Strona 9 z 10

Re: Puerto Rico

: 18 kwie 2017, 12:33
autor: Nidhogg
seki pisze:Super. W instrukcji napisali przy gubernatorze o plantacji indygo a przy drugim graczu samo słowo kukurydza. Niesamowite, że dałem się nabrać. Ale tak się zastanawiam i dochodzę do wniosku, że drugi gracz wcale nie miał łatwiej z tym znacznikiem kukurydzy. Owszem dostaję PZ szybciej ale tylko 1 a potem musi sobie zakupić plantacje aby dostać kolejne podczas gdy właściciel plantacji ma już indygo prawie że zapewnione. Oczywiście zmienie setup na prawidłowy ale ten mój wydaję mi się również uczciwy :-)
Ściągnąłem instrukcje z nowszego wydania i tego zapisu nie zmienili.
Ale w instrukcji jest jasno napisane że chodzi o plantacje:
Instrukcja nowa wersja pisze: Przed przystąpieniem do gry wybierz w dowolny sposób gracza rozpoczynającego. Daj mu kartę
gubernatora oraz jeden żeton plantacji indygo, który umieści (odkryty) na dowolnym z 12 pól na swojej wyspie. Następnie,
w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, przekaż pozostałym graczom:
- przy grze w 3 osoby: drugiemu graczowi jedną plantację indygo, a trzeciemu jedną plantację kukurydzy;
Instrukcja stara wersja pisze: Każdy z graczy otrzymuje:
1 żeton plantacji. Przed przystąpieniem do gry należy w dowolny sposób wybrać gracza rozpoczynającego.
Otrzymuje on kartę gubernatora oraz jeden żeton plantacji indygo, który umieszcza odkryty na dowolnym
z 12 pól na wyspie. Następnie, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, pozostali gracze otrzymują:
- przy grze w 3 osoby: drugi gracz 1 x indygo, trzeci gracz 1 x kukurydzę
warlock pisze:Nie martw się, ja też ostatnio złapałem się na błędzie - jako nadzorca od razu brałem drugi towar z przywileju (zamiast poczekać z tym na koniec fazy). :wink:
Kurcze tu mnie wcięło, też tak grałem że od razu zbierał dodatkowy zasób większa negatywna interakcja :). Człowiek uczy się całe życie.

Re: Puerto Rico

: 18 kwie 2017, 15:14
autor: seki
W starej edycji zarówno w opisie przygotowania gry na więcej osób jak i na 2 osoby jest to mylące bo podane jest kukurydza zamiast plantacja kukurydzy. Oczywiście teraz jak sprawdziłem to widzę że wcześniej napisane jest że każdy dostaję żeton plantacji. Druga sprawa, że ten zapis jest tylko przy grze na więcej osób a że zwykle gram na 2 osoby to nie czytam innego. Poza tym setup ma się już w głowie i odpowiednich woreczkach a jak się przygotowało źle kiedyś to się powiela błąd latami. Problem rozwiązany. Mój błąd,wydawca zapis zrobił odpowiedni.

Re: Puerto Rico

: 02 lip 2017, 03:15
autor: Rahit
Mam prosbe do Was o wyjaśnienie dwóch niejasności.

1. W fazie budowania, ja jako budowniczy buduje np. Mały targ, budynek znika z planszy głównej, co oznacza ze w tej fazie/ rundzie druga/ nastepne osoby nie mogą wybudować juz tego budynku i z ewentualna budową muszą czekać do kolejnej fazy budowniczego?

2. Tutaj potrzebuje raczej potwierdzenia.
Jeżeli mam aktywny magazyn i odłożone zasoby np. Kukurydzy z boku po ostatniej fazie kapitana, ale w kolejnej rundzie na poczatku biore burmistrza i zabieram kolonistow z magazynu, to zmagazynowane towary pozostaja w moim posiadaniu, az do fazy kapitana, w której wtedy rozpatrywany jest element czy moge nadal magazynowac towary, czy tez nie.
Mam racje?

Re: Puerto Rico

: 02 lip 2017, 06:57
autor: splocki
Rahit pisze: 1. W fazie budowania, ja jako budowniczy buduje np. Mały targ, budynek znika z planszy głównej, co oznacza ze w tej fazie/ rundzie druga/ nastepne osoby nie mogą wybudować juź tego budynku i z ewentualna budową muszą czekać do kolejnej fazy budowniczego?
Podczas rozkładania gry na planszy głównej znajduje się kilka kopii budynków produkcyjnych i po dwie kopie budynków specjalnych (jak mały targ i inne). Podczas fazy budowniczego każdy może kupić co tam chce, jeżeli tylko ma pieniądze i konkretne budynki są dostępne.

Jeżeli jakiś budynek znika z planszy głównej, to już nikt go nie wybuduje.
Rahit pisze: 2. Tutaj potrzebuje raczej potwierdzenia.
Jeżeli mam aktywny magazyn i odłożone zasoby np. Kukurydzy z boku po ostatniej fazie kapitana, ale w kolejnej rundzie na poczatku biore burmistrza i zabieram kolonistow z magazynu, to zmagazynowane towary pozostaja w moim posiadaniu, az do fazy kapitana, w której wtedy rozpatrywany jest element czy moge nadal magazynowac towary, czy tez nie.
Mam racje?
Tak

Re: Puerto Rico

: 07 sie 2017, 02:19
autor: nakago
pytanie do nowej wersji puerto rico i szlachciców:

czy jeżeli w wyjaśnieniach dot. budynków pisze "tylu szlachciców ilu posiadasz na wyspie" to oznacza że liczą się tylko szlachcice umieszczone na plantacjach tylko a nie na budynkach ??

trochę dziwnie, ale tak by wychodziło na logikę

Re: Puerto Rico

: 07 sie 2017, 09:32
autor: warlock
Już o to pytałem (nawet sygnalizowałem wydawcy sprzeczne zapisy) - polska i angielska anniversary edition mają błędy w tłumaczeniu i zamiennie się tam stosuje wyspa/wiejska część wyspy(!)/plansza gracza i bóg wie co jeszcze ;). Z tego co pamiętam szlachciców liczysz na całej swojej planszy gracza ;).

Re: Puerto Rico

: 07 sie 2017, 09:39
autor: DarkSide
splocki pisze:Standardowo gracze mają po tyle samo monet, co daje niewielką przewagę graczowi który zaczyna z kukurydzą.

Istnieje też oficjalny wariant zrównoważonej rozgrywki na BGA tak zawsze gramy.
W wariancie zrównoważonym gracz z kukurydzą ma jedną monetę mniej. Dodatkowo przetwórnia kosztuje 8 dublonów, a uniwersytet 7.
O ile zamianę wartości budynków rozumiem, o tyle kwestię monet uważam za lekko niesprawiedliwą. Rozumiem jeśli byłby układ 0-1 moneta, ale układ 2-3 monety jest przegięty. Jak drugi gracz odpuści jedną kolejkę budowania to zgarniając Poszukiwacza ma już 4 monety, a w następnej rundzie jest Gubernatorem, wybiera budowniczego i ma suszarnię tytoniu.

Ponadto na BGA wykryłem jeden błąd. Gdy ma się 0 monet, ale wezmie się Budowniczego to można kupić Indygo "1" za darmo (wykorzystując przywilej roli), tymczasem w instrukcji stoi jak wół, że aby kupić budynek, nawet jeśli po wszelkich bonusach zapłacimy 0 dublonów, to na starcie musimy mieć chociaż 1.

Re: Puerto Rico

: 12 sie 2017, 11:13
autor: Fungal
DarkSide pisze:O ile zamianę wartości budynków rozumiem, o tyle kwestię monet uważam za lekko niesprawiedliwą. Rozumiem jeśli byłby układ 0-1 moneta, ale układ 2-3 monety jest przegięty. Jak drugi gracz odpuści jedną kolejkę budowania to zgarniając Poszukiwacza ma już 4 monety, a w następnej rundzie jest Gubernatorem, wybiera budowniczego i ma suszarnię tytoniu.
W grze dwuosobowej bo chyba tą masz na myśli gracz z kukurydzą jest graczem numer 2 więc wariant wygląda 3-2 a nie 2-3. Poza tym ten wariant został wprowadzony po testach trybu dla 4 graczy a nie 2. Twórca komputerowej wersji gry zaprogramował całkiem niezłe SI na poziomie Hard. Następnie uruchomił skrypt dla którego czterech takich komputerowych przeciwników rozegrało między sobą jeśli dobrze pamiętam kilkadziesiąt tysięcy (!) partii. Następnie przeanalizował wyniki dla których gracze numer 1 i 2 którzy mieli na starcie indygo wygrywali po około 20% partii podczas gdy gracze z kukurydzą czyli numer 3 i 4 po około 30% partii. Wniosek był prosty: trzeba osłabić start graczy numer 3 i 4 lub wzmocnić graczy 1 i 2. Wybrano ten pierwszy wariant i wprowadzono na potrzeby testów modyfikację dla której zabrano graczom z kukurydzą 1 dublon więc w wersji dla 4 graczy gracze numer 1 i 2 (z indygo) startowali z 3 dublonami a gracze 3 i 4 z dwoma. Po testach wszystkie 4 pozycje startowe miały podobne rezultaty tzn. po około 25% wygranych partii.

Oprócz zamiany przetwórni z uniwersytetem i zabraniu kukurydzianym graczom 1 dublonu jest jeszcze 3 warta uwagi modyfikacja tj. podwyższenie kosztu małego targu do 2 dublonów. Ten budynek jest ewidentnie zbyt tani jak na swoją zdolność. To dobrze, że w grze jest budynek zwykły warty 1 dublon ale akurat +1 do sprzedaży na targu to zbyt silna zdolność jak na ten koszt.
DarkSide pisze:Ponadto na BGA wykryłem jeden błąd. Gdy ma się 0 monet, ale wezmie się Budowniczego to można kupić Indygo "1" za darmo (wykorzystując przywilej roli), tymczasem w instrukcji stoi jak wół, że aby kupić budynek, nawet jeśli po wszelkich bonusach zapłacimy 0 dublonów, to na starcie musimy mieć chociaż 1.
To nie jest błąd. Nie trzeba mieć dublonów aby móc za darmo za pomocą zniżki budowniczego albo kamieniołomu kupować budynki warte 1 dublon. Możesz przytoczyć dokładny cytat z instrukcji i numer strony gdzie można znaleźć tę twoją stojącą jak wół zasadę?

Re: Puerto Rico

: 12 sie 2017, 12:49
autor: Yavi
DarkSide pisze: Ponadto na BGA wykryłem jeden błąd. Gdy ma się 0 monet, ale wezmie się Budowniczego to można kupić Indygo "1" za darmo (wykorzystując przywilej roli), tymczasem w instrukcji stoi jak wół, że aby kupić budynek, nawet jeśli po wszelkich bonusach zapłacimy 0 dublonów, to na starcie musimy mieć chociaż 1.
Aż zajrzałem do instrukcji i nigdzie nie widzę takiego zapisu...

Re: Puerto Rico

: 14 sie 2017, 19:49
autor: DarkSide
Fungal, Yavi Posypuję głowę popiołem. Przeryłem instrukcję wzdłuż i wszerz i wyszło na to że przez ostatnie 6 lat grałem zle :oops: Co prawda liczbę sytuacji, gdy mogłem zastosować ową fikcyjną zasadę, da się policzyć na palcach jednej ręki, ale zachodzę w głowę skąd mi się to wzięło. Możliwe że podówczas przyswajałem sobie zasady kilku gier w krótkim czasie i skądś to zaczerpnąłem. :(

Co do balansu wersji dwuosobowej to byłem przekonany że 3 dublony ma gracz z kukurydzą (stąd mój wpis) i dlatego wydawało mi się to mocno niezbalansowane. Jeśli natomiast przydział kasy jest dokładnie na odwrót to faktycznie ma to sens.

Jeszcze raz przepraszam za zamieszanie.

Re: Puerto Rico

: 14 sie 2017, 21:13
autor: MichalStajszczak
DarkSide pisze:Możliwe że podówczas przyswajałem sobie zasady kilku gier w krótkim czasie i skądś to zaczerpnąłem.
Być może jedną z tych gier były Cyklady?

Re: Puerto Rico

: 15 sie 2017, 14:45
autor: aaxxee
Witam.Tak dla pewności , budynki z rozszerzeniem 1 wybiera się świadomie nie losowo?

Re: Puerto Rico

: 15 sie 2017, 19:54
autor: seki
aaxxee pisze:Witam.Tak dla pewności , budynki z rozszerzeniem 1 wybiera się świadomie nie losowo?
Masz na myśli budynki o wartości 1? Generalnie podstawowe puerto ma sprecyzowane budynki. W ramach dodatków (w polskiej wersji dołączone do podstawki) masz jednak wybór. Można ja wybierać lub losowac. Ja losuje aby grac różnorodnie.

Re: Puerto Rico

: 22 paź 2017, 19:37
autor: sidmeier
Mam pytanie. Nikt nie brał kolonistów w poprzedniej rundzie. Czy znów dokładam nowych czy dopiero czekam aż wyczerpią się starzy? Bo w naszej grze ostatnio nawarstwiło się z 12 kolonistów po paru rundach. Czy nie dokładamy nowych w rundzie, jeśli są jacyś na statku, czy zaś zawsze dokładamy licząc puste pola na budynkach albo liczbę graczy?

Re: Puerto Rico

: 22 paź 2017, 19:53
autor: DarkSide
Kolonistów uzupełnia się na statek tylko wtedy gdy któryś z graczy wybierze akcję Burmistrza i koloniści ze statku zostaną rozdani graczom. Dopiero wtedy uzupełniasz.

Re: Puerto Rico

: 22 paź 2017, 20:58
autor: sidmeier
DarkSide pisze:Kolonistów uzupełnia się na statek tylko wtedy gdy któryś z graczy wybierze akcję Burmistrza i koloniści ze statku zostaną rozdani graczom. Dopiero wtedy uzupełniasz.
Masz rację, załapałem już ten mechanizm i skupiłem uwagę na tym w praktyce.

A inna wątpliwość: czy jak zostało 1 miejsce na Targowisku i zapełniam je, to czy kolejny gracz ma ban już do końca rundy, czy zaś od razu ściągamy pełne Targowisko i znów kolejka może iść, dopóki 4 pola nie zapełnimy?

Re: Puerto Rico

: 22 paź 2017, 21:10
autor: DarkSide
sidmeier pisze: A inna wątpliwość: czy jak zostało 1 miejsce na Targowisku i zapełniam je, to czy kolejny gracz ma ban już do końca rundy, czy zaś od razu ściągamy pełne Targowisko i znów kolejka może iść, dopóki 4 pola nie zapełnimy?
To jest właśnie sól tej gry :twisted:
Gdy jest jedno pole wolne na targowisku i odpalasz Kupca, to ty sprzedajesz towar, zapełniasz Targowisko i nikt więcej nie może już sprzedać w tej rundzie choćby miał coś, chciał i mógł. :mrgreen: Po zakończeniu sprzedaży Targowisko jest czyszczone i wolne do następnej akcji Kupca. (jest to identyczny mechanizm jak z wysyłaniem towarów na statek)

Re: Puerto Rico

: 23 paź 2017, 07:06
autor: splocki
DarkSide pisze:To jest właśnie sól tej gry :twisted:
I ładownie kapitanem towarów, kiedy inny chcieli je sprzedać, żeby mieć kasę na budynki.
Chociaż to już chyba pieprz ;)

Re: Puerto Rico

: 23 paź 2017, 12:43
autor: DarkSide
splocki pisze:
DarkSide pisze:To jest właśnie sól tej gry :twisted:
I ładownie kapitanem towarów, kiedy inny chcieli je sprzedać, żeby mieć kasę na budynki.
Chociaż to już chyba pieprz ;)
Albo solą w oko :twisted:

Re: Puerto Rico

: 23 paź 2017, 14:08
autor: splocki
DarkSide pisze:
splocki pisze:
DarkSide pisze:To jest właśnie sól tej gry :twisted:
I ładownie kapitanem towarów, kiedy inny chcieli je sprzedać, żeby mieć kasę na budynki.
Chociaż to już chyba pieprz ;)
Albo solą w oko :twisted:
Oj tak. :D

Re: Puerto Rico

: 02 lut 2018, 14:15
autor: Bartimpex
Mili Państwo.

Str. 8 instrukcji: "Możesz wybudować tylko jeden budynek danego rodzaju."

W takim razie mając "Małą cukrownię" zakaz ten dotyczy wybudowania "Cukrowni" czy drugiej "Małej cukrowni"?

Re: Puerto Rico

: 02 lut 2018, 14:18
autor: vincentblack
Bartimpex pisze:Mili Państwo.

Str. 8 instrukcji: "Możesz wybudować tylko jeden budynek danego rodzaju."

W takim razie mając "Małą cukrownię" zakaz ten dotyczy wybudowania "Cukrowni" czy drugiej "Małej cukrowni"?
Drugiej Małej Cukrowni, nie można wybudować 2 identycznych budynków.

Re: Puerto Rico

: 13 wrz 2018, 15:50
autor: Dr. Nikczemniuk
Faza Kapitana
Co gnije i ile?
a) mogę sobie zostawić jeden rodzaj znacznika w sensie np. kukurydza ale tylko jeden sześcian?
b) czy też jeden rodzaj znacznika w sensie np. kukurydza w dowolnej ilości?

Re: Puerto Rico

: 13 wrz 2018, 16:06
autor: Nidhogg
Dr. Nikczemniuk pisze: 13 wrz 2018, 15:50 Faza Kapitana
Co gnije i ile?
a) mogę sobie zostawić jeden rodzaj znacznika w sensie np. kukurydza ale tylko jeden sześcian?
b) czy też jeden rodzaj znacznika w sensie np. kukurydza w dowolnej ilości?
w sensie a) jeden znacznik. Jak chcesz przechowywać jeden rodzaj tworów w dowolnej ilość musisz mieć magazyn.

Re: Puerto Rico

: 13 wrz 2018, 21:33
autor: pinata
Nidhogg pisze: 13 wrz 2018, 16:06w sensie a) jeden znacznik. Jak chcesz przechowywać jeden rodzaj tworów w dowolnej ilość musisz mieć magazyn.
Zgadza się. Przy czym trzeba pamiętać, że mając magazyn nie gnije żaden z towarów wybranego rodzaju, ale oprócz tego nadal nie gnije też jeden znacznik jakiegoś innego towaru.