Strona 44 z 45

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 14:53
autor: oduck
Czyli oddałeś, żeby za 3 kwartały (jak wszystko dobrze pójdzie) kupić to samo z polską instrukcją?

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 15:13
autor: flissak
oduck pisze: 29 sty 2024, 14:53 Czyli oddałeś, żeby za 3 kwartały (jak wszystko dobrze pójdzie) kupić to samo z polską instrukcją?
Nie do końca to samo. Nowe wydanie może oznaczać wiele- lekki lifting graficzny, albo coś na kształt GWT.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 15:14
autor: PytonZCatanu
flissak pisze: 29 sty 2024, 15:13
oduck pisze: 29 sty 2024, 14:53 Czyli oddałeś, żeby za 3 kwartały (jak wszystko dobrze pójdzie) kupić to samo z polską instrukcją?
Nie do końca to samo. Nowe wydanie może oznaczać wiele- lekki lifting graficzny, albo coś na kształt GWT.
IMHO nie może, bo dodatek musi być kompatybilny ze starą wersją.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 15:19
autor: Leinadus
oduck pisze: 29 sty 2024, 14:53 Czyli oddałeś, żeby za 3 kwartały (jak wszystko dobrze pójdzie) kupić to samo z polską instrukcją?
Nie, oddałem, bo gra mi nie podeszła ;) Odpuszczam zainteresowanie tym uniwersum i poluję na coś innego. Pewnie wrzuciłbym na mat-handel normalnie, ale ogłosili polską wersję, a amazon umożliwia zwrot, to skorzystałem.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 15:54
autor: bardopondo
flissak pisze: 29 sty 2024, 15:13
oduck pisze: 29 sty 2024, 14:53 Czyli oddałeś, żeby za 3 kwartały (jak wszystko dobrze pójdzie) kupić to samo z polską instrukcją?
Nie do końca to samo. Nowe wydanie może oznaczać wiele- lekki lifting graficzny, albo coś na kształt GWT.
Widziałem,że ktoś to sprzedaje po 799 zł. Ludzie są dziwni.
A co do liftingu - wydawcy się tym chwalą zazwyczaj a tu nikt o tym nie wspominał, bo też i ta gra nie potrzebuje tego.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 17:01
autor: Rafmix
bardopondo pisze: 29 sty 2024, 15:54
flissak pisze: 29 sty 2024, 15:13
oduck pisze: 29 sty 2024, 14:53 Czyli oddałeś, żeby za 3 kwartały (jak wszystko dobrze pójdzie) kupić to samo z polską instrukcją?
Nie do końca to samo. Nowe wydanie może oznaczać wiele- lekki lifting graficzny, albo coś na kształt GWT.
Widziałem,że ktoś to sprzedaje po 799 zł. Ludzie są dziwni.
A co do liftingu - wydawcy się tym chwalą zazwyczaj a tu nikt o tym nie wspominał, bo też i ta gra nie potrzebuje tego.
Jak się ostatnio pytałem Grzegorza P. to powiedział, że na ten moment raczej bez zmian wydanie.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 29 sty 2024, 23:13
autor: rav126
Z tego co widzę, to nie ma w planach żadnych zmian w wydaniu niemieckim. Jedyne czego bym się obawiał, to zmiana rozmiaru kafli w Portalowym wydaniu, a co za tym idzie brak kompatybilności dodatku ze starą wersją od GF [*]. Mieliśmy taki myk w przypadku Inis - Portal zmniejszył rozmiar kafli ze względu na chęć sprzedaży w kwadratowym pudełku, ciężko stwierdzić czy stał za tym powód ekonomiczny, ale Trzewik raczej nie dokładałby do interesu ;) . Tu byłoby to chyba samobójem dla Portalu, najbardziej wizerunkowym - właściciele starej wersji, a jest ich raczej niemało, dodatku szukaliby w wersji DE, a w międzyczasie wylewali wiadra pomyj na nich, za taką niespodziankę. Dlatego mało prawdopodobne, że Portal zrobi tak głupi ruch (znowu).

A propos dodatku. Wcześniej we trzech tak ledwo mieściliśmy się na stole z grą. Z tymi ogromnymi kaflami statków to będzie jeszcze trudniejsze, o ile w ogóle będzie możliwe...
Spoiler:
A projekt grafiki okładki dodatku też nie sugeruje jakiegoś liftingu graficznego ;)
Spoiler:

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 30 sty 2024, 01:17
autor: oduck
Myślę, ze wszelkie dywagacje nt kompatybilności są zbędne, to jest dość oczywiste, ze wydawnictwo Portal podczepia się pod druk międzynarodowy gry podstawowej i dodatku przy okazji premiery tego drugiego.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 30 sty 2024, 01:45
autor: sasquach
Dobra, chyba wiem skąd poszła plota o liftingu. Jak spojrzycie filmik z portalconu z zapowiedziami to zobaczycie, że na pudełku do Projektu Gaja brak loga Portalu. Grzegorz tłumaczył później, że mieli pokazać nową okładkę po...liftingu z ich logo, ale skapnęli się w ostatniej chwili, że oryginalny wydawca jeszcze nie ogłosił nowe okładki, więc na szybko wstawili starą. Nie było mowy o żadnym liftingu reszty gry. Była za to potwierdzenie, że dodatek będzie kompatybilny ze starą wersją. Choć wg. mnie nikt nie zagwarantuje, że nie będzie drobnych różnic np. w kolorach.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 09 lut 2024, 18:53
autor: flissak
Jest ktoś kto grał sporo we wszystkie gry z rodziny Terra Mystica? Jestem zdecydowany na 100% na kupno GP z dodatkiem- przegrałem na bgg 20 partii i bardzo mi podeszło. Chciałem mieć w kolekcji coś z podobną mechaniką w świecie fantasy, ale dostatecznie różną od GP w rozgrywce, żeby uzasadnić posiadanie 2 i zastanawiam się czy wybrać TM Big Boxa, czy Erę Innowacji. Napisze tylko, że graficznie zdecydowanie bardziej podchodzi mi TM i rasy wydają się bardziej osadzone w tym "świecie"- mechanika oddaje to jaką rasą gramy.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 09 lut 2024, 19:34
autor: cichywiatr
flissak pisze: 09 lut 2024, 18:53 Jest ktoś kto grał sporo we wszystkie gry z rodziny Terra Mystica? Jestem zdecydowany na 100% na kupno GP z dodatkiem- przegrałem na bgg 20 partii i bardzo mi podeszło. Chciałem mieć w kolekcji coś z podobną mechaniką w świecie fantasy, ale dostatecznie różną od GP w rozgrywce, żeby uzasadnić posiadanie 2 i zastanawiam się czy wybrać TM Big Boxa, czy Erę Innowacji. Napisze tylko, że graficznie zdecydowanie bardziej podchodzi mi TM i rasy wydają się bardziej osadzone w tym "świecie"- mechanika oddaje to jaką rasą gramy.
Kwestia gustu. Mam obecnie rozegrane prawie 100 gier z tej serii i wybór padł GP i AoI, żeby mieć je w kolekcji. Za AoI przemówiło głównie dwie rzeczy:
- o wiele bardziej wybacza błędy i nawet jak przeciwnik zepsuję Ci strategie to jeszcze możesz coś na to poradzić.
- największy plus i minus gry, czyli generyczność komponentów. Uwielbiam składać rasę z 3 komponentów (nie liczę płytki bonusu), ale czasami wychodzą mocne kombinacje, które są lepsze od pozostałych. Bardziej doświadczony gracz będzie to wykorzystywać.

Dodatkowo, nie jestem w TM fanem dodatków, szczególnie statków. Całe szczęście TM nie wymusza ich używanie i można wygrać bez nich.

GP jest na tyle inne od pozostałych gier, że warto mieć dwie z tej serii w kolekcji. Szczególnie, że w obu będziemy mogli zagrać w 5 osób, nie zdobywamy nowego terenu przez odległość, tylko przez sąsiedztwo czy inna rola toru bóstw/technologii.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 10 lut 2024, 21:20
autor: Jiloo
flissak pisze: 09 lut 2024, 18:53 Jest ktoś kto grał sporo we wszystkie gry z rodziny Terra Mystica? Jestem zdecydowany na 100% na kupno GP z dodatkiem- przegrałem na bgg 20 partii i bardzo mi podeszło. Chciałem mieć w kolekcji coś z podobną mechaniką w świecie fantasy, ale dostatecznie różną od GP w rozgrywce, żeby uzasadnić posiadanie 2 i zastanawiam się czy wybrać TM Big Boxa, czy Erę Innowacji. Napisze tylko, że graficznie zdecydowanie bardziej podchodzi mi TM i rasy wydają się bardziej osadzone w tym "świecie"- mechanika oddaje to jaką rasą gramy.
Sporo we wszystkie nie, ale mam trochę ograne TM i GP, a w AoI grałem raz.

Dla mnie te gry są zbyt podobne żeby posiadać w kolekcji dwie/trzy z nich, ale to pewnie kwestia tego kto co lubi. Zaczynałem od TM, ale jak tylko wyszła PG sprzedałem TM, bo stanowczo wolę kosmos. Ale problemem okazało się, że moje towarzystwo nie bardzo chciało ze mną grać w Gaję, więc ostatecznie sprzedałem PG i wróciłem do TM. W AoI grałem tylko znajomego, ale po jednej grze wolę ciasiejszą TM, więc na razie nie mam ochoty się przesiadać.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 07:49
autor: flissak
Jiloo pisze: 10 lut 2024, 21:20
flissak pisze: 09 lut 2024, 18:53
Sporo we wszystkie nie, ale mam trochę ograne TM i GP, a w AoI grałem raz.

Dla mnie te gry są zbyt podobne żeby posiadać w kolekcji dwie/trzy z nich, ale to pewnie kwestia tego kto co lubi. Zaczynałem od TM, ale jak tylko wyszła PG sprzedałem TM, bo stanowczo wolę kosmos. Ale problemem okazało się, że moje towarzystwo nie bardzo chciało ze mną grać w Gaję, więc ostatecznie sprzedałem PG i wróciłem do TM. W AoI grałem tylko znajomego, ale po jednej grze wolę ciasiejszą TM, więc na razie nie mam ochoty się przesiadać.
Możesz napisać dlaczego mówi się, że TM jest ciaśniejsza i jednocześnie, że to AOI lepiej działa na niższą liczbę osób? Mechaniki są przecież niemal identyczne.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 08:45
autor: Fojtu
flissak pisze: 11 lut 2024, 07:49
Jiloo pisze: 10 lut 2024, 21:20
flissak pisze: 09 lut 2024, 18:53
Sporo we wszystkie nie, ale mam trochę ograne TM i GP, a w AoI grałem raz.

Dla mnie te gry są zbyt podobne żeby posiadać w kolekcji dwie/trzy z nich, ale to pewnie kwestia tego kto co lubi. Zaczynałem od TM, ale jak tylko wyszła PG sprzedałem TM, bo stanowczo wolę kosmos. Ale problemem okazało się, że moje towarzystwo nie bardzo chciało ze mną grać w Gaję, więc ostatecznie sprzedałem PG i wróciłem do TM. W AoI grałem tylko znajomego, ale po jednej grze wolę ciasiejszą TM, więc na razie nie mam ochoty się przesiadać.
Możesz napisać dlaczego mówi się, że TM jest ciaśniejsza i jednocześnie, że to AOI lepiej działa na niższą liczbę osób? Mechaniki są przecież niemal identyczne.
TM jest ciaśniejsza od PG, bo:
a) więcej dzieje się na mapie
b) mapa mniej wybacza błędy, bo kopanie i pływanie jest droższe

TM średnio działa na 2/3 osoby bo wtedy ten kluczowy element - ciasnota mapy, w ogóle prawie nie wchodzi do gry.
AoI nie jest aż tak ciasna, bardziej wybacza błędy i trudniej kogoś kompletnie na mapie odciąć. Za to buduje się ogólnie więcej i też więcej się dzieje poza mapą bo są innowacje, więc na 2/3 osoby jest więcej punktów styku. No i ma 2 różne mapy w zależności od liczby graczy, więc na 2/3 masz fizycznie mniejszą mapę.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 11:01
autor: buhaj
Projekt Gaja, przypominam ma modularną planszę. W wariancie zaawansowanym można nawet draftowac kafelki i układać różne, skomplikowane kształty. Wtedy mapa jest dużo trudniejsza i może też być ciaśniejsza niż w Terra Mystice (zwłaszcza, że tutaj jest stały układ mapy).

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 11:55
autor: Fojtu
buhaj pisze: 11 lut 2024, 11:01 Projekt Gaja, przypominam ma modularną planszę. W wariancie zaawansowanym można nawet draftowac kafelki i układać różne, skomplikowane kształty. Wtedy mapa jest dużo trudniejsza i może też być ciaśniejsza niż w Terra Mystice (zwłaszcza, że tutaj jest stały układ mapy).
Mapa PG raczej nie może być ciaśniejsza niż TM z prostego powodu - możesz przelatywać przez planety i masz kiki do lecenia dalej. Do tego kopanie jest tańsze. Jasne, możesz ułożyć jakąś absurdalną mapę, ale i tak zawsze gdzieś możesz polecieć. Do tego miasta można robić przez całą mapę.
W TM można gracza dosłowanie zamknąć od dalszego budowania a budowa miasta jest znacznie bardziej restrykcyjna.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 12:06
autor: pingus
flissak pisze: 09 lut 2024, 18:53 Jest ktoś kto grał sporo we wszystkie gry z rodziny Terra Mystica? Jestem zdecydowany na 100% na kupno GP z dodatkiem- przegrałem na bgg 20 partii i bardzo mi podeszło. Chciałem mieć w kolekcji coś z podobną mechaniką w świecie fantasy, ale dostatecznie różną od GP w rozgrywce, żeby uzasadnić posiadanie 2 i zastanawiam się czy wybrać TM Big Boxa, czy Erę Innowacji. Napisze tylko, że graficznie zdecydowanie bardziej podchodzi mi TM i rasy wydają się bardziej osadzone w tym "świecie"- mechanika oddaje to jaką rasą gramy.
Nie grałem w AOI, ale w inne w sumie jak na obecne standardy bardzo dużo.

Moim zdaniem jest kilka aspektów tego pytania, TM i GP stoją licytacją bardzo mocno, gry mają na tyle rozbalansowane frakcje, że w mało kto w to gra bez licytacji na początku. Wszystkie gry z tej rodziny są bardzo jak ja to mówię "front heavy", czyli na początku gry podejmujesz najważniejsze decyzje, błędy w zasadzie całkowicie wykluczają Cię z walki o zwycięstwo, chyba, że inni gracze popełnią tych błędów więcej, albo większego kalibru. Początkowe decyzje to licytacja (lub wybór rasy), rozstawienie i otwarcie (z jakimi budynkami chcemy skończyć po pierwszej turze). Powód, dla którego to tak wygląda to snowballująca się ekonomia i prawie wszystkie gry w serii nagradzają Cię po prostu za budowanie rzeczy, nawet poza dedykowaną rundą. W TM będzie to Earth1, Water1, atrakcyjne miasta i końcowe punktowanie większościówki. W GP i AOI są podobne rzeczy.

Jeszcze warto się zastanowić, czy jest się graczem, który czerpie przyjemność z tego, żeby zagubić się w mechanikach i spróbować odnaleźć swoją drogę do domu, w morzu opcji, czy wolisz lżejszy silnik, ale taki, w którym możesz z pewnością nawigować i interaktować z innymi graczami. Czy wolisz walczyć z grą czy świadomie z innymi graczami.

A teraz do konkretów, jeśli chcesz grać na inną liczbę osób niż 4 odpada Terra Mystica.
Jeśli chcesz grać solo albo na 5 osób odpada Terra Nova (chociaż technicznie da się zagrać na 5).

Gaia to dla mnie gra o tracku technologii, jeśli to Cię najbardziej fascynuje to moim zdaniem jedyna inna gra z serii, która ma szansę to AOI, ale nie byłbym pewny, czy przebije Gaję, solidność tego tracku, jest ogromną zaletą tej produkcji. Najsłabiej wypada aspekt samej rozgrywki na mapie, jeśli tutaj czujesz, że tego brakuje to wszystkie inne gry z serii lepiej stoją.

Terra Mystica to dla mnie najbardziej waniliowa z tych produkcji, rasy się różnią, ale jak wiesz, które są dobre, to w sumie, wszystkie na trochę inne sposoby, ale robią to samo, win condition niby są 2. Za to TM ma jedną ogromną zaletę - niesamowite i bardzo aktywne community online, organizujące ligi, turnieje, regularnie streamujące na twitchu. Jeśli chcesz w coś się zagłębić bardziej, z tego powodu, jest to świetny wybór.

AOI najciężej mi ocenić, bo nie grałem, ale dla mnie to gra dająca smaczek gaji fanom dużej terki i dorzucająca ten unikalny aspekt "zrób to sam" jeśli chodzi o rasę. Prawdopodobnie nigdy nie będzie to gra "turniejowa", bo bez licytacji, to raczej nigdy nie przejdzie, ale jeśli to ala smallworldowe składanie ras brzmi fajnie to może warto? Dodatkowo to sposób dla fanów cięższej terki, żeby zagrać wreszcie w 2 i 3 osoby.

No i na koniec w mojej opinii królowa: Terra Nova. Gra z najlepszym balansem, gdzie każda rasa ma swoje 5 minut (chociaż niektóre dużo rzadziej), w którą zagrałem ponad 700 gier i cały czas nie mam dosyć. Tylko, żeby się nią cieszyć trzeba umieć docenić streamline i interakcję z innym graczem, a nie gubienie się w grze, o którym wcześniej pisałem. Rasy są znacznie bardziej unikalne niż w TM, szczególnie jeśli chodzi o to w jaki sposób grają. Tutaj będziesz miał rozgrywkę 3 miasta do 0 miast, którą wygrywa gracz mający 0 miast. Przez to, że jest runda mniej i nie występuje prawie żaden odpowiednik scorujących favorów, gra kładzie dużo większy aspekt na taktyczne ruchy w dalszych turach (opening dalej się bardzo liczy, ale tutaj jest dużo łatwiej odrobić). Można też używać jako gateway do cięższych tytułów. Ogólnie z uwagą, że trzeba lubić prostsze rulesety, bardzo polecam.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 12:38
autor: PytonZCatanu
Co do braku balansu w Projekcie Gaja to przypominam, że analiza dziesiątek tysięcy partii online dała średnią miejsca na rase

1. 2.xx
.....
14. 2.yy

Innymi słowy wszystkie rasy mają średnio drugie miejsce różniąc się miejscami po przecinku. To dowód, że mimo tak różnorodnych ras w PG względny balans jest zachowany.

Oczywiście, innym pytaniem jest "jak często wybierać rasę X" - są rasy uniwersalne i unikatowe.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 13:09
autor: buhaj
Fojtu pisze: 11 lut 2024, 11:55
buhaj pisze: 11 lut 2024, 11:01 Projekt Gaja, przypominam ma modularną planszę. W wariancie zaawansowanym można nawet draftowac kafelki i układać różne, skomplikowane kształty. Wtedy mapa jest dużo trudniejsza i może też być ciaśniejsza niż w Terra Mystice (zwłaszcza, że tutaj jest stały układ mapy).
Mapa PG raczej nie może być ciaśniejsza niż TM z prostego powodu - możesz przelatywać przez planety i masz kiki do lecenia dalej. Do tego kopanie jest tańsze. Jasne, możesz ułożyć jakąś absurdalną mapę, ale i tak zawsze gdzieś możesz polecieć. Do tego miasta można robić przez całą mapę.
W TM można gracza dosłowanie zamknąć od dalszego budowania a budowa miasta jest znacznie bardziej restrykcyjna.
Zeby przelatywać musisz miec zasięg, kickow nie ma dużo a pozbywanie się ich jest czasami nie opłacalne. I co znaczy absurdalną mapę? Jest taka jak ułożą gracze i może się różnic trudnością np poprzez posiadanie dziur. Grałem w TM i PG mnóstwo razy i będę uytzymywal, że w PG może być dużo trudniej niż w TM

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 13:15
autor: Jiloo
flissak pisze: 11 lut 2024, 07:49 Możesz napisać dlaczego mówi się, że TM jest ciaśniejsza i jednocześnie, że to AOI lepiej działa na niższą liczbę osób? Mechaniki są przecież niemal identyczne.
Mówiąc ciaśniejszą miałem na myśli coś innego niż mapa, ale fajnie że inni dorzucili sporo od siebie. Dla mnie TM ma tzw. krótką kołderkę – chciałbyś zrobić wszystko, ale zdajesz sobie sprawę, że nie będzie Cię stać. Więc jest rozkmina jak zarządzać ograniczonymi zasobami. W AoI moim zdaniem jest pod tym względem dużo luźniej i w turze jesteś w stanie więcej zrobić.

Jedyne zastrzeżenie jakie mam do TM to właśnie brak mniejszej mapy. Aż w głowie się nie mieści, że wydali dwa dodatki i nie pomyśleli o mapie na mniej osób. Używam do tego wariantów z BGG ale podobno spoko działa też mapa z AoI.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 11 lut 2024, 15:30
autor: pingus
PytonZCatanu pisze: 11 lut 2024, 12:38 Co do braku balansu w Projekcie Gaja to przypominam, że analiza dziesiątek tysięcy partii online dała średnią miejsca na rase

1. 2.xx
.....
14. 2.yy

Innymi słowy wszystkie rasy mają średnio drugie miejsce różniąc się miejscami po przecinku. To dowód, że mimo tak różnorodnych ras w PG względny balans jest zachowany.
Link do analizy: https://boardgamegeek.com/thread/272215 ... er-listove

Niestety te dane, które przywołujesz nie pokazują tego co myślisz, że pokazują. Z samej końcówki raportu mamy różnicę 2.15 do 2.85 na 4 graczy przy średnim miejscu, to tak naprawdę bardzo dużo.

Ale przejdźmy np do 2 osobowych rozgrywek. Ivits 1.31 - Lantids 1.78, niby tylko różnią się miejsca po przecinku, a jednak przepaść. ;)
Cytat z samego raportu: "Ivits retain their top spot at both 2p (both metrics) and 3p (RankWithoutBid) with dominant showings at both player counts. This complements the general perception in the community that Ivits are borderline OP at lower player counts."

Gdyby wszystko było takie różowe, to arena na BGA grana byłaby bez aukcji.
Do tego wszystkie gry z tej serii przez kółeczko terraformacji (color wheel) powodują, że każde nawet najgorsze rasy są czasem trochę lepsze. Do tego w analizie nie są uwzględnione osobno np gry turniejowe, nie jest uwzględniony procent wyboru rasy na poszczególnych pickach i wiele rzeczy trzeba by tam przeanalizować odizolować albo nie izolować, żeby poważnie zbadać temat.
Np badanie mocno izoluje miejscami, gry gdzie jednemu graczowi bardzo słabo poszło - to siłą rzeczy zbliży wyniki do siebie, ale tworzy zaciemniony obraz albo przynajmniej zmienia jego optykę.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 lut 2024, 09:25
autor: Namurenai
pingus pisze: 11 lut 2024, 12:06A teraz do konkretów, jeśli chcesz grać na inną liczbę osób niż 4 odpada Terra Mystica.
Wait, what?
Chyba, że masz na myśli jakieś turbo turniejowe granie, to pewnie inna sprawa.

W TM całkiem przyjemnie gra się w 3 osoby (owszem, gorzej niż w 4) i jest ciekawie ciasno grając w 5 (owszem, gorzej niż w 4).

I to nie tylko z mojego doświadczenia - na BGG na 1000+ głosujących 3 i 5 są polecane (gdzie 4 jest wyraźnie wskazanenjako najlepsze).
Wiesz, 7-8/10 jest gorsze niż 10/10, ale nadal jest bardzo dobre ;)

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 lut 2024, 09:36
autor: autopaga
No właśnie to zależy jak kto gra, bo jeżeli grasz stale w jednym składzie osobowym to nie masz wyjścia, natomiast jak grasz w bardzo różnych od 2 do 5 i masz dużo gier to jak już coś wchodzi na stół to chcesz odpalać to w best.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 12 lut 2024, 09:48
autor: pingus
Namurenai pisze: 12 lut 2024, 09:25 Wait, what?
Chyba, że masz na myśli jakieś turbo turniejowe granie, to pewnie inna sprawa.

W TM całkiem przyjemnie gra się w 3 osoby (owszem, gorzej niż w 4) i jest ciekawie ciasno grając w 5 (owszem, gorzej niż w 4).

I to nie tylko z mojego doświadczenia - na BGG na 1000+ głosujących 3 i 5 są polecane (gdzie 4 jest wyraźnie wskazanenjako najlepsze).
Wiesz, 7-8/10 jest gorsze niż 10/10, ale nadal jest bardzo dobre ;)
Ja naprawdę próbowałem i 2 osobowy i 3 osobowy, 5 osobowy to coś co mnie raczej nie interesuje (szczególnie na żywo), ale ten to wierzę, że jakoś działa.

No i tak można zagrać, ale nie do końca wiadomo po co. Nic się tam nie skaluje (dostępność favorów, miejsca na torach na kapłanów, mapa), a są bardzo poważne problemy z maną i sądziedztwem. Na 2 osoby może po prostu go nie być, na 3 osoby dość często kończy się ustawienie A-B A-C C B gdzie gracz A dzięki leechowi może szybko wypracować dużą przewagę. No i rasy się jeszcze bardziej rozjeżdżają w mocy i gra robi się jeszcze bardziej o licytacji. Moim zdaniem jak ktoś ma kupować TM to z myślą, o grze przynajmniej głównie 4+ osobowej. W innym przypadku inne gry z tej serii skalują się lepiej.

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

: 19 mar 2024, 06:40
autor: PytonZCatanu
Obrazek



(P)Tinkeroids 🙂
Obrazek

Their color is pink and they start with their planetary institute on an asteroid. You terraform 3 types of planets for 3 terraforming steps (including the other races' home planets) and the other 4 with 1 terraforming step.

At the beginning of each round, the Pinker... aaaaaah... Tinkeroids may place one of their tinker tiles in the area of their planetary institute on the faction board.
This gives you an additional special action in this round.
In rounds 1 to 3 you can choose the top 3 tiles, in rounds 4 to 6 you can choose the bottom 3 tiles.
We assure you, being so flexible is really practical
!

Oficjalna rasa z dodatku