Strona 9 z 15

Re: Brass

: 02 cze 2014, 19:19
autor: kdsz
Kolega powinien w pierwszej kolejności użyć karty miasta i wybudować w nim przedsiębiorstwo nie wymagające węgla, czyli np. kopalnię. Ewentualnie poczekać na ruchy przeciwników.
Oczywiście zasada pierwszego przedsiębiorstwa nie obowiązuje, bo pierwsze już wybudował w fazie kanałów

Re: Brass

: 02 cze 2014, 19:20
autor: vinnichi
Aha takie buty, wszystko jasne dziękuję.

Re: Brass

: 03 cze 2014, 10:50
autor: mst
Małe sprostowanie :-) - jeśli "zasada pierwszego przedsiębiorstwa" oznacza możliwość budowania z karty przemysłu w dowolnym miejscu na mapie to gracz, któremu po fazie kanałów nie został żaden przemysł na mapie może z niej ponownie skorzystać (ale nadal obowiązuje zasada o konieczności dostarczenia węgla jeśli budowany przemysł węgla wymaga). Teoretycznie, mogłaby się zdarzyć sytuacja, w której gracz skorzystałby z tej zasady ponownie w dowolnym momencie gry (fazy kanałów lub torów), gdyby w wyniku zabudowania przez przeciwników na mapie nie pozostał żaden jego przemysł.

Re: Brass

: 03 cze 2014, 11:36
autor: vinnichi
W sumie można to interpretować jako pierwszy i jedyny raz w grze:
Jeśli zagrałeś kartę przedsiębiorstwa by zainicjować budowę swojego pierwszego przedsiębiorstwa w grze, możesz wybudować je na dowolnym polu, oznaczonym symbolem tego przedsiebiorstwa
Chyba że w angielskiej instrukcji jest to inaczej sformułowane. Tutaj jednak jest wyraźnie napisane że pierwszego w grze.

Re: Brass

: 03 cze 2014, 12:20
autor: GrzeL
vinnichi pisze:W sumie można to interpretować jako pierwszy i jedyny raz w grze:
Jeśli zagrałeś kartę przedsiębiorstwa by zainicjować budowę swojego pierwszego przedsiębiorstwa w grze, możesz wybudować je na dowolnym polu, oznaczonym symbolem tego przedsiebiorstwa
Chyba że w angielskiej instrukcji jest to inaczej sformułowane. Tutaj jednak jest wyraźnie napisane że pierwszego w grze.
Jest to błąd polskiego tłumaczenia zamieszczonego na stronie Rebela, tłumaczenie Barda jest zgodne z oryginałem (przynajmniej w tym aspekcie).

Jeśli nie posiadany żetonów przemysłu ani połączeń na planszy, wtedy możemy wykorzystać kartę przemysłu do budowy danego przemysłu w dowolnej miejscu (oczywiście spełniając pozostałe ograniczenia budowy).

Re: Brass

: 03 cze 2014, 12:27
autor: vinnichi
Hej a czy mógłbym prosić o przesłanie takiej wersji instrukcji:
będę wdzięczny bo na stronie Barda nie ma śladu.

Re: Brass

: 03 cze 2014, 12:30
autor: kdsz
mst pisze:Małe sprostowanie :-) - jeśli "zasada pierwszego przedsiębiorstwa" oznacza możliwość budowania z karty przemysłu w dowolnym miejscu na mapie to gracz, któremu po fazie kanałów nie został żaden przemysł na mapie może z niej ponownie skorzystać (ale nadal obowiązuje zasada o konieczności dostarczenia węgla jeśli budowany przemysł węgla wymaga). Teoretycznie, mogłaby się zdarzyć sytuacja, w której gracz skorzystałby z tej zasady ponownie w dowolnym momencie gry (fazy kanałów lub torów), gdyby w wyniku zabudowania przez przeciwników na mapie nie pozostał żaden jego przemysł.
Człowiek się uczy całe życie. Dzięki za korektę :)

Re: Brass

: 22 lis 2015, 10:34
autor: krecilapka
1) Gdy zabieram żelazo / węgiel potrzebne mi do budowy z huty/ kopalni mógłbym wziąć z dwóch różnych? Po to by opóźnić moment "odwrócenia" żetonu kopalń/ przemysłu przeciwników. Pewnie muszą być z jednej lokacji (chyba, że ta się wyczerpie) ale wolę się upewnić.

Re: Brass

: 22 lis 2015, 11:00
autor: kdsz
Węgiel musi być z najbliższej kopalni. Jak budujesz podwójne połączenie kolejowe w dwóch różnych miejscach, to siłą rzeczy kostki zabierasz z dwóch różnych kopalni. W przypadku hut jest już zupełna dowolność.
I absolutnie nie ma obowiązku brania kostek węgla i żelaza z jednego miasta przy budowie przędzalni czy stoczni

Re: Brass

: 15 sty 2016, 12:10
autor: MójMistrzu
przejrzałem cały temat, ale i tak mam pytania o tą nieszczęsną sprzedaż bawełny

1) czy sprzedawanie przez region zewnętrzny jest równoznaczne z odkryciem żetonu rynku zamorskiego, czy mogę poprostu odwrócić przędzalnie nie korzystając z rynku zamorskiego?

2) czy w jednej akcji mogę obrócić dwie swoje przędzalnie korzystając z tego samego regionu zewnętrznego?

Re: Brass

: 15 sty 2016, 12:27
autor: GrzeL
MójMistrzu pisze:przejrzałem cały temat, ale i tak mam pytania o tą nieszczęsną sprzedaż bawełny

1) czy sprzedawanie przez region zewnętrzny jest równoznaczne z odkryciem żetonu rynku zamorskiego, czy mogę poprostu odwrócić przędzalnie nie korzystając z rynku zamorskiego?

2) czy w jednej akcji mogę obrócić dwie swoje przędzalnie korzystając z tego samego regionu zewnętrznego?
Ad 1
Trzeba odwrócić żeton rynku odległego.

Ad 2
Można ile się chce, ale za każdą przędzalnie trzeba odwrócić żeton rynku odległego.

Re: Brass

: 15 sty 2016, 12:27
autor: Lothrain
1) musisz odwrócić żeton rynku - czasem ryzykujesz, że rynek się zapełni i nic nie sprzedasz
2) dwie przędzalnie = dwa żetony rynku
Edit: GrzeL był ciut szybszy :)

Re: Brass

: 15 sty 2016, 14:16
autor: MójMistrzu
no to już wszystko jasne, dzięki :)

p.s. genialna gra

Re: Brass

: 21 lut 2016, 17:10
autor: lintu
Taka wątpliwość mnie naszła: jeśli podczas budowania pobieram węgiel z toru popytu, to czy ma znaczenie, czy port z którego korzystam do tej akcji jest odwrócony?

Re: Brass

: 21 lut 2016, 17:15
autor: GrzeL
lintu pisze:Taka wątpliwość mnie naszła: jeśli podczas budowania pobieram węgiel z toru popytu, to czy ma znaczenie, czy port z którego korzystam do tej akcji jest odwrócony?
Nie.

Re: Brass - zasady

: 19 mar 2016, 15:56
autor: michal2014
mst pisze:Gdy sprzedajesz bawełnę na Rynki Zamorskie nie otrzymujesz gotówki wogóle - o odpowiednią wartość przesuwasz swój znacznik na Torze Dochodu (Punktacji). W praktyce sprzedaż bawełny na Rynki Zamorskie wygląda tak:
- odwracasz żeton Rynków Zamorskich
- o wartość pokazaną na żetonie przesuwasz w dół znacznik na Torze Popytu na Bawełnę
- jeśli znacznik dotarł na dolne pole twoja akcja natychmiast się kończy - nie możesz odwrócić żetonu przędzalni (z tej przędzalni będziesz mógł sprzedać w tym okresie bawełnę już tylko poprzez porty własne lub przeciwników)
- jeśli znacznik nie dotarł na dolne pole odwracasz przędzalnię i przesuwasz swój znacznik na Torze Dochodu/Punktacji o wartość, którą wskazuje znacznik z Toru Popytu na Bawełnę (0-3Ł)
- jeśli w tej akcji chcesz spróbować sprzedać bawełnę z kolejnej (a możesz starać się sprzedać bawełnę z dowolnej ilości przędzalni w ramach jednej akcji, zarówno przez odkryte porty jak i na Rynki Zamorskie) swojej przędzalni to powtarzasz działania jw.

witam.

To i ja mam z tym problem i szukam dodatkowych informacji...

Sprostowanie:

Napisałeś:
"- jeśli znacznik nie dotarł na dolne pole odwracasz przędzalnię i przesuwasz swój znacznik na Torze Dochodu/Punktacji o wartość, którą wskazuje znacznik z Toru Popytu na Bawełnę (0-3Ł)"
Z instrukcji wynika, że do tego dodajesz jeszcze wartość na odwróconym żetonie Bawełny.
"You then increase your income a number of spaces indicated at the side of the track(in addition to the spaces you
advance from the tile itself). "
Ten sam zapis jest w instrukcji PL

Natomiast w angielskiej wersji jest coś takiego co mnie nurtuje:

"To sell to a Distant Market your mill must be connected to a constructed port (anyone's Port, whether flipped or not, or
an External Location). If you sell cotton to the Distant Market via a face-up port, do not flip the port."

Wedug mnie logczne jest, że sprzedając na rynek zamorski muszę być połączony z portem zew, a nie z portem innego gracza. Tak też jest w polskiej instrukcji. Czy to jest poprawne? Jakie muszą w końcu być spełnine warunki, zeby
sprzedać na rynek zew.
Dzięki za odpowiedz.
Pozdrawiam.
Michał

Re: Odp: Brass

: 19 mar 2016, 16:16
autor: Lothrain
Musisz byc polaczony z dowolnym portem - zewnetrznym, swoim lub innego gracza.

Re: Brass - zasady

: 19 mar 2016, 18:20
autor: hamish
michal2014 pisze: Wedug mnie logczne jest, że sprzedając na rynek zamorski muszę być połączony z portem zew, a nie z portem innego gracza.
Właściwie to nie. Sprzedajesz na rynek zamorski i wystarczy, że masz połączenie z którymkolwiek z portów. Zwróć uwagę, że tak samo jest w przypadku uzupełniania toru węgla oraz zakupu węgla z rynku zamorskiego. Manufaktura, którą masz zamiar zbudować musi mieć połączenie z którymkolwiek z portów (Twój, przeciwnika lub miasta na krawędziach planszy) żebyś mógł sprowadzić węgiel, jeśli nie możesz go zdobyć w Lancashire. Z kolei jeśli budujesz kopalnię węgla i jest ona połączona koleją/kanałem z którymkolwiek z portów (ponownie, jak w przykładzie powyżej), natychmiast uzupełniany jest tor węgla na rynku zamorskim. Także nie jest ważne czyj port - ważne i logiczne, że mając z nim połączenie, możesz sprzedawać doń lub na rynek zamorski. Ty wybierasz.

Re: Brass - zasady

: 19 mar 2016, 19:17
autor: michal2014
hamish pisze:
michal2014 pisze: Wedug mnie logczne jest, że sprzedając na rynek zamorski muszę być połączony z portem zew, a nie z portem innego gracza.
Właściwie to nie. Sprzedajesz na rynek zamorski i wystarczy, że masz połączenie z którymkolwiek z portów. Zwróć uwagę, że tak samo jest w przypadku uzupełniania toru węgla oraz zakupu węgla z rynku zamorskiego. Manufaktura, którą masz zamiar zbudować musi mieć połączenie z którymkolwiek z portów (Twój, przeciwnika lub miasta na krawędziach planszy) żebyś mógł sprowadzić węgiel, jeśli nie możesz go zdobyć w Lancashire. Z kolei jeśli budujesz kopalnię węgla i jest ona połączona koleją/kanałem z którymkolwiek z portów (ponownie, jak w przykładzie powyżej), natychmiast uzupełniany jest tor węgla na rynku zamorskim. Także nie jest ważne czyj port - ważne i logiczne, że mając z nim połączenie, możesz sprzedawać doń lub na rynek zamorski. Ty wybierasz.

Rozumiem, dziękuję wam za wyjaśnienie. Było to dla mnie nie do końca logiczne i nie tematyczne, bo sprzedając na rynek zamorski, nawiązuję z nim współpracę handlową przez port przeciwnika. czyli ja odwracam swoją przędzalnie, on swojego portu nie. Wiec używam jego portu i on z tego nic nie ma. O to mi chodziło.
Jeżeli sprzedając na rynek zamorski używałbym portu tylko z regionu zewnętrznego, miało by to ręce i nogi.

pozdrawiam.

Re: Brass

: 19 mar 2016, 20:07
autor: michal2014
To mam jeszcze jedno pytanie:

W instrukcji akcje gracza nazwane się sekwencją.
Sekwencja = 2 akcje, Odrzucam kartę -> akcja, odrzucam drugą kartę -> akcja.

Napisane jest również, że w okresie kanałów można zbudować 2 kanały w jednej akcji.

Czy mam rozumieć, że w czasie wykonywania swojej kolejki mogę zbudować 4 połączenia kanałami ?

Re: Brass

: 19 mar 2016, 21:01
autor: hamish
michal2014 pisze:To mam jeszcze jedno pytanie:

W instrukcji akcje gracza nazwane się sekwencją.
Sekwencja = 2 akcje, Odrzucam kartę -> akcja, odrzucam drugą kartę -> akcja.

Napisane jest również, że w okresie kanałów można zbudować 2 kanały w jednej akcji.

Czy mam rozumieć, że w czasie wykonywania swojej kolejki mogę zbudować 4 połączenia kanałami ?
Dokładnie. W swojej turze możesz wybudować maksymalnie cztery połączenia kolejowe. Jedno połączenie kosztuje 5 funtów, kolejne (mówimy jednak o tej samej akcji) już 10. Czyli razem, za możliwość wybudowania dwóch połączeń kolejowych, w jednej akcji (czyli odrzucając jedną kartę), musisz wydać w sumie 15 funtów. Oczywiście należy jeszcze pamiętać o kosztach związanych z dostarczeniem węgla do danej trakcji (o ile to konieczne).

Re: Brass

: 19 mar 2016, 21:17
autor: michal2014
hamish pisze:
michal2014 pisze:To mam jeszcze jedno pytanie:

W instrukcji akcje gracza nazwane się sekwencją.
Sekwencja = 2 akcje, Odrzucam kartę -> akcja, odrzucam drugą kartę -> akcja.

Napisane jest również, że w okresie kanałów można zbudować 2 kanały w jednej akcji.

Czy mam rozumieć, że w czasie wykonywania swojej kolejki mogę zbudować 4 połączenia kanałami ?
Dokładnie. W swojej turze możesz wybudować maksymalnie cztery połączenia kolejowe. Jedno połączenie kosztuje 5 funtów, kolejne (mówimy jednak o tej samej akcji) już 10. Czyli razem, za możliwość wybudowania dwóch połączeń kolejowych, w jednej akcji (czyli odrzucając jedną kartę), musisz wydać w sumie 15 funtów. Oczywiście należy jeszcze pamiętać o kosztach związanych z dostarczeniem węgla do danej trakcji (o ile to konieczne).
Dzieki. Pomyliłem, kolejowe, nie kanałami. Kanałów nie można budować 2 w jednej akcji.

Re: Brass

: 19 mar 2016, 21:59
autor: hamish
To raczej ja pomyliłem ;) Ale prawda. Kanał - jeden na akcję, czyli dwa na sekwencję. Kolej - dwie na akcję, cztery na sekwencję.

Re: Brass

: 22 mar 2016, 16:02
autor: michal2014
Witam

Stało się. Od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem gry. Już po 1 partii.

Nie mam 100% pewności czy mogę wykonać następującą akcję.

Mam swój port odkryty (nie odwrócony ). Do niego mam połączone powiedzmy 3 przędzalnie.
I teraz wykonuję akcję sprzedaży.
1. Z pierwszej przędzalni towar idzie do mojego portu, który odwracam razem z nią i zbieram dochód na torze.
2. z pozostałych 2 przędzalni sprzedaję na rynek zamorski poprzez mój, właśnie odwrócony port.

Czy tak mozna?

Nie znalazłem w intrukcji info, że wykonuje się to jeden do jednego, tylko, że sprzedając na rynek zamorski, wykonuje się to będąc połączonym z wybudowanym ( odwórocny lub nie - zgodnie z instrukcją ) portem, moim lub innego gracza.
W tym momencie mój port własnie takim się stał po sprzedaży 1 bawełny.

Dodatkowo widzę w intrukcji, że każdą sprzedaż bawełny rozpatruje się osobno.
czyli 2 razy ciągnę żeton. nie raz, za obie przędzalnie ?

Re: Brass

: 22 mar 2016, 16:11
autor: asiok
Na rynek zewnętrzny możesz wysyłać zarówno przez port "odwrócony" jak i nie "odwrócony".
Postępowałeś więc zgodnie z regułami.

Żeton rynku zewnętrznego ciągniesz dwa razy - dla każdej wysyłki osobno.