jak nie poprawią łatwości obsługi/czytelności, to odpuszczam.
ODPOWIEDZ