Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
W polskiej instrukcji napisano, że karty kulminacji napięć mają wartość operacyjną zero.
Czy nie powinno być - nie posiadają wartości operacyjnej?
Jeżeli mają zero, to: czy mogę zagrać operację za zero PO, celem uniknięcia zagrania karty punktującej, w niekorzystnych dla mnie warunkach?
Jeżeli mają zero, to: karty modyfikujące wartość operacyjną np. o 1 sprawią, że PO tych kart wyniesie 1.
Dwa pytania w konsekwencji?
Czy można przeprowadzać operacje za zero PO? (używając karty kulminacji)
Czy można użyć karty kulminacji celem przeprowadzenia operacji?
Czy nie powinno być - nie posiadają wartości operacyjnej?
Jeżeli mają zero, to: czy mogę zagrać operację za zero PO, celem uniknięcia zagrania karty punktującej, w niekorzystnych dla mnie warunkach?
Jeżeli mają zero, to: karty modyfikujące wartość operacyjną np. o 1 sprawią, że PO tych kart wyniesie 1.
Dwa pytania w konsekwencji?
Czy można przeprowadzać operacje za zero PO? (używając karty kulminacji)
Czy można użyć karty kulminacji celem przeprowadzenia operacji?
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
karty kulminacji nie można zagrać jako operacji, nie można jej zatrzymać na ręce - czyli zawsze musisz ją zagrać jako wydarzenie, jej wartość operacyjna nie zmienia się wskutek innych wydarzeń.
Wartość 0 jest chyba tylko po to, żeby można było ustalić kolejność w fazie Headline (nie znam polskiego odpowiednika) - kulminacje są rozpatrywane na jej końcu.
Wszystko powinno być w instrukcji - nie powołam się na konkretne paragrafy, gdyż nie posiadam polskiej wersji
Wartość 0 jest chyba tylko po to, żeby można było ustalić kolejność w fazie Headline (nie znam polskiego odpowiednika) - kulminacje są rozpatrywane na jej końcu.
Wszystko powinno być w instrukcji - nie powołam się na konkretne paragrafy, gdyż nie posiadam polskiej wersji
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Nie mogłem się doszukać "na gorąco", przy stole :]
Dziękuję za odpowiedź - nie miałem co do tego wątpliwości natury logicznej, a brak cyfry na karcie wskazywał na to samo, ale... mam dociekliwych znajomych.
Owszem - jest napisane, że należy zagrać taką kartę przed końcem tury - sprawdzę tylko czy jest też napisane: (...) należy zagrać jako wydarzenie (mogłem to podświadomie pominąć).
Bardzo dziękuję za odpowiedź! ;] Nie miałem w ręku oryginalnego wydania, a z polskim przekładem bywa różnie - posiada wartość operacyjną zero to nie to samo co: nie posiada wartości operacyjnej. Rozwiałeś moje wątpliwości - dzięki!
Dziękuję za odpowiedź - nie miałem co do tego wątpliwości natury logicznej, a brak cyfry na karcie wskazywał na to samo, ale... mam dociekliwych znajomych.
Owszem - jest napisane, że należy zagrać taką kartę przed końcem tury - sprawdzę tylko czy jest też napisane: (...) należy zagrać jako wydarzenie (mogłem to podświadomie pominąć).
Bardzo dziękuję za odpowiedź! ;] Nie miałem w ręku oryginalnego wydania, a z polskim przekładem bywa różnie - posiada wartość operacyjną zero to nie to samo co: nie posiada wartości operacyjnej. Rozwiałeś moje wątpliwości - dzięki!
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 19 times
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Mam pytanie odnośnie przykładu na stronie 19 polskiej instrukcji: Czwarta runda ZSRR: Kulminacja napięć w Azji. Dlaczego ZSRR dostaje 6 PZ? ZSRR ma dominację w Azji a więc 7PZ, + 3PZ za kontrolę w państwach strategicznych (Pakistan, Tajlandia, Korea Płn), czyli razem 10 PZ. Natomiast USA ma 3PZ za obecność w Azji (Australia). Różnica wynosi 7. Skąd więc w tym przykładzie 6PZ dla ZSRR???
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Edwardo >
Masz rację to błąd w instrukcji (identyczny jak w ver. angielskiej) faktycznie Sowieci powinni otrzymać 7vp.
Opracowując wersje polską bazowaliśmy na wersji oryginalnej, nie podejrzewliśmy ze mogą tam jeszcze znajdować się tego typu błędy.
Masz rację to błąd w instrukcji (identyczny jak w ver. angielskiej) faktycznie Sowieci powinni otrzymać 7vp.
Opracowując wersje polską bazowaliśmy na wersji oryginalnej, nie podejrzewliśmy ze mogą tam jeszcze znajdować się tego typu błędy.
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Nie chcę zakładać niepotrzebnie kolejnego tematu, stąd pytam tutaj.
Punkt 4.3 mówi, że kiedy skończy się stos kart dobieranych przetasowujemy karty ze stosu kart odrzuconych i tworzymy nową talię do dobierania. Zrozumiałe.
Ale dalej (pkt. 4.3.1): "przed stworzeniem i potasowaniem nowego stosu kart dobieranych należy rozdać WSZYSTKIE POZOSTAJĄCE w nim karty...".
Moje pytanie: jak mam rozdać karty pozostałe w stosie dobieranych, kiedy nową talię tworzy się PO jej CAŁKOWITYM wyczerpaniu?
Inna kwestia.
Przykład: koniec tury 2. Tor DEFCON wskazuje na 2 poziom napięcia stosunków między mocarstwami. W swoich rundach gracze wykonali odpowiednio 2 i 1 działanie militarne. Gracz pierwszy wykonał minimum i nie traci PZ, natomiast drugi gracz jest ukarany stratą jednego - dobrze rozumiem? Czy za działanie militarne brać ilość wydanego na przewrót czy wydarzenie wojenne PO czy raczej ilość tego typu zagrać w turze? Wątpliwość bierze się stąd, że o ile w czasie zmagań obu obozów tor defcon będzie się zbliżał do pola wojny nuklearnej logicznym by był mus wykonania wówczas większej minimalnej liczby przewrotów/wydarzeń wojennych, tak żeby oddać faktyczny wzrost napięcia. Natomiast z mojej interpretacji wynika, że paradoksalnie - im wyższy DEFCON (im bliżej mu do wojny nuklearnej) tym mniej działań militarnych muszą w danej turze wykonać gracze, żeby uchronić się od straty PZ.
Poprawcie mnie jak się mylę.
Punkt 4.3 mówi, że kiedy skończy się stos kart dobieranych przetasowujemy karty ze stosu kart odrzuconych i tworzymy nową talię do dobierania. Zrozumiałe.
Ale dalej (pkt. 4.3.1): "przed stworzeniem i potasowaniem nowego stosu kart dobieranych należy rozdać WSZYSTKIE POZOSTAJĄCE w nim karty...".
Moje pytanie: jak mam rozdać karty pozostałe w stosie dobieranych, kiedy nową talię tworzy się PO jej CAŁKOWITYM wyczerpaniu?
Inna kwestia.
Przykład: koniec tury 2. Tor DEFCON wskazuje na 2 poziom napięcia stosunków między mocarstwami. W swoich rundach gracze wykonali odpowiednio 2 i 1 działanie militarne. Gracz pierwszy wykonał minimum i nie traci PZ, natomiast drugi gracz jest ukarany stratą jednego - dobrze rozumiem? Czy za działanie militarne brać ilość wydanego na przewrót czy wydarzenie wojenne PO czy raczej ilość tego typu zagrać w turze? Wątpliwość bierze się stąd, że o ile w czasie zmagań obu obozów tor defcon będzie się zbliżał do pola wojny nuklearnej logicznym by był mus wykonania wówczas większej minimalnej liczby przewrotów/wydarzeń wojennych, tak żeby oddać faktyczny wzrost napięcia. Natomiast z mojej interpretacji wynika, że paradoksalnie - im wyższy DEFCON (im bliżej mu do wojny nuklearnej) tym mniej działań militarnych muszą w danej turze wykonać gracze, żeby uchronić się od straty PZ.
Poprawcie mnie jak się mylę.
Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Ponowny zapis w 4.3.1 jest celowy aby podkreslić że zawsze należy rozdać wszystkie karty przed potasowaniem stosu kart odrzuconych, a nie wtasowywać tego stosu gdy kart w stosie kart dobieranych jest zbyt mało.
Jesli zaś chodzi o działania militarne to jest tak jak napisałes, a interpretować to można tak: w trakcie kiedy sytuacja nuklearna nie jest napięta trzeba wykonać sporo działań militarnych aby podkreślić znaczenie swojego mocarstwa, natomiast kiedy sytuacja jest bardzo napięta i wszyscy interesują się bardzie faktem żeby nikt nie nacisnął czerwonego guzika staje się to mniej istotne i wystarczy wtedy niewielka aktywność.
Jesli zaś chodzi o działania militarne to jest tak jak napisałes, a interpretować to można tak: w trakcie kiedy sytuacja nuklearna nie jest napięta trzeba wykonać sporo działań militarnych aby podkreślić znaczenie swojego mocarstwa, natomiast kiedy sytuacja jest bardzo napięta i wszyscy interesują się bardzie faktem żeby nikt nie nacisnął czerwonego guzika staje się to mniej istotne i wystarczy wtedy niewielka aktywność.
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Co do tworzenia nowej talii to 4.3.1 rozumiem to jako zwrócenie uwagi na wyjątek przy przechodzeniu na kolejna talię kart.
Kończy się talia (jest w niej za mało kart by rozdać graczom) w turach innych niż 4 i 8 = rozdajesz resztę kart z poprzedniego stosu, a potem tasujesz odrzucone i rozdajesz tyle ile brakuje.
Kończy się talia (jest w niej za mało kart by rozdać graczom) w turach 4 lub 8 = resztę kart tasujesz wraz z kartami z nowej talii i dopiero potem rozdajesz.
Mnie natomiast zastanawia 4.4 "Podczas przechodzenia z talii "Początek Wojny" do "Apogeum Wojny" lub z "Apogeum Wojny" do "Schyłek Wojny", nie dodaje się kart ze stosu kart odrzuconych do stosu kart dobieranych, zamiast nich należy dodać odpowiednio karty z talii "Apogeum Wojny" lub "Schyłek Wojny" do istniejącego stosu kart dobieranych, a następnie go potasować. [Zrozumiałe] Stos kart odrzuconych zostanie potasowany ze stosem kart dobieranych dopiero wtedy kiedy ten ostatni się wyczerpie." <= Czyli w turach 4-8 gra się kartami z Początku i Apogeum Wojny, a 9-10 wszystkimi? Czy też te odrzucone w poprzednich fazach już potem do talii nie wracają?
W związku z tym podczas podliczenia punktów w Azji w drugiej turze, drugiej rundzie, ZSRR ma 7PZ za dominację + 3PZ za państwa strategiczne, a USA ma 3PZ za obecność i 1PZ za Koreę. Różnica wynosi 6, więc by się zgadzało.
Ale i tak w tej części wkradł się błąd "Sowieci zyskują 6PZ i łącznie mają 1PZ" - przed Kulminacją USA miało 7PZ więc teraz spadli do 1PZ, a nie jak sugeruje tekst, że Sowieci mają ten 1PZ.
Kończy się talia (jest w niej za mało kart by rozdać graczom) w turach innych niż 4 i 8 = rozdajesz resztę kart z poprzedniego stosu, a potem tasujesz odrzucone i rozdajesz tyle ile brakuje.
Kończy się talia (jest w niej za mało kart by rozdać graczom) w turach 4 lub 8 = resztę kart tasujesz wraz z kartami z nowej talii i dopiero potem rozdajesz.
Mnie natomiast zastanawia 4.4 "Podczas przechodzenia z talii "Początek Wojny" do "Apogeum Wojny" lub z "Apogeum Wojny" do "Schyłek Wojny", nie dodaje się kart ze stosu kart odrzuconych do stosu kart dobieranych, zamiast nich należy dodać odpowiednio karty z talii "Apogeum Wojny" lub "Schyłek Wojny" do istniejącego stosu kart dobieranych, a następnie go potasować. [Zrozumiałe] Stos kart odrzuconych zostanie potasowany ze stosem kart dobieranych dopiero wtedy kiedy ten ostatni się wyczerpie." <= Czyli w turach 4-8 gra się kartami z Początku i Apogeum Wojny, a 9-10 wszystkimi? Czy też te odrzucone w poprzednich fazach już potem do talii nie wracają?
Działania militarne: 8.2.4 "Kiedy PO są grane jako przewrót lub kiedy są zagrywane karty wydarzeń wojennych, to aktywny gracz przesuwa swój znacznik na torze działań militarnych o tyle pól ile wynosiła PO na tej karcie."kacpersky pisze: Czy za działanie militarne brać ilość wydanego na przewrót czy wydarzenie wojenne PO czy raczej ilość tego typu zagrać w turze?
USA dostaje na początku gry 1PW w Korei Południowej. W pierwszej turze, w rundzie piątej USA zagrywa Wojnę w Korei i dodaje 2 PW w Korei Południowej. W sumie powinna mieć 3 punkty i kontrolę nad Samsungami. Natomiast w instrukcji napisane jest, że ma 2 punkty (na ilustracji 3, strona 15 - Korea Południowa jest oznaczona jako kontrolowana przez USA).Edwardo pisze:Mam pytanie odnośnie przykładu na stronie 19 polskiej instrukcji: Czwarta runda ZSRR: Kulminacja napięć w Azji. Dlaczego ZSRR dostaje 6 PZ? ZSRR ma dominację w Azji a więc 7PZ, + 3PZ za kontrolę w państwach strategicznych (Pakistan, Tajlandia, Korea Płn), czyli razem 10 PZ. Natomiast USA ma 3PZ za obecność w Azji (Australia). Różnica wynosi 7. Skąd więc w tym przykładzie 6PZ dla ZSRR???
W związku z tym podczas podliczenia punktów w Azji w drugiej turze, drugiej rundzie, ZSRR ma 7PZ za dominację + 3PZ za państwa strategiczne, a USA ma 3PZ za obecność i 1PZ za Koreę. Różnica wynosi 6, więc by się zgadzało.
Ale i tak w tej części wkradł się błąd "Sowieci zyskują 6PZ i łącznie mają 1PZ" - przed Kulminacją USA miało 7PZ więc teraz spadli do 1PZ, a nie jak sugeruje tekst, że Sowieci mają ten 1PZ.
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
W turze 4 przed rozdaniem kart dodajesz talię Apogeum Wojny do istniejacego stosu, nie dodajesz stosu kart odrzuconych. W turze 8 przed rozdaniem kart dodajesz talie Schyłek Wojny nie dodajesz stosu kart odrzuconych. Generalnie stos kart odrzuconych wtasowujesz tylko kiedy i wyłącznie kiedy stos kart dobieranych całkowicie sie wyczerpie podczas jego rozdawania.kemotix pisze:
Mnie natomiast zastanawia 4.4 "Podczas przechodzenia z talii "Początek Wojny" do "Apogeum Wojny" lub z "Apogeum Wojny" do "Schyłek Wojny", nie dodaje się kart ze stosu kart odrzuconych do stosu kart dobieranych, zamiast nich należy dodać odpowiednio karty z talii "Apogeum Wojny" lub "Schyłek Wojny" do istniejącego stosu kart dobieranych, a następnie go potasować. [Zrozumiałe] Stos kart odrzuconych zostanie potasowany ze stosem kart dobieranych dopiero wtedy kiedy ten ostatni się wyczerpie." <= Czyli w turach 4-8 gra się kartami z Początku i Apogeum Wojny, a 9-10 wszystkimi? Czy też te odrzucone w poprzednich fazach już potem do talii nie wracają?
W turach 4-7 gramy taliami wczesna wojna i apogeum wojny
W turach 8-10 gramy wszystkim kartami.
Podczas wtasowywania stosu kart odrzuconych wtasowywany jest caly stos, nie wtasowywane nigdy są karty ze stosu kart usunietych z gry.
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Mam pytanie odnośnie zagrywania kart. Rozumiem, że jeśli np. gram jako ZSRR i zagrywam kartę wydarzenie dla USA to używam jej tylko i wyłącznie jako pkt operacji, a mój przeciwnik ma obowiązek zagrać wydarzenie z danej karty? Jeśli tak to rozumiem, że najlepiej grać karty przeciwnika, które nie będą miały siły sprawczej, np. kartę NATO zanim rzucony został "plan Marschalla" lub "Układ Warszawski"?
Analogiczne pytanie nasuwa się wobec wydarzeń dekady - czy tutaj również gramy w ten sam sposób? I czy rzucenie karty, której przeciwnik nie może użyć (przykład wyżej) sprawia, że tego wydarzenia po prostu nie ma?
Analogiczne pytanie nasuwa się wobec wydarzeń dekady - czy tutaj również gramy w ten sam sposób? I czy rzucenie karty, której przeciwnik nie może użyć (przykład wyżej) sprawia, że tego wydarzenia po prostu nie ma?
Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Neri pisze:Mam pytanie odnośnie zagrywania kart. Rozumiem, że jeśli np. gram jako ZSRR i zagrywam kartę wydarzenie dla USA to używam jej tylko i wyłącznie jako pkt operacji, a mój przeciwnik ma obowiązek zagrać wydarzenie z danej karty? Jeśli tak to rozumiem, że najlepiej grać karty przeciwnika, które nie będą miały siły sprawczej, np. kartę NATO zanim rzucony został "plan Marschalla" lub "Układ Warszawski"?
Analogiczne pytanie nasuwa się wobec wydarzeń dekady - czy tutaj również gramy w ten sam sposób? I czy rzucenie karty, której przeciwnik nie może użyć (przykład wyżej) sprawia, że tego wydarzenia po prostu nie ma?
Jest dokładnie tak jak napisałeś, niestety wydarzeń których aktywacji całkowicie da sie uniknąć jest niewiele, pozostałe trzeba tak zagrywać aby zminmalizować konsekwencje wydarzenia, bądź wysyłać w kosmos.
Należy pamiętać że zagrywający kartę wybiera czy wydarzenie zachodzi przed czy po użyciu punktów operacyjnych.
- Kmet
- Posty: 170
- Rejestracja: 12 wrz 2006, 11:04
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 3 times
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Czy można rozprzestrzenić swoje wpływy bezpośrednio ze swojego mocarstwa (po czarnych liniach). Np. postawić żeton wpływu USA w Meksyku (sąsiaduje z USA) ? W instrukcji nie znalazłem takiej możliwości, a wydaje się logiczna.
Re: Zimna Wojna - Kulminacje napięć
Można. Instrukcja wspomina o tym w punkcie 6.1.4.Kmet pisze:Czy można rozprzestrzenić swoje wpływy bezpośrednio ze swojego mocarstwa (po czarnych liniach). Np. postawić żeton wpływu USA w Meksyku (sąsiaduje z USA) ? W instrukcji nie znalazłem takiej możliwości, a wydaje się logiczna.
Zimna Wojna - kilka pytań.
Witam
Mam kilka pytań / wątpliwości co do zasad w grze Zimna Wojna (jeszcze nie grałem i wiem, że wtedy pewnie się coś rozjaśni, ale przeczytałem instrukcję i chciałem się upewnić):
1) Pozostaje mi na ręku jakaś karta po np. 2 turze. Jest uważana za "zatrzymaną". To oznacza, że jak dobieram w 3 turze karty to biorę, żeby razem z tą "zatrzymaną" było 8 ? A po 4 turze 9 ? Innymi słowy mówiąc, ta karta "zatrzymana" normalnie wlicza się w limit kart na ręce w następnych turach prawda ?
2) Nie może mi zostać na ręce "Kulminacja napięć w...", no a jak jednak zostanie ? Nie wiem jakim cudem, ale może np. zapomnę o zasadzie czy coś.... to co wtedy ? Przegrywam ?
3) Po zagraniu jako OPERACJA karty o wartości 2, mogę zrobić 2 przewroty w dwóch różnych krajach ? Moim zdaniem, oczywiście tak.
4) Zwycięstwo na koniec gry - Trzeba przeliczyć na punkty wwszystkie regiony (jeżeli do 10 tury nikt nie wygrał). Liczy się wszystkie razem na boku na kartce i potem różnicę dodaje na tabeli temu graczowi, który miał ich o tą wartość więcej ? Czy każdy region się liczy i od razu na tabeli PZ dodaje się punkty ? Wiem, że trzeba przeliczyć wszystkie zanim określi się wygranego, ale co jeżeli ktoś np. przy przeliczaniu Europy będzie miał dostać wyżej niż 20 punktów ? Dodaje się je w pamięci ? Jest taka sytuacja w ogóle możliwa ?
Wiem, że to dla grających pytania może i śmieszne, ale szykujemy siędo pierwszej rozgrywki i chciałęm mieć pewność.
Pozdrawiam i z góry dziękujęza pomoc.
Mam kilka pytań / wątpliwości co do zasad w grze Zimna Wojna (jeszcze nie grałem i wiem, że wtedy pewnie się coś rozjaśni, ale przeczytałem instrukcję i chciałem się upewnić):
1) Pozostaje mi na ręku jakaś karta po np. 2 turze. Jest uważana za "zatrzymaną". To oznacza, że jak dobieram w 3 turze karty to biorę, żeby razem z tą "zatrzymaną" było 8 ? A po 4 turze 9 ? Innymi słowy mówiąc, ta karta "zatrzymana" normalnie wlicza się w limit kart na ręce w następnych turach prawda ?
2) Nie może mi zostać na ręce "Kulminacja napięć w...", no a jak jednak zostanie ? Nie wiem jakim cudem, ale może np. zapomnę o zasadzie czy coś.... to co wtedy ? Przegrywam ?
3) Po zagraniu jako OPERACJA karty o wartości 2, mogę zrobić 2 przewroty w dwóch różnych krajach ? Moim zdaniem, oczywiście tak.
4) Zwycięstwo na koniec gry - Trzeba przeliczyć na punkty wwszystkie regiony (jeżeli do 10 tury nikt nie wygrał). Liczy się wszystkie razem na boku na kartce i potem różnicę dodaje na tabeli temu graczowi, który miał ich o tą wartość więcej ? Czy każdy region się liczy i od razu na tabeli PZ dodaje się punkty ? Wiem, że trzeba przeliczyć wszystkie zanim określi się wygranego, ale co jeżeli ktoś np. przy przeliczaniu Europy będzie miał dostać wyżej niż 20 punktów ? Dodaje się je w pamięci ? Jest taka sytuacja w ogóle możliwa ?
Wiem, że to dla grających pytania może i śmieszne, ale szykujemy siędo pierwszej rozgrywki i chciałęm mieć pewność.
Pozdrawiam i z góry dziękujęza pomoc.
- lukaszkuch
- Posty: 244
- Rejestracja: 09 gru 2006, 23:02
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
1. Tak. Oczywiście oprócz Chin
2. Wtedy wywołujesz wojnę atomową i przegrywasz. Jest od tego jeden wyjątek, jeśli wygrasz grę zanim dojdzie do fazy sprawdzania karty na ręce.
3. Tak
4. Ja robię tak, że przeliczam każdy region osobno, tzn. np Europa USA: 9 pkt, ZSRR 11 pkt czyli przesuwam o 2 w stronę ZSRR itd.
2. Wtedy wywołujesz wojnę atomową i przegrywasz. Jest od tego jeden wyjątek, jeśli wygrasz grę zanim dojdzie do fazy sprawdzania karty na ręce.
3. Tak
4. Ja robię tak, że przeliczam każdy region osobno, tzn. np Europa USA: 9 pkt, ZSRR 11 pkt czyli przesuwam o 2 w stronę ZSRR itd.
- adikom5777
- Posty: 2232
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 12 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Wydaje mi się, że kolega powyżej się myli.
Ad.1 W nowej turze każdy z graczy dostaje na rękę 8 kart (9 od 4tej tury) niezależnie ile kart zostało na ręku z poprzedniej tury
EDIT: przed chwilą sprawdziłem i sam już nie wiem czy dobiera się DO 8/9 kart czy rozdaje
Ad2. Przy zatrzymaniu Kulminacji przegrywasz grę (wyjątek: instrukcja)
Ad3. Przy zagrywaniu karty jako przewrót wykonujesz JEDEN przewrót w JEDNYM kraju (wartość karty + wynik rzutu musi być więcej niż stabilność*2 aby odnieść sukces)
Ad4. po 10 turze przeliczasz po kolei wszystkie regiony i gracz który ma więcej PZ po przeliczeniu WSZYSTKICH regionów wygrywa
Ad.1 W nowej turze każdy z graczy dostaje na rękę 8 kart (9 od 4tej tury) niezależnie ile kart zostało na ręku z poprzedniej tury
EDIT: przed chwilą sprawdziłem i sam już nie wiem czy dobiera się DO 8/9 kart czy rozdaje
Ad2. Przy zatrzymaniu Kulminacji przegrywasz grę (wyjątek: instrukcja)
Ad3. Przy zagrywaniu karty jako przewrót wykonujesz JEDEN przewrót w JEDNYM kraju (wartość karty + wynik rzutu musi być więcej niż stabilność*2 aby odnieść sukces)
Ad4. po 10 turze przeliczasz po kolei wszystkie regiony i gracz który ma więcej PZ po przeliczeniu WSZYSTKICH regionów wygrywa
- lukaszkuch
- Posty: 244
- Rejestracja: 09 gru 2006, 23:02
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ad 3 - faktycznie jakoś sobie wykoncypowałem że chodzi o zmianę sojuszy.
Ad 1 instrukcja punkt 4.5.B Gracze dobierają DO 8 kart na rękę (do 9 od 4 tury)
Ad 1 instrukcja punkt 4.5.B Gracze dobierają DO 8 kart na rękę (do 9 od 4 tury)
- Vezyr
- Posty: 97
- Rejestracja: 25 sty 2009, 16:53
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 20 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witam,
Mam kilka pytań które nasunęły się po ostatnich rozgrywkach.
1. Jak wygląda punktowanie za region? Gracz USA i ZSRR ma obecność w regionie i gracz USA ma dominacje. Obaj gracze dostają punkty za obecność i dodatkowo USA dostaje punkty za dominacje czy ZSRR dostaje punkty za obecność a USA tylko za dominacje?
2. Czy wydarzenia wojenne zmniejszają poziom defcon? Czy podlegają ograniczeniom poziomu defcon?
Mam kilka pytań które nasunęły się po ostatnich rozgrywkach.
1. Jak wygląda punktowanie za region? Gracz USA i ZSRR ma obecność w regionie i gracz USA ma dominacje. Obaj gracze dostają punkty za obecność i dodatkowo USA dostaje punkty za dominacje czy ZSRR dostaje punkty za obecność a USA tylko za dominacje?
2. Czy wydarzenia wojenne zmniejszają poziom defcon? Czy podlegają ograniczeniom poziomu defcon?
Everyone loves perfectly balanced skill-based gameplay until they realize they're not as skilled as they thought.
kolekcja
kolekcja
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
1. Każdy z graczy punktuje za najwyższy poziom kontroli regionu, tj w tym przypadku US dostanie punkty za dominację + liczbę battlegroundów + ew. sąsiedztwo z ZSRR, a USSR za obecność + liczbę battlegroundów + ew. sąsiedztwo w US.
2. Wydarzenia wojenne nie mają powiązania z bieżącym defconem / nie wpływają na defcon, temu są dosyć mocne.
2. Wydarzenia wojenne nie mają powiązania z bieżącym defconem / nie wpływają na defcon, temu są dosyć mocne.
Wpieriod! - niekoniecznie efektywnie, ale efektownie.
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 19 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Pytanie: Czy można zagrać kartę "De Gaulle dochodzi do władzy we Francji" jako wydarzenie jeżeli nie została jeszcze zagrana karta "NATO"?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Można zagrać, De Gaulle nie ma żadnych warunków co do zagrania (jak np. NATO).
Jeśli chodzi o jego wpływ na NATO, to likwiduje jego działanie tylko, gdy zostanie zagrany po NATO.
Nie ma to z resztą większego znaczenia, kto by robił przewrót we Francji (3 stabilności i wymaga DEFCONu na 5)?
Jeśli chodzi o jego wpływ na NATO, to likwiduje jego działanie tylko, gdy zostanie zagrany po NATO.
Nie ma to z resztą większego znaczenia, kto by robił przewrót we Francji (3 stabilności i wymaga DEFCONu na 5)?
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witam, to mój pierwszy post na forum i na starcie noobskie pytania
Kupiłem sobie "Zimną wojnę" i od razu zacząłem studiować instrukcję. I jak cały sens gry jest przejrzyststy i ogólna rozgrywka też to nie mogę skumać dwóch spraw:
1)Wydarzenie dekady. Nie bardzo rozumiem o co w tym chodzi. W ten sposób można zagrać każdą kartę, oprócz "Chin" i czy to daje jakiś bonus w porównaniu do zagrania tej samej karty w zwykłej rundzie? Wiem że niektóre karty dają coś ekstra na daną turę (lub do usunięcia, przez inną kartę), ale co z taką np. "niezależni komuniści" która daje punkty wpływów USA w danym kraju? Jest w takim przypadku jakaś różnica w działaniu tej karty w zależności czy zagram ją jako wydarzenie dekady, czy jako zwykłe wydarzenie w danej rundzie? Czy chodzi poprostu o to że będzie zagrywana jako pierwsza w turze?
2)W instrukcji jest napisane że "karty mogą być zagrywane na dwa sposoby: jako wydarzenie LUB jako operację". Czyli mogę zdecydować czy chcę skorzystać z tego co napisane jest w polu "wydarzenie", czy tylko wykorzystać PO żeby np. rozmieścic PW na mapie? Czy jednak mimo wykorzystania PO wydarzenie i tak jest rozpatrywane? Pytam bo dla mnie możliwość wykorzystania karty w jeden LUB drugi sposób oznacza że nie muszę rozpatrywać wydarzenia, a mimo to w instrukcji pojawia się tylko ta druga opcja, z rozpatrywaniem wydarzenia za każdym razem. Czy też może chodzi o to, że jeśli wydarzenie odnosi się do mojej strony to wtedy tylko mogę wybrać, czy korzystam z PO, czy może jednak używam karty jako wydarzenie, a jeśli chodzi o kartę dla przeciwnika to ja wtedy dostaję PO a on profit z wydarzenia?
Proszę o pomoc bo bez tego ani rusz
EDIT: Dzięki MisterC, teraz mogę zagrać
Kupiłem sobie "Zimną wojnę" i od razu zacząłem studiować instrukcję. I jak cały sens gry jest przejrzyststy i ogólna rozgrywka też to nie mogę skumać dwóch spraw:
1)Wydarzenie dekady. Nie bardzo rozumiem o co w tym chodzi. W ten sposób można zagrać każdą kartę, oprócz "Chin" i czy to daje jakiś bonus w porównaniu do zagrania tej samej karty w zwykłej rundzie? Wiem że niektóre karty dają coś ekstra na daną turę (lub do usunięcia, przez inną kartę), ale co z taką np. "niezależni komuniści" która daje punkty wpływów USA w danym kraju? Jest w takim przypadku jakaś różnica w działaniu tej karty w zależności czy zagram ją jako wydarzenie dekady, czy jako zwykłe wydarzenie w danej rundzie? Czy chodzi poprostu o to że będzie zagrywana jako pierwsza w turze?
2)W instrukcji jest napisane że "karty mogą być zagrywane na dwa sposoby: jako wydarzenie LUB jako operację". Czyli mogę zdecydować czy chcę skorzystać z tego co napisane jest w polu "wydarzenie", czy tylko wykorzystać PO żeby np. rozmieścic PW na mapie? Czy jednak mimo wykorzystania PO wydarzenie i tak jest rozpatrywane? Pytam bo dla mnie możliwość wykorzystania karty w jeden LUB drugi sposób oznacza że nie muszę rozpatrywać wydarzenia, a mimo to w instrukcji pojawia się tylko ta druga opcja, z rozpatrywaniem wydarzenia za każdym razem. Czy też może chodzi o to, że jeśli wydarzenie odnosi się do mojej strony to wtedy tylko mogę wybrać, czy korzystam z PO, czy może jednak używam karty jako wydarzenie, a jeśli chodzi o kartę dla przeciwnika to ja wtedy dostaję PO a on profit z wydarzenia?
Proszę o pomoc bo bez tego ani rusz
EDIT: Dzięki MisterC, teraz mogę zagrać
Ostatnio zmieniony 19 sty 2012, 21:34 przez Jachu, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Headline - pierwsza karta każdej rundy to wydarzenie. Obie strony grają na raz w ciemno. Pierwsze wchodzi z wyższym nr PO, na remisie nie pamiętam. Praktycznie zawsze gra się wydarzenie swojej frakcji bo zagranie karty przeciwnika nic nie daje grającemu.
Potem następują rundy po 1 karcie, na zmianę ZSSR -> USA -> ZSRR -> USA -> itd
Jeśli to karta strony przeciwnej:
- grający dostaje PO
- wydarzenie zachodzi
[grający katę wybiera kolejność]
Jeśli to karta własna albo neutralna:
ALBO grający dostaje PO (wpływy, realigment, coupe) a karta na discard niezależnie od gwiazdek itp wydarzenie nie zachodzi
ALBO wchodzi wydarzenie ale nie PO
Potem następują rundy po 1 karcie, na zmianę ZSSR -> USA -> ZSRR -> USA -> itd
Jeśli to karta strony przeciwnej:
- grający dostaje PO
- wydarzenie zachodzi
[grający katę wybiera kolejność]
Jeśli to karta własna albo neutralna:
ALBO grający dostaje PO (wpływy, realigment, coupe) a karta na discard niezależnie od gwiazdek itp wydarzenie nie zachodzi
ALBO wchodzi wydarzenie ale nie PO
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 192 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
A przy remisie USA.zephyr pisze:Headline - pierwsza karta każdej rundy to wydarzenie. Obie strony grają na raz w ciemno. Pierwsze wchodzi z wyższym nr PO, na remisie nie pamiętam.
Chyba, że ma się na ręce same wydarzenia przeciwnika, albo gdy lepiej je zagrać teraz (bo np. wydarzenie nie zadziała lub straty będą mniejsze niż później, w czasie rund). Wtedy, zgodnie z instrukcją:Praktycznie zawsze gra się wydarzenie swojej frakcji bo zagranie karty przeciwnika nic nie daje grającemu.
Gracz musi wykonać wydarzenie z karty w fazie wydarzeń
dekady, niezależnie czy pomaga sobie, czy przeciwnikowi.
Uwaga: Jeśli zagrywasz wydarzenie dekady powiązane
z supermocarstwem przeciwnika jest ono rozpatrywane, tak jak
gdyby to on zagrał tę kartę.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.