Age of Empires III

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
enigma
Posty: 33
Rejestracja: 11 kwie 2010, 10:34
Lokalizacja: Warszawa

Age of Empires III

Post autor: enigma »

Mam kilka pytań odnośnie zasad gry w AoE3: Age of Discovery

1) Co się dzieje z jednostkami, które wyślę na odkrycie i uda im się pokonać ludność miejscową? Giną? Zostają w nowoodkrytym regionie?
2) Czy w momencie wysłania jednostek na odkrycie żeton "discovery" pokazuję wszystkim graczom czy sam go podglądam? (Zakładam, że jest to sytuacja w której wysłałem mniej jednostek niż jest Indian na żetonie i przegrywam, więc region będzie ponownie możliwy do odkrycia)
3) Czy wysyłając 3 żołnierzy na odkrycie dostaję 3-krotność bonusowego złota za konkwistę?
4) Czy na koniec I i II epoki liczymy punkty zwycięstwa tylko i wyłącznie za regiony, w których są co najmniej 3 jednostki jednego gracza? (Czyli nie dostajemy VP za regiony z 2 jednostakmi, za budynki, za posiadane żetony odkryć, etc.)
5) Czy wysyłając kupca na odkrycie dostaję jakiś bonus?
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1188
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Age of Empires III

Post autor: veljarek »

1. Pozostaje tylko jedna figurka (chłopek)
2. Zgodnie z orginalnymi zasadami żeton zostaje odkyty dla wszystkich gracz (jest też wariant gdzie ten żeton się odrzuca i losuje się nowy w jego miejsce)
3. tak
4. tak
5. nie
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
Inermis
Posty: 735
Rejestracja: 04 maja 2008, 12:17
Lokalizacja: Warszawa

Re: Age of Empires III

Post autor: Inermis »

veljarek pisze:1. Pozostaje tylko jedna figurka (chłopek)
2. Zgodnie z orginalnymi zasadami żeton zostaje odkyty dla wszystkich gracz (jest też wariant gdzie ten żeton się odrzuca i losuje się nowy w jego miejsce)
3. tak
4. tak
5. nie
ad5. jak ja ostatnio grałem to wysyłając kupca do nowego świata dostajesz 5 dublonów. Jeśli wysyłasz do na discovery to faktycznie nic nie daje.
Inermis - Blog netrunner.znadplanszy.pl
Chętnie zagram: Android: Netrunner LCG, Mage Wars, Battlestar Galactica
Chętnie poznam: Rex
Kolekcja | Want to Trade
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Browarion »

Inermis pisze:ad5. jak ja ostatnio grałem to wysyłając kupca do nowego świata dostajesz 5 dublonów. Jeśli wysyłasz do na discovery to faktycznie nic nie daje.
dokładnie tak jak pisze Inermis


I jeszcze ad.2
Wiele osób gra tak, że odkrywasz kafelek, i JEŚLI NIE udało Ci się spełnić warunku "siły" to odrzucasz kafelek nie pokazując go innym graczom, a wprowadzasz inny (z puli które zostały).
W ten sposób każdy ryzykuje, bo jeśli wysłałeś 4 ludków, i nie udało się (i położysz z powrotem zakryty kafelek), to i tak wiadomo co jest pod spodem ;)


8)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
enigma
Posty: 33
Rejestracja: 11 kwie 2010, 10:34
Lokalizacja: Warszawa

Re: Age of Empires III

Post autor: enigma »

Dzięki. Prawdopodobnie i ja zastosuje zasadę z odrzuceniem żetonu do pozostałych i wylosowanie nowego, aby były wyrównane szanse :)

A czy macie może jakieś swoje patenty, które "polepszają" rozgrywkę w AoE? :D
/Tak wiem, że jest osobny dział od wariantów/modyfikacji...
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Age of Empires III

Post autor: Veridiana »

Ja tam nic nie zmieniam i gra ma u mnie dychę :D

Kafelków też nie odrzucam, bo dochodzi fajny element, kto się pierwszy wychyli i zaryzykuje. a przecież czekanie nie służy, bo tury uciekają i mamy dylemat...
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1739
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 108 times
Been thanked: 27 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Tommy »

Veridiana pisze:Ja tam nic nie zmieniam i gra ma u mnie dychę :D
Dokładnie. Gra jest tak doskonała, że nie bardzo wiem co miałbym home-rulować.
Dla mnie od kilku lat 10/10.
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
enigma
Posty: 33
Rejestracja: 11 kwie 2010, 10:34
Lokalizacja: Warszawa

Re: Age of Empires III

Post autor: enigma »

A czy rozgrywając 8. turę wykonuje się wszystkie poniższe fazy (oprócz J) i dopiero podlicza VP, czy jak?

Kod: Zaznacz cały

Turn Phases
A. Colonist/ Specialist Placement
B. Resolution
C. Income
D. Capital Building Benefits
E. Refresh Capital Buildings
F. Refresh Trade Goods
G. Refresh the Merchant Ship
H. Players receive new colonists (5 per player)
I. New Turn Order
J. Advance Turn Marker
[/size]
Czyli przykładowo mając dwa komplety po 4 takie same surowce dostanę w C. $12, ale także na koniec 12VP za a te surowce. Pytam o to gdyż wczoraj zakończyłem grę mając budynki co dawały $30 w każdej turze oraz 1VP for $5 i nie wiedziałem jak to rozliczyć na koniec ;) [w efekcie liczenie VP zaczęliśmy po ósmym "Resolution", już bez generacji dochodu pieniężnego.]
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Age of Empires III

Post autor: Veridiana »

Idąc wedle tej rozpiski to w 8 turze rozgrywa się tylko A-D. niczego już na planszy nie uzupełniasz, bo po co.
następnie:
- podliczasz punkty za regiony, tak samo jak po I i II erze
- DOLICZASZ punkty za dochód: czyli otrzymujesz tyle VP ile wynosił Twój dochód w tej 8 turze, ale TYLKO z zestawów towarowych (bez dochodu z budynków)
- DOLICZASZ punkty za odkrycia
- DOLICZASZ punkty z budynków: czyli nadrukowane na niektórych budynkach ORAZ za czerwone budynki z III ery (bez względu na to, czy zakupiłeś je w 7 czy w 8 turze naliczasz te punkty tylko teraz)

W opisanym przez Ciebie przykładzie, dostajesz 12 VP za 12 $ dochodu z towarów, tak jak napisałeś.
w fazie DOCHODU 8 tury pobierasz też owe 30$ z budynku, a podczas podliczania punktów (opisanego powyżej) naliczasz punkty z budynku dającego 1VP za każde 5$.
Awatar użytkownika
Arkadiusz
Posty: 1289
Rejestracja: 23 lis 2010, 08:54
Lokalizacja: Toruń

Re: Age of Empires III

Post autor: Arkadiusz »

AoEIII ma wspaniałą instrukcję ale że grę mam ją od dziś i za bardzo się jeszcze nie wczytywałem to mam pewne wątpliwości. ;)

Mam problem ze zrozumieniem idei ilości dostępnych Kolonistów i Specjalistów co turę. Posiadam takie przyzwyczajenie po Stone Age: powiedzmy, że mam 5 ludków, wysyłam dwóch do chatki, rodzi się nowy i od tego momentu mam ich 6 dostępnych co turę. W AoE3 natomiast użyte ludki są odkładane do rezerwy i co turę biorę 5 nowych. Dobrze rozumiem? 5, nie licząc tych którzy stoją już na Obszarze Ekspedycji lub w jakimś regionie. I w związku z tym mam też taką wątpliwość, że na żetonie odkrytego obszaru widzę np. 5 Indian, czyli musiałbym wysłać wszystkich moich kolonistów na ekspedycję (pisząc to właśnie pojąłem- można sobie "zmagazynować" kilku z poprzednich tur i wtedy się zsumują). Wybaczcie "nie widzę" jeszcze gameplayu a śpieszy mi się. Jutro chcieliśmy pograć a będę jedyną osobą, która będzie znać zasady. ;)

Na koniec powiem, że chyba kupiłem kolejną kapitalną grę. ;) Szkoda, że plansza jest taka wielka i zajmuje mi większość stołu.
"Those who don't believe in magic, will never find it."

BGG
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4478
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1432 times
Been thanked: 1102 times

Re: Age of Empires III

Post autor: garg »

Doskonale rozumiesz - dokładnie tak jest :) .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Age of Empires III

Post autor: Veridiana »

Generalnie, na początku każdej tury bierzesz 5 kolonistów i masz ich PLUS ludki z budynków (naprodukowały się w fazie budynków poprzedniej tury) PLUS ludki, które sobie zarezerwowałeś w boxie specjalistów (także w poprzedniej turze podczas rozwiązywania boxów wydarzeń). ludki pochodzą zatem z trzech źródeł
Box ekspedycji to jedyny box, w którym można przechowywać ludki "na zaś". wszystkie inne boxy się resetują po każdej turze.
Walenty997
Posty: 4
Rejestracja: 22 sie 2010, 21:50

Re: Age of Empires III

Post autor: Walenty997 »

Ja też gram gram że jeśli nie uda się odkryć nowego lądu to odrzucam żeton i zastępuje go nowym. Ale oprócz tego wprowadziliśmy ze znajomymi taką zasadę że bonusy za żołnierzy dostaje się tylko do ilości indian na podbijanym terytorium. Np jeśli wysłał bym 5 żołnierzy a indian jest tylko 2, to bonus dostaję tylko za 2,( duże wojsko nie nagrabi więcej z małej wioski)
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2817
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 103 times
Been thanked: 159 times
Kontakt:

Re: Age of Empires III

Post autor: Ink »

Walenty997 pisze:Ja też gram gram że jeśli nie uda się odkryć nowego lądu to odrzucam żeton i zastępuje go nowym. Ale oprócz tego wprowadziliśmy ze znajomymi taką zasadę że bonusy za żołnierzy dostaje się tylko do ilości indian na podbijanym terytorium. Np jeśli wysłał bym 5 żołnierzy a indian jest tylko 2, to bonus dostaję tylko za 2,( duże wojsko nie nagrabi więcej z małej wioski)
A czym jest podyktowana ta zmiana, poza "roleplayem"? Bo na moje oko zwiększa ona jeszcze bardziej losowość tego najbardziej losowego elementu gry: ktoś dużo zainwestował w ekspedycję i nie dostaje z tego prawie nic, a na fakt ten nie ma żadnego wpływu.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Walenty997
Posty: 4
Rejestracja: 22 sie 2010, 21:50

Re: Age of Empires III

Post autor: Walenty997 »

Podczas ostatniej gry pozwoliliśmy koledze na dziwne działania i mam wątpliwości czy mógł to zrobić. Po pierwsze nie miał już zwykłych kolonistów i kiedy do nowego świata dopływał mnich to pozwoliliśmy mu dokładać drugiego. A ograniczenie figurek ma jakiś powód. Właśnie po to żeby ktoś nie zyskał w nowym świecie nadmiernej przewagi. Z tego samego powodu (czyli brak zwykłych kolonistów) zezwoliliśmy mu na obstawianie specjalistami kolejek innych niż tych w których specjaliści dają przewagę, np w polu inicjatywy czy kupowania budynków. Podczas gry nie mogłem znaleźć paragrafu tego zakazującego. Co do pierwszej sprawy to raczej nie ma wątpliwości że mnicha należy zamienić na 2 kolonistów, to w drugim wypadku już nie jestem taki pewien że taka akcja jest zakazana.
Vincent
Posty: 397
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23
Been thanked: 1 time

Re: Age of Empires III

Post autor: Vincent »

Wydaje mi się, że nie ma żadnego ograniczenia jeśli chodzi o liczbę figurek. Kończą się jedne, zastępujesz je drugimi. Specjalistów jak najbardziej można ustawiać na pola, gdzie nie dają żadnej przewagi (nawet wtedy gdy masz zwykłych kolonistów wciąż dostępnych). Gdzieś czytałem (nie pamiętam gdzie, czy w instrukcji czy była to oficjalna odpowiedź na pytanie), że zamiast jednej figurki można wstawiać inną. Ani specjaliści ani koloniści nie są ograniczeni.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Age of Empires III

Post autor: Veridiana »

dokładnie. wszystkie figurki można w nowym świecie zamienić na inne, jeśli nam jakichś brakuje za wyjątkiem żołnierzy. żołnierze pełnią swą funkcję nie tylko w momencie przybycia, ale przez cały czas, więc raz, że się ich nie zamienia, dwa, że jako jedyni są ograniczeni w swej liczbie.

co do rozstawiania figurek w boxach wydarzeń to absolutnie każdą można postawić w każdym miejscu, przy czym specjaliści w określonych miejscach przynoszą dodatkowe korzyści, a stawianie ich gdzie indziej jest raczej marnotrastwem. ale jak gracz ma ich nadmiar to nie da sę inaczej :)
Awatar użytkownika
Misio205
Posty: 418
Rejestracja: 30 lis 2012, 11:18
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 2 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Misio205 »

A ja mam proste pytanie, ponieważ w instrukcji nie było to sprecyzowane :(

Czy na obszarach takich jak "towary", czy "ważne budynki" można wstawić więcej niż jednego swojego kolonistę o ile jest wolne pole? Np. wstawiłem swojego pierwszego, potem dwóch graczy i został ostatni wolny slot (gramy w 5 osób). Czy mogę tam wstawić swojego człowieka?
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3647
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 118 times

Re: Age of Empires III

Post autor: gafik »

Tak. Można swoimi ludkami zająć nawet wszystkie pola danego obszaru. :)
Awatar użytkownika
Misio205
Posty: 418
Rejestracja: 30 lis 2012, 11:18
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 2 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Misio205 »

Nawet obszaru bitwy/wojny ? ;)
Awatar użytkownika
Jasiek22
Posty: 131
Rejestracja: 13 maja 2011, 23:45

Re: Age of Empires III

Post autor: Jasiek22 »

Jasne że możesz. Nawet nie musisz mieć ani jednego żołnierza na mapie.
Awatar użytkownika
Misio205
Posty: 418
Rejestracja: 30 lis 2012, 11:18
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 2 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Misio205 »

skoro tak to dzięki za pomoc :)
Quetzalcoatl
Posty: 353
Rejestracja: 07 cze 2012, 10:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Quetzalcoatl »

Pytanie odnośnie podboju nowych regionów.
Zrozumiałem, że podbijając wybieramy dowolny niepodbity (z żetonem) region na planszy. Czy musi to być sąsiedni do już wcześniej podbitego? Jeśli ta pierwsza opcja jest jednak słuszna, to po co są linie łączące Karaiby z Nową Hiszpanią, Nową Granadą i z Florydą?
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2449
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 556 times
Been thanked: 272 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Markus »

Podbijasz dowolny nieodkryty region.
Linie o których piszesz wskazują z czym przylegają karaiby. Są budynki pozwalające przenosić ludków po planszy (na sąsiednie pola)
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Age of Empires III

Post autor: Wassago »

Event Box: Capital Buildings
Resolving workers from left to right, each player may
choose any Capital Building (from those remaining) of the
five that were available in the Capital Buildings event box
at the start of the current turn, paying the correct price
in Spanish Dollars depending on the Age ($10 in Age I,
$14 in Age II and $20 in Age III). Players may choose not to
purchase a Capital Building, and there is no penalty or cost
associated with not doing so.
Capital Buildings: Add Capital Buildings to the Capital
Buildings event box (from the current Age stack of
Capital Buildings) until the total number of Buildings
is at 5. (Do not remove any that were still here from the
previous turn). If the current turn is 3 (end of Age I)
or 6 (end of Age II), instead remove all remaining
Capital Buildings from the game board, then remove
all unclaimed Capital Buildings for the current Age
from the game. Next, add Capital Buildings from the
upcoming Age stack until there is a total of 5 Capital
Buildings face-up on the board.
Example 1: It is currently turn 3 (Age I). Since
the next turn is in Age II, remove all remaining
Age I Capital Buildings from the game board and
supply. Then add 5 Age II Capital Buildings to the
game board.
I teraz nie jestem pewien jak to jest, jeżeli w 3 turze wejdą mi budynki z II Ery, to koszt budynku wtedy to 10$ czy 14$? Bo teoretycznie jest jeszcze I era, ale wchodzą budynki z kolejnej.
ODPOWIEDZ