Twilight Imperium 4 ed - zasady
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Tak jak kolega napisał.
Dodam tylko, że wyczerpują się zniżki technologiczne z planet oraz zniżka z AIDA (czerwona podstawowa technologia), o ile ich użyjesz, przy czym czerwonego znaczka AIDY wtedy nie tracisz.
Dodam tylko, że wyczerpują się zniżki technologiczne z planet oraz zniżka z AIDA (czerwona podstawowa technologia), o ile ich użyjesz, przy czym czerwonego znaczka AIDY wtedy nie tracisz.
- Gelon z Geli
- Posty: 4
- Rejestracja: 25 paź 2021, 09:12
- Has thanked: 6 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Zniżka technologiczna z planety - czyli możliwość wyczerpania karty planety ze specjalnym znaczkiem technologii? No właśnie na tej podstawie moi współgracze wyciągnęli analogię do kart technologii.
Są do tego zapisy w instrukcji (faza statusu), które mówią o "przygotowaniu kart technologii" (czyli przynajmniej niektóre karty podlegają wyczerpaniu w jakichś okolicznościach), a na którejś konkretnej karcie technologii zapis, że technologię tą wyczerpuje się przy jej wykorzystaniu.
I tu pojawia się tendencja do rozciągania zjawiska wyczerpywania technologii na inne sytuacje - i tak na przykład kiedy wykorzystam raz seerwianskie narzędzia (czy jak im tam, technologia z żółtym znaczkiem, która obniża koszt produkcji jednostek), to pada pytanie, czy nie powinienem wyczerpać tej karty technologii i więcej w tej rundzie z narzędzi seerwianskich nie korzystać. Czy tak rzeczywiście należy robić?
Mi się wydaje, że jeśli takich rzeczy nie ma w instrukcji lub na karcie jasno i dobitnie, to z technologii można korzystać bez wyczerpywania (?)
Nie to nie, nie będzie ani 28 000 żołnierzy, ani 200 okrętów, narta!
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Dopóki ogólne zasady (instrukcja) lub zapis na konkretniej karcie nie mówi o wyczerpaniu, to tego nie robisz, a bonus działa pasywnie cały czas.
Sarween Tools i większość technologii działa w ten sposób - bonus masz przez cały czas, kiedy spełniasz warunki jego wykorzystania.
Na AIDA na jasno napisane, że jej użycie (w formie zniżki, nie jako czerwona ikona) ją wyczerpuje.
Sarween Tools i większość technologii działa w ten sposób - bonus masz przez cały czas, kiedy spełniasz warunki jego wykorzystania.
Na AIDA na jasno napisane, że jej użycie (w formie zniżki, nie jako czerwona ikona) ją wyczerpuje.
- SetkiofRaptors
- Posty: 479
- Rejestracja: 15 maja 2020, 02:04
- Has thanked: 251 times
- Been thanked: 384 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Należy robić to co napisane jest na karcie i NIC więcej. Serweńskie Narzędzia zmniejszają koszt produkowanych jednostek o 1. Koniec. A więc: Przy każdej Produkcji łączny koszt -1Gelon z Geli pisze: ↑28 lis 2022, 10:56Zniżka technologiczna z planety - czyli możliwość wyczerpania karty planety ze specjalnym znaczkiem technologii? No właśnie na tej podstawie moi współgracze wyciągnęli analogię do kart technologii.
Są do tego zapisy w instrukcji (faza statusu), które mówią o "przygotowaniu kart technologii" (czyli przynajmniej niektóre karty podlegają wyczerpaniu w jakichś okolicznościach), a na którejś konkretnej karcie technologii zapis, że technologię tą wyczerpuje się przy jej wykorzystaniu.
I tu pojawia się tendencja do rozciągania zjawiska wyczerpywania technologii na inne sytuacje - i tak na przykład kiedy wykorzystam raz seerwianskie narzędzia (czy jak im tam, technologia z żółtym znaczkiem, która obniża koszt produkcji jednostek), to pada pytanie, czy nie powinienem wyczerpać tej karty technologii i więcej w tej rundzie z narzędzi seerwianskich nie korzystać. Czy tak rzeczywiście należy robić?
Mi się wydaje, że jeśli takich rzeczy nie ma w instrukcji lub na karcie jasno i dobitnie, to z technologii można korzystać bez wyczerpywania (?)
Z kolei następna karta żółta, System Laserów Grawitonowych ma: "You may exhaust this card" (nie wiem jak po polsku). A więc tu aby użyć technologii należy ją odwrócić (więc użyjesz jej maksymalnie raz na rundę i odwrócisz w fazie statusu).
Należy odróżnić fakt: Zużywania karty technologii od innych różnych akcji jak Zużywanie planety, bo jedyne co to łączy to podobny komponent.
Zużywanie technologii nie powoduje "zniknięcia" tego symbolu technologii (z reszta dlatego awers ma kolorowe ikonkę.)
Zużywanie planet powoduje, że możesz użyć jednego typu z dostępnych zasobów: Wpływu (niebieskie), Zasobów (żółte) lub Zniżki Technologicznej (masz na czas tej czynności +1 symbol danego typu). Po zatapowaniu ikony te są szare na rewersie by podkreślić, że nie bierzesz ich pod uwagę do końca rundy.
Wrocław. Kupiłem sobie już Inis i jest super.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Mam pytanie odnośnie karty akcji "UMIEJĘTNY ODWRÓT".
Atakuje trzema pancernikami, mam wyższą inicjatywę niż przeciwnik.
Na początku bitwy używam technologii "Działo szturmowe" - niszcząc jedyny okręt przeciwnika. W tym momencie przeciwnik nie ma w przestrzeni kosmicznej żadnej jednostki.
Przeciwnik używa karty "UMIEJĘTNY ODWRÓT". Przeciwnik nie ma co wycofać, a bitwa ma się zakończyć "remisem".
Co teraz powinno się zdarzyć?
Mam się wycofać na pole z którego atakowałem, zostaje ale nie mogę dokonać desantu, mogę zrobić desant czy w ogóle przeciwnik nie może użyć tej kart bo nie ma co wycofywać?
Co oznacza "remis" w takiej sytuacji?
Atakuje trzema pancernikami, mam wyższą inicjatywę niż przeciwnik.
Na początku bitwy używam technologii "Działo szturmowe" - niszcząc jedyny okręt przeciwnika. W tym momencie przeciwnik nie ma w przestrzeni kosmicznej żadnej jednostki.
Przeciwnik używa karty "UMIEJĘTNY ODWRÓT". Przeciwnik nie ma co wycofać, a bitwa ma się zakończyć "remisem".
Co teraz powinno się zdarzyć?
Mam się wycofać na pole z którego atakowałem, zostaje ale nie mogę dokonać desantu, mogę zrobić desant czy w ogóle przeciwnik nie może użyć tej kart bo nie ma co wycofywać?
Co oznacza "remis" w takiej sytuacji?
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Jeśli zniszczyłeś ostatni statek przeciwnika to automatycznie przechodzicie do fazy "End of combat". Umiejętny powrót uzywa się na początku rundy. Twój przeciwnik po prostu nawet nie ma szans zagrania tej karty, a o zwycięstwie zdecydowała inicjatywa
Edit: Remis oznacza, że jeśli masz np. misję by zwyciężyć w bitwie kosmicznej to nie możesz dostać punkta bo teoretycznie nie wygrales
Edit: Remis oznacza, że jeśli masz np. misję by zwyciężyć w bitwie kosmicznej to nie możesz dostać punkta bo teoretycznie nie wygrales
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
W trakcie walki inicjatywa nie ma znaczenia.
Karty i zdolności, w ramach danego okna czasowego, używane są na zmianę po jednej, zaczynając od atakujacego, aż obie strony użyją wszystkiego, czego chciały/mogły.
Karty i zdolności, w ramach danego okna czasowego, używane są na zmianę po jednej, zaczynając od atakujacego, aż obie strony użyją wszystkiego, czego chciały/mogły.
- Gelon z Geli
- Posty: 4
- Rejestracja: 25 paź 2021, 09:12
- Has thanked: 6 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Mam pytanie odnośnie przygotowania planszy - czy rozlosowane między graczami kafelki układów rozkładamy świadomie i celowo, zaglądając w swoją "talię" i starając sie zrobić dobrze sobie i źle adwersarzom, czy też chodzi o możliwie dużą losowość - bierzemy kafle ze swojej puli jak leci i odwracamy je awersem ku górze dopiero tuż przed ułożeniem?
Nie to nie, nie będzie ani 28 000 żołnierzy, ani 200 okrętów, narta!
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Kafelki są jawne dla ich posiadacza, ale nie dla innych, kładzie się je jak najbardziej świadomie.
Co do taktyki, po paru grach polecam przejsciena jakiś dowlny system draftu, przynajmniej miejsc startowych.
Co do taktyki, po paru grach polecam przejsciena jakiś dowlny system draftu, przynajmniej miejsc startowych.
- Gelon z Geli
- Posty: 4
- Rejestracja: 25 paź 2021, 09:12
- Has thanked: 6 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Dziękuję za odpowiedź. Czy mógłbyś trochę rozwinąć temat draftu albo mnie gdzieś skierować? Zetknąłem się z draftem raz, w grze Inis, ale nie jestem pewien czy rozumiem co miałeś na myśli. Co tutaj wg. Ciebie mogłoby być przedmiotem draftu (oprócz miejsc startowych)?
Myślałem już nad wstępnym losowaniem krzeseł, przeważnie siadamy na tych samych miejscach przy stole, a gracze różnią się temperamentem / skłonnością do bitki, przez co niektórzy mają zawsze gorętsze sąsiedztwo
Nie to nie, nie będzie ani 28 000 żołnierzy, ani 200 okrętów, narta!
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Zazwyczaj draftuje się miejsca startowe i rasy, można też do tego dorzucić kolejność wyboru karty strategii w pierwszej rundzie (a nie klasycznie, od speakera w prawo). W grach internetowych najpopularniejszy jest Milty draft, ale on nie do końca sprawdza się w grze na żywo, ale da się to obejść budując mapę normalnie i tylko wybierając miejsce startowe
.
Główną zaletą draftu jest to, że mapę budujecie nie wiedząc kto gdzie zacznie, więc tendencja jest do budowania jej w miarę zrównoważony sposób. Można oczywiście korzystać tez z gotowych map lub z ich generatora. A nawet jeśli są różnice w systemach, to dzięki draftowi biorąc jako pierwszy lepszy system zostaniesz z gorszą rasą, więc to się jakoś wzajemnie balansuje.
.
Główną zaletą draftu jest to, że mapę budujecie nie wiedząc kto gdzie zacznie, więc tendencja jest do budowania jej w miarę zrównoważony sposób. Można oczywiście korzystać tez z gotowych map lub z ich generatora. A nawet jeśli są różnice w systemach, to dzięki draftowi biorąc jako pierwszy lepszy system zostaniesz z gorszą rasą, więc to się jakoś wzajemnie balansuje.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Cześć, mam do tego niestety nieteoretycznie pytanie, a sytuacje z niedawnej rozgrywki. Gracz Żagwi Muaat w pierwszej rundzie wziął Wojnę, wykorzystał swojego wysłannika na sobie żeby zrobić dwa statki, poszedł w stronę sąsiada i używając wojny, zrobił drugi ruch w jego stronę. Na początku drugiej rundy znowu znowu użył wysłanika na sobie, po czym wjechał słońcem, pancernikiem i dwoma krążownikami w home-system wspomnianego sąsiada, de facto eliminując go z gry. Czy tutaj nie przeoczyliśmy jakiś zasad?SetkiofRaptors pisze: ↑25 maja 2022, 13:55Jeśli napisane jest "dowolny gracz" to oznacza to "dowolny gracz" a nie "dowolny gracz poza tobą" w TI4 wszystko jest jasne, tylko ludzie za bardzo kombinują.
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Tak, i to kilka
1. Tego agenta wyczerpuje się przy użyciu, więc nie można go użyć dwukrotnie w tej samej rundzie, chyba, że znajdziesz sposób, by go odświeżyć.
2. Zarówno ten agent jak i użycie karty strategi jest akcją i po jej zrobieniu gracz kończy swoją kolejkę.
Opisana przez Ciebie sytuacja wymaga min. 4 kolejek: 1. użycie agenta, 2. ruch, 3. zagranie karty strategii, 4. wjazd na home. Nawet przy użyciu techa Fleet Logistics masz tylko dwie akcje na raz, więc jest kiedy na to zareagować.
1. Tego agenta wyczerpuje się przy użyciu, więc nie można go użyć dwukrotnie w tej samej rundzie, chyba, że znajdziesz sposób, by go odświeżyć.
2. Zarówno ten agent jak i użycie karty strategi jest akcją i po jej zrobieniu gracz kończy swoją kolejkę.
Opisana przez Ciebie sytuacja wymaga min. 4 kolejek: 1. użycie agenta, 2. ruch, 3. zagranie karty strategii, 4. wjazd na home. Nawet przy użyciu techa Fleet Logistics masz tylko dwie akcje na raz, więc jest kiedy na to zareagować.
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 19 gru 2022, 13:06
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Witam, czy jest jakas strona lub ktoś już może wcześniej opisywał różnice/błede tłumaczenie instrukcji/kart polskiej wersji do angielskiej które mocno zmieniają rozgrywkę .
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Witam,
Dopiero niedawno udało nam się zagrać w TI4. Chciałbym się upewnić czy dobrze interpretujemy dwie karty technologii. Niby są oczywiste ale tak dla pewności
1. Karta indywidualna Syfony E-Resowe karta indywidualna jednej z ras „Po tym, jak inny gracz aktywuje układ, w którym znajduje się 1 lub więcej z twoich statków, otrzymujesz 4 żetony dóbr”
Czyli za każdym razem gdy ktokolwiek aktywuje jakikolwiek układ z takim statkiem to idą 4 dobra? Jeśli tak to w późniejszej fazie gry to daje mnóstwo dóbr co rundę i sporą przewagę w produkcji nad innymi.
2. Karta napęd grawitacyjny „Po tym, jak aktywujesz układ podczas tej akcji taktycznej, 1 z twoich statków otrzymuje +1 do wartości ruchu”
To jest co akcję w jednej rundzie? Ja aktywuję układ i mam jednym statkiem plus jeden, potem gracz, gracz, gracz i znowu ja aktywuję inny układ i znowu inny statek ma +1 do ruchu?
Dzięki z góry za odpowiedź
Dopiero niedawno udało nam się zagrać w TI4. Chciałbym się upewnić czy dobrze interpretujemy dwie karty technologii. Niby są oczywiste ale tak dla pewności
1. Karta indywidualna Syfony E-Resowe karta indywidualna jednej z ras „Po tym, jak inny gracz aktywuje układ, w którym znajduje się 1 lub więcej z twoich statków, otrzymujesz 4 żetony dóbr”
Czyli za każdym razem gdy ktokolwiek aktywuje jakikolwiek układ z takim statkiem to idą 4 dobra? Jeśli tak to w późniejszej fazie gry to daje mnóstwo dóbr co rundę i sporą przewagę w produkcji nad innymi.
2. Karta napęd grawitacyjny „Po tym, jak aktywujesz układ podczas tej akcji taktycznej, 1 z twoich statków otrzymuje +1 do wartości ruchu”
To jest co akcję w jednej rundzie? Ja aktywuję układ i mam jednym statkiem plus jeden, potem gracz, gracz, gracz i znowu ja aktywuję inny układ i znowu inny statek ma +1 do ruchu?
Dzięki z góry za odpowiedź
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
W skrócie, 1. Tak, 2. Tak . Dokładnie tak jak napisałeś.MyonRashi pisze: ↑15 sty 2024, 20:00 Witam,
Dopiero niedawno udało nam się zagrać w TI4. Chciałbym się upewnić czy dobrze interpretujemy dwie karty technologii. Niby są oczywiste ale tak dla pewności
1. Karta indywidualna Syfony E-Resowe karta indywidualna jednej z ras „Po tym, jak inny gracz aktywuje układ, w którym znajduje się 1 lub więcej z twoich statków, otrzymujesz 4 żetony dóbr”
Czyli za każdym razem gdy ktokolwiek aktywuje jakikolwiek układ z takim statkiem to idą 4 dobra? Jeśli tak to w późniejszej fazie gry to daje mnóstwo dóbr co rundę i sporą przewagę w produkcji nad innymi.
2. Karta napęd grawitacyjny „Po tym, jak aktywujesz układ podczas tej akcji taktycznej, 1 z twoich statków otrzymuje +1 do wartości ruchu”
To jest co akcję w jednej rundzie? Ja aktywuję układ i mam jednym statkiem plus jeden, potem gracz, gracz, gracz i znowu ja aktywuję inny układ i znowu inny statek ma +1 do ruchu?
Dzięki z góry za odpowiedź
- Backero
- Posty: 406
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 96 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Wszystkie karty technologii działają przez cały czas dopóki nie są wyczerpane. Efekty technologii można wykorzystać tylko raz na rundę, gdy jest jasno zaznaczone, że przy wykorzystaniu takiego efektu należy tę kartę wyczerpać.