Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Ostatnio podczas wizyty u znajomych, którzy wyrazili wyraźną wolę wejścia w świat planszówek nie mając wcześniej żadnej z nimi styczności, postanowiłem zabrać ze sobą z domu część dobytku Zapakowałem do torby kilka tytułów na rozgrzewkę (sabotażysta, pędzące żółwie, potwory w tokio) a potem kilka bardziej złożonych. Niestety początkowy entuzjazm nowych graczy po rozegraniu partii rozgrzewających zdecydowanie osłabł, gdy na stole wylądowało danie główne wieczoru w postaci Kemeta. Przyznam szczerze, że z mojej perspektywy gracza, któremu nawet Twilight czy WotR nie straszny, Kemet nie wydawał się taki straszny, niestety nowi gracze czuli się w nim mocno zagubieni. Po powrocie do domu zacząłem analizować swoje zbiory i doszedłem do wniosku, że nie posiadam żadnej gry pośredniej. Wszystkie to albo proste fillerki, albo gry jednak bardziej złożone pokroju wymienionego Kemeta, Robinsona, Chaosa w starym świecie, Arkhamu, czy Spartacusa (Dla dociekliwych w podpisie link do mojej kolekcji z BGG). W związku z tym postanowiłem nabyć jakąś grę nadającą się lepiej na gateway'a dla nowych graczy. Jestem świadom, że podobne wątki się przewijały, jednak nie znalazłem żadnego by pokrywał się z moimi wymaganiami.
Z wymagań jakie przed nią stawiam chciałbym by gra mimo raczej niezbyt złożonych zasad nie była infantylna i wymagała pomyślenia, bym sam również mógł czerpać z niej przyjemność.
W gre nie wchodzą żadne suchary, przydałby się dobry klimat (najlepiej średniowiecze, fantasy, s-f, ale niekoniecznie).
Chciałbym żeby gra "cieszyła oko" (solidne wydanie, grafiki) .
Fajnie jakby dobrze chodziła zarówno na 2 jak i 4 graczy (opcja do 6 graczy byłaby miłym dodatkiem).
Jako że ma być to raczej niezbyt złożona gra to i czas rozgrywki przydałby się nie dłuższy niż godzina.
Z gier, którym wstępnie się przyglądałem: Abyss, TTR, Small World, Takenoko, Lords of Waterdeep. Chętnie wysłucham opinii zarówno o tych grach w kontekście moich kryteriów jak i wszelakich innych propozycji. Od razu uprzedzę że Carcassonne i Agricola odpada
Z góry dziękuję za dobrnięcie do końca mojej przydługiej wypowiedzi i za wszelkie próby pomocy
Z wymagań jakie przed nią stawiam chciałbym by gra mimo raczej niezbyt złożonych zasad nie była infantylna i wymagała pomyślenia, bym sam również mógł czerpać z niej przyjemność.
W gre nie wchodzą żadne suchary, przydałby się dobry klimat (najlepiej średniowiecze, fantasy, s-f, ale niekoniecznie).
Chciałbym żeby gra "cieszyła oko" (solidne wydanie, grafiki) .
Fajnie jakby dobrze chodziła zarówno na 2 jak i 4 graczy (opcja do 6 graczy byłaby miłym dodatkiem).
Jako że ma być to raczej niezbyt złożona gra to i czas rozgrywki przydałby się nie dłuższy niż godzina.
Z gier, którym wstępnie się przyglądałem: Abyss, TTR, Small World, Takenoko, Lords of Waterdeep. Chętnie wysłucham opinii zarówno o tych grach w kontekście moich kryteriów jak i wszelakich innych propozycji. Od razu uprzedzę że Carcassonne i Agricola odpada
Z góry dziękuję za dobrnięcie do końca mojej przydługiej wypowiedzi i za wszelkie próby pomocy
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Na początku radziłbym stonować ilość gier, które poznają Twoi znajomi jednego wieczoru. Jeden, dwa tytuły (nawet lżejsze) to taka optymalna liczba. Najpierw jakieś lżejsze, żeby później móc pokazać bardziej zaawansowane tytuły - najlepiej, kilka razy zagrać w jakąś grę (nie koniecznie jednego wieczoru ) żeby gracze mogli spokojnie poznać zasady i mogli w końcu czerpać pełną radość z gry, na co zazwyczaj potrzeba kilku gier, zwłaszcza na początku przygody z planszówkami.
Na pewno:
+ Smallworld
+ TTR
Z moich propozycji, to: Stone Age, bądź jakiś inny worker placement (Filary Ziemi są całkiem okej, Lords of Waterdeep może być, ale bez znajomości świata D&D bardzo traci), jakaś kooperacja, np. Pandemia (jak się czujesz na silach to nawet Robinson da radę - jest mega klimatyczny, tylko jako jedyna osoba znająca zasady trzeba się trochę wysilić, żeby gracze się nie nudzili i wiedzieli co się dzieje wokół), Innowacje, niektórzy polecają Suburbie.
Na pewno:
+ Smallworld
+ TTR
Z moich propozycji, to: Stone Age, bądź jakiś inny worker placement (Filary Ziemi są całkiem okej, Lords of Waterdeep może być, ale bez znajomości świata D&D bardzo traci), jakaś kooperacja, np. Pandemia (jak się czujesz na silach to nawet Robinson da radę - jest mega klimatyczny, tylko jako jedyna osoba znająca zasady trzeba się trochę wysilić, żeby gracze się nie nudzili i wiedzieli co się dzieje wokół), Innowacje, niektórzy polecają Suburbie.
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
TTR jest super jako gateway, ale chodzi od 3 graczy w gore. U nas sie sprawdzil. Standardowo podobaja sie zwykle Osadnicy z Catanu czy Stoneage. Z bardziej sucharkowatych Suburbia.
- DarkSide
- Posty: 3039
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 239 times
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
@Kowal: z tym Kemetem to faktycznie pojechałeś
@Tomzaq: "La Isla" póki co pretenduje do najsłabszej gry Felda
Polecam "Small World" , "Seasons", "Chinatown", "Wikingowie", "Survive - Escape from Atlantis", "Przez Pustynię" "Cesarski Kurier", "Fasolki", "Sabotażysta" (ale tu tak 6-7 osób minimum), "Kameleon", "TTR", "7 Wonders"
@Tomzaq: "La Isla" póki co pretenduje do najsłabszej gry Felda
Polecam "Small World" , "Seasons", "Chinatown", "Wikingowie", "Survive - Escape from Atlantis", "Przez Pustynię" "Cesarski Kurier", "Fasolki", "Sabotażysta" (ale tu tak 6-7 osób minimum), "Kameleon", "TTR", "7 Wonders"
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
- espresso
- Posty: 1559
- Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
- Lokalizacja: poznań
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 103 times
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Z Twojej kolekcji wymagania spełnia Pośród Gwiazd - początkujący świetnie sobie dają radę, szczególnie, jeżeli przy pierwszej partii pominie się wszystkie dodatki typu cele, rasy, konflikty.
Abyss, TTR, Small World, Takenoko - wszystko powinno się sprawdzić (większość map TTR najlepiej działa na 4-5 graczy; na 2-3 lepsze jest Nordic Countries). Lords of Waterdeeps nie grałam, więc nie wiem.
Abyss, TTR, Small World, Takenoko - wszystko powinno się sprawdzić (większość map TTR najlepiej działa na 4-5 graczy; na 2-3 lepsze jest Nordic Countries). Lords of Waterdeeps nie grałam, więc nie wiem.
- vinnichi
- Posty: 2391
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1303 times
- Been thanked: 790 times
- Kontakt:
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
W moim przypadku w takiej sytuacji swietnie sprawdził się Zombicide. Nowych graczy nie wystraszy ilośc zasad czy presja że ktoś wygra lub przegra a jak tylko zombiaki wskakują na planszę to kazdy wie co ma robic Jeśli chodzi o gatewaye to nie ma dla mnie ciekawszego zachęcacza. Dużo się dzieje, jest kooperacja i przecież wszyscy uwielbiają zombie
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Nówka sztuka, czyli Colt Express - tylko musisz olać kwestię działania dla dwóch osób (ale kto wprowadza tylko jednego znajomego za pomocą gatewaya?) - poza tym wsio jest, działa spokojnie 4-6, ładne, daje pole do myślenia, klimat obecny jak najbardziej.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Na wstępie chciałbym podziękować za liczny odzew
Trochę poczytałem i bardziej zweryfikowałem swoje preferencje i tak po kolei:
- TTR bym odrzucił ze względu, że taka tematyka chyba jednak mnie do końca nie przekonuje
- Stone age/Filary ziemi - muszę się dokładnie przyjrzeć, ale czy stone age nie jest trochę zbyt mało decyzyjny? Z kolei filary wyglądają ciekawie, ale obawiam się o czas rozgrywki (90-120 min ? ). Jeśli chodzi o worker placementy to może magnum sal? ktoś coś?
- Suburbia, La isla, TTD to chyba czyste sucharki, więc odpadają
- Zombicide to jednak trochę zbyt wysoki budżet
- Seasons - gdzieś czytałem że przy 4 osobach panuje trochę za duży chaos i że dużo lepiej chodzi na 2 osoby ?
- Small world nadal do zweryfikowania chociaż obawiam się czy nie będzie aż za prosta (również chciałbym się przy tym dobrze bawić)
- Abyss, Takenoko chętnie wysłucham jeszcze o nich opinii
- Colt express - kurczę gra wydaje się ciekawa, ale boli mnie jednak fakt że klimat dzikiego zachodu i napadu na pociąg mają oddać tak "bajkowe" grafiki
- 7 cudów - zastanawiam się nad nią od dłuższego czasu, ale blokuje mnie posiadanie pośród gwiazd, które ma jednak zbliżoną częściowo mechanikę i nie wiem czy potrzebuje ich obu.
Do stawki dorzucę od siebie Znak starszych bogów, który chyba przygarnę niezależnie od wszystkiego jako osobny zakup Dodatkowo fajnie jakby gra nie była pozbawiona interakcji między graczami (najlepiej negatywnej )
@DarkSide Niestety zdałem sobie z tego sprawę zbyt późno A w sabotażystę akurat tego wieczora graliśmy trochę wcześniej
@espresso Pośród gwiazd miało nawet wówczas wylądować na stole - niestety stół który był w posiadaniu znajomych zdecydowanie nie pomieściłby przestrzennego budowania stacji kosmicznej
EDIT: @Rahu Nie doczytałem Twojej wypowiedzi. Faktycznie O:NI może być ciekawe
Trochę poczytałem i bardziej zweryfikowałem swoje preferencje i tak po kolei:
- TTR bym odrzucił ze względu, że taka tematyka chyba jednak mnie do końca nie przekonuje
- Stone age/Filary ziemi - muszę się dokładnie przyjrzeć, ale czy stone age nie jest trochę zbyt mało decyzyjny? Z kolei filary wyglądają ciekawie, ale obawiam się o czas rozgrywki (90-120 min ? ). Jeśli chodzi o worker placementy to może magnum sal? ktoś coś?
- Suburbia, La isla, TTD to chyba czyste sucharki, więc odpadają
- Zombicide to jednak trochę zbyt wysoki budżet
- Seasons - gdzieś czytałem że przy 4 osobach panuje trochę za duży chaos i że dużo lepiej chodzi na 2 osoby ?
- Small world nadal do zweryfikowania chociaż obawiam się czy nie będzie aż za prosta (również chciałbym się przy tym dobrze bawić)
- Abyss, Takenoko chętnie wysłucham jeszcze o nich opinii
- Colt express - kurczę gra wydaje się ciekawa, ale boli mnie jednak fakt że klimat dzikiego zachodu i napadu na pociąg mają oddać tak "bajkowe" grafiki
- 7 cudów - zastanawiam się nad nią od dłuższego czasu, ale blokuje mnie posiadanie pośród gwiazd, które ma jednak zbliżoną częściowo mechanikę i nie wiem czy potrzebuje ich obu.
Do stawki dorzucę od siebie Znak starszych bogów, który chyba przygarnę niezależnie od wszystkiego jako osobny zakup Dodatkowo fajnie jakby gra nie była pozbawiona interakcji między graczami (najlepiej negatywnej )
@DarkSide Niestety zdałem sobie z tego sprawę zbyt późno A w sabotażystę akurat tego wieczora graliśmy trochę wcześniej
@espresso Pośród gwiazd miało nawet wówczas wylądować na stole - niestety stół który był w posiadaniu znajomych zdecydowanie nie pomieściłby przestrzennego budowania stacji kosmicznej
EDIT: @Rahu Nie doczytałem Twojej wypowiedzi. Faktycznie O:NI może być ciekawe
Ostatnio zmieniony 24 lis 2014, 19:26 przez Kowal, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
+ Lords of Waterdeep nic nie traci na braku znajomości D&D. Sama gra jest przyjemna i zdecydowanie ja polecam. Klimatu tam raczej nie ma ale w przeciwieństwie do niektórych gier Felda jakoś tutaj mi to nie przeszkadza.
+ Osadnicy Narodziny Imperium
+ Osadnicy z Catanu
0 Takenoko - Ładne ale bardzo losowe
- Small World - nie rozumiem fenomenu tej gry - ilość możliwych decyzji jest koszmarnie mała
Na więcej osób polecam
Puerto Rico
Cosmic Encounter
Dixit
Chinatown
+ Osadnicy Narodziny Imperium
+ Osadnicy z Catanu
0 Takenoko - Ładne ale bardzo losowe
- Small World - nie rozumiem fenomenu tej gry - ilość możliwych decyzji jest koszmarnie mała
Na więcej osób polecam
Puerto Rico
Cosmic Encounter
Dixit
Chinatown
-
- Posty: 292
- Rejestracja: 28 sie 2012, 16:08
- Lokalizacja: Zabrze
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 111 times
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
-7 Cudów Świata-to się każdemu podoba do tego jest syndrom jeszcze jednej partii.
-First to fight-jeśli lubicie klimaty historyczno-wojenne.
-K2-dość klimatyczne dla lubiących i chodzących w góry.
-Magum Sal-całkiem miły worker placement
-Santiago de Cuba-w sam raz na drugie spotkanie przy planszy.
-Rattus-troche suchy ale regrywalny(dla mnie ok)
-Innowacje-świetna nieduża karcianka ale wbrew pozorom całkiem mózgożerna.
-Abyss-pieknie wydana i całkiem grywalna
-Five tribes-również ślicznie wydana,momentami nie czuć klimatu,duża ilość małych decyzji do podjęcia,sporo kombinowania,świetnie się skaluje,ofiara przedessenowego hype'u(niesłusznie)
-Podróż do wnętrza ziemi-dla fanów książek podróżniczych must have,wydaje mi się ,że to bardzo niedoceniona gra,lekka i przyjemna z bardzo ładna i klimatyczną planszą,ciekawa mechanika.
-Cyklady-wbrew pozorom wcale nie są jakaś trudne,ładnie wydana,krótka instrukcja.Trochę licytacji,trochę walki plus area control.Wszystko to okraszone mitologią grecką,nic tylko brać i grać(fajne dodatki) .
Z tych co mam a nie grałem jeszcze to:Splendor,Sherwood Forest,Kolejka
-First to fight-jeśli lubicie klimaty historyczno-wojenne.
-K2-dość klimatyczne dla lubiących i chodzących w góry.
-Magum Sal-całkiem miły worker placement
-Santiago de Cuba-w sam raz na drugie spotkanie przy planszy.
-Rattus-troche suchy ale regrywalny(dla mnie ok)
-Innowacje-świetna nieduża karcianka ale wbrew pozorom całkiem mózgożerna.
-Abyss-pieknie wydana i całkiem grywalna
-Five tribes-również ślicznie wydana,momentami nie czuć klimatu,duża ilość małych decyzji do podjęcia,sporo kombinowania,świetnie się skaluje,ofiara przedessenowego hype'u(niesłusznie)
-Podróż do wnętrza ziemi-dla fanów książek podróżniczych must have,wydaje mi się ,że to bardzo niedoceniona gra,lekka i przyjemna z bardzo ładna i klimatyczną planszą,ciekawa mechanika.
-Cyklady-wbrew pozorom wcale nie są jakaś trudne,ładnie wydana,krótka instrukcja.Trochę licytacji,trochę walki plus area control.Wszystko to okraszone mitologią grecką,nic tylko brać i grać(fajne dodatki) .
Z tych co mam a nie grałem jeszcze to:Splendor,Sherwood Forest,Kolejka
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Lords w miare szybka, lzejsza angielski lub wklejki niestety konieczne.
Cyklady jako gateway nawet sie sprawdzaja, dodatowo z tytanami rozgrywka nabiera glebi, ale to po kilku partiach.
Cyklady jako gateway nawet sie sprawdzaja, dodatowo z tytanami rozgrywka nabiera glebi, ale to po kilku partiach.
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
No to kolejny update tytułów, które zostały na tapecie
Small world jednak odrzucam ze względu na zbyt mało dostępnych decyzji.
Abyss - chyba przerost formy nad treścią, a szkoda
Takenoko - dalej w kręgu zainteresowań ze względu na cudowną oprawę, ale chyba jednak schodzi na trochę dalszy plan.
First to fight, K2, podróż do wnętrza ziemi - to chyba jednak nie moje klimaty.
Lords of waterdeep - nadal jeden z faworytów.
Osadnicy: Narodziny Imperium - na chwilę obecną chyba wysuwa się na prowadzenie Przyznam szczerze, że graficznie wygląda bardzo dobrze a i mechanicznie nie wiedziałem, że to 51 stan/Nowa Era, która nie zabija intrukcją, więc tylko na plus
Sherwood forest - przyznam szczerze, że wcześniej nie słyszałem o tym tytule, ale po przeczytaniu opisu i kilku recenzji muszę przyznać, że strasznie mnie zaciekawił mechanicznie zwłaszcza z tymi 2 trybami rozgrywki z różnym stopniem zaawansowania. Ktoś miał jeszcze jakąś bezpośrednią styczność z nim?
Cosmic encounter - wygląda bardzo klimatycznie i nieskomplikowanie tylko czy to nie podchodzi już prawie pod party game?
Zastanawiam się jeszcze jak mogłaby do tego zestawienia pasować Terra mystica? Wydaje mi się dość prosta do nauki, a przy tym wymagająca też kombinowania, nie mówiąc już o cudnym wydaniu. Boje się też o czas rozgrywki.
Small world jednak odrzucam ze względu na zbyt mało dostępnych decyzji.
Abyss - chyba przerost formy nad treścią, a szkoda
Takenoko - dalej w kręgu zainteresowań ze względu na cudowną oprawę, ale chyba jednak schodzi na trochę dalszy plan.
First to fight, K2, podróż do wnętrza ziemi - to chyba jednak nie moje klimaty.
Lords of waterdeep - nadal jeden z faworytów.
Osadnicy: Narodziny Imperium - na chwilę obecną chyba wysuwa się na prowadzenie Przyznam szczerze, że graficznie wygląda bardzo dobrze a i mechanicznie nie wiedziałem, że to 51 stan/Nowa Era, która nie zabija intrukcją, więc tylko na plus
Sherwood forest - przyznam szczerze, że wcześniej nie słyszałem o tym tytule, ale po przeczytaniu opisu i kilku recenzji muszę przyznać, że strasznie mnie zaciekawił mechanicznie zwłaszcza z tymi 2 trybami rozgrywki z różnym stopniem zaawansowania. Ktoś miał jeszcze jakąś bezpośrednią styczność z nim?
Cosmic encounter - wygląda bardzo klimatycznie i nieskomplikowanie tylko czy to nie podchodzi już prawie pod party game?
Zastanawiam się jeszcze jak mogłaby do tego zestawienia pasować Terra mystica? Wydaje mi się dość prosta do nauki, a przy tym wymagająca też kombinowania, nie mówiąc już o cudnym wydaniu. Boje się też o czas rozgrywki.
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Osadnicy:Narodziny Imperium, Stone Age, Seasons (choć nie są aż takie proste).
Takenoko jest naprawdę piękne, ale nie tak grywalne jak powyższe tytuły.
Takenoko jest naprawdę piękne, ale nie tak grywalne jak powyższe tytuły.
Re: Gateway dla nowych graczy do kolekcji
Na chwilę obecną ostatecznie zamówiłem Osadników Narodziny Imperium Dzięki wszystkim za rady. Może w swoim czasie jeszcze, którąś z proponowanych, ale póki co czekam aż przyjdą i będę mógł ich przetestować