Orleans (Reiner Stockhausen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
josiu
Posty: 290
Rejestracja: 06 sty 2012, 22:34
Been thanked: 2 times

Re: Orleans

Post autor: josiu »

Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

josiu pisze:Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Ja tak gram i jest ok. Tak samo jest w Zamkach Burgundii.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4056
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Orleans

Post autor: AkitaInu »

josiu pisze:Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Nie ma :) zeby w tej grze budowac strategie musisz miec dostęp do wszystkich budynkow :)

Wysłane z telefonu
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

ENDryu pisze:czy mi się wydaje, czy w zestawie dla 5 gracza jest za dużo żetonów? W woreczku mam po 3 meeple drewniane, żeby grać na 5, natomiast płaskich żetonów jest na oko ponownie 104 podstawowe + po 3 z dodatku dla 5 gracza. Tak miało być? :)
Tak miało być. Masz dodatkowe żetony na wypadek zgubienia bądź zużycia się.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: baldar »

ENDryu pisze:czy mi się wydaje, czy w zestawie dla 5 gracza jest za dużo żetonów? W woreczku mam po 3 meeple drewniane, żeby grać na 5, natomiast płaskich zetonów jest na oko ponownie 104 podstawowe + po 3 z dodatku dla 5 gracza. Tak miało być? :)
w zestawie dla 5 gracza są dodatkowe żetony np na wypadek zguby. W aktualizacji na wspieram.to jest karta która pokazuje ile czego ma być w rozgrywce 2-5 osobowej
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

AkitaInu pisze:
josiu pisze:Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Nie ma :) zeby w tej grze budowac strategie musisz miec dostęp do wszystkich budynkow :)

Wysłane z telefonu
W Zamkach Burgundii też nie masz dostępu do wszystkich płytek wiedzy, czy to znaczy że nie można budować strategii?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: baldar »

AkitaInu pisze:
josiu pisze:Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Nie ma :) zeby w tej grze budowac strategie musisz miec dostęp do wszystkich budynkow :)

Wysłane z telefonu
Sam autor mówi: jeżeli właśnie to sprawia ci przyjemność nic nie stoi na przeszkodzie żebyś tak grał
Mi osobiście też losowość w wyborze budynków przeszkadzała i nie gramy w ten sposób. Ta gra daje tyle możliwości ze to nie jest potrzebne - ale PODKREŚLAM za autorem:) - to rzecz gustu:)
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

baldar pisze:
AkitaInu pisze:
josiu pisze:Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Nie ma :) zeby w tej grze budowac strategie musisz miec dostęp do wszystkich budynkow :)

Wysłane z telefonu
Sam autor mówi: jeżeli właśnie to sprawia ci przyjemność nic nie stoi na przeszkodzie żebyś tak grał
Mi osobiście też losowość w wyborze budynków przeszkadzała i nie gramy w ten sposób. Ta gra daje tyle możliwości ze to nie jest potrzebne - ale PODKREŚLAM za autorem:) - to rzecz gustu:)
Amen. :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Tuminure
Posty: 557
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Orleans

Post autor: Tuminure »

Czwarty punkt na stronie 2-3 sugeruje, że jest jakiś kafel (chyba jeden?) klepsydry z pielgrzymką, który ma jaśniejszy rewers.
Niestety nie umiem takiego znaleźć, choć liczba kafli się zgadza, więc wygląda mi to na błąd.
Chciałbym się zatem dowiedzieć (albo może raczej upewnić) - jeden kafel z pielgrzymką ma być na samej górze, a dwa pozostałe wtasowane?

Dodatkowo też tekst na tych kafelkach wygląda jakby nie był wyśrodkowany w pionie na tym białym tle :/. Tak jest w każdym egzemplarzu?
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: baldar »

Tak, 1 kafel na górę, dwa wtasowane
A co do napisu jeżeli dobrze zrozumiałem to wszystko Ok
Tuminure
Posty: 557
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Orleans

Post autor: Tuminure »

U mnie to wygląda tak (po lewej w instrukcji, po prawej faktyczny kafelek) - nie sądzę, żeby takie wychodzenie tekstu za tło było zamierzonym efektem:
https://i.imgsafe.org/5df4c9599c.jpg
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4056
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Orleans

Post autor: AkitaInu »

Dr. Nikczemniuk pisze:
AkitaInu pisze:
josiu pisze:Po przeczytaniu instrukcji (jeszcze nie grałem) naszła mnie pewna myśl. Czy przy wykonywaniu akcji, która pozwala wybudować budynki ciekawiej nie będzie jeśli wylosuje2,3 lub 4 kafelki z budynkami i wybiorę spośród nich ten który postawię ? Zawsze lubię taki element "zaskoczenia" co mi wypadnie. Chyba spróbuję tak zagrac. Myślicie, że ma to sens?
Nie ma :) zeby w tej grze budowac strategie musisz miec dostęp do wszystkich budynkow :)

Wysłane z telefonu
W Zamkach Burgundii też nie masz dostępu do wszystkich płytek wiedzy, czy to znaczy że nie można budować strategii?
Calkiem inna gra, wedlug mnie nietrafione porownanie :) nadal podtrzymuje swoje slowo ale jezeli chcecie tak grac to wiadomo ze to Wasza decyzja :) gra jest wedlug mnie i innych lepsza z kaflami dostepnymi :)

Wysłane z telefonu
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Porównanie jak najbardziej trafione.
Płytki wiedzy w Zamkach pełnią taką samą rolę jak kafle budynków w Orleanie, różnica jest taka że w Zamkach dochodzą one już z założenia w trybie losowym a w Orleanie nie.
Teoretycznie gdyby w grze 2 osobowej w Orleanie przeciwnik zawsze jako pierwszy miał wybór i zawsze brał ten sam budynek, to by oznaczało że ty nigdy nie miał byś szansy na jego dobranie. Akurat w tym przypadku losowe dobieranie byłoby o dziwo sprawiedliwe...
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
baldar
Posty: 578
Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Orleans

Post autor: baldar »

Tuminure pisze:U mnie to wygląda tak (po lewej w instrukcji, po prawej faktyczny kafelek) - nie sądzę, żeby takie wychodzenie tekstu za tło było zamierzonym efektem:
https://i.imgsafe.org/5df4c9599c.jpg
W tym sensie ok, że wszyscy tak mają, tak przesuniecie jest
Awatar użytkownika
mazylek
Posty: 195
Rejestracja: 19 lis 2014, 11:54
Lokalizacja: Grodzisk Maz.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Orleans

Post autor: mazylek »

Gra jest mega, czytając różne recenzje, bałem się że będzie nudna, pasjansowata. Interakcja jest subtelna ale jednak zmusza do ciągłego obserwowania co pozostali gracze kombinują, jest wyścig w różnych miejscach (o faktorie, o budynki, o fundowanie celów, o mieszczan). Kontrolowanie kiedy będę pierwszym graczem, żeby być ostatnim fundującym jakiś cel - bardzo fajnie to działa. Gra jest płynna i łatwa do nauczenia się a jednocześnie jest sporo kombinowania.
mazylek -> kolekcja -> sprzedam
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Orleans

Post autor: elayeth »

mazylek pisze:Gra jest mega, czytając różne recenzje, bałem się że będzie nudna, pasjansowata. Interakcja jest subtelna ale jednak zmusza do ciągłego obserwowania co pozostali gracze kombinują, jest wyścig w różnych miejscach (o faktorie, o budynki, o fundowanie celów, o mieszczan). Kontrolowanie kiedy będę pierwszym graczem, żeby być ostatnim fundującym jakiś cel - bardzo fajnie to działa. Gra jest płynna i łatwa do nauczenia się a jednocześnie jest sporo kombinowania.
Ta gra znacznie zyskała z dodatkiem Handel & Intrigue. Zwłaszcza w kwestii wydarzeń co rundę, gdyż w podstawowej wersji nie zmieniają się one z biegiem gry, więc i tak stosowałem oficjalny wariant w tym zakresie (dostępny na BGG). Dodatek H&I zmienia tez fajnie planszę ratusza, gdzie w końcu zaczyna się coś dziać i jest wyścig po pewne pola. Czasem warto poświęcić dobrych ludzi by ich wysłać wcześniej, a nie tylko wtedy gdy już mamy ich za dużo lub chcemy się ich pozbyć. Karty celów podróży są trochę losowe, ale z drugiej strony nie dają aż tak dużej ilości punktów jakby to mogło się zdawać... Jednym słowem: Orleans z dodatkiem H&I wymiata. Na Essen dorwałem też 4 mini dodatki z łączną ilością 12 nowych budynków.... teraz to w ogóle mam obfitość nieziemską... Aktualnie jest to jedna z ulubionych gier euro w mojej rodzinie. Podoba się wszystkim. Polecam.
Awatar użytkownika
mazylek
Posty: 195
Rejestracja: 19 lis 2014, 11:54
Lokalizacja: Grodzisk Maz.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Orleans

Post autor: mazylek »

elayeth pisze:Ta gra znacznie zyskała z dodatkiem Handel & Intrigue. Zwłaszcza w kwestii wydarzeń co rundę, gdyż w podstawowej wersji nie zmieniają się one z biegiem gry, więc i tak stosowałem oficjalny wariant w tym zakresie (dostępny na BGG). Dodatek H&I zmienia tez fajnie planszę ratusza, gdzie w końcu zaczyna się coś dziać i jest wyścig po pewne pola. Czasem warto poświęcić dobrych ludzi by ich wysłać wcześniej, a nie tylko wtedy gdy już mamy ich za dużo lub chcemy się ich pozbyć. Karty celów podróży są trochę losowe, ale z drugiej strony nie dają aż tak dużej ilości punktów jakby to mogło się zdawać... Jednym słowem: Orleans z dodatkiem H&I wymiata. Na Essen dorwałem też 4 mini dodatki z łączną ilością 12 nowych budynków.... teraz to w ogóle mam obfitość nieziemską... Aktualnie jest to jedna z ulubionych gier euro w mojej rodzinie. Podoba się wszystkim. Polecam.
Wydarzenia co rundę akurat wydały mi się mało ciekawe, takie neutralne, nie opłaca się pod nie zmieniać strategii, więc cieszę się, że dodatek to zmienia.

A o co chodzi z tym oficjalnym wariantem dotyczącym wydarzeń, mogę prosić o link?
mazylek -> kolekcja -> sprzedam
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Orleans

Post autor: elayeth »

mazylek pisze: A o co chodzi z tym oficjalnym wariantem dotyczącym wydarzeń, mogę prosić o link?
Polecam grę z tym wariantem (w wersji podstawowej gry), gdyż:
1. Autor sam zauważył, że ten wariant lepiej chodzi niż wersja podstawowa (gdzieś widziałem wypowiedź autora)
2. Mamy budynek Badehous przegięty w wersji podstawowej - tu jest poprawiony
3. Wydarzenia skalują się do postępu gry - na początku nagrody większe i kary mniejsze, pod koniec gry - odwrotnie
4. Mamy dostosowanie ilości elementów gry do ilości graczy, tym samym w końcu jest się o co czasami bić i faktycznie ludziki się szybko kończą (zwłaszcza żółte)

https://boardgamegeek.com/filepage/1195 ... nt-variant
sigmarpriest
Posty: 181
Rejestracja: 27 sie 2015, 12:51
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Orleans

Post autor: sigmarpriest »

Do czego jest przedostatni wiersz w notatniku na punkty? Przedstawia rewers budynków, a w instrukcji nie znalazłem nic o punktowaniu za budynki.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Orleans

Post autor: bogas »

sigmarpriest pisze:Do czego jest przedostatni wiersz w notatniku na punkty? Przedstawia rewers budynków, a w instrukcji nie znalazłem nic o punktowaniu za budynki.
Są budynki, które dają punkty na koniec gry "za coś tam", ale nie pamiętam już czy w podstawce takowe były czy dopiero z dodatkami się pojawiły.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Orleans

Post autor: bogas »

Dr. Nikczemniuk pisze:Porównanie jak najbardziej trafione.
Płytki wiedzy w Zamkach pełnią taką samą rolę jak kafle budynków w Orleanie (....).
Oj, zdecydowanie nie! Kompletnie nie! Nie ma nawet czego porównywać.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Orleans

Post autor: elayeth »

bogas pisze:
Dr. Nikczemniuk pisze:Porównanie jak najbardziej trafione.
Płytki wiedzy w Zamkach pełnią taką samą rolę jak kafle budynków w Orleanie (....).
Oj, zdecydowanie nie! Kompletnie nie! Nie ma nawet czego porównywać.
A ja myślę, że w większości wypadków nie, ale są też takie, które mają zbliżone znaczenie.
Odnoszę się do wszystkich, które mam (z 5 dodatków) i np:
- budynek dający punkty za trading posty w linii - typowy bonus na koniec gry podobny do płytek wiedzy z Zamków
- budynek dający 4 punkty na koniec gry za największą ilość surowców danego rodzaju - no to to już jest kalka kilku płytek wiedzy z Zamków;)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Orleans

Post autor: bogas »

elayeth pisze:A ja myślę, że w większości wypadków nie, ale są też takie, które mają zbliżone znaczenie.
No tak, dwa z 40, a w podstawce ani jednego.
Ale faktycznie nie ma co kogoś na siłę przekonywać, że losowanie kafelków nie ma sensu, skoro mu się to podoba i dla niego sens to ma 8)
Ważne żeby granie sprawiało przyjemność. I dopóki nie siądę do jednej rozgrywki z Dr. Nikczemniukiem to problemu w sumie nie ma :mrgreen:
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Orleans

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

bogas pisze:
Dr. Nikczemniuk pisze:Porównanie jak najbardziej trafione.
Płytki wiedzy w Zamkach pełnią taką samą rolę jak kafle budynków w Orleanie (....).
Oj, zdecydowanie nie! Kompletnie nie! Nie ma nawet czego porównywać.
Taką samą rolę, czyli na ich podstawie możesz budować strategię gry, modyfikować zasady, otrzymywać bonusy itd., a nie że są takie same.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
mazylek
Posty: 195
Rejestracja: 19 lis 2014, 11:54
Lokalizacja: Grodzisk Maz.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Orleans

Post autor: mazylek »

Wydaje mi się że przy losowym dociągu budynków w Orleanie, budowanie traci sens. Buduje się konkretne budynki, które pasują do strategii a nie odwrotnie. W zamkach usprawnienia robi się przy okazji, płytki przydają się nawet gdy są słabe do zabudowywania obszarów. Można oczywiście sporo punktów nabić na niektórych usprawnieniach i dopasować strategię do usprawnienia, które udało się zdobyć, ale to zupełnie inny sposób grania niż w Orleanie.
mazylek -> kolekcja -> sprzedam
ODPOWIEDZ