Strona 7 z 12

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 22 wrz 2023, 20:46
autor: Namurenai
cichywiatr pisze: 22 wrz 2023, 20:20Patrzę teraz sposób wybierania rzeczy: czy dać możliwość wyboru dowolnego elementu (teren, rasa, pałać, ulepszenie) czy po kolei wybieramy elementy (najpierw wszyscy wybierają teren itd.).
Jeśli chcesz na maksa balansować, powinieneś dać możliwość wyboru dowolnego elementu.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 22 wrz 2023, 20:47
autor: Fojtu
Na pewno przy drafcie trzeba dać opcję wyboru z przynajmniej tych 3 rzeczy frakcyjnych. Wtedy prawie każdy ma też do czegoś pierwszeństwo. Snake draft wszystkiego na raz może być ciekawy - trochę by też wyszło jaka jest wartość first picka boostera. Podejrzewam, że ten z łopatą mógłby spokojnie być first pickiem prawie zawsze.

Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 23 wrz 2023, 00:28
autor: kamilpr
Właśnie nie uważacie ze kafelek bonusowy rundy z łopata nie jest op w 1/2 rundzie ?

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 23 wrz 2023, 05:01
autor: Fojtu
kamilpr pisze: 23 wrz 2023, 00:28 Właśnie nie uważacie ze kafelek bonusowy rundy z łopata nie jest op w 1/2 rundzie ?
To zawsze był jeden z najsilniejszych kafelków, w TM i PG tak samo. Do tego ten dający 2 workerów, tyle ze teraz on daje 1, ale jest inny dający 2.

IMO lekkim błędem jest to, że daje książkę, która jest sporo warta, bo może być piątą (do innowacji) lub trzecią książką (do kopania), które często ciężko znaleźć. Nie dość, że łopata jest super, to książka też jest premium.

Dobrze za to, że przez konstrukcję mapy pływanie jest trochę lepsze. IMO w T1 płytki bym oceniał mniej więcej:
Spoiler:
Oczywiście każda płytka ma jeszcze ekstra kontekst do oceny. Np. Scholar jest znacznie słabszy jak w grze jest przed Tobą w turze scholar z terenu itp.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 paź 2023, 12:18
autor: lysakowski
Fojtu pisze: 22 wrz 2023, 20:47 Na pewno przy drafcie trzeba dać opcję wyboru z przynajmniej tych 3 rzeczy frakcyjnych. Wtedy prawie każdy ma też do czegoś pierwszeństwo. Snake draft wszystkiego na raz może być ciekawy - trochę by też wyszło jaka jest wartość first picka boostera. Podejrzewam, że ten z łopatą mógłby spokojnie być first pickiem prawie zawsze.

Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.
Zielony w TM pływa na każdej mapie (heksy nadbrzeżne naprzeciwko siebie), i jak capnie czasową żeglugę i zdąży do łopaty, to spokojnie zrobi z kilka ekstra osad. Nie wspomnę już o Syrenie, która np. na zmodyfikowanej mapie bazowej biorąc 2 łopaty mogła skończyć 1 turę z wszystkimi 8 osadami na mapie.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 paź 2023, 12:30
autor: lysakowski
Fojtu pisze: 22 wrz 2023, 08:54Sam piszesz, że zbudowałeś "tylko 3 miasta". Takie zdanie w TM po prostu nie ma sensu, bo tam budujesz zazwyczaj 2, czasem 3.
Zależy jaką frakcją grasz. Fakirem, Krasnoludem i Córą Lodu można wygrać z jednym miastem, z drugiej strony Firewalkers, the Enlightened, Treasurers, Dynion Geifr, Architekci, Geolodzy, i Trytoni z landskejpem bez większych problemów robią 4 miasta (i ciężko nimi wygrać, jeśli ich nie zrobią). Nomadzi, Achemicy, Wiedźmy, Yeti, Zmiennokształtni, Rzeczni Ludzie i Akolici z landskejpem też dadzą radę, jak się zawezmą, ale nie zawsze się to opłaca (zwłaszcza Alchemikom).

Nie wspominając już o Kingdom of Ember, które, jeśli wszystko dobrze rozplanuje i nie zostanie zablokowane, to i 8 miast zrobi ;)

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 paź 2023, 12:36
autor: Fojtu
lysakowski pisze: 20 paź 2023, 12:18
Fojtu pisze: 22 wrz 2023, 20:47 Na pewno przy drafcie trzeba dać opcję wyboru z przynajmniej tych 3 rzeczy frakcyjnych. Wtedy prawie każdy ma też do czegoś pierwszeństwo. Snake draft wszystkiego na raz może być ciekawy - trochę by też wyszło jaka jest wartość first picka boostera. Podejrzewam, że ten z łopatą mógłby spokojnie być first pickiem prawie zawsze.

Ciekawa w ogóle w AoI jest konstrukcja mapy, bo znacznie mocniej promuje pływanie. Są tereny, które jak w T1 wezmą pływanie to mogą zrobić dwa domki po przeciwnej stronie rzeki na luzaku. Mocno to też miesza w strategiach, gdzie w TM prawie nigdy się nie pływało w early.
Zielony w TM pływa na każdej mapie (heksy nadbrzeżne naprzeciwko siebie), i jak capnie czasową żeglugę i zdąży do łopaty, to spokojnie zrobi z kilka ekstra osad. Nie wspomnę już o Syrenie, która np. na zmodyfikowanej mapie bazowej biorąc 2 łopaty mogła skończyć 1 turę z wszystkimi 8 osadami na mapie.
Zielony pływa, ale ma tylko 1 z tych pływań we w miarę sensownym miejscu IMO. Do tego w AoI masz jeszcze za to punkty, wiec też się to dokłada do odbioru tych zagrań.

Zresztą to dodatkowo się łączy z innymi aspektami. Wyrzucenie z siebie domków T1 w AoI przez pływanie jest też po prostu mocniejsze bo w grze jest odczuwalnie więcej pieniążków jeżeli setup/rasy siądą.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 paź 2023, 12:39
autor: Fojtu
lysakowski pisze: 20 paź 2023, 12:30
Fojtu pisze: 22 wrz 2023, 08:54Sam piszesz, że zbudowałeś "tylko 3 miasta". Takie zdanie w TM po prostu nie ma sensu, bo tam budujesz zazwyczaj 2, czasem 3.
Zależy jaką frakcją grasz. Fakirem, Krasnoludem i Córą Lodu można wygrać z jednym miastem, z drugiej strony Firewalkers, the Enlightened, Treasurers, Dynion Geifr, Architekci, Geolodzy, i Trytoni z landskejpem bez większych problemów robią 4 miasta (i ciężko nimi wygrać, jeśli ich nie zrobią). Nomadzi, Achemicy, Wiedźmy, Yeti, Zmiennokształtni, Rzeczni Ludzie i Akolici z landskejpem też dadzą radę, jak się zawezmą, ale nie zawsze się to opłaca (zwłaszcza Alchemikom).

Nie wspominając już o Kingdom of Ember, które, jeśli wszystko dobrze rozplanuje i nie zostanie zablokowane, to i 8 miast zrobi ;)
90% z tego co piszesz to albo dodatki (osobiście nie cierpię frakcji z lodu) albo w ogóle frakcje fanowskie. Porównuję tutaj AoI z TM w podstawce głównie, bo z tym większość osób ma styczność i też będzie szukać porównania.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 paź 2023, 12:45
autor: lysakowski
Fojtu pisze: 23 wrz 2023, 05:01
kamilpr pisze: 23 wrz 2023, 00:28 Właśnie nie uważacie ze kafelek bonusowy rundy z łopata nie jest op w 1/2 rundzie ?
IMO lekkim błędem jest to, że daje książkę, która jest sporo warta, bo może być piątą (do innowacji) lub trzecią książką (do kopania), które często ciężko znaleźć. Nie dość, że łopata jest super, to książka też jest premium.

Dobrze za to, że przez konstrukcję mapy pływanie jest trochę lepsze. IMO w T1 płytki bym oceniał mniej więcej:
Spoiler:
Oczywiście każda płytka ma jeszcze ekstra kontekst do oceny. Np. Scholar jest znacznie słabszy jak w grze jest przed Tobą w turze scholar z terenu itp.

Jak to wszystko jest subiektywne. Ja, choć uważam Łopatę z książką za mocny bonus, bez wahania capnąłbym Pływanie z punktami przed Łopatą, bo można dzięki niemu zrobić mnóstwo warsztatów w pierwszej turze i jeszcze za to ekstra zapunktować. Gildia z 3 przesunięciami mocy jest u mnie nr. 2, bo wtedy otwieram Szkołą, a te 3pw (plus trochę leechu) dają realną szansę na bycie pierwszym do 2 łopat. 3 książki za 3 łopaty to dla mnie bardzo średni deal, nawet w pierwszej turze.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 22 paź 2023, 15:21
autor: lysakowski
Fojtu pisze: 20 paź 2023, 12:39
lysakowski pisze: 20 paź 2023, 12:30
Fojtu pisze: 22 wrz 2023, 08:54Sam piszesz, że zbudowałeś "tylko 3 miasta". Takie zdanie w TM po prostu nie ma sensu, bo tam budujesz zazwyczaj 2, czasem 3.
Zależy jaką frakcją grasz. Fakirem, Krasnoludem i Córą Lodu można wygrać z jednym miastem, z drugiej strony Firewalkers, the Enlightened, Treasurers, Dynion Geifr, Architekci, Geolodzy, i Trytoni z landskejpem bez większych problemów robią 4 miasta (i ciężko nimi wygrać, jeśli ich nie zrobią). Nomadzi, Achemicy, Wiedźmy, Yeti, Zmiennokształtni, Rzeczni Ludzie i Akolici z landskejpem też dadzą radę, jak się zawezmą, ale nie zawsze się to opłaca (zwłaszcza Alchemikom).

Nie wspominając już o Kingdom of Ember, które, jeśli wszystko dobrze rozplanuje i nie zostanie zablokowane, to i 8 miast zrobi ;)
90% z tego co piszesz to albo dodatki (osobiście nie cierpię frakcji z lodu) albo w ogóle frakcje fanowskie. Porównuję tutaj AoI z TM w podstawce głównie, bo z tym większość osób ma styczność i też będzie szukać porównania.
Frakcje fanowskie to oficjalny dodatek Wydawcy gry (tak jak fanowskie Spotkania w Scythe), wypuszczony w pandemii jako pnp i zaimplementowany na BGA półtora roku temu. Aktualnie na BGA rozgrywki na Arenie (czyli najbardziej pro, jak się da) są z frakcjami fanowskimi, więc stały się one mainstreamem (podobnie jak landskejpy, z którymi były co najmniej 2 poprzednie sezony Areny). Ja sam nie znam już nikogo grającego w TM regularnie (graczy grających pierwszy raz czy raz na rok itp. nie liczę), kto by grał w realu częściej niż na BGA. Więc nie powiedziałbym, że większość graczy ma styczność tylko z podstawką, chyba że do tych graczy zaliczymy tych, co raz zagrali i nigdy do gry nie wrócili.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 30 paź 2023, 00:01
autor: slavgne
Nie wiecie czy zapowiada się polskie wydanie? Przymierzam się żeby kupić od dłuższego czasu, ale trochę odstrasza mnie instrukcja po angielsku, tym bardziej, że nie grałem w poprzedniczki.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 30 paź 2023, 05:22
autor: flissak
Są przecieki o Gaia Project po polsku, więc pewnie ci sami wydadzą również ten tytuł.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 30 paź 2023, 05:30
autor: Super
Dodać trzeba, że czas odkąd pojawiły się pierwsze przecieki o polskiej wersji Gai to już w latach trzeba mierzyć :roll:

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 30 paź 2023, 10:49
autor: PytonZCatanu
Udało się wreszcie zagrać i…nie mam do napisania nic odkrywczego.

1. Gra jest Terra Mistiką połączoną z modułami z Projektu Gaja (najbardziej rozbawiły mnie adv tech udające, że nimi nie są ;) ) i kilkoma nowymi pomysłami (neutralne budynki, smallworldowy setup rasy i Zamku, jakieś nowe fikuśne technologie i umiejki).

2. Obawy o balans są chyba uzasadnione, dla zawodowców rozwiązaniem będzie jakaś forma licytacji przed grą lub bardziej zaawansowana forma draftu.

3. Widzę faktycznie luźniejszą ekonomię, wiele pułapek zostało rozbrojonych (choćby cała masa wyjątków jak zbudować miasto). Ostatnią rundę graliśmy trochę jak ten Sknerus McKwacz na nartach z tego popularnego mema. Będzie to miało swoich fanów i przeciwników. Ta gra to trochę taki SandBox w uniwersum Terra Mistiki.

4. Dla kogoś, kto zna uniwersum, tłumaczenie zasad trwa może 20 minut max. Zastanawiam się jednak, jak wprowadzić w te grę kogoś nowego – to musi być bardzo duży prób wejścia.

5. Jakość wydania bardzo wysoka, nie mam uwag.

6. Projekt Gaja pozostaje moją ulubioną pozycją (chyba mapa + tory technologii przeważają), ale tej grze śmiało zostawię ocenę co najmniej 9/10 i zawsze chętnie usiądę do eksploracji nowych rozwiązań. Ta zmienność ras i zamków oraz nowe umiejki na boosterach i technologiach sprawiają, że czuję się trochę jakbym siadał do gry przygodowej („ciekawe, co tam ciekawego się wylosuje”) :)

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 05 lis 2023, 01:59
autor: Filut
slavgne pisze: 30 paź 2023, 00:01 Nie wiecie czy zapowiada się polskie wydanie? Przymierzam się żeby kupić od dłuższego czasu, ale trochę odstrasza mnie instrukcja po angielsku, tym bardziej, że nie grałem w poprzedniczki.
Mam frywolne tłum. z translatora i umiejętności wystarczające by zrobić pdf wyglądający jak oryginalna instr. Nie mam natomiast czasu by się tym zająć.

Gdyby komuś b. zależało na instrukcji i dysponował zasobem czasu - możemy ogarnąć razem, zadaniem jest przepisanie około 22 stron A4 tekstu (po polsku) z obrazków (jpg) do edytora tekstu - to jest robota na kilkanaście godzin (lub coś koło tego), a korektę i resztę (w kilka godzin) graficznie ogarnę.

Inna sprawa, że i tak pewnie za X miesięcy/lat pojawi się polskie wydanie, po prostu ta gierka jest tak świetna, że zrobi furorę.

Btw, jeśli ktoś chce AoI poznać a mieszka w krainie mlekiem i miodem płynącej, czyli rzecz jasna na Górnym Śląsku, to zapraszam do klubu planszówkowego Heks w Mikołowie k.Katowic, we wtorki o 18:00, w piątki od około 19, po uprzednim zaanonsowaniu się żeby dograć miejsce przy stole, aa i wstęp wyłącznie na własną odpowiedzialność.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 11:36
autor: Mr_Fisq
Portal zapowiedział wydanie polskiej wersji - podobnie jak projektu Gaja (z dodatkiem) - viewtopic.php?t=81291.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 12:20
autor: Arachion
W jakiej cenie można kupić na portalconie?

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 12:21
autor: PytonZCatanu
Arachion pisze: 20 sty 2024, 12:20 W jakiej cenie można kupić na portalconie?
299 zł

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 12:36
autor: khuba
299 w sklepie online, ze zniżkami minimum 254+ darmowa wysylka.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 12:39
autor: PytonZCatanu
Myślicie że w zwykłym sklepie po premierze będzie taniej?

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 13:02
autor: vnzk
PytonZCatanu pisze: 20 sty 2024, 12:39 Myślicie że w zwykłym sklepie po premierze będzie taniej?
Podwodne Miasta mają SCD 280 zł, w sklepach da się je dostać za 190 zł, a więc współczynnik 0,68.

Era Innowacji ma SCD 370 zł, więc zgodnie z tym współczynnikiem powinna być w sklepach w okolicach 252 zł :wink:

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 13:06
autor: Khag
Da się w AoI grać we dwóch? Jest jakiś sensowy tryb?

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 13:32
autor: karmazynowy
Khag pisze: 20 sty 2024, 13:06 Da się w AoI grać we dwóch? Jest jakiś sensowy tryb?
Jest strona planszy na 2 osoby, wchodzi też mniej kafli technologii. Gra się bardzo dobrze w takim składzie.

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 14:05
autor: Chudej
Miałem ostatnio szansę zagrać w AoI w 4-osobowym składzie, bardzo dawno nie grałem w Terra Mystica, ale ta gra wywołała u mnie flashbacki z tego właśnie tytułu, nic zresztą dziwnego. (Raz się nauczyłem nazw budynków w TM i od tamtego czasu używam jej zarówno w Gai jak i tutaj, z lenistwa).

Przechodząc od razu do sedna, podobają mi się zmiany związane z książkami, bo dodają fajny, dodatkowy wyścig po kafelki dające potencjalnie sporo punktów i nie można sobie tego odpuścić, plus te "zaklęcia" za książki też potrafią uratować tyłek. Cała reszta gry to w bardzo dużym stopniu coś co już znam z Terra Mystica. Modularne rasy (a raczej rozdzielenie terenu od ras) to coś, co już dawno powinno być w tej serii, ciekawe kiedy jeszcze wyjdzie kolejna reimplementacja, gdzie dostaniemy zarówno ten modularny setup ras, jak i planszy ;) Kafelki ze "świątyń" mam wrażenie, że są troszkę ciekawsze niż w TM (ale bardzo dawno grałem i nie pamiętam dokładnie), zdejmowanie kapłanów z torów świątyń jest miłą g*wnoakcją przywołującą na myśl mikroby z Terraformacji Marsa, pozwalającą dziubać z tego całkiem legitne punkty przy odpowiednim setupie. Neutralne budynki to nie aż taki big deal, ale potrafią ułatwić stworzenie miasta. Troszkę by się chciało, żeby w końcu ktoś się wytężył przy 3 czy 4 grze z kolei w serii (nie pamiętam już która była ta Terra Nova) i dał tej grze jakiś sensowny temat, ale jest to najwyraźniej na dużo dalszym planie dla twórców, bo gra dalej jest w moim odczuciu mega abstrakcyjna. Ale to nic, bo gameplayowo dalej jest to porządny wyciskacz ostatnich potów z mózgu. Wykonanie, o ile jest spoko, to estetycznie wygląda najgorzej z serii, te nowe budynki wyglądają tragicznie.

Nigdy nie grałem w TM z dodatkami, ale od podstawki bym wyżej ustawił Age of Innovation, zaś w porównaniu do Gai to już mi bardzo ciężko powiedzieć, bo grałem w AoI tylko jedną partię, ale są to w moim odczuciu tak mało różniące się gry, że jak ktoś ma jedną z nich w kolekcji, to moim zdaniem trochę szkoda miejsca na półce na kolejną, różnice się wydają mniejsze niż przy takim GWT Argentyna vs 2ed (również porównanie po 1 partii, więc trochę mało wiarygodne, ale jak ktoś wie lepiej to zapraszam do obalenia argumentu ;) ).

Re: Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

: 20 sty 2024, 14:27
autor: oduck
Khag pisze: 20 sty 2024, 13:06 Da się w AoI grać we dwóch? Jest jakiś sensowy tryb?
Potwierdzam, gra się b dobrze, moim zdaniem podobnie jak w PG, albo i nawet lepiej (bo ze lepiej od TM, to wiadomo).
Jednak porównując do rozgrywki 3-osobowej (bo tylko w takich składach grałem) jest jednak wciąż luźniej, co dla mnie na minus (no ale ja najbardziej lubie 3-4 osobową TM właśnie za ciasnotę i te przepychanki o każde pole).