Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2152
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times
Been thanked: 77 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

Przy 5 graczach jest dodatkowe pole na zwierzęta.
Krowa na początku gry to czasami wielki bonus do usprawnień lub pomocników.
Skalowalność jest dobra.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: Perpetka »

Skalowalność Agricoli jest genialna. Przy każdej liczbie graczy gra się super, przy czym nawyki z gry np. w 2 osoby niekoniecznie sprawdzają się przy grze w 5, bo okazuje się, że inne surowce są problematyczne.
Awatar użytkownika
Firenski
Posty: 1300
Rejestracja: 26 sty 2007, 20:36
Lokalizacja: Żory
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: Firenski »

Podzielam w 100% zdanie Perpetki. W Agricolę gra się świetnie zrówno w 2 jak i w 5 osób. Nigdy nie rozumiałem narzekań na słabość rozgrywek dwuosobowych.
Black is the sanctuary of light.

Mój TOP :)
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2525
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 463 times
Been thanked: 138 times

Re: Agricola

Post autor: Coen »

Mam pytanko.
Jestem po rozgrywce w jednoosobowy wariant zaawansowany (ten ze stałymi pomocnikami) - 8 partii z talią E.
Teraz chciałbym zacząć od nowa ten wariant ale z kolejną talią. I tutaj pytanie: czy grać samą talią I czy też E+I, jak uważacie będzie lepiej?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5845
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 139 times
Been thanked: 421 times

Re: Agricola

Post autor: KubaP »

Perpetka pisze:Skalowalność Agricoli jest genialna. Przy każdej liczbie graczy gra się super, przy czym nawyki z gry np. w 2 osoby niekoniecznie sprawdzają się przy grze w 5, bo okazuje się, że inne surowce są problematyczne.

Nie zgodzę się. Dla mnie Agricola w dwie osoby to jedna z najnudniejszych, najpasjansowszych gier świata. W 4 osoby nabiera rumieńców (w innych zestawieniach nie grałem).
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2152
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times
Been thanked: 77 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

Coen pisze:Mam pytanko.
Jestem po rozgrywce w jednoosobowy wariant zaawansowany (ten ze stałymi pomocnikami) - 8 partii z talią E.
Teraz chciałbym zacząć od nowa ten wariant ale z kolejną talią. I tutaj pytanie: czy grać samą talią I czy też E+I, jak uważacie będzie lepiej?
Jeśli chcesz dalej grać w Agricolę, to proponuję ci nie rozgrywać więcej partii z osobnymi deckami.
Zmieszaj wszystkie naraz! Tak jest najwięcej frajdy.
A jeśli chcesz tylko osobnymi deckami to proponuję ci rozgrywki tymi deckami w miarę w tej samej ilości, gdyż...
Jeśli jakimś deckiem będziesz grał za często, to karty będą bardziej brudne od pozostałych.
Jeśli w przyszłości będziesz chciał je zmieszać, zauważysz różnicę.
Jak najszybciej je wszystkie pomieszać - jeszcze raz powtarzam. :)
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: Czochrun »

pabula pisze:
Coen pisze:Mam pytanko.
Jestem po rozgrywce w jednoosobowy wariant zaawansowany (ten ze stałymi pomocnikami) - 8 partii z talią E.
Teraz chciałbym zacząć od nowa ten wariant ale z kolejną talią. I tutaj pytanie: czy grać samą talią I czy też E+I, jak uważacie będzie lepiej?
Jeśli chcesz dalej grać w Agricolę, to proponuję ci nie rozgrywać więcej partii z osobnymi deckami.
Zmieszaj wszystkie naraz! Tak jest najwięcej frajdy.
A jeśli chcesz tylko osobnymi deckami to proponuję ci rozgrywki tymi deckami w miarę w tej samej ilości, gdyż...
Jeśli jakimś deckiem będziesz grał za często, to karty będą bardziej brudne od pozostałych.
Jeśli w przyszłości będziesz chciał je zmieszać, zauważysz różnicę.
Jak najszybciej je wszystkie pomieszać - jeszcze raz powtarzam. :)
Oj nie wiem. Jakoś nie widzę kolesia, który trafi na słabe karty z talii E w konfrontacji z przeciwnikiem z silnymi kartami z I lub K. Oczywiście to się może zdarzyć przy każdej talii jednak my od dłuższego czasu nie graliśmy już w E bo gra się słabo.
Chciałbym usłyszeć opinie innych, bo już od dłuższego czasu mnie kusi aby w końcu zagrać kilka partii pomieszanymi taliami. Jak to wychodzi w praktyce?
Awatar użytkownika
oopsiak
Posty: 832
Rejestracja: 04 lip 2009, 00:48
Lokalizacja: Warszawa / gdzieś na morzu

Re: Agricola

Post autor: oopsiak »

Czochrun pisze:
pabula pisze:
Coen pisze:Mam pytanko.
Jestem po rozgrywce w jednoosobowy wariant zaawansowany (ten ze stałymi pomocnikami) - 8 partii z talią E.
Teraz chciałbym zacząć od nowa ten wariant ale z kolejną talią. I tutaj pytanie: czy grać samą talią I czy też E+I, jak uważacie będzie lepiej?
Jeśli chcesz dalej grać w Agricolę, to proponuję ci nie rozgrywać więcej partii z osobnymi deckami.
Zmieszaj wszystkie naraz! Tak jest najwięcej frajdy.
A jeśli chcesz tylko osobnymi deckami to proponuję ci rozgrywki tymi deckami w miarę w tej samej ilości, gdyż...
Jeśli jakimś deckiem będziesz grał za często, to karty będą bardziej brudne od pozostałych.
Jeśli w przyszłości będziesz chciał je zmieszać, zauważysz różnicę.
Jak najszybciej je wszystkie pomieszać - jeszcze raz powtarzam. :)
Oj nie wiem. Jakoś nie widzę kolesia, który trafi na słabe karty z talii E w konfrontacji z przeciwnikiem z silnymi kartami z I lub K. Oczywiście to się może zdarzyć przy każdej talii jednak my od dłuższego czasu nie graliśmy już w E bo gra się słabo.
Chciałbym usłyszeć opinie innych, bo już od dłuższego czasu mnie kusi aby w końcu zagrać kilka partii pomieszanymi taliami. Jak to wychodzi w praktyce?
my od zawsze gramy pomieszanymi deckami, a od jakiegoś roku robimy draft. wtedy wszystko się ładnie wyrównuje, a karty E z powodzeniem dopełniają combosy oparte na kartach z innych talii.
LICZBA graczy/punktów/żetonów

MAM / ODDAM / CHCĘ
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: Czochrun »

oopsiak pisze:
my od zawsze gramy pomieszanymi deckami, a od jakiegoś roku robimy draft. wtedy wszystko się ładnie wyrównuje, a karty E z powodzeniem dopełniają combosy oparte na kartach z innych talii.
Jakieś detale draftu? Bo nie chce mi się wierzyć, że każdy ma wgląd do dostępnych kart na stole :)
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

Każdy dostaje 7 kart usprawnień i 7 kart pomocników. Wybiera sobie po jednej, resztę przekazuje następnemu graczowi, ktory w tym samym czasie robi to samo ze swoimi kartami. I tak 6 razy. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Czochrun
Posty: 439
Rejestracja: 19 mar 2011, 08:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: Czochrun »

mst pisze:Każdy dostaje 7 kart usprawnień i 7 kart pomocników. Wybiera sobie po jednej, resztę przekazuje następnemu graczowi, ktory w tym samym czasie robi to samo ze swoimi kartami. I tak 6 razy. :-)
No tak, ale dzięki temu wiemy jakie karty krążyć będą w grze. Nie jest to pewnego rodzaju ułatwieniem? Oczywiście im więcej graczy to nie wiemy kto co zagra, ale mimo to...
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

Zgadza się - mamy częściową wiedzę o tym jakie karty mogą pojawić się w grze. Czy to ułatwienie - można też powiedzieć, że dzięki temu planowanie staje się jeszcze bardziej złożone. Co kto lubi :-) (dla mnie najciekawsza byłaby chyba gra w otwarte karty - IMHO nie jest fajnie gdy np.planując powiększenie rodziny uwzględniam to, że nikt nie może w danym momencie rozbudować chaty, a za chwilę okazuje się, że dzięki zagraniu jakiejś karty niemożliwe stało się rzeczywistością ;-)).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3665
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 119 times

Re: Agricola

Post autor: gafik »

Czochrun pisze:...ale dzięki temu wiemy jakie karty krążyć będą w grze. Nie jest to pewnego rodzaju ułatwieniem? Oczywiście im więcej graczy to nie wiemy kto co zagra, ale mimo to...
Draft w pewnym stopniu wyrównuje szanse - wszyscy mają wpływ na to jak będzie wyglądała ich pula kart i już nie ma możliwości narzekania na to, ze ktoś dostał wypasiony zestaw, a ktoś inny miał tak słaby, ze w zasadzie grał bez kart ;)

Samo draftowanie jest grą w grze i dostarcza dodatkowych wrażeń i emocji.

I tylko pozornie wydawać się może, że jest łatwiej. Jeśli sobie uzmysłowić, że przeciwnicy również składają jakieś kombo-maszynki, to przestaje być takie ułatwienie i zaczyna wiać grozą :twisted:
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2152
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times
Been thanked: 77 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

mst pisze:Zgadza się - mamy częściową wiedzę o tym jakie karty mogą pojawić się w grze. Czy to ułatwienie - można też powiedzieć, że dzięki temu planowanie staje się jeszcze bardziej złożone. Co kto lubi :-) (dla mnie najciekawsza byłaby chyba gra w otwarte karty - IMHO nie jest fajnie gdy np.planując powiększenie rodziny uwzględniam to, że nikt nie może w danym momencie rozbudować chaty, a za chwilę okazuje się, że dzięki zagraniu jakiejś karty niemożliwe stało się rzeczywistością ;-)).
Dlatego te 3 karty są zbanowane na play-agricola.com
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2817
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 382 times
Been thanked: 649 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

pabula pisze:
mst pisze:Zgadza się - mamy częściową wiedzę o tym jakie karty mogą pojawić się w grze. Czy to ułatwienie - można też powiedzieć, że dzięki temu planowanie staje się jeszcze bardziej złożone. Co kto lubi :-) (dla mnie najciekawsza byłaby chyba gra w otwarte karty - IMHO nie jest fajnie gdy np.planując powiększenie rodziny uwzględniam to, że nikt nie może w danym momencie rozbudować chaty, a za chwilę okazuje się, że dzięki zagraniu jakiejś karty niemożliwe stało się rzeczywistością ;-)).
Dlatego te 3 karty są zbanowane na play-agricola.com
A cóż to za mocarne karty?
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2152
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 3 times
Been thanked: 77 times

Re: Agricola

Post autor: pabula »

Nie pamiętam polskiej nazwy :)
Wooden Hut Extension, Clay HE ... i Stone HE.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: RunMan »

Mam pytanie, gry na żywo nigdy przed sobą nie miałem, ale nauczyłem się zasad poprzez kilka partii na boiteajeux.net. Jak do tej pory grałem wariant solo z losowymi taliami E + I. Czy wynik 48pkt jest już w miarę przyzwoity, czy spokojnie można wycisnąć jeszcze dużo więcej pkt? :) Oraz drugie pytanie, czy przejście z trybu solo na grę z żywym przeciwnikiem zmusza do przyswojenia kolejnych zasad i czy taktyki z trybu solo zdają w grze wieloosobowej?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 30 times
Been thanked: 19 times

Re: Agricola

Post autor: Edwardo »

48 punktów to mało. 50 to limit jaki trzeba osiągnąć w wariancie solo, żeby "wygrać" grę. Co do zasad w większej liczbie graczy to niewiele się zmienia- wyżywienie rodziny kosztuje 2 znaczniki żywności a nie 3, drewna pojawia się 3 a nie 2 w każdej rundzie na polu z drewnem na planszy i to chyba tyle. A co do taktyki to generalnie trzeba dostosowywać się do tego co robią inni, w rozgrywce solo możesz sobie zaplanować, że np. tę glinę wezmę jak jej jeszcze przybędzie a jak grasz z innym graczem to już tego nie zaplanujesz bo Ci ktoś może glinę po prostu gwizdnąć sprzed nosa.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 477
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 35 times
Been thanked: 28 times

Re: Agricola

Post autor: the_ka »

RunMan pisze:Czy wynik 48pkt jest już w miarę przyzwoity, czy spokojnie można wycisnąć jeszcze dużo więcej pkt? :)
gralem 3 razy solo i miałem 60, 46, 64 pkt wiec spokojnie da się więcej niż 50 wycisnąć
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: RunMan »

Okej, czyli mam jeszcze nad czym pracować :) Właśnie dowiedziałem się, że na 2 polowej działce wystarczy 1 obora, żeby na obu polach trzymać 4 zwierzęta, a ja cały czas robiłem pojedyncze działki i na każdej z nich stawiałem oborę ... :roll:
Awatar użytkownika
gregvip
Posty: 342
Rejestracja: 22 sty 2012, 14:55
Lokalizacja: Proszowice k. Krakowa

Agricola

Post autor: gregvip »

Mnie dopiero za czwartym razem udało się 50 pkt. Zrobić w wariancie solo i to dokładnie 50 a cieszyłem się z tego jak dziecko.

Wysłane z mojego BlackBerry 9790 za pomocą Tapatalk
Born to play
Moja kolekcja
sopelma
Posty: 45
Rejestracja: 30 sty 2012, 10:06

Re: Agricola

Post autor: sopelma »

the_ka pisze:
RunMan pisze:Czy wynik 48pkt jest już w miarę przyzwoity, czy spokojnie można wycisnąć jeszcze dużo więcej pkt? :)
gralem 3 razy solo i miałem 60, 46, 64 pkt wiec spokojnie da się więcej niż 50 wycisnąć
Co do najlepszego wyniku w solo w wersji z dobieranymi kartami E+I+K to jest to 182 pkty !!! (http://boardgamegeek.com/thread/499457/ ... 182-points). Sama rozgrywka jednak bardzo dużo różni się od tej kiedy masz innych graczy - sytuacja wymaga zupełnie innej strategii, która zmienia się zależnie od sytuacji i kart (i to jest w tej grze najlepsze). Oczywiście solo jest przydatne do poznania zasad rządzących w grze, ale dopiero rozgrywki z przeciwnikami pokazują prawdziwą wielkość Agricoli.
Lailonn
Posty: 219
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:09
Has thanked: 8 times
Been thanked: 72 times

Re: Agricola

Post autor: Lailonn »

Pytanie za 100pkt ;) Czy ma ktoś do odsprzedania albo wie jak wykombinować żetony surowców? Co jakis czas zdarza mi się, że grając brakuje mi owiec albo drewna/gliny/żarcia do rozdawania graczom a te żetony-mnożniki nikomu w moim otoczeniu się nie podobają...
1. Zamki Burgundii 2. Clash of Cultures 3. Barrage 4. Food Chain Magnate 5. Terraformacja Marsa 6. Keyflower 7. Ark Nova 8. Wyspa Skye 9. Podwodne Miasta 10. Great Western Trail: Argentyna - kolejność losowa
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 115
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: siemian »

Lailonn pisze:Pytanie za 100pkt ;) Czy ma ktoś do odsprzedania albo wie jak wykombinować żetony surowców? Co jakis czas zdarza mi się, że grając brakuje mi owiec albo drewna/gliny/żarcia do rozdawania graczom a te żetony-mnożniki nikomu w moim otoczeniu się nie podobają...
Swego czasu kupiłem znaczniki warzyw i zboża na jednym z konwentów przy stoisku Luzodajni. Pamiętam, że były dostępne również inne elementy, więc może znajdziesz czego szukasz.
Lailonn
Posty: 219
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:09
Has thanked: 8 times
Been thanked: 72 times

Re: Agricola

Post autor: Lailonn »

Miałem okazję dowiedzieć się o nich dzisiaj w Planszóweczce ale cena 80zł za warzywa/zboże to chyba przesada ;/

edit: kupiłem na allegro od niejakiego Kalait'a 7x100 kosteczek 8x8mm za 14zł. Surowce przestały być problemem. Pozostaje problem owiec :P
1. Zamki Burgundii 2. Clash of Cultures 3. Barrage 4. Food Chain Magnate 5. Terraformacja Marsa 6. Keyflower 7. Ark Nova 8. Wyspa Skye 9. Podwodne Miasta 10. Great Western Trail: Argentyna - kolejność losowa
ODPOWIEDZ