Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witam,
mam pytanie, na które nawet twórcy gry nie potrafili mi odpowiedzieć.
DEFCON spada przy przewrocie w państwie strategicznym, nie spada za to przy zmianie sojuszu (kto to gra w ogóle ;P).
Jak jest jednak z kartami wojennymi? (np. indyjsko-pakistańska czy koreańska).
Na zdrowy rozsądek skoro przewrót obniża DEFCON, to wojna też powinna! Tym bardziej!
Według autorów gry w takiej sytuacji defcon nie obniża się.
Dla mnie to dziwne... W każdym razie jest to też plus, bo jeśli DEFCON byłby na poziomie 3, to USA może zagrać radziecką kartę wojenną najpierw jako przewrót, co skutkuje obniżeniem Defconu o 2 poziomy i ... porażką ZSRR.
Jak wy to robicie?
Druga sprawa - w grze "Labirynt" mamy ograniczoną możliwość wykonywania operacji i niektórzy moi znajomi przełożyli to na Zimną Wojnę -> jeśli wykonam przewrót kartą wartości 4, to potem mogę zrobić max. 1 przewrót w tej turze kartą o wartości max. 1 (wymagane działania militarne znajdą się wtedy na "5").
Nigdzie w instrukcji nie ma nic o tym, a byłoby to olbrzymie utrudnienie (ograniczona ilość przewrotów w turze w Afryce).
Pozdrawiam i czekam na odp.
mam pytanie, na które nawet twórcy gry nie potrafili mi odpowiedzieć.
DEFCON spada przy przewrocie w państwie strategicznym, nie spada za to przy zmianie sojuszu (kto to gra w ogóle ;P).
Jak jest jednak z kartami wojennymi? (np. indyjsko-pakistańska czy koreańska).
Na zdrowy rozsądek skoro przewrót obniża DEFCON, to wojna też powinna! Tym bardziej!
Według autorów gry w takiej sytuacji defcon nie obniża się.
Dla mnie to dziwne... W każdym razie jest to też plus, bo jeśli DEFCON byłby na poziomie 3, to USA może zagrać radziecką kartę wojenną najpierw jako przewrót, co skutkuje obniżeniem Defconu o 2 poziomy i ... porażką ZSRR.
Jak wy to robicie?
Druga sprawa - w grze "Labirynt" mamy ograniczoną możliwość wykonywania operacji i niektórzy moi znajomi przełożyli to na Zimną Wojnę -> jeśli wykonam przewrót kartą wartości 4, to potem mogę zrobić max. 1 przewrót w tej turze kartą o wartości max. 1 (wymagane działania militarne znajdą się wtedy na "5").
Nigdzie w instrukcji nie ma nic o tym, a byłoby to olbrzymie utrudnienie (ograniczona ilość przewrotów w turze w Afryce).
Pozdrawiam i czekam na odp.
-
- Posty: 435
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
WTF bo w ogóle nie rozumiem? jak coś (idąc twoim tokiem myślenia) to porażką USA się by to skończyło.. bo USA jako strona aktywna spowodowała obniżenie defconu na 1.Verdzi pisze:W każdym razie jest to też plus, bo jeśli DEFCON byłby na poziomie 3, to USA może zagrać radziecką kartę wojenną najpierw jako przewrót, co skutkuje obniżeniem Defconu o 2 poziomy i ... porażką ZSRR.
jeśli chodzi o zmianę sojuszy to widać ze nie poznałeś zabójczej mocy tego zagrania ;]
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
jak to twórcy nie umieli odpowiedzieć na to pytanie? przecież Ci odpowiedzieli, że karty wojny nie obniżają DEFCONU
na kartach i w instrukcji jest jasno napisane, Przewroty obniżają, karty wojen nie - koniec tematu.
Jeśli potrzebujesz wytłumaczenia tematycznego - cóż, wszyscy wiedza jak kochają się np. obie Koree czy Izrael i państwa arabskie, więc wojna między nimi nie powoduje wzrostu napięcia między potęgami. Jeśli natomiast jedna z potęg wywołuje jakiś konflikt w dowolnym miejscu globu, druga musi zareagować i napięcie rośnie.
Co do ograniczeń operacji militarnych- w Zimnej Wojnie nie ma ograniczeń. Ta gra nie ma nic wspólnego z Labiryntem, nie mieszajmy dwóch różnych systemów walutowych
na kartach i w instrukcji jest jasno napisane, Przewroty obniżają, karty wojen nie - koniec tematu.
Jeśli potrzebujesz wytłumaczenia tematycznego - cóż, wszyscy wiedza jak kochają się np. obie Koree czy Izrael i państwa arabskie, więc wojna między nimi nie powoduje wzrostu napięcia między potęgami. Jeśli natomiast jedna z potęg wywołuje jakiś konflikt w dowolnym miejscu globu, druga musi zareagować i napięcie rośnie.
Co do ograniczeń operacji militarnych- w Zimnej Wojnie nie ma ograniczeń. Ta gra nie ma nic wspólnego z Labiryntem, nie mieszajmy dwóch różnych systemów walutowych
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dzięki Panowie za odpowiedź
Zakładając, że karty wojenne obniżałyby DEFCON (który byłby na poziomie 3) sytuacja wyglądałaby następująco:
1) USA zagrywa kartę np. Wojna Koreańska jako punkty i decyduje się najpierw wykorzystać punkty?
2) USA robi przewrót w państwie strategicznym - DEFCON spada z 3 na 2
3) Uruchamia się wydarzenie dla ZSRR - wojna obniża DEFCON z 2 na 1 - koniec gry - wina ZSRR, bo to on staje się w tym momencie graczem aktywnym.
W każdym razie te dywagacje nie mają sensu, jeśli karty gier wojennych nie obniżają DEFCONu
@Prezestomek - jeśli zagrywam kartę przeciwnika na punkty, to automatycznie uruchamiam jego wydarzenie. Jednocześnie mam prawo wyboru czy najpierw rozważamy wydarzenie przeciwnika, czy najpierw wykorzystuję punkty operacyjne.WTF bo w ogóle nie rozumiem? jak coś (idąc twoim tokiem myślenia) to porażką USA się by to skończyło.. bo USA jako strona aktywna spowodowała obniżenie defconu na 1.
jeśli chodzi o zmianę sojuszy to widać ze nie poznałeś zabójczej mocy tego zagrania ;]
Zakładając, że karty wojenne obniżałyby DEFCON (który byłby na poziomie 3) sytuacja wyglądałaby następująco:
1) USA zagrywa kartę np. Wojna Koreańska jako punkty i decyduje się najpierw wykorzystać punkty?
2) USA robi przewrót w państwie strategicznym - DEFCON spada z 3 na 2
3) Uruchamia się wydarzenie dla ZSRR - wojna obniża DEFCON z 2 na 1 - koniec gry - wina ZSRR, bo to on staje się w tym momencie graczem aktywnym.
W każdym razie te dywagacje nie mają sensu, jeśli karty gier wojennych nie obniżają DEFCONu
@godpuppet - z perspektywy historii nie mogę się tu zgodzić - przykładowo wojna koreańska angażowała w konflikt oba mocarstwa, co powodowało wzrost napięcia. W przypadku wojny irańsko-irańskiej oba mocarstwa również miały swój (mniejszy) wkład. Dlatego to wydaje mi się trochę takie ... dziwne. W każdy razie dzięki za odpowiedź i trzeba będzie się przestawićcóż, wszyscy wiedza jak kochają się np. obie Koree czy Izrael i państwa arabskie, więc wojna między nimi nie powoduje wzrostu napięcia między potęgami.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
moje wyjaśnienie tematyczne było trochę naciągane, fakt
wyjaśnijmy jeszcze jedną rzecz.
Aktywnym graczem jest gracz, który zagrywa kartę. Nie jest istotne, czy jest to karta ZSRR, USA, czy neutralna. Także obniżenie DEFCONU do 1 spowoduje przegraną gracza, który ZAGRAŁ kartę, a nie "właściciela" wydarzenia, które do tego doprowadziło.
wyjaśnijmy jeszcze jedną rzecz.
Aktywnym graczem jest gracz, który zagrywa kartę. Nie jest istotne, czy jest to karta ZSRR, USA, czy neutralna. Także obniżenie DEFCONU do 1 spowoduje przegraną gracza, który ZAGRAŁ kartę, a nie "właściciela" wydarzenia, które do tego doprowadziło.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Z tym już ciężko się zgodzić.
Dlaczego?
Jeśli zagrywam kartę neutralną/przeciwnika jako punkty to karta uruchamia się tak, jak gdyby to przeciwnik ją rzucił.
W przypadku np. Igrzysk Olimpijskich (USA gra na punkty - wydarzenie uruchamiane jest przez ZSRR) ma to niebagatelne znaczenie, gdyż to ZSRR a nie USA jest graczem aktywnym - bo ZSRR organizuje olimpiadę (skoro USA zagrało na punkty).
Idąc tym tropem - skoro USA zagrywa kartę ZSRR na punkty i uruchamia się wydarzenie ZSRR - to właśnie ruscy będą w tym momencie graczem aktywnym w przypadku tej karty (USA może zagrać przed lub po ZSRR - jak woli).
Ja tak to rozumiem
Dlaczego?
Jeśli zagrywam kartę neutralną/przeciwnika jako punkty to karta uruchamia się tak, jak gdyby to przeciwnik ją rzucił.
W przypadku np. Igrzysk Olimpijskich (USA gra na punkty - wydarzenie uruchamiane jest przez ZSRR) ma to niebagatelne znaczenie, gdyż to ZSRR a nie USA jest graczem aktywnym - bo ZSRR organizuje olimpiadę (skoro USA zagrało na punkty).
Idąc tym tropem - skoro USA zagrywa kartę ZSRR na punkty i uruchamia się wydarzenie ZSRR - to właśnie ruscy będą w tym momencie graczem aktywnym w przypadku tej karty (USA może zagrać przed lub po ZSRR - jak woli).
Ja tak to rozumiem
-
- Posty: 435
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Uważam że nie ma co drążyć tematu i prowadzić czczej rozmowy - karty wojenne nie obniżają DEFCONu i z tym czy się podoba czy nie trzeba się pogodzić. Natomiast dyskusja czy powinny obniżać czy nie w/w poziom oraz wolne przemyślenia to na pewno nie w dziale 'zasad' sprawa wyjaśniona - nie obniżają poziomu. Teraz prowadzisz dyskusję co by było gdyby obniżały a że instrukcja mówi inaczej to nie ma co gdybać ;]
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Verdzi - możesz się nie zgadzać i grać po swojemu, ale wtedy grasz w inną grę. Zasady są takie, a nie inne.
Taka konstrukcja zasad wpływa na sposób grania i daje pewne możliwości strategiczne. Moim zdaniem dzięki temu jest ciekawsza.
To tylko gra, a nie odwzorowanie rzeczywistości jeden do jednego. Moim zdaniem za bardzo kombinujesz i tracisz czas, który można wykorzystać na granie
Taka konstrukcja zasad wpływa na sposób grania i daje pewne możliwości strategiczne. Moim zdaniem dzięki temu jest ciekawsza.
To tylko gra, a nie odwzorowanie rzeczywistości jeden do jednego. Moim zdaniem za bardzo kombinujesz i tracisz czas, który można wykorzystać na granie
All work and no play makes Jack a dull boy!
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Było to wyjaśniane gdzieś na początku tematu - graczem aktywnym jest gracz ten, którego jest runda i to on przegrywa w razie wybuchu wojny atomowej.Verdzi pisze:Z tym już ciężko się zgodzić.
Dlaczego?
Jeśli zagrywam kartę neutralną/przeciwnika jako punkty to karta uruchamia się tak, jak gdyby to przeciwnik ją rzucił.
W przypadku np. Igrzysk Olimpijskich (USA gra na punkty - wydarzenie uruchamiane jest przez ZSRR) ma to niebagatelne znaczenie, gdyż to ZSRR a nie USA jest graczem aktywnym - bo ZSRR organizuje olimpiadę (skoro USA zagrało na punkty).
Idąc tym tropem - skoro USA zagrywa kartę ZSRR na punkty i uruchamia się wydarzenie ZSRR - to właśnie ruscy będą w tym momencie graczem aktywnym w przypadku tej karty (USA może zagrać przed lub po ZSRR - jak woli).
Ja tak to rozumiem
W takim przypadku zagrywając kartę ZSRR dla punktów i tak przegrasz, nawet jeśli wydarzenie odnosi się do ZSRR.
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
W takim razie wielkie dzięki raz jeszcze Panowie
Przyznam po prostu, że ktoś kiedyś pokazał mi tą grę, a jest to raczej osoba, która ma olbrzymią wiedzę ... hmmm... teoretyczną i praktyczną w tej tematyce - stąd moje zdziwienie na temat kart wojennych i braku ich wpływu na defcon - inaczej zostałem po prostu nauczony, a w instrukcji wprost nigdzie nie wskazano takiej relacji (na logikę z kolei - jak już pisałem - można by sądzić, że taka relacja zachodzi).
No nic, pozostaje zaprosić znajomych na piwo i pół dnia poprawnej gry
Pozdrawiam!
Przyznam po prostu, że ktoś kiedyś pokazał mi tą grę, a jest to raczej osoba, która ma olbrzymią wiedzę ... hmmm... teoretyczną i praktyczną w tej tematyce - stąd moje zdziwienie na temat kart wojennych i braku ich wpływu na defcon - inaczej zostałem po prostu nauczony, a w instrukcji wprost nigdzie nie wskazano takiej relacji (na logikę z kolei - jak już pisałem - można by sądzić, że taka relacja zachodzi).
No nic, pozostaje zaprosić znajomych na piwo i pół dnia poprawnej gry
Pozdrawiam!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Pytania:
czy jeśli jest gramy przewrót kartą przeciwnika, to czy przeciwnik zagrywa WYDARZENIE czy TYLKO gram Przewrót lub Zmianę Sojuszu, a przeciwnik nie dostaje profitu z karty zagranej?
czy jeśli jest gramy przewrót kartą przeciwnika, to czy przeciwnik zagrywa WYDARZENIE czy TYLKO gram Przewrót lub Zmianę Sojuszu, a przeciwnik nie dostaje profitu z karty zagranej?
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Jest to zwyczajne wykorzystanie PO - w tym przypadku na przewrót/zmianę sojuszu - wydarzenie przeciwnika jak najbardziej "wchodzi".
-
- Posty: 435
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dodać można że w tej sytuacji ty decydujesz co ma być pierwsze grane tzn. wpierw wydarzenie przeciwnika lub PO na twoje potrzeby.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Skąd takie przypuszczenie?Salvadore21 pisze:Pytania:
czy jeśli jest gramy przewrót kartą przeciwnika, to czy przeciwnik zagrywa WYDARZENIE czy TYLKO gram Przewrót lub Zmianę Sojuszu, a przeciwnik nie dostaje profitu z karty zagranej?
W ogóle w tym temacie pojawiają się dziwne pytania. Uważam, że Zimna jest jedną z tych gier, które mimo, troszkę skomplikowanie napisanej instrukcji mają genialnie proste zasady. To jest jej niesamowitym atutem, nie skupiasz się na wertowaniu instrukcji tylko na grze.
Przeciwnik zagrywa swoje wydarzenie, Ty jako zagrywający (aktywny) wybierasz na co przeznaczasz PO (punkty operacyjne z karty): na przewrót lub zmianę sojuszy(u). Wybierasz czy pierwsze jest wydarzenie czy pierwsze zagrywasz PO z karty w dowolnej formie...
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
oczywiście się z Tobą zgodzę, ale tak to jest być samoukiem. Nauczyłem się źle grać, a potem musiałem zerknąć w instrukcję i bezpośrednio nie jest to napisane, tylko za pomocą analogii, więc wolałem zapytać.
Teraz jeszcze pytanie a'propos karty "niedźwiedź w potrzasku" i "bagno"
Pytanie następujące -
Gramy kartę w swojej turze, koniec
tura przeciwnika: wyrzuca kartę do kart odrzuconych o wartości min 2 (proste), rzuca kostką 4 (co się dzieje) albo 5 (co się dzieje). Jest zagrywana dalej jakaś karta, albo wydarzenie z karty odrzuconej?
tura gracza nr 1 - gra swoje - proste.
Tura przeciwnika
(co się dzieje)
Pytanie samouka:D
i jeszcze jedno, jakie strategie gry przyjmujecie grając poszczególnymi stronami?
Teraz jeszcze pytanie a'propos karty "niedźwiedź w potrzasku" i "bagno"
Pytanie następujące -
Gramy kartę w swojej turze, koniec
tura przeciwnika: wyrzuca kartę do kart odrzuconych o wartości min 2 (proste), rzuca kostką 4 (co się dzieje) albo 5 (co się dzieje). Jest zagrywana dalej jakaś karta, albo wydarzenie z karty odrzuconej?
tura gracza nr 1 - gra swoje - proste.
Tura przeciwnika
(co się dzieje)
Pytanie samouka:D
i jeszcze jedno, jakie strategie gry przyjmujecie grając poszczególnymi stronami?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
gracz w "Bagnie" lub "Potrzasku" w swojej rundzie wyrzuca odpowiednią kartę (wydarzenia na karcie wyrzucanej nie zachodzą) i rzuca kością.
przy 1-4 - następną swoją rundę gra normalnie
przy 5-6 - w następnej swojej rundzie musi odrzucić kolejną kartę i ponownie rzucić kością.
i tak dalej.
jeśli "zabagniony" nie ma już kart o wartości min 2, musi zagrać kulminacje, jakie posiada na ręku i opuszczać rundy aż do następnej tury. A w niej - po fazie headline - wyrzuca i turla od początku.
co do strategii - nie oczekuj prostej odpowiedzi, to zbyt skomplikowane i zbyt zależne od tego jakie karty masz w danym momencie na ręku i jakie są jeszcze w grze.
Poszukaj ewentualnie na BGG i na stronach dotyczących TS - były w tym wątku kilkukrotnie polecane.
przy 1-4 - następną swoją rundę gra normalnie
przy 5-6 - w następnej swojej rundzie musi odrzucić kolejną kartę i ponownie rzucić kością.
i tak dalej.
jeśli "zabagniony" nie ma już kart o wartości min 2, musi zagrać kulminacje, jakie posiada na ręku i opuszczać rundy aż do następnej tury. A w niej - po fazie headline - wyrzuca i turla od początku.
co do strategii - nie oczekuj prostej odpowiedzi, to zbyt skomplikowane i zbyt zależne od tego jakie karty masz w danym momencie na ręku i jakie są jeszcze w grze.
Poszukaj ewentualnie na BGG i na stronach dotyczących TS - były w tym wątku kilkukrotnie polecane.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Hey.
Mam takie małe pytanie.
W instrukcji nigdzie nie spotkałem informacji i troche mnie to nurtuje.
1) Czy Zmiana sojuszu wpływa na poziom Defconu?
2) Czy karta "konflikt zbrojny"/ "wojna arabsko izraelska" wpływa na obniżenie Defcon?
Mam takie małe pytanie.
W instrukcji nigdzie nie spotkałem informacji i troche mnie to nurtuje.
1) Czy Zmiana sojuszu wpływa na poziom Defconu?
2) Czy karta "konflikt zbrojny"/ "wojna arabsko izraelska" wpływa na obniżenie Defcon?
-
- Posty: 435
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
1. niezmazmazik pisze:Hey.
Mam takie małe pytanie.
W instrukcji nigdzie nie spotkałem informacji i troche mnie to nurtuje.
1) Czy Zmiana sojuszu wpływa na poziom Defconu?
2) Czy karta "konflikt zbrojny"/ "wojna arabsko izraelska" wpływa na obniżenie Defcon?
2. nie
- Trolliszcze
- Posty: 4784
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1039 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Pytanie: czy nieudany przewrót (w państwie strategicznym) także powoduje obniżenie statusu DEFCON?
EDIT: Jest to dla mnie niejasne, bo zasada w instrukcji mówi, że każdy przewrót w państwie strategicznym powoduje obniżenie statusu DEFCON. Jeśli jednak test na przewrót nie powiódł się, to czy do przewrotu w ogóle doszło?
EDIT: Jest to dla mnie niejasne, bo zasada w instrukcji mówi, że każdy przewrót w państwie strategicznym powoduje obniżenie statusu DEFCON. Jeśli jednak test na przewrót nie powiódł się, to czy do przewrotu w ogóle doszło?
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
każdy przewrót w państwie strategicznym, zarówno udany jak i nieudany, obniża DEFCON. czasem robi się przewrót, który nie ma szans powodzenia, tylko po to, żeby właśnie DEFCON obniżyć.
Tematycznie: przewrót był nieudany, ale do starć doszło, napięcie w regionie wzrosło, DEFCON spada
Tematycznie: przewrót był nieudany, ale do starć doszło, napięcie w regionie wzrosło, DEFCON spada
All work and no play makes Jack a dull boy!
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Obniża.
6.3.2 - Aby określić wynik przewrotu... Z tego wynika że nie tylko udany rzut jest przewrotem, ale cała akcja. Udana czy nie.
6.3.2 - Aby określić wynik przewrotu... Z tego wynika że nie tylko udany rzut jest przewrotem, ale cała akcja. Udana czy nie.
- Trolliszcze
- Posty: 4784
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1039 times
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 23 sty 2014, 18:45
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Chodzi o kartę z Schyłku Wojny tj. "Gry Wojenne"
Niby wszystko jasne, ale wole się upewnić...
Po zagraniu tej karty, jeżeli DEFCON wynosi 2 dodajemy przeciwnikowi 6 PZ i kończymy grę nie podliczając punktów na końcu tylko zwycięża ten co ma obecnie więcej PZ, tak?
Niby wszystko jasne, ale wole się upewnić...
Po zagraniu tej karty, jeżeli DEFCON wynosi 2 dodajemy przeciwnikowi 6 PZ i kończymy grę nie podliczając punktów na końcu tylko zwycięża ten co ma obecnie więcej PZ, tak?