Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Pret-a-Porter

Post autor: zephyr »

Jak banknoty się kończą to braki mogą być dotkliwe, podobnie przy rozmienianiu - jeśli jest jakaś konkretna ilość to wydawca mógłby się zdecydować ile ona wynosi...

Inna sprawa to wszczynanie awantury o brak 2,3 banknotów, której zasadność jest dyskusyjna, ale IMO ten scenariusz nie maił tutaj miejsca.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: ragozd »

dokladnie tak. Pytanie ile jeszcze jest bardziej istotnych rozbieznosci w instrukcji ;) PaP wyglada na solidna pozycje, ale ja tradycyjne czkam na poprawiony dodruk ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
redy
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2008, 10:15
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Pret-a-Porter

Post autor: redy »

Patrząc na pochodzenie, to gry pytanie zadane przez loreciaka wydaje się jak najbardziej zasadne, a liczenie wszystkiego, łącznie z liczbą stron w instrukcji nie powinno budzić niczyjego zdziwienia :wink:
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Liczba banknotów podana w instrukcji jest właściwa, jest to:
- 36 banknotów o nominale 1
- 12 banknotów o nominale 5
- 36 banknotów o nominale 10
- 24 banknoty o nominale 50

W przypadku wątpliwości, czy problemów, zawsze można zgłosić się do Wydawnictwa i zyskać pomoc. W przypadku braku komponentów wynikających z błędów podczas kompletacji gry prosimy o kontakt:

- listowny:
Wydawnictwo Portal
ul. Św. Urbana 15
44-100 Gliwice

-telefoniczny
(032) 334 85 38

- lub mailowy
portal@wydawnictwoportal.pl

Przepraszam za ew. błędy.
Syrinks
Posty: 4
Rejestracja: 06 lut 2009, 14:49

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Syrinks »

Mam pytanie, dotyczące Rzecznika Prasowego ("w jednym przypadku w miesiącu wystawowym wygrywasz cechę, jeśli był remis") i Parku Maszynowego ("w przypadku remisu w liczbie punktów Jakości z innymi kolekcjami, twoja kolekcja wygrywa"). Co się dzieje jeśli dwie osoby mają tyle samo znaczników Jakości? Nadal jest remis, obie osoby "wygrywają", czy któraś z kart jest nadrzędna?
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Park maszynowy sprawia, że nie ma remisu, tylko gracz wygrywa Jakość - jego rzeczy są minimalnie lepsze dzięki nowoczesnym maszynom.

Rzecznik prasowy pozwala wygrać zremisowaną sprawę - tu akurat nie zdoła graczowi pomóc.
Syrinks
Posty: 4
Rejestracja: 06 lut 2009, 14:49

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Syrinks »

Dziękuję za szybką odpowiedź :)
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1189
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: veljarek »

Witam,
Zainteresowałem się grą i mam pytanie do graczy. Jeżeli mam porównać grę do innych funkjonujących na rynku to przypomina mi trochę Vinhos (zagrywanie akcji oraz pokazy) , oczywiście to nie jest zarzut. Chodzi mi o to że Vinhos już posiadam i nie wiem czy warto posiadać obie gry w swojej kolekcji, nie lubię duplikować gier w swojej kolekcji.
Ponownie mam też pytanie co do cieżaru gry. Czy grajacy mogliby porównać grę do innych znanych tytułów
Z góry dzięki za pomoc.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
andrzejk
Posty: 110
Rejestracja: 30 mar 2010, 13:36
Lokalizacja: Brzeg/Wrocław
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: andrzejk »

mst pisze:2. Surowce można kupowac na zapas (nie trzeba miec projektów, do których pasują).
Brzmi to całkiem naturalnie dla mnie. Niestety, nie mogę znaleźć potwierdzenia tego w instrukcji. To co znalazłem jest interpretowane przez mojego współgracza odwrotnie (że trzeba mieć projekt).
Instrukcja, strona 6 pisze: Zakupione Surowce gracz kładzie od razu w odpowiednich miejscach na kartach wykonywanych Projektów - jednak aż do momentu wystawienia wykonanej Kolekcji może w dowolny sposób przemieszczać je pomiędzy swoimi Projektami.
Jest jakieś inne wyjaśnienie tej kwestii w instrukcji?
Posiadam
Plansza24.pl - serwis dla miłośników gier planszowych
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Ryu »

veljarek pisze:Witam,
Zainteresowałem się grą i mam pytanie do graczy. Jeżeli mam porównać grę do innych funkjonujących na rynku to przypomina mi trochę Vinhos (zagrywanie akcji oraz pokazy) , oczywiście to nie jest zarzut. Chodzi mi o to że Vinhos już posiadam i nie wiem czy warto posiadać obie gry w swojej kolekcji, nie lubię duplikować gier w swojej kolekcji.
Ponownie mam też pytanie co do cieżaru gry. Czy grajacy mogliby porównać grę do innych znanych tytułów
Co do porównania... Ja posiadam PaP a jeszcze nie Vinhos (w ten tylko grałem). Oczywiście planuję zakup bo to jednak dwie inne gry. Vinhos jest cięższe i to zdecydowanie. Tłumaczenie zasad to ok. 1h, w PaP to ok. 30min - takie spokojne tłumaczenie żeby wszyscy załapali. Klimat gier jest zdecydowanie inny - wina czy moda to jednak inne światy :) W PaP mamy możliwość blokowania poszczególnych akcji (dla 2 graczy są zawsze 2 miejsca, dla większej ilości zawsze 1 za mało), w Vinhos tego nie ma - każdy ma prawo wykonać akcję uprzednio uiszczając opłatę. W zasadzie ciężko mi opisać różnice bo widzę same. Owszem tu rozbudowujemy winnicę, tutaj firmę ale to "zarzut" który można postawić większości gier ;) Pokazy...? No niby wspólny element ale jednak podliczanie, korzyści z niego płynąc są zdecydowanie różne.

W moim odczuciu to 2 zupełnie inne gry które zawsze i każdemu (z wyjątkiem początkujących - uwaga odnośnie Vinhos) będę polecał :)

andrzejk pisze: Brzmi to całkiem naturalnie dla mnie. Niestety, nie mogę znaleźć potwierdzenia tego w instrukcji. To co znalazłem jest interpretowane przez mojego współgracza odwrotnie (że trzeba mieć projekt).
Nie wiem czy to jest ujęte w instrukcji (nie przypominam sobie żeby było) ale na 100% można kupować na zapas :)
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Potwierdzam, można kupować na zapas. Zwracam uwagę, ze znaczniki jakości po pokazie przepadają, tak więc towar kupiony na zapas przeleży kwartał w magazynach i straci na Jakości.
Awatar użytkownika
fluor
Posty: 314
Rejestracja: 01 sie 2009, 01:13
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: fluor »

A czy można taktycznie (lub mimowolnie) wykupić zapas danego materiału tak, że stanie się on niedostępny dla innych graczy? (brak kostek)
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Nie, ilość surowców w grze jest nieograniczona. Jedyny sposób na taktyczne przyblokowanie przeciwnika to zająć miejsce w kolejce do producenta/hurtowni/importu, tak by dla niego już brakło miejsc. Taki wyblok pojawia się w grze dość często.
eyrmin
Posty: 128
Rejestracja: 22 lis 2010, 23:39
Lokalizacja: Kraków/Portsmouth

Re: Pret-a-Porter

Post autor: eyrmin »

trzewik pisze:Potwierdzam, można kupować na zapas. Zwracam uwagę, ze znaczniki jakości po pokazie przepadają, tak więc towar kupiony na zapas przeleży kwartał w magazynach i straci na Jakości.
Kupowac na zapas czyli zgodnie z instrukcja (jak to bylo przytoczone kilka postow wyzej) trzeba miec projekty na ktorych trzeba polozyc te towary czy mozna kupic towary nie posiadajac wolnego miejsca na kartach projektow (lub w ogole nie majac zadnych projektow)?
trzewik

Re: Pret-a-Porter

Post autor: trzewik »

Można kupić towar nawet nie posiadając Projektu.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: janekbossko »

dziwi mnie tak niska ocena
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Nataniel »

Dlaczego 7/10 to niska ocena? Ja tak samo oceniłem na BGG i dostałem opinię, że zgnoiłem grę :D Wg mnie 7/10 to bardzo wysoka ocena i gier, które dostałyby ode mnie taką ocenę znam może kilkadziesiąt.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: janekbossko »

ja po prostu oceniam ja zdecydowanie wyżej :)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Pret-a-Porter

Post autor: jax »

Nataniel pisze:Dlaczego 7/10 to niska ocena? Ja tak samo oceniłem na BGG i dostałem opinię, że zgnoiłem grę :D
To mi zaczyna już wyglądać na jakąś paranoję i psychozę i naciski żeby wywindować 'jedynie słuszną' grę, bo slyszałem o jeszcze o jednym takim przypadku. Ludzie, zrozumcie, że kazdy ma prawo do własnej opinii.. :roll:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: palladinus »

Pół biedy naciski, bo można ich po prostu nie słuchać, ale widzę że ludzie mają problem z ogarnięciem skali większej niż 2 stopniowej.

Przypomina mi się obrazek na ten temat, z zakresu gier komputerowych, ale widzę że tu też ma zastosowanie. Nieco humorystyczny, ale pasuje jak ulał.

Obrazek
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: Wookie »

Na mojej skali 7/10 to bardzo dobra gra.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Pret-a-Porter

Post autor: palladinus »

Wookie pisze:Na mojej skali 7/10 to bardzo dobra gra.
Dokładnie, 7/10 to dobra ocena i Pret-a-Porter na tyle zasługuje.
ODPOWIEDZ