runda - tura - etap - ruch - gracz

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 660
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Odokar »

Być może temat wyda się banalny i typu "widziwianie", być może jest już na to jasna odpowiedź
ale mnie osobiście to trochę meczy i zastanawia, w kontekście gry XVII jaką tworzę, jak to jest z tymi "runda - tura - etap - ruch - gracz"?
Chodzi o to co w czym zgodnie z teorią powinno się zawierać?

rundy w etapach a może etapy w rundach ... a co z jeszcze z turami itd....
Które byty są nadrzędne a które podrzędne i jak je definiować.

Czy gdzieś jest na to jednoznaczna odpowiedź czy też jest wolna amerykanka i każdy sobie sam określa w zasadach gier.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9551
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 523 times
Been thanked: 1537 times
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: MichalStajszczak »

W niektórych grach występuje jeszcze pojęcie "faza" :D
Obawiam się, że nie ma jakiegoś ogólnego porozumienia w tej sprawie i o użytej terminologii decyduje autor gry.
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: artch »

Osobiście spróbowałbym rozgrywkę uporządkować w taki oto sposób:
1. okres
2. etap
3. runda
4. faza
5. tura
6. czynność
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5670
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 865 times
Been thanked: 1361 times
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: mat_eyo »

Ja proponuję taki podział:
runda > tura > faza (etap) > gracz > ruch
Choć jest to niestety osobisty wybór każdego autora.
Na początku przygody z planszówkami byłem przekonany, że istnieje jakiś odgórny, unifikujący to wzór i przy którejś kolejnej grze bardzo się zdziwiłem :D trudno się było później odzwyczaić.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4143
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 356 times
Been thanked: 206 times

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: lacki2000 »

hmm mnie też to czasem trapi (bo też lubię tworzyć gry do szuflady :P ). Ranking by artch dość zbieżny z moim ale mam oczywiście swoje zastrzeżenia. Warto w projektowaniu gier uwzględniać że sprzedamy miliardy sztuk za granicą (więc angielski) a nawet za planetą (więc klingoński) - czyli też należy szukać odpowiedników innojęzycznych.

Dla mnie najwyżej stoją (na podobnym poziomie, zamiennie) era/age, epoka/epoch, faza/phase, etap/yyy. Potem runda/round - czyli okrążenie wokół stołu. Dla gracza jest tura/turn w której wykonuje akcję/action.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Bea »

A mnie się wydaje, że nie ma ścisłego podziału, bo na przykład gra może być podzielona na fazy/etapy/ery np pory roku, jak i ruch gracza lub runda może być podzielona na fazy jeśli trzeba wykonać kilka czynności.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9551
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 523 times
Been thanked: 1537 times
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: MichalStajszczak »

Oczywiście możemy uzgodnić właściwą hierarchię elementów rozgrywki. Nie wiem tylko, jak przekonać Knizię czy Felda, żeby stosowali się do naszych ustaleń.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 660
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Odokar »

Pozwolę sobie zebrać w całość aktualne uwagi aby był materiał do dalszej dyskusji a może już wykorzystania przy projektach gier :-)

1. era/age - epoka/epoch
2. okres
3. runda
4. tura
5. faza/phase - etap
6. gracz
7. ruch
8. czynność - akcję/action
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1311 times

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: rastula »

nie wyobrażam sobie 8 stopniowej rozgrywki ;-)


etap - wydzielony okres, powtarzalny bądź nie (era, wiek, rok) wyznaczający bieg gry

faza - (dzień/ noc; planowanie / egzekucja) -

runda ( okres w którym wszyscy gracze wykonują swoje czynności - zaczyna się od tury pierwszego gracza, a kończy się na turze ostatniego gracza)

tura (wszystkie czynności jakie gracz wykonuje w danej rundzie)

akcja (pojedyncza czynność gracza)



oczywiście nawet te elementy nie muszą występować we wszystkich grach - te najprostsze składają się po prostu z rund i akcji...

etapy i faza zależą oczywiście od mechaniki gry

przebieg rund/tur/akcji jest już bardziej stały

runda składa się zawsze z liczby tur odpowiadających liczbie graczy (nawet jeśli któryś gracz nie robi nic, pas to tez akcja)
tury mogą składać się z dowolnej liczby akcji , jeśli jest tylko jedna, to po prostu mamy jednoakcyjną turę...
Dominusmaris
Posty: 410
Rejestracja: 16 paź 2008, 12:05
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Dominusmaris »

Ja bym polecał system gracz-2 ruchy i koniec.
Bez jakichkolwiek ,,podsumowań".
Czyli bez np. ruch + działania dodatkowe (atak, zbieram zasoby, płacę koszty, liczę punkty),
tylko kombosy 2 ,,ruchów":
ruch+ruch - jeśli zależy mi na szybkości
ruch+atak- jeśli chcę dokonać szybkiego podboju,
atak+atak- jeśli zależy mi na destrukcji (oblegam),
zasoby+koszty- faza administracyjna (płacę wojskom tylko jeśli się rozbudowuję, co ogranicza ,,kulę śnieżną")
punkty+....- zależą od tej drugiej akcji, czyli:
+koszty- punktuję gospodarką (miasta),
+atak- punktuję posiadanym wojskiem,
+ruch- punktuje rozległością terytorium.
Teoretycznie jak ktoś ma wielkie imperium co kolejkę będzie uruchamiał punkty, ale brak
możliwości punkty+punkty go ograniczy, podobnie jak zasoby+koszty.
Hierarchiczna struktura to przeżytek. Powodzenia.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 81 times
Been thanked: 192 times

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Andy »

rastula pisze:etap - wydzielony okres, powtarzalny bądź nie (era, wiek, rok) wyznaczający bieg gry
Zawsze tak uważałem, ale to się w polskich tłumaczeniach angielskich instrukcji niestety nie przyjęło. I teraz najczęściej mamy Turę jako odpowiednik Turn, a wraz z nią odpowiednik Turn Track pod postacią potworka "tor tur". A to już jest dla mnie prawdziwa tortura! :evil:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3245
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 17 times
Been thanked: 77 times
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Veridiana »

Ja, aby się nie pomylić, dzielę dwie główne "jednostki" gry na nadrzędną rundę i podrzędną turę, cokolwiek w angielskiej instrukcji stoi 8)
Awatar użytkownika
Tothamon
Posty: 329
Rejestracja: 16 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Kraków

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: Tothamon »

Ponieważ często poganiamy swoich sąsiadów mówiąc "twoja tura" to słowo to na pewno nie może znajdować się na dole listy. Może tuż za słowem runda?
MichalStajszczak pisze:Nie wiem tylko, jak przekonać Knizię czy Felda, żeby stosowali się do naszych ustaleń.
Napiszmy do nich ogólnonarodowe ultimatum okłamując, że jeśli się nie dostosują to więcej nie kupimy już zaprojektowanych przez nich gier :P
"Zrobimy to na pewno w tym roku. A nawet w tym roku to nie..."
Moje gry
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9551
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 523 times
Been thanked: 1537 times
Kontakt:

Re: runda - tura - etap - ruch - gracz

Post autor: MichalStajszczak »

Teraz to już za późno, bo trzeba było załatwić sprawę odgórnie, podczas polskiej prezydencji.
ODPOWIEDZ