Eldritch Horror - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Eremita
Posty: 317
Rejestracja: 27 wrz 2015, 23:27
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Eremita »

Niko pisze:Jak zadziała efekt "Aktywna tajemnica postępuje o 1" na Karcie Tajemnicy Syzygium Mistyczna Zasłona, która brzmi: "Kiedy badacz rozpatrzy Spotkanie w Ruinach, może poświęcić 1 Wskazówkę i odrzucić 1 Zaklęcie, aby umieścić 1 Wskazówkę na tej karcie."?
Aktywna Tajemnica wymaga tutaj poświęcenia i umieszczenia wskazówki, więc który efekt odpala Postęp aktywnej tajemnicy?
To jest niezłe.
Teoretycznie ta tajemnica kwalifikuje się do dwóch efektów:
1) Umieszczenia na tym wskazówki by później można jej było użyć do płacenia za "może poświęcić 1 Wskazówkę".
2) Umieszczenia na tym wskazówki by liczyła się do ostatecznego licznika "umieścić 1 Wskazówkę na tej karcie".
Jednak efekt sprawdzający czy tajemnica jest już rozwiązana będzie podliczał wszystkie wskazówki na karcie, nie rozrózniając czy kładąc je użyłeś opcji 1) czy 2), tak więc w praktyce tylko opcja 2) ma znaczenie.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1292
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Nidhogg »

Niko pisze:Jak zadziała efekt "Aktywna tajemnica postępuje o 1" na Karcie Tajemnicy Syzygium Mistyczna Zasłona, która brzmi: "Kiedy badacz rozpatrzy Spotkanie w Ruinach, może poświęcić 1 Wskazówkę i odrzucić 1 Zaklęcie, aby umieścić 1 Wskazówkę na tej karcie."?
Aktywna Tajemnica wymaga tutaj poświęcenia i umieszczenia wskazówki, więc który efekt odpala Postęp aktywnej tajemnicy?
A czy to nie oznacza tylko tyle że w ruinach poświęcasz wskazówkę i zaklęcie dzięki czemu (z banku) kładziesz na tej karcie wskazówkę ?
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Uroki wymyślania mechanizmu, bez dobrze przemyślanej definicji i mamy przekombinowane niejasności, jakie z czasem porobiły się w Arkham Hrorror :P

Tu już chyba tylko twórcy poratują, bo rules lawyers mogliby się sprzeczać do końca świata.

"Rozmiar" tajemnicy zależy od liczby badaczy (nawet żywotność potężnych potworów) i patrząc na samą ideę postępu tajemnicy, to najogólniej rzecz biorąc, postęp tajemnicy o 1 równy jest "ułamkowi" przypadającemu na jednego badacza. Na logikę, taki przynajmniej był zamysł moim zdaniem. Zasada dotycząca poświęcania wskazówek prawdopodobnie miała obejmować sytuacje z cyklu "żeby rozwiązać tajemnicę, zrobisz test i poświęcisz liczbę wskazówek równą liczbie badaczy". Pojawiły się jednak tajemnice mieszane i nagle mamy bigos.

Ja bym po prostu położył wskazówkę, licząc ją jako ukończony fragment tajemnicy.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Gosterq
Posty: 202
Rejestracja: 11 sty 2016, 22:55
Has thanked: 16 times
Been thanked: 30 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Gosterq »

Także uważam, że powinno się położyć wskazówkę na karcie. To ma być w końcu postęp tajemnicy, a nie coś co by ten postęp przyspieszyło poprzez dodanie wskazówki badaczowi.
pawelpoz
Posty: 61
Rejestracja: 05 lis 2015, 19:03

Re: Eldritch Horror

Post autor: pawelpoz »

Pytanie o dociąganie kart. Niekiedy zdarza się, że jakaś karta mówi "weź przedmiot z talii", a innym razem "weź losowy przedmiot z talii". Podobnie jest z zaklęciami. Czy kiedy karta nie mówi o "losowym" przedmiocie to znaczy, że mam sobie po prostu sam wybrać przedmiot/zaklęcie z talii?

I jeszcze jedno - w almanachu znalazłem informację, że badacz nie może korzystać z dwóch rodzajów broni, zapewniających podobną premię (np. +1 do siły i +2 do siły). Nasuwają mi się pytania:
- A co jeśli badacz ma sprzymierzeńca, który dodaje +1 do siły oraz broń, która dodaje również +1 do siły? Czy bonusy mogą się w tym wypadku sumować i badacz otrzyma +2 do siły?
- Niektóre przedmioty mają taki efekt, że "badacz dodaje do testów umiejętności dodatkową kość". Czy jeśli mam sprzymierzeńca, który dodaje +1 do siły (albo broń +1 do siły) to mogę skorzystać z efektu karty dodającej jedną kość do wszystkich testów (a więc też do siły) oraz z karty broni/sprzymierzeńca i zsumować bonusy?
- Czy jeśli mam dwóch sprzymierzeńców dodających podobny bonus (np. +1 do siły) to bonusy te sumują się, czy należy traktować sprzymierzeńców jak broń (czyli tylko jeden bonus tego samego rodzaju)?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

pawelpoz pisze:Pytanie o dociąganie kart. Niekiedy zdarza się, że jakaś karta mówi "weź przedmiot z talii", a innym razem "weź losowy przedmiot z talii". Podobnie jest z zaklęciami. Czy kiedy karta nie mówi o "losowym" przedmiocie to znaczy, że mam sobie po prostu sam wybrać przedmiot/zaklęcie z talii?
Nie, w obu przypadkach bierzesz losową kartę, tak jest domyślnie. Jeśli będziesz mógł wybierać, będzie to wyraźnie zaznaczone.
pawelpoz pisze:I jeszcze jedno - w almanachu znalazłem informację, że badacz nie może korzystać z dwóch rodzajów broni, zapewniających podobną premię (np. +1 do siły i +2 do siły). Nasuwają mi się pytania:
- A co jeśli badacz ma sprzymierzeńca, który dodaje +1 do siły oraz broń, która dodaje również +1 do siły? Czy bonusy mogą się w tym wypadku sumować i badacz otrzyma +2 do siły?
- Niektóre przedmioty mają taki efekt, że "badacz dodaje do testów umiejętności dodatkową kość". Czy jeśli mam sprzymierzeńca, który dodaje +1 do siły (albo broń +1 do siły) to mogę skorzystać z efektu karty dodającej jedną kość do wszystkich testów (a więc też do siły) oraz z karty broni/sprzymierzeńca i zsumować bonusy?
- Czy jeśli mam dwóch sprzymierzeńców dodających podobny bonus (np. +1 do siły) to bonusy te sumują się, czy należy traktować sprzymierzeńców jak broń (czyli tylko jeden bonus tego samego rodzaju)?
Pytanie o premię do umiejętności widziałem już tyle razy, że zanucę tylko "ale to już było" i skopiuję, co już pisałem :P
sirafin pisze:(...) to nie zasada dotycząca premii do umiejętności, tylko pytanie z sekcji "Najczęściej zadawanych pytań", które uściśla, czy są jakieś ograniczenia odnośnie liczby broni. Ograniczeń nie ma, dlatego możemy korzystać z wielu efektów, które nie są premią do umiejętności (przerzuty itp) i tego dotyczyła odpowiedź. Pochodząca zaś z broni premia do umiejętności wspomniana w odpowiedzi to tylko przykład, bo pytanie dotyczyło broni. W każdym teście można skorzystać tylko z jednej premii do umiejętności (z jednej karty). W trakcie walki najczęściej wybierzemy zapewne premię z jednej karty broni, bo to one dają najwyższe premie w walce.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
pawelpoz
Posty: 61
Rejestracja: 05 lis 2015, 19:03

Re: Eldritch Horror

Post autor: pawelpoz »

Dzięki za błyskawiczną odpowiedź :)
Uściślając - jeśli jakiś przedmiot mówi, że np. "Będąc na polu miasta rzucasz dodatkową kością w testach wszystkich umiejętkości" a inna karta np. sprzymieżeńca, że mam siłę +1 to mam nie dodawać tej dodatkowej kości od sprzymierzeńca? Opisy brzmią jednak trochę inaczej. Czy "rzucasz dodatkową kością w teście" jest tożsame z "siła +1"? Nie jest to dla mnie do końca jasne.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Nie wolno sumować premii do umiejętności, które wyglądają tak: "otrzymujesz +X Obrazek / Obrazek / Obrazek / Obrazek / Obrazek".

"Otrzymujesz dodatkową kość" to nie jest premia do umiejętności i można użyć nawet kilku dodatkowych kości z różnych kart.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Onishin
Posty: 136
Rejestracja: 23 kwie 2016, 09:22
Has thanked: 26 times
Been thanked: 42 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Onishin »

Chyba w tym miejscu jeszcze warto wspomnieć o znamionach Izydy bo zaraz się będzie pytał. One się też nie sumuja.

Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka
pawelpoz
Posty: 61
Rejestracja: 05 lis 2015, 19:03

Re: Eldritch Horror

Post autor: pawelpoz »

Super. Wszystko jasne. Dzieki bardzo :)
Kaermorchen
Posty: 35
Rejestracja: 25 lip 2016, 21:11

Re: Eldritch Horror

Post autor: Kaermorchen »

Witam,

Podczas dzisiejszej 4 osobowej rozgrywki 4 osobowej po dociagnieciu ostatniej karty mitu rozegralismy ostatnia runde, na koniec rundy na ostatniej karcie zagadki byly cztery zetony plugastwa ( na koniec fazy mitow jesli liczba zetonow plugastwa na tej karcie rowna jest 4. Tajemnica zostala rozwiazana) - to byla 3 i ostatnia zagadka, po rozwiazaniu ktorej mielismy wygrac. Jednak talia mitow byla juz wyczerpana wiec kiedy nadeszla faza mitow nie moglismy dociagnac juz zadnej karty. W ialmachu jest napisane ze " jesli nie mozna dobrac karty mitow, faza mitow konczy sie i badacze przegrywaja".

I teraz nie wiem czy wygralem bo 3 zagadka zostala rozwiazana czy przegralem bo nie moglem dociagnac karty mitu ?
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2621
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sqb1978 »

Zależy co jest napisane na karcie tajemnicy. Często warunki rozwiązania tajemnicy sprawdza się na koniec fazy mitów.
Kaermorchen
Posty: 35
Rejestracja: 25 lip 2016, 21:11

Re: Eldritch Horror

Post autor: Kaermorchen »

Na karcie jest napisane : " jesli na koniec fazy mitow liczba zetonow plugastwa jest rowna 4. Tajemnica zostaje rozwiazana"
Awatar użytkownika
Helga
Posty: 306
Rejestracja: 28 gru 2015, 16:01
Lokalizacja: Warszawa/ Ząbki
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Helga »

Wygląda na to, że przegraliście, bo nie mogliście rozpatrzeć fazy mitów.
Kaermorchen
Posty: 35
Rejestracja: 25 lip 2016, 21:11

Re: Eldritch Horror

Post autor: Kaermorchen »

Niby tak, ale z drugiej strony w almachu jest napisane ze gdy nie mozna dociagnac karty mitu to waza mitu sie konczy a zwyciestwo jest na koniec fazy mitow ;) i dlatego mam watpliwosci :)
Awatar użytkownika
Helga
Posty: 306
Rejestracja: 28 gru 2015, 16:01
Lokalizacja: Warszawa/ Ząbki
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Helga »

Hmm, ok może się mylę, ale ja chyba bym interpretowała ten zapis w taki sposób, że jeśli nie możesz dociągnąć karty mitów ale w tym samym czasie spełniasz warunek wygranej to wygrywasz. Ale w tym przypadku warunek wygranej będzie dopiero spełniony po fazie mitów. Więc interpretowałabym tę sytuację jako przegraną.

Ale niech bardziej doświadczeni gracze się wypowiedzą, za mną dopiero 3 partie więc w sumie świeżak ze mnie :P
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

ALMANACH str. 12 - Zwycięstwo / przegrana pisze:Jeżeli dojdzie do bardzo rzadkiego przypadku, gdy oba te efekty
zachodzą jednocześnie, badacze zwyciężają.
Brak kart w talii -> koniec fazy mitów i przegrana (bo nie ma kart) + zwycięstwo (bo trzecia tajemnica rozwiązana) = zwycięstwo
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Bary »

Warunkiem zwycięstwa było dotrwanie do końca fazy mitów. Niestety nie byliście w stanie rozegrać fazy mitów więc przegraliscie. Byliście o włos- to właśnie w tej grze lubię, balansowanie na granicy zwyciestwa i porażki.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Col. Frost
Posty: 256
Rejestracja: 15 lis 2015, 17:40
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 50 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Col. Frost »

Kaermorchen pisze:Niby tak, ale z drugiej strony w almachu jest napisane ze gdy nie mozna dociagnac karty mitu to waza mitu sie konczy a zwyciestwo jest na koniec fazy mitow ;) i dlatego mam watpliwosci :)
Cytując almanach cytuj do końca ;) Tam jest napisane: "Jeśli talia Mitów się wyczerpie [...] nie można dobrać karty Mitów, Faza Mitów kończy się i badacze przegrywają." Liczba rozwiązanych Tajemnic nie ma tu znaczenia.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Ma znaczenie, warunek zwycięstwa i przegranej następuje na koniec fazy Mitów. Jak napisałem wcześniej, almanach uwzględnia taką sytuację i jest to traktowane jako zwycięstwo "w ostatniej chwili".

Gdyby było inaczej, to rozgrywanie ostatniej tury byłoby kompletnie bez sensu i badacze powinni przegrywać natychmiast po wyczerpaniu talii, a nie czekać na dobieranie z pustej talii.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Kaermorchen
Posty: 35
Rejestracja: 25 lip 2016, 21:11

Re: Eldritch Horror

Post autor: Kaermorchen »

dzieki wielkie za odpowiedzi :)

czyli wychodzi na to ze "w ostatniej chwili" ale jednak wygralismy - nareszcie, to byl 4 albo 5 raz z Yog-Sothothem :)

Win !
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Eldritch Horror

Post autor: Bary »

sirafin pisze:Ma znaczenie, warunek zwycięstwa i przegranej następuje na koniec fazy Mitów. Jak napisałem wcześniej, almanach uwzględnia taką sytuację i jest to traktowane jako zwycięstwo "w ostatniej chwili".

Gdyby było inaczej, to rozgrywanie ostatniej tury byłoby kompletnie bez sensu i badacze powinni przegrywać natychmiast po wyczerpaniu talii, a nie czekać na dobieranie z pustej talii.
Zwracam honor, faktycznie, w tym przypadku zarówno przegrywamy, jak i wygrywamy w tym samym czasie. Gra interpretuje taką sytuację jako wygraną.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Kaermorchen
Posty: 35
Rejestracja: 25 lip 2016, 21:11

Re: Eldritch Horror

Post autor: Kaermorchen »

mam jeszcze jedno pytanie:

Jeśli na jednym polu znajduje się potężny potwór i kilka zwykłych potworów to badacz, który się tam znajduje w fazie spotkań najpierw musi spotkać zwykłe potwory a dopiero później potężnego potwora czy może od razu spotkać potężnego potwora ?

chodzi mi o sytuację kiedy przebudzi się Shub-Niggurath - "Rozmnóż potężnego potwora Shub-Niggurath na polu Serce Afryki. Następnie przenieś na to pole wszystkie znajdujące się na planszy potwory Ghule, Kozie pomioty i Mroczne Młode.".

Nie rozumiem takiego działania jeśli od razu mogę spotkać Shub-Niggurath ?

Rozumiem że badacz zginie przy którymś z kolejnych zwykłych potworów ale przedwieczny zostanie i tak pokonany i będzie zwycięstwo z poświęceniem jednego badacza ? po co w takim razie przesuwać wszystkie ww potwory z całej planszy ?
Onishin
Posty: 136
Rejestracja: 23 kwie 2016, 09:22
Has thanked: 26 times
Been thanked: 42 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Onishin »

To źle rozumiesz/przeczytałeś zasady. Najpierw musisz walczyć z wszystkimi zwykłymi i dopiero na końcu z potężnym.

Dodatkowo, przesuwa się je poniewaz jak na tym polu będzie 6 potworów, badacze przegrywają (nie pamiętam tylko czy dotyczyło to rozrachunku, czy dowolnego momentu)
Ostatnio zmieniony 26 lip 2016, 14:31 przez Onishin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Tę lukę załatano już w pierwszym rozszerzeniu, w podstawce projektanci chyba zwyczajnie zapomnieli wspomnieć o tej zasadzie.
Spotkania walki
W Fazie Spotkań badacz musi rozpatrzyć wszystkie spotkania
ze zwykłymi Potworami na swoim polu, zanim będzie mógł
rozpatrzyć spotkanie ze znajdującym się na nim Potężnym
Potworem.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
ODPOWIEDZ