Różnorodność vs przewidywalność

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Brylantino »

To znowu ja ;) Jak zapatrujecie się na wyciągane karty w grze (przygodówki, głównie teraz chodzi o ekwipunek): lepiej jak np. na 50 kart każda jest unikatowa, czy mamy np. 10 przedmiotów po 5 razy każdy? Nie mówię, że przy pierwszej opcji, każdy z nich byłby diametralnie inny, jednak chyba fajniej, jak mamy większą różnorodność. Pytam się, gdyż właśnie mnie zastanawia powód np. w Arkham czy Draculi, taka mała liczba unikalnego ekwipunku, ma to jakiś głębszy sens, czy po prostu autorowi nie chciało się myśleć nad tym aspektem gry? Pytam, gdyż jednym z moich projektów jest właśnie przygodówka i początkowo planowałem zrobić każdy element ekwipunku całkowicie unikatowy, ale nie spotkałem się jeszcze z takim rozwiązaniem, stąd to pytanie, aby nagle nie natrafić na jakąś przeszkodę, która będzie ciężka do ominięcia. Z góry dzięki za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: donmakaron »

W Arkham nie czuć mocno powtarzających się przedmiotów, w Draculi czuć. Dobrze, że przywołałeś te gry, bo na nich dobrze to widać ;)
Dla przygodówki lepiej jak się nie powtarzają, albo trochę różnią (niech to będzie srebrna, złota i stalowa zbroja, zamiast trzech takich-samych-jak-ma-przeciwnik pancerzy), bo tu ciągnie się karty również dla zabawy. Dociąganie kolejnej takiej samej tarczy to nie fun, zamiana smoczej tarczy na tarczę zabójcy trolli to fun, nawet jak dają ten sam bonus ;)
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Brylantino »

OK :) Dzięki za opinie, też mi się właśnie wydawało, że dużo fajniej wyciągać różne przedmioty, nawet jak się niewiele różnią od siebie.
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Senthe »

Jeśli balans gry nie bardzo na tym ucierpi, to oczywiście że fajniej jest dostawać różne itemki ;)
Kwestia tego, czy nagle się nie okaże, że ze wszystkich 50 unikatowych kart tylko trzech gracze naprawdę pożądają, a wyciągnięcie czegoś innego jest kwitowane zawiedzionym "łeeee".
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Jan Madejski »

Ograniczenie różnorodności może być w interesie wydawcy: mniej ilustracji do zakupienia, liczba kart w egzemplarzu gry dostosowana do palety wykrojnika itp.
Skoro pytasz konkretnie o <ekwipunek w przygodówce>, to jako gracz wolałbym karty nie tylko zróżnicowane klimatycznie, ale i mechanicznie (chyba, że w mechanice gry nie ma "przestrzeni" do różnicowania z jednoczesnym zachowaniem jako takiego balansu). Otrzymanie "zbroi +5" w miejsce "zbroi +5" z inną nazwą i grafiką, jest raczej denerwujące.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1241
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 134 times
Been thanked: 61 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: poooq »

Kiedy każda karta jest unikatowa, wtedy szansa na wylosowanie słabej/silnej jest taka sama, w takim przypadku albo dopuszczasz losowość przy wzmacnianiu gracza albo dodajesz mechanizm regulujący moc przychodzących kart (oddzielne talie, limity przedmiotów itp)
Złoty środek to oba rozwiązania: pula ekwipunku to kilka powtarzających się kart zwykłych (Drewniana tarcza) i pojedyncze karty o mocniejszych walorach (Tarcza Słońca);
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Brylantino »

Akurat u mnie gra dzieje się we współczesności, więc mamy tam najzwyczajniejszą broń palną z podziałem na krótką, myśliwską oraz automatyczną, oraz trochę broni białej. Wiadomo, że parę z nich będzie silniejsza niż inne, ale będą miały ograniczenia, aby nagle gra nie stała się zbyt łatwa. Stąd też różnice będą bardziej w zasięgu, wielkości magazynka, czy umiejętności specjalnej (najczęściej pasywnej), związanej z daną bronią. Tak btw. używanie nazw fabrycznych itp. jest dozwolone, czy do tego też potrzeba jakiś praw autorskich? :P
Awatar użytkownika
Ouragan
Posty: 283
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:30
Lokalizacja: Poznań

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Ouragan »

Duża ilość różnych kart prowadzi do większego skomplikowania rozgrywki, dłuższych przerw w grze, wydłużonego procesu zapamiętywania przez graczy kart. Ma to swoje zalety ma też wady, generalnie zależne nieco od skomplikowania efektów jakie umieścisz na tych kartach.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Różnorodność vs przewidywalność

Post autor: Brylantino »

Niekoniecznie (wiem to moja wina, podałem za mało szczegółów), gdyż po prostu na mapie jest parę miejsc, gdzie można otrzymać ekwipunek jednorazowo (liczba tych miejsc jest zależna od liczby graczy) i niezależnie czy będzie to mocna broń, czy nie, to trzeba kombinować z tym co mamy, aby wygrać. Nawet jak coś pójdzie nie tak, to i tak nie będzie to problemem, gdyż rozgrywka jest dość krótka (takie było założenie).
ODPOWIEDZ