Wysokie Napięcie - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: MichalStajszczak »

pan_satyros pisze:właśnie przeczytałem instrukcje. Z tego co rozumiem grając na 2 gdy jedna osoba wygra licyt druga może kupić elektr po cenie z karty ? Marnie to wyglada :/ znacie jakieś dzialające alternat zasady dla 2 graczy ?
Przy każdej liczbie osób jest tak, że ostatnia może kupić elektrownię po cenie z karty.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

pan_satyros pisze:Marnie to wyglada :/ znacie jakieś dzialające alternat zasady dla 2 graczy ?
Hmmm... daaawno na 2 osoby nie grałem, ale na każdą inną ilość graczy to świetnie działa!
Na dwie osoby lepszy jest chyba FabrikManager.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6133
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 652 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: pan_satyros »

MichalStajszczak pisze: Przy każdej liczbie osób jest tak, że ostatnia może kupić elektrownię po cenie z karty.
tak wiem, miałem na myśli, że w 2 osobowej rozgrywce dziala to średnio. Czytałem tematy o wn i zauważyłem zdanie 'nie wyobrażam sobie grać w 2 osoby na podst. zasadach', czyli są jakieś sensowne modyfikacje ?
Awatar użytkownika
piechotak
Posty: 400
Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 19 times
Been thanked: 24 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: piechotak »

O ile dobrze pamiętam, to w dziale "Modyfikacje zasad, warianty" jest jakiś temat odnośnie WN na 2 osoby. Alternatywne zasady widziałem też na BGG. Osobiście w WN na 2 graczy grałem tylko na zasadach podstawowych i działało całkiem nieźle dopóki nie zagrałem w szóstkę i od tego czasu w WN we dwójkę nie gram :P. I nie dlatego, że licytacja wypada słabo, ale i faza rozbudowy sieci też nie działa najlepiej - blokować można tylko w pierwszym i drugim etapie.
Co do samej licytacji: przy dwóch graczach liczy się umiejętne podpuszczanie przeciwnika tak, żeby upatrzoną elektrownię kupił jak najdrożej, a my zgarniamy inną po cenie minimalnej.
Awatar użytkownika
rotsap
Posty: 40
Rejestracja: 30 sie 2009, 22:14
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: rotsap »

Szukałem szukałem i nie znalazłem.

Końcówka gry np. dla 4 graczy. Aby była to ostatnia tura, któryś graczy musi osiągnąć 17 miast. Czy gracz ma prawo przekroczyć tą ilość? Np. dołącza 18 miast. Inny gracz w tej samej turze 17 miast. Zgodnie z instrukcją dalej patrzymy na to ile miast możesz 'zaspokoić' - jeśli gracz, który dołączył 18 miast może je wszystkie zaspokoić to powinien wygrać.
Kiedyś Plantacje.
Dziś planszówki tylko towarzysko
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Sztefan »

rotsap pisze:Szukałem szukałem i nie znalazłem.

Końcówka gry np. dla 4 graczy. Aby była to ostatnia tura, któryś graczy musi osiągnąć 17 miast. Czy gracz ma prawo przekroczyć tą ilość?
Tak można
rotsap pisze: Np. dołącza 18 miast. Inny gracz w tej samej turze 17 miast. Zgodnie z instrukcją dalej patrzymy na to ile miast możesz 'zaspokoić' - jeśli gracz, który dołączył 18 miast może je wszystkie zaspokoić to powinien wygrać.
Dokładnie, w powyższym przykładzie wygra gracz, który podłączył i dostarczył prąd do 18 miast.
Awatar użytkownika
Kaktus+
Posty: 161
Rejestracja: 17 kwie 2009, 12:05
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Kaktus+ »

Witam

Jedno pytanko mam gdyż nie wiem czy dobrze gramy. Instrukcja stanowi:

Kod: Zaznacz cały

"Po zakończeniu każdej aukcji należy wziąć kolejną kartę ze stosu elektrowni i dołączyć ją do rynku elektrowni. Następnie wszystkie elektrownie na rynku układa się w porządku
rosnącym tak, aby cztery najtańsze znalazły się w pierwszym rzędzie (rynek bieżący), a cztery pozostały w drugim (rynek przyszły)."
Sytuacja z ostatniej gry: Pierwszy gracz kupił elektrownię, na jej miejsce od razu losuję ze stosu nową elektrownię i układa od najmniejszej do największej? Zagraliśmy tak i doprowadziło to do sytuacji kiedy, 1 gracz kupił, ułożone wszystko, następni gracze również i tak przez kilka tur. Pod koniec każdej najdroższą odrzucaliśmy jednak rynek przyszłych elektrowni był niemal sztywny. Cały czas leżały tam elektrownie dosyć mocne niemal do etapu 3 nie zmieniając swojego miejsca. Czy tak być powinno?

Przy przypadkiem nie powinno się zamiast ze stosu dokładać karty z rynku przyszłego?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

Tak się może zdarzyć.
Jednak to dość rzadka sytuacja. Bo z opisu wynika, że po zakupie elektrowni wchodziły niskie nominały, a gdy kupił ostatni zainteresowany to akurat wchodził wysoki nominał.

Tak dla pewności przypomnę zasady często zapominane:
- gdy nikt nie kupi elektrowni, to należy usunąć najsłabszą
- gdy gracz wybuduje tyle domków ile nominał (numer) najsłabszej elektrowni na rynku, to należy ją usunąć (czyli leży sobie 4, gracz żółty postawił czwarty domek - elektrownię 4 usuwamy)
- na początku 2. etapu należy usunąć najsłabszą elektrownię.

Być może to jedna z pierwszych Waszych rozgrywek. Wtedy dość zaskakujące zagrania się widzi...
Zachęcam do kolejnych partii, bo gra warta tego!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Kaktus+
Posty: 161
Rejestracja: 17 kwie 2009, 12:05
Lokalizacja: Mielec
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Kaktus+ »

Dziękuję za pomoc.

Rozegraliśmy już kilka partii, jednak tak na prawdę tylko jedną w 100% zgodną z zasadami, stąd nagle pojawiły się wątpliwości, zgrzyty itp. Grunt jednak, że gramy teraz dobrze, bo gra ma faktycznie niesamowity potencjał.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

Jakoś tak z rok temu (chyba ;) ) Friese opublikował zaktualizowane zasady WN. Głównie chodziło o niuanse związane z przejściem do 3. etapu. Sam pamiętam, że zdarzyła się taka specyficzna partyjka, gdzie były trudności z oryginalnymi zasadami. Warto zajrzeć.
Na pewno jest na 2f-spiele, pewnie i na BGG, nie jestem pewien czy Lacerta ma polską aktualizację.

A zasad w WN warto pilnować, bo gra jest wyjątkowo dobrze dopracowana. Niemal zawsze, gdy coś zapomniałem z zasad (a zdarzyło się kilka razy... :oops: ) coś w grze zgrzytało.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie - przejscie do drugiego etapu

Post autor: janekb »

Mam takie pytanie. Przy przejsciu do drugiego etapu jednorazowo nalezy usunac najtansza elektrownie z GRY i zamiast niej wystawiamy pierwsza ze stosu. Rozumiem to tak, ze usuwam z rynku, ale zastanowilo mnie tu slowa "Z GRY". Jesli usuwamy z rynku instrukcja mowi zawsze Z RYNKU dlatego zaczalem sie zastanawiac czy nie chodzi tu o usuniecie najtanszej elektrowni, niekoniecznie z rynku, jesli tansza ma ktorys z graczy i zamiast niej dostaje ta ze stosu?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

Tłumacz chciał uniknąć powtórzeń. Usuwamy z rynku najtańszą elektrownię do pudełka (czyli z gry ;) ).
Tylko i wyłącznie, gdy gracz przekracza limit elektrowni (kupuje nową, a ma już trzy - albo cztery w grze dwuosobowej) on sam określa, którą odrzuca do pudełka (czyli usuwa z gry).
Poza tym nigdy, w żadnej sytuacji nie usuwamy elektrowni graczy.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: janekb »

Czyli dokladnie tak jak to interpretowalem. Dzieki za odpowiedz. Mysle, ze tutaj drobna wpadka tlumacza, bo skoro wystepuje pojecie "rynek" i o nim mowa to powinno byc uzyte to slow, bez wzgledu na to powtorzenie czy nie. Kiedy uzywa innego pojecia wprowadza lekkie zamieszanie i niepotrzebne komplikacje, instrukcja przez to staje sie mniej czytelna. Takie moje zdanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

To zawsze trudny wybór dla tłumacza. Pisać technicznie (wiernie) czy elokwentnie. Ale nie tylko tłumacze tak mają.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
gregor_1313
Posty: 35
Rejestracja: 03 lip 2011, 20:05
Lokalizacja: Poznań

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: gregor_1313 »

Witam,

W trakcie etapu 3 jest 6 dostępnych do licytacji elektrowni. Czy po wylicytowaniu jednej z nich, dociągamy w jej miejsce nową kartę elektrowni, czy uzupełniamy pulę po wylicytowaniu elektrowni przez wszystkich graczy :?:

Z góry dzięki za odpowiedz :)
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Atamán »

Wyciągasz nową od razu.
gregor_1313
Posty: 35
Rejestracja: 03 lip 2011, 20:05
Lokalizacja: Poznań

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: gregor_1313 »

Dzięki :)

ale narodziło mi się nowe pytanie w trakcie gry :oops:

Załóżmy że gramy w 4 osoby. Rozmiar sieci określający koniec gry wynosi 17. Ale jeżeli jestem w stanie zasilić więcej miast i posiadam na to gotówkę to mogę rozwinąć sieć powiedzmy do 20 miast :?:
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: MichalStajszczak »

gregor_1313 pisze:Dzięki :)

ale narodziło mi się nowe pytanie w trakcie gry :oops:

Załóżmy że gramy w 4 osoby. Rozmiar sieci określający koniec gry wynosi 17. Ale jeżeli jestem w stanie zasilić więcej miast i posiadam na to gotówkę to mogę rozwinąć sieć powiedzmy do 20 miast :?:
Możesz. Czasami jest to nawet niezbędne, bo inny gracz też może przekroczyć liczbę miast niezbędną do zakończenia gry.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: zephyr »

Możesz nawet rozszerzyć sieć jak nie jesteś w stanie zasilić tych miast (tylko ma to bardzo ograniczony sens, choć np w przypadku kiedy konkurent może zasilić więcej dzięki lepszym elektrowniom ale da się go zablokować żeby nie mógł wybudować tych miast może być sensowne [choć raczej jest to mało realistyczny przypadek])

Najbardziej podoba mi się przeformułowanie:
-gra kończy się w turze w której ktoś wystawi 17 lub więcej
-wygrywa ten kto najwięcej zarobi w tej turze
-na remisie kto ma więcej pieniędzy odłożonych
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
jules
Posty: 163
Rejestracja: 19 kwie 2012, 13:01
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: jules »

Pytanie, co do zasady, która wzbudziła ostatnio pewne kontrowersje.

Gracz ma 3 elektrownie, jedną na węgiel (i na niej ma 2 znaczniki węgla), pozostałe 2 elektrownie i to powiedzmy odpady i olej. Licytuje i wygrywa elektrownię także na węgiel. I teraz, musi zniszczyć jedną z elektrowni, które już posiada. Wybiera tę na węgiel. Pytanie: Czy zgromadzone na niej surowce także ulegają zniszczeniu, czy można je przerzucić na właśnie zakupioną elektrownię węglową (która zastąpi tę już posiadaną).

W instrukcji jest napisane, że można przerzucić surowce na inną własną elektrownię, która pozwala magazynować dany surowiec. Jednak wątpliwości budzi zapis - inną własną. Czy elektrownia zakupiona w licytacji (choć nie ma na nią faktycznie miejsca) staje się elektrownią już danego gracza czy jest zawieszona... w jakiejś próżni? :)
Polska Kronika Gier - recenzja wideo Race for the Galaxy
http://youtu.be/287bIu5JI-I
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: Edwardo »

jak najbardziej można przekładać surowce między elektrowniami. Nowazakupiona elektrownia też jest od razu "własna" :)

edit: MisterC mnie ubiegł :)
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
jules
Posty: 163
Rejestracja: 19 kwie 2012, 13:01
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: jules »

Dzięki :)
Polska Kronika Gier - recenzja wideo Race for the Galaxy
http://youtu.be/287bIu5JI-I
bregalad
Posty: 32
Rejestracja: 22 lip 2012, 11:05

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: bregalad »

Cześć wszystkim - jest to mój pierwszy post :D

Jestem po paru rozgrywkach w WN i muszę powiedzieć, że gra jest świetna. Mam tylko właściwie dwie wątpliwości dotyczące zasad.
1. Pod koniec gry sześcioosobowej, jeśli którykolwiek z graczy wybuduje 14 elektrownię gra kończy się po fazie rozbudowy sieci. Ale czy można mieć więcej niż 14 przyłączonych miast (zasilonych bądź nie) w grze sześcioosobowej? Wątpliwość pojawiła się podczas wczorajszej rozgrywki - jeden z graczy zakumulował taki kapitał, że mógł przyłączyć jeszcze jedno (ponad te 14) miast i nie byłem pewny czy może to zrobić.
Edycja: kilka postów wyżej jest na to odpowiedź. Szukałem po innych słowach kluczowych.

2. Podczas zakończenia gry sprawdzamy kto może zasilić największą ilość miast. Czy musimy oddać spalone surowce do banku (co niema znaczenia dla rozgrywki) i czy dostajemy wypłatę (co może mieć znaczenie przy remisach)?

Uprzejmie proszę doświadczonych graczy o wyjaśnianie moich wątpliwości.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: WRS »

bregalad pisze:2. Podczas zakończenia gry sprawdzamy kto może zasilić największą ilość miast. Czy musimy oddać spalone surowce do banku (co niema znaczenia dla rozgrywki) i czy dostajemy wypłatę (co może mieć znaczenie przy remisach)?
Spalone suforce oddajemy do banku. Dla porządku, by nie było wątpliwości, gdy ktoś miał braki.
Wypłaty nie ma sensu robić, bo przy remisie decyduje gotówka pozostała z poprzednich rund (remis oznacza, że gracze dostają dokładnie tyle samo!).

Mam nadzieję, że rozwiałem wątpliwości...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
bregalad
Posty: 32
Rejestracja: 22 lip 2012, 11:05

Re: Wysokie Napięcie

Post autor: bregalad »

WRS pisze:
bregalad pisze:2. Podczas zakończenia gry sprawdzamy kto może zasilić największą ilość miast. Czy musimy oddać spalone surowce do banku (co niema znaczenia dla rozgrywki) i czy dostajemy wypłatę (co może mieć znaczenie przy remisach)?
Spalone suforce oddajemy do banku. Dla porządku, by nie było wątpliwości, gdy ktoś miał braki.
Wypłaty nie ma sensu robić, bo przy remisie decyduje gotówka pozostała z poprzednich rund (remis oznacza, że gracze dostają dokładnie tyle samo!).

Mam nadzieję, że rozwiałem wątpliwości...
Rzeczywiście, nie pomyślałem o wysokości tej wypłaty. :oops: Dzięki za wyjaśnienia.

P.S. Internet zna "każde" słowo. Nawet takie jak :) suforce :)
ODPOWIEDZ