To jest w ogóle możliwe? Często po przeczytaniu instrukcji nie wiadomo jak skutecznie grać, chyba że to tylko ja tak mam.
Tapestry (Jamey Stegmaier)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
To jest w ogóle możliwe? Często po przeczytaniu instrukcji nie wiadomo jak skutecznie grać, chyba że to tylko ja tak mam.
Ostatnio zmieniony 17 lut 2021, 09:30 przez Fiacik, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 687
- Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 254 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Oczywista bzdura. Frakce sa totalnie niezbalansowane, niektore zepsute, ale bzdura jest, ze da sie to wylapac po przeczytaniu instrukcji. Kolege po prostu poniosla fantazja.
-
- Posty: 244
- Rejestracja: 30 mar 2015, 12:50
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 22 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
I ja potwierdzam - mocno niezbalansowane nacje a dodatkowo gra udaje civkę. Są zdecydowanie lepsze gry w tej kategorii. Śmiem twierdzić, że po 2-3 partiach nic w niej już nie dojrzysz. Pamiętam, że już w drugiej partii nie miałem problemów z dojściem do końca 2-3 torów rozwoju stąd gra dość szybko przestaje być wyzwaniem. Wiem, że kusi ładną oprawą i krótkimi zasadami - imho słaba gra nie warta próbowania szczególnie przez tak zaawansowanego gracza jak Ty.Szewa pisze: ↑17 lut 2021, 07:46 Jak to jest z tym Tapestry? Opinie o tej grze są tak przeciwstawne i albo ktoś ją bardzo lubi, bo dobrze się w nią bawi albo wręcz przeciwnie. Wśród znajomych nie spotkałem neutralnej opinii.
Czy gra jest w porządku? Można się dobrze bawić jak przy Scythe? Rzeczywiście napis "gra cywilizacyjna" na okładce zaszkodził grze?
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Jak się zagra w 500 gier, to potem takie bardzo duże dziury widać. Chciałbym tutaj przypomnieć, że różnica w punktach między skrajnymi frakcjami to jakieś 25%.
Jak masz umiejki frakcji, to bardzo często da się to w miarę szybko sprowadzić do wspólnego mianownika co można z tej frakcji wyciągnąć.
Np. te bonusy dają około 10 surowców przez całą grę, z czego surowce na początku są pewnie sporo więcej warte. Jak różnice mięczy frakcjami są duże, to przy takiej prostej matmie w pamięci czasem od razu widać problemy. Nie mówię, że jestem alfą i omegą i od razu widziałem, że ta frakcja będzie najlepsza i będzie wymiatać, ale widziałem, że rozstrzał poziomu siły frakcji jest bardzo duży i na pewno będzie problem z balansem.
- Nilis
- Posty: 749
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 432 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Przede wszystkim jedna frakcja ma jakąś zwykła umiejętność nie wymagająca żadnego kombinowania a inna ma taka że należy kombinować co daje frajdę. Nie kupuj tej gry Szewa, nie spodoba Ci się.
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
-
- Posty: 1906
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 978 times
- Been thanked: 620 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Mnie jedna rzecz bawi w tym wszystkim. Całe towarzystwo takie mądre i doświadczone, tyle gier rozegranych, a wielu albo nie zrozumiało z recenzji i gameplayów, że "cywilizacjna" w tym przypadku to nie to samo co w TTA, albo rzucili się do sklepów "bo cywilizacja" bez sprawdzenia co kupują A nawet jak nie kupili to zlatują się, żeby udowadniać, to że przecież to nie jest TTA
A co do same gry to jest całkiem fajna, lekka zabawa, ze znajomymi. Taki gateway plus, gdzie może pogłówkować, ale nie gra nie przerazi początkujących graczy. A powiązania są na tyle proste, że doświadczani gracze nie mają ogromnej przewagi nad początkującymi. Niestety, jak wspomniałem, na grę rzucili się wyjadacze ciężki eurasów, do których gra nie była adresowana i stąd negatywne opinie. To trochę tak jakby bitewniakowi wyjadacze mieli oceniać Zombicide jako alternatywę dla Warhammera.
A co do same gry to jest całkiem fajna, lekka zabawa, ze znajomymi. Taki gateway plus, gdzie może pogłówkować, ale nie gra nie przerazi początkujących graczy. A powiązania są na tyle proste, że doświadczani gracze nie mają ogromnej przewagi nad początkującymi. Niestety, jak wspomniałem, na grę rzucili się wyjadacze ciężki eurasów, do których gra nie była adresowana i stąd negatywne opinie. To trochę tak jakby bitewniakowi wyjadacze mieli oceniać Zombicide jako alternatywę dla Warhammera.
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Ja gram w gry z całego spektrum i bardzo nie lubię tego argumentu. Ja jestem takim wyjadaczem, ale lubię gry prostsze też i bardzo je szanuje. Tapestry dla mnie jest po prostu zbyt mocno zlepkiem jakiś abstrakcyjnych mechanik, które nijak się mają sensownie do siebie. Do tego te idiotyczne problemy z balansem - nie rozumiem jak SM mogło wypuścić taki bubel, który można sobie policzyć w 15 minut w Excelu pewnie.sasquach pisze: ↑17 lut 2021, 13:19 A co do same gry to jest całkiem fajna, lekka zabawa, ze znajomymi. Taki gateway plus, gdzie może pogłówkować, ale nie gra nie przerazi początkujących graczy. A powiązania są na tyle proste, że doświadczani gracze nie mają ogromnej przewagi nad początkującymi. Niestety, jak wspomniałem, na grę rzucili się wyjadacze ciężki eurasów, do których gra nie była adresowana i stąd negatywne opinie. To trochę tak jakby bitewniakowi wyjadacze mieli oceniać Zombicide jako alternatywę dla Warhammera.
I nie, ja się nie złapałem na to że miała być cywilizacyjna i grałem w nie swój egzemplarz będąc ciekawy czy obawy o balans frakcji są słuszne czy nie.
-
- Posty: 1529
- Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
- Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 348 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Nie mogę takiego bełkotu czytać, jak można policzyć w excelu dociąg z 56 kart arrasów dla 16 liderów w 15 minut. W tej grze losowość jest przez dociągane karty arrasów, nie przez zdolności liderów! Grałem jako najbardziej ograny gracz nacją która została najbardziej utemperowana po aktualizacji i przegrałem o 100 punktów. Gra jest kosmicznie losowa, gdyby chciało się ją zbalansować należałoby wywalić wszystkie combujące karty arrasów i gra by straciła, więc ja się pogodziłem z losowością bo uwielbiam tory i gra u mnie zostaje mimo ogromnej losowości co jest dużą rzadkością.
- jax
- Posty: 8134
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 254 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Gra jest fantastyczna.
Jak ktoś się złapał na lep jednego hasełka 'gra cywilizacyjna', to znaczy że jest doskonałym kandydatem do oszukania 'na wnuczka' czy co tam teraz jest na topie.
Albo uwierzenia marketingowi, że Monopoly jest najbardziej fantastyczną grą na świecie.
Jak ktoś się złapał na lep jednego hasełka 'gra cywilizacyjna', to znaczy że jest doskonałym kandydatem do oszukania 'na wnuczka' czy co tam teraz jest na topie.
Albo uwierzenia marketingowi, że Monopoly jest najbardziej fantastyczną grą na świecie.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
-
- Posty: 3469
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 572 times
- Been thanked: 1349 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Mi chodziło o liderów. Wrzucasz do Excela jaki jest power, jaka jest najczęściej wartość w określonych turach mniej więcej, mnożysz razy wartość danej rzeczy w turze, co powinieneś mieć bardzo łatwo z testów i masz wartość danego lidera przez całą grę.autopaga pisze: ↑17 lut 2021, 14:31 Nie mogę takiego bełkotu czytać, jak można policzyć w excelu dociąg z 56 kart arrasów dla 16 liderów w 15 minut. W tej grze losowość jest przez dociągane karty arrasów, nie przez zdolności liderów! Grałem jako najbardziej ograny gracz nacją która została najbardziej utemperowana po aktualizacji i przegrałem o 100 punktów. Gra jest kosmicznie losowa, gdyby chciało się ją zbalansować należałoby wywalić wszystkie combujące karty arrasów i gra by straciła, więc ja się pogodziłem z losowością bo uwielbiam tory i gra u mnie zostaje mimo ogromnej losowości co jest dużą rzadkością.
Arrasy pogłębiają problem samych liderów, ale problem jest już na etapie średniego potencjału danej frakcji. Oczywiście, że możesz mieć najlepszą frakcję i dobrać kupę i mieć kijowy wynik. Ja mówię o sytuacji kiedy karty kombią się wszystkim relatywnie podobnie, czyli średnich wynikach danej frakcji. Statystyki bez erraty były nieubłągane: https://boardgamegeek.com/thread/230820 ... 1300-plays
Nawet developer Tapestry wprost powiedział, że liderzy są niezbalansowani, dla mnie dziwne trochę przyznać coś takiego wprost.
Bardzo dobrą lekturą jest jeszcze ten post, na temat stylu losowości (bardziej o kartach tapestry)
https://boardgamegeek.com/thread/228112 ... d-math-cru
Instead, as Vlada said before: "Math is Cruel". A game will not be judged based on its likely outcome (e.g. a balanced and close game). You cannot just hope that players luck into the "ideal" game state where everyone can score roughly equivalent points.
A game will instead be judged based on all of the edge cases that your design did not remove. Having a runaway leader because they lucked into a broken combo is not a feature. That's instead simply a bad game session where the winner felt bad for an undeserved win (humans are in fact conscience-driven beings, and don't like lying to ourselves when we get achievements we don't deserve), while the other players at best have to console themselves by solving a puzzle while completely ignoring the lopsided final score.
-
- Posty: 1906
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 978 times
- Been thanked: 620 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Tu bym był ostrożny. Np. w magicowych artykułach często pojawia się temat przeceniania swoich umiejętności gdy o zwycięstwie zadecydowało szczęście i zrzucaniu winy na pecha, gdy to nasze błędy doprowadziły do przegranej.
- Skorzeny
- Posty: 126
- Rejestracja: 29 sie 2011, 22:36
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 152 times
- Been thanked: 13 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Z ciekawości - mógłbyś proszę wymienić kilka?sajlenthill pisze: ↑17 lut 2021, 09:39I ja potwierdzam - mocno niezbalansowane nacje a dodatkowo gra udaje civkę. Są zdecydowanie lepsze gry w tej kategorii. Śmiem twierdzić, że po 2-3 partiach nic w niej już nie dojrzysz. Pamiętam, że już w drugiej partii nie miałem problemów z dojściem do końca 2-3 torów rozwoju stąd gra dość szybko przestaje być wyzwaniem. Wiem, że kusi ładną oprawą i krótkimi zasadami - imho słaba gra nie warta próbowania szczególnie przez tak zaawansowanego gracza jak Ty.Szewa pisze: ↑17 lut 2021, 07:46 Jak to jest z tym Tapestry? Opinie o tej grze są tak przeciwstawne i albo ktoś ją bardzo lubi, bo dobrze się w nią bawi albo wręcz przeciwnie. Wśród znajomych nie spotkałem neutralnej opinii.
Czy gra jest w porządku? Można się dobrze bawić jak przy Scythe? Rzeczywiście napis "gra cywilizacyjna" na okładce zaszkodził grze?
PS mam przeogromny szacunek do osób, którym przeczytanie instrukcji wystarczy, żeby ocenić balans gry. Dla mnie to kosmos.
-
- Posty: 328
- Rejestracja: 26 kwie 2020, 12:15
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 113 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Przecież ta krótka instrukcja to typowy Stegmaierowy scam marketingowy xd Jedyne co się zgadza to ilość 4 stron. To czego nie mówią to:
- strona wielkości płyty chodnikowej (gdyby porównywać do innych instrukcji to powinno się przyjąć mnożnik x1.5 albo nawet x2)
- instrukcja zawiera absolutne minium informacji (jakiekolwiek niejasne zależności między mechanikami trzeba sprawdzać w internecie, inne instrukcje często zawierają chociaż podstawowe działanie czy wyjątki niektórych kart z innymi)
- instrukcja nie zawiera szczegółowego opisu pól torów, kart oraz cywilizacji, jest to na oddzielnych arkuszach (to chyba nie wymaga komentarza - wyrzucenie poza instrukcję najważniejszego opisu - i to jak pisałem wyżej w mega podstawowej, okrojonej formie)
- civki również są poza instrukcją (można się przyczepić, że arkusze civek to pomoc dla gracza, natomiast jakby nie patrzeć to zawierają informacje m.in. na temat setupu i indywidulane zasad gry)
- automa również na osobnej instrukcji (a nawet dwóch osobnych, imperium cieni i automa)
Także tego także ten... Podaje przepis na 4 stronicową instrukcję: weź normalną 20-30 stronicową instrukcję do zaawansowanej gry, wyrwij opis działania kart, wyrwij opis frakcji, wyrwij solo/autome jeśli jest. To co zostanie odbij na xero na 50% i upchnij po dwie strony na jednej. Bam, masz 4 strony - a może nawet 3!
Na sprzedaż, a poza tym to szukam kafla promo do Dice Settlers ze Sierra West. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
- SoloGram
- Posty: 89
- Rejestracja: 28 kwie 2021, 11:27
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
To prawda, gra przesiąknięta jest losowością i jak chyba ze wszystkimi różnymi elementami/mechanikami pojawiającymi się w grach, jednym nie będzie to przeszkadzać, innym wręcz przeciwnie. Myślę, że właśnie ze względu na nią, tor punktacji przewiduje możliwość zdobycia nawet ponad 400 punktów
Sam nagrywając ostatnio pełną rozgrywkę z Automą doświadczyłem tej losowości - po ukończeniu jednego z torów dostałem w łapy kolejną cywilizację, z której nie byłem już w stanie wycisnąć ani jednego marnego punktu... "Co los spuści, przyjąć trzeba, niech się dzieje wola nieba"
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 437 times
- Kontakt:
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Phalanx chce wydać po polsku dwa dodatki na raz (przy okazji premiery drugiego) w formie P500, czyli robimy przedsprzedaż, zbieramy chętnych i jak będzie 500 to drukujemy.
- jax
- Posty: 8134
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 254 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
na fb dostałem od phalanx odpowiedź:
Dzień dobry, obecnie czekamy na decyzję dotyczącą dodruku od oryginalnego wydawcy (Stonemaier Games). Wszystko wskazuje na to, że uruchomimy przedsprzedaż w przyszłym roku - jak tylko poznamy więcej szczegółów będziemy o tym informować.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- grzeslaw90
- Posty: 1750
- Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 179 times
- Been thanked: 437 times
- Kontakt:
- michalldz90
- Posty: 576
- Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 63 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Przecież ten dodatek nie zmienia jakoś diametralnie gry. Również na niego czekam, ale w żadnym wypadku nie czuje potrzeby pobywać się gry przez taki długi okres czekania. Mimo wszystko szkoda, że tyle to trwa...
A dla ludzi, którzy chcieliby wprowadzić powiew świeżości to polecam ten dodatek P&P: https://boardgamegeek.com/filepage/1912 ... nsion-civs
sam go posiadam i zdązyłem już ograć. jest modułowy więc można dodać co komu pasuje, ale wszystko działa jak należy szczególnie przypasowały zmienne cele do realizowania (aż dziwne, że Jamey sam tego wcześniej nie dodał) i jednorazowe moce dużych budynków. Polecam bo naprawdę warto !
zdjęcia:
A dla ludzi, którzy chcieliby wprowadzić powiew świeżości to polecam ten dodatek P&P: https://boardgamegeek.com/filepage/1912 ... nsion-civs
sam go posiadam i zdązyłem już ograć. jest modułowy więc można dodać co komu pasuje, ale wszystko działa jak należy szczególnie przypasowały zmienne cele do realizowania (aż dziwne, że Jamey sam tego wcześniej nie dodał) i jednorazowe moce dużych budynków. Polecam bo naprawdę warto !
zdjęcia:
Spoiler:
- michalldz90
- Posty: 576
- Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 63 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
kontaktowałem się z autorem dodatku i dostałem pliki, więc samemu sobie spolszczyłem
trochę było przy tym dłubania, szczególnie przy żetonach, ale efekt mnie bardzo zadowala tym bardziej, że pasują idealnie na plansze
https://gfycat.com/pl/spottedsoregalago