Taluva
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Taluva
Jeden z fragmentów instrukcji jest dla mnie niejasny.
Przedwczesne zakończenie gry ma miejsce gdy jeden z graczy wybuduje wszystkie budynki dwóch odmian. Czy
a) liczą się tu również budynki spalone
czy też
b) fizycznie nadal muszą stać na planszy wszystkie obiekty (np 2 wieże i wszystkie 20 chatek)?
Przedwczesne zakończenie gry ma miejsce gdy jeden z graczy wybuduje wszystkie budynki dwóch odmian. Czy
a) liczą się tu również budynki spalone
czy też
b) fizycznie nadal muszą stać na planszy wszystkie obiekty (np 2 wieże i wszystkie 20 chatek)?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Taluva
liczy się, że nie może już kolejnych wybudować (skończyły mu się pionki)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Taluva
Tak, liczą się budynki zniszczone przez wulkany.
Zresztą jest także zapis, że gracz odpada! gdy zabraknie mu chatek - za wysoko buduje... za szybko konkurenci palą jego wioski...
Zresztą jest także zapis, że gracz odpada! gdy zabraknie mu chatek - za wysoko buduje... za szybko konkurenci palą jego wioski...
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Taluva
Różnica jest taka, że:WRS pisze:Tak, liczą się budynki zniszczone przez wulkany.
Zresztą jest także zapis, że gracz odpada! gdy zabraknie mu chatek - za wysoko buduje... za szybko konkurenci palą jego wioski...
1) gdy gracz wybuduje domki pozbywając się drugiego rodzaju z ręki (np. stawia ostatnią świątynię a nie ma już wież) - wygrywa,
2) gdy nie może wykonać legalnego ruchu - przegrywa, odpada z gry.
Raz wprowadzone na planszę domki nie wracają już na rękę.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Taluva
Rozumiem, dziękuję. Czy jest na planszy czy spalony bez różnicy. Postawiony więc liczy się.
W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.
I wow przy okazji. To tu nie ma, że grając w 2-3 osoby sobie spokojnie budujemy osady (jak pisano w recenzji Rebel Times). To jest wojna od początku. Tu trzeba blokować i detonować. Chwila nieuwagi i po zabawie, rywal ma te 5 budynków.
W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.
I wow przy okazji. To tu nie ma, że grając w 2-3 osoby sobie spokojnie budujemy osady (jak pisano w recenzji Rebel Times). To jest wojna od początku. Tu trzeba blokować i detonować. Chwila nieuwagi i po zabawie, rywal ma te 5 budynków.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Taluva
Ale czemu nie?FortArt pisze:W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.
Ostatnio dwie partie czteroosobowe i płytki wszystkie wyłożyliśmy...
Wieże łatwiej nieco postawić, to decydowała przewaga świątyń o 1. miejscu. Ale kolejne miejsca to ilość chatek.
I każdemu zostawało ich więcej niż parę...
- Harun
- Posty: 1099
- Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
- Lokalizacja: okolice Poznania
- Has thanked: 648 times
- Been thanked: 524 times
Re: Taluva
WRS pisze:Ale czemu nie?FortArt pisze:W takim razie przy 48 płytkach, 20+2+3 budynkach i obowiązku budowania w wersji dwuosobowej regularne zakończenie (poprzez wyczerpanie płytek terenu) w ogóle nie może mieć miejsca.
Ostatnio dwie partie czteroosobowe i płytki wszystkie wyłożyliśmy...
Wieże łatwiej nieco postawić, to decydowała przewaga świątyń o 1. miejscu. Ale kolejne miejsca to ilość chatek.
I każdemu zostawało ich więcej niż parę...
Byłbyś tak miły i to wytłumaczył? Jeżeli jest 48 płytek a ruch polega na położeniu płytki i pionka, to zakładając, że kładziesz chatki tylko na 1 poziomie i jedną w danym ruchu - możesz obstawić 50 płytek. Ponieważ płytek jest 48 - to jeśli je wyczerpiesz niezużyte mogą pozostać 2 pionki. Pomóż mi znaleźć błąd w moim myśleniu
Re: Taluva
Nie da rady obstawić na pierwszym poziomie 50 płytek (ani nawet 48 ) bo w grze 2-osobowej (a o takiej pisał FortArt - i tu ukryta jest odpowiedź na wątpliwość WRS ) nie ma 50 (ani 48) budynków do postawienia na pierwszym poziomie.
Ale przy ocenie możliwości zakończenia gry 2-osobowej poprzez wyłożenie wszystkich 48 płytek nie trzeba w ogóle rozważać poziomów. Wystarczy powiedzieć, że jeśli gracz posiada w sumie 25 budynków w 3 rodzajach, a do zakończenia gry konieczne jest wyłożenie wszystkich budynków w 2 rodzajach (lub brak mozliwości ruchu ale tego przypadku nie musimy rozważać ponieważ z definicji przewiduje on zakończenie gry przed wyłożeniem wszystkich płytek) to aby gra zakończyła się poprzez wyłożenie wszystkich płytek każdemu z graczy muszą zostać conajmniej 2 budynki. (25-2)*2 (bo mówimy o 2 graczach) = 46 Czyli zanim gra zakończy się w wyniku spełnienia warunku budowy wyłożonych zostanie maksymalnie 46 płytek, przy 47 gra musi się zakończyć ze względu na wykorzystanie przez jednego z graczy wszystkich budynków w 2 rodzajach, a wszystkich płytek jest 48 c.b.d.u.
Ale przy ocenie możliwości zakończenia gry 2-osobowej poprzez wyłożenie wszystkich 48 płytek nie trzeba w ogóle rozważać poziomów. Wystarczy powiedzieć, że jeśli gracz posiada w sumie 25 budynków w 3 rodzajach, a do zakończenia gry konieczne jest wyłożenie wszystkich budynków w 2 rodzajach (lub brak mozliwości ruchu ale tego przypadku nie musimy rozważać ponieważ z definicji przewiduje on zakończenie gry przed wyłożeniem wszystkich płytek) to aby gra zakończyła się poprzez wyłożenie wszystkich płytek każdemu z graczy muszą zostać conajmniej 2 budynki. (25-2)*2 (bo mówimy o 2 graczach) = 46 Czyli zanim gra zakończy się w wyniku spełnienia warunku budowy wyłożonych zostanie maksymalnie 46 płytek, przy 47 gra musi się zakończyć ze względu na wykorzystanie przez jednego z graczy wszystkich budynków w 2 rodzajach, a wszystkich płytek jest 48 c.b.d.u.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Taluva
Błąd jest w założeniu:Harun pisze:Jeżeli jest 48 płytek a ruch polega na położeniu płytki i pionka, to zakładając, że kładziesz chatki tylko na 1 poziomie i jedną w danym ruchu - możesz obstawić 50 płytek. Ponieważ płytek jest 48 - to jeśli je wyczerpiesz niezużyte mogą pozostać 2 pionki. Pomóż mi znaleźć błąd w moim myśleniu
. Nie ma takiego ograniczenia w zasadach i co by to nie było, to grą w Taluvę nazwać tego nie można.kładziesz chatki tylko na 1 poziomie
PS
Przy założeniu kładzenia płytek tylko i wyłączne na pierwszym poziomie 2 zostające na ręce w dowodzie mst domki, to - z oczywistych względów - wieże.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Taluva
Kolega mst to doskonale ujął. Jeśli zostanie Ci na ręce jeden pionek to wygrałeś (bo wyłożyłeś w całości dwa gatunki).
Czyli pierwsza osoba, która zrobi swój 24-ty ruch zakończy grę.
Czyli pierwsza osoba, która zrobi swój 24-ty ruch zakończy grę.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Taluva
Byłby to ewenement. Jeszcze nie widziałem, żeby ktoś wygrał Taluvę zagrywając po 1 domku. Filozujecie.FortArt pisze:Czyli pierwsza osoba, która zrobi swój 24-ty ruch zakończy grę.
PS
EDIT:
Ostatnio zmieniony 10 gru 2010, 13:55 przez macike, łącznie zmieniany 1 raz.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Taluva
A jednak 24 (po 23 ruchu możesz mieć jeszcze niezużyte 2 budowle dwóch różnych rodzajów) ale oczywiście przedmiotem dowodu jest teoria .
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Taluva
Co implikuje wprowadzenie na planszę wieży, co implikuje zagrywanie kafelków na poziomie wyższym niż 1. Założenie mówiło jednak o umieszczaniu chatek na 1. poziomie, a nie wprowadzało jako takiego zakazu wybuchania wulkanów. Fakt, nadinterpretowałem założenie, mój błąd.mst pisze:A jednak 24 (po 23 ruchu możesz mieć jeszcze niezużyte 2 budowle dwóch różnych rodzajów) ale oczywiście przedmiotem dowodu jest teoria .
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Taluva
To może bardziej rozbudowana (o komentarz) wersja dowodu mst:
Cel - pokazać legalny (w sensie zasad gry a nie sensownej strategii) przebieg partii 2 osobowej w którym kończy się ona w wyniku braku kafli, a nie został wcześniej osiągnięty inny warunek zwycięstwa.
Kafli jest 48, co daje zakończenie po 24 ruchach każdego z graczy.
Zakończenie następuje w momencie wystawienia 2 z 3 rodzajów figurek, czyli żeby zagrać te 24 ruchy i nie wygrać, trzeba wystawiać jak najmniej figurek w ruchu.
Gracz ma 20 domków, 3 świątynie i 2 wieże.
Co daje mu możliwość wykonania 20+3+2-2 = 23 ruchów
// ponieważ musi sobie zostawić po 1 figurce z 2 rodzajów żeby nie wygrać
(dodatkowo przyjęto mocno nierealne założenie że domki będą wystawiane po 1 na ruch)
Wniosek:
Nie da się zakończyć 2 osobowej partii warunkiem zagrania wszystkich kafli (nawet zakładając że to jedyny cel graczy i nie rywalizują ze sobą), ktoś musi wcześniej albo odpaść bo nie ma legalnego ruchu albo wygrać wystawiając 2 rodzaje.
Pod tym względem ciekawszy jest nieoficjalny wariant w którym zniszczone domki oddaje się właścicielowi, a nie do pudła, co sprawia że praktycznie jedynym sposobem na przedwczesną wygraną jest wystawienie świątyń i wież, a gra ma dużo więcej negatywnej interakcji.
Cel - pokazać legalny (w sensie zasad gry a nie sensownej strategii) przebieg partii 2 osobowej w którym kończy się ona w wyniku braku kafli, a nie został wcześniej osiągnięty inny warunek zwycięstwa.
Kafli jest 48, co daje zakończenie po 24 ruchach każdego z graczy.
Zakończenie następuje w momencie wystawienia 2 z 3 rodzajów figurek, czyli żeby zagrać te 24 ruchy i nie wygrać, trzeba wystawiać jak najmniej figurek w ruchu.
Gracz ma 20 domków, 3 świątynie i 2 wieże.
Co daje mu możliwość wykonania 20+3+2-2 = 23 ruchów
// ponieważ musi sobie zostawić po 1 figurce z 2 rodzajów żeby nie wygrać
(dodatkowo przyjęto mocno nierealne założenie że domki będą wystawiane po 1 na ruch)
Wniosek:
Nie da się zakończyć 2 osobowej partii warunkiem zagrania wszystkich kafli (nawet zakładając że to jedyny cel graczy i nie rywalizują ze sobą), ktoś musi wcześniej albo odpaść bo nie ma legalnego ruchu albo wygrać wystawiając 2 rodzaje.
Pod tym względem ciekawszy jest nieoficjalny wariant w którym zniszczone domki oddaje się właścicielowi, a nie do pudła, co sprawia że praktycznie jedynym sposobem na przedwczesną wygraną jest wystawienie świątyń i wież, a gra ma dużo więcej negatywnej interakcji.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Taluva
Proszę o rozwianie wątpliwości:
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Taluva
Są 2 rodzaje akcji związane z chatkami:ciastek pisze:Proszę o rozwianie wątpliwości:
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki
a) osiedlenie nowej wioski (zawsze 1 chatka na poziomie 1.),
b) ekspansja wioski (na wszystkich polach wybranego krajobrazu sąsiadujących z istniejącą wioską).
Ad b)
Na każdym z sąsiadujących pól liczba stawianych chatek odpowiada poziomowi, na którym znajduje się pole (1. = 1, 2. = 2, itd.).
Tak, na poziomy wyższe niż 1. chatki mogą się dostać wyłącznie w efekcie ekspansji.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Taluva
Niedokładnie.ciastek pisze:Proszę o rozwianie wątpliwości:
Jedną chatkę można ustawić tylko na 1 poziomie.
2 chatki ustawiamy na poziomie 2, na polu które sąsiaduje już z osadą?
dzięki
Jedną chatkę na poziomie 1 możesz postawić zawsze.
Jak chcesz chatki na wyższych piętrach to robisz tak:
Stawiasz je na wszystkich polach danego typu sąsiadujących z osadą w ilości równej poziomowi.
Na przykład:
Ogłaszasz głośno "rozbudowuję tę osadę na wszystkich jeziorach" i wtedy stawiasz w ilości 1 chatka jeśli jezioro jest na poziome 1, 2 jeśli na drugim , 3 jeśli na trzecim itp.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Taluva
Czyli ustawienie chatki na poziomie 2+ odbywa się tylko w formie ekspansji.
Przykład
Chatka na poziomie 1.
Obok niej las na poziomie 2
Dobieram puzla z lasem. Dokładam go na poziomie 1, tak by las sąsiadował z chatką.
Ogłaszam "EKSPANSJA!!!"
Dokładam 3 chatki. Dwie na poziomie 2 i jeden na dołożonym puzlu na poziomie 1.
Wybuch wulkanu nie był potrzebny by ustawić domki na 2 poziomie?
Za poprzednie i kolejne wyjaśnienia dziękuję
Przykład
Chatka na poziomie 1.
Obok niej las na poziomie 2
Dobieram puzla z lasem. Dokładam go na poziomie 1, tak by las sąsiadował z chatką.
Ogłaszam "EKSPANSJA!!!"
Dokładam 3 chatki. Dwie na poziomie 2 i jeden na dołożonym puzlu na poziomie 1.
Wybuch wulkanu nie był potrzebny by ustawić domki na 2 poziomie?
Za poprzednie i kolejne wyjaśnienia dziękuję
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Taluva
^^ Dokładnie.
Dla jasności:
- ekspansję możesz robić na czym chcesz, nie tylko na tym co właśnie dostawiłeś.
- musi Ci starczyć chatek na wszystkie pola danego typu sąsiadujące z wybraną osadą. Jak masz sąsiadujące z daną wioską lasy na poziomach 2,3 i tylko 4 chatki to nie możesz się rozbudowywać na lesie w tej osadzie.
zobacz na przykład tu:
http://www.rebel.pl/repository/files/in ... screen.pdf
(trzecia strona, u dołu)
Dla jasności:
- ekspansję możesz robić na czym chcesz, nie tylko na tym co właśnie dostawiłeś.
- musi Ci starczyć chatek na wszystkie pola danego typu sąsiadujące z wybraną osadą. Jak masz sąsiadujące z daną wioską lasy na poziomach 2,3 i tylko 4 chatki to nie możesz się rozbudowywać na lesie w tej osadzie.
zobacz na przykład tu:
http://www.rebel.pl/repository/files/in ... screen.pdf
(trzecia strona, u dołu)
Był. Kiedyś. A skąd wziąłeś drugi poziom?ciastek pisze: Wybuch wulkanu nie był potrzebny by ustawić domki na 2 poziomie?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Taluva
I kolejne wątpliwości.
Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Czy budować muszę zawsze na płytce którą właśnie dołożyłem?
Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Czy budować muszę zawsze na płytce którą właśnie dołożyłem?
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Taluva
Różnie bywa to interpretowane. Odpowiedź skanny jest zgodna z interpretacją autora - zasadniczo sprowadzającą się do tego, że wykonując ekspansję wioski/budowę świątyni/budowę wieży wybieramy wioskę spełniającą warunki wykonania akcji i działamy. Ignorując w pewnym sensie całą resztę.ciastek pisze:Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
BTW z interpretacji autora wynika pewna nieoczywista oczywistość, jaką warto przypomnieć: akcja założenia nowej wioski jest zawsze możliwa na dowolnym wolnym polu pierwszego poziomu (innymi słowy: można założyć nową wioskę na polu sąsiadującym z istniejącą już wioską). Co może być przydatne, gdy dana wioska sąsiaduje z wieloma polami danego krajobrazu, a gracz nie chce pozbywać się z ręki większej liczby chatek.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Taluva
Czyli
Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Tak, choć niektórzy różnie to interpretują
Czy budować muszę zawsze na płytce którą właśnie dołożyłem?
Nie.
Do Macike
To co napisałeś w ostatnim akapicie jest w sprzeczności z definicją osady
cyt z instrukcji
"Wszystkie pola, które połączone
są przez piony tego samego koloru,
tworzą osadę danego koloru. Osada
rozpoczyna się jedną chatką i może
się rozrastać."
Nie możesz budować NOWEJ osady w sąsiedztwie chatki już istniejącej (bez znaczenia jest poziom na którym stoi)
Czy łączenie własnych osad może nastąpić poprzez budowę w odpowiednim miejscu świątyń i wież?
Tak, choć niektórzy różnie to interpretują
Czy budować muszę zawsze na płytce którą właśnie dołożyłem?
Nie.
Do Macike
To co napisałeś w ostatnim akapicie jest w sprzeczności z definicją osady
cyt z instrukcji
"Wszystkie pola, które połączone
są przez piony tego samego koloru,
tworzą osadę danego koloru. Osada
rozpoczyna się jedną chatką i może
się rozrastać."
Nie możesz budować NOWEJ osady w sąsiedztwie chatki już istniejącej (bez znaczenia jest poziom na którym stoi)