Małe podsumowane zmian w nowej edycji.
Liczba graczy:
Zmniejszono maksymalną liczbę graczy z 5 do 4, ale zapowiedziany dodatek ma ja zwiększyć do 6.
Pola akcji:
- Zmieniono jedno pole akcji w grze 3-osobowej, zastąpiono pole „1 dowolny surowiec budowlany”, polem „+1 trzcina/kamień +1 żywność”, upodabniając go do odpowiedniego pola z 4-osobowej „+1 trzciny, +1 kamień +1 żywność”.
- Dodatkowe pola akcji dla 3 i 4 graczy są na dołączanej części planszy, obecnie są w jednej kolumnie zamiast dwóch złożonych z dowolnie układanych kart, co może mieć znaczenie dla niektórych kart, dla których wzajemne położenie pól akcji jest istotne.
- Istnieje także możliwość dołożenia dodatkowej płytki z polami akcji. W grze 2-osobowej rozwiąże to problem z drewnem i brakiem w początkowych rundach kamienia. We wszystkich wersjach osobowych ułatwione zostało powiększanie rodziny oraz pozyskanie zwierząt.
- Zmieniono nazwy pól akcji, teraz nie są tożsame z nazwą akcji, którą na nich wykonujemy. Daje to możliwość precyzyjnego określenia na kartach ich działania względem pól akcji albo rodzaju akcji.
- W polskiej edycji zmieniono „i/lub” na „oraz/albo” oraz „lub” na „albo”.
Karty pomocników i małych usprawnień:
W nowej edycji jest tylko po 48 pomorników i małych usprawnień (odpowiednio w starej wersji 169 i 139). Karty zostały podzielone na dwie talie A i B, podział jest tylko ze względów wydawniczych i nie ma przełożenia na działanie kart jak w starej wersji E, I, oraz K.
Mniej więcej połowa obecnych kart pomocników i małych usprawnień znajduje się w starej podstawce (część trochę zmieniona), z czego nieco ponad połowa z tali E. Cześć z pozostałych kart widziałem już w innych dodatkach, a przynajmniej o dość podobnym działaniu.
Szata graficzna:
- Zastąpiono część tekstu na planszy ikonami, zwiększając tym samym czytelność pól akcji. Podobnie postąpiono z dużymi usprawnieniami w szczególności z budynkami rzemieślniczymi.
- Niestety nowe oznaczenie żniw jest mało widoczne, ale nie przeszkadza to za bardzo.
- Na kartach oraz na polach akcji tekst jest na jaśniejszym tle.
- Z planszy graczy zniknęły wyodrębnione miejsca do przechowywania zasobów oraz przypomnienie o możliwości zamiany zboża i warzyw na żywność w stosunku 1:1.
- Rysunki w tym te na kartach zostały poprawione.
- Układ kart się nieco zmienił oznaczenie punktów specjalnych, jest obok zwykłych punktów. Pojawiła się też ikona informująca, do której z ośmiu kategorii należy karta. Koszt kart jest teraz lepiej widoczny, bo zwiększono rozmiar cyfr oraz dobra są odpowiednich kształtów.
- Usunięto z rewersów kart napisy, co może ułatwić ewentualne mieszanie różnych wersji językowych kart. Dodatki będą się pojawiać, a nie wszystkie zostaną prawdopodobnie wydane po polsku.
Instrukcja:
Obecnie składa się z dwóch części po 12 stron, w starej edycji była jedna 12-stronicowa.
Instrukcja – opis zasad bez zagłębiania się w szczegóły.
Dodatek do instrukcji – uszczegóławia zasady, definiuje wraz z wyjaśnieniem pojęcia użyte w grze oraz zawiera warianty zasad.
Niestety nie ustrzeżono się błędów, przyglądając niezbyt szczegółowo, znalazłem dwa* merytoryczne. W dodatku do instrukcji już nie występują.
*Nazwanie punktów za wystawienie karty punktami specjalnymi.
Przy opisie budynków rzemieślniczych napisano, że możemy uzyskać po 3 żywności za odpowiednie materiały budowlane, a tyle możemy uzyskać tylko w jednym, w pozostałych dwóch po 2.
Warianty:
- Wbrew powszechnej opinii wariant podstawowy (bez kart pomocników i małych usprawnień) został zachowany nie tylko przez zapis w instrukcji, ale też przez dodatkową płytkę z polem akcji. Dodatkowo grając z dziećmi mamy specjalne 3 żetony proponowanych akcji.
- Nowy wariant zespołowy z dodatkowym polem Rynku (wymiana dóbr pomiędzy graczami).
- Kilka wariantów draftu.
- Kampania wieloosobowa.
Pozostałe elementy:
- Zmniejszona liczba graczy z 5 do 4 poniosła za sobą zmniejszenie liczby dóbr i żetonów.
- Duże meeple jako pionki graczy są wygodniejsze w używaniu, zwłaszcza zbieraniu z planszy.
- Materiały budowlane i plony są teraz w odpowiednich kształtach, grubsze niż odpowiednie dyski w Agricoli, ale cieńsze niż w Kawernie.
- Elementy tekturowe są nieco grubsze.
- Żetony izb-pól są nieco mniejsze.
- Pola są obecnie po drugiej stronie drewnianych izb.
- Brak znaczników gości oraz żądań, ale karty ich nie wymagają.
- Brak kart z opisem punktacji (ta znajduje się na planszy głównej) oraz pojawienia się nowych pól akcji (osobna płytka).