Pompa85 pisze: ↑29 wrz 2020, 10:24
Jak oceniacie nowy dodatek?
Fabularnie OK. Mechanicznie i jakościowo - słabo.
Zagrałem tylko pierwszą misję, ale już mam garść uwag i wyłapanych błędów.
Nowe postaci - widzieliśmy w akcji 3 i są świetne. Polityk jest chyba przegięty, równie mocno jak Calvin z podstawki.
Nowe połączenia drogami wielskimi, kolejowymi i wodnymi są ciekawe i dają powiew świeżości, ale sprawiają, że mapa przestaje być intuicyjna.
Ponadto generują podobny problem jak podziemne połączenia w Zombicide Black Plague: dla poruszających się potworów trzeba każdorazowo wyliczać najkrótszą drogę do celu, sprawdzając nie tylko oczywistą najprostszą drogę "prosto po planszy", ale również uwzględniając możliwe "teleporty" po kafelkach dróg i połączeń.
Nowe mechaniki Kodeksu i Tajemnych miejsc - spoko, coś nowego.
Nowa mechanika Grozy jest jednak zbyt łatwa w porównaniu do innych. Zazwyczaj bardzo ciężko nam idzie, a tym razem skończyliśmy z 3 żetonami Zagłady na scenariuszu, z czego ostatni wpadł bo mieliśmy już wylane na zwalczania Zagłady.
Problem przesadnej łatwości nowej mechaniki, polega na tym, że musi się zebrać w dzielnicy aż 6 znaczników (i nie ma limitu na pole),
podczas gdy w bazowej mechanice na 4 znacznikach na polu następował już "wybuch" i nieraz wywoływał reakcje łańcuchową.
W mechanice Anomalii limity wynosiły: 3 na polu / 5 w dzielnicy.
Ponadto w tamtych mechanikach Zagłada nie znikała za szybko z mapy. W podstawowej mechanice tylko jeden znacznik schodził z mapy, a reszta lądowała na sąsiednich polach.
W Anomaliach nic nie znikało, trzeba było przyjechać i "tracić Spotkania" w dzielnicy z Anomalią, oraz akcje Ochrony, by pozbywać się Anomalii.
Przy mechanice Grozy - karty Grozy nie kolidują z odbywaniem spotkań - po prostu 1 karta Grozy jest rozpatrywana tuż przed Spotkaniem.
Przy "wybuchu" znaczników Zagłady (gdy zbierze się ich 6 w całej dzielnicy), jedno wybrane pole dzielnicy jest całkowicie czyszczone ze znaczników Zagłady (najczęściej zbiera się gdzieś 3 Zagłady i to właśnie tyle ściągamy naraz z Planszy.
Banał.
Wstępne proponowane zmiany do przetestowania:
- zmniejszyć limit żetonów zagłady w dzielnicy do 5,
- podczas "wybuchu" usuwamy tylko 1 znacznik Zagłady, z Pola na którym jest ich najwięcej.
Wymaga to jednak testów.
Lista znalezionych błędów:
1. Flanelowa Koszula
Jeden z przedmiotów postaci - "Flanelowa Koszula" postaci "Silas Marsh" posiada informację, o możliwości zmodyfikowania wyniku testu "dowolnego badacza na Twoim polu", który ma polegać na dodaniu 2 sukcesów do... "Twojego wyniku testu".
Prawdopodobna wymagana korekta:
"twojego wyniku testu" ---> "wyniku tego testu"
2. Splugawiony
Karta nowego stanu "Splugawiony" nakazuje by w pewnych okolicznościach umieścić 1 żetonu "Zguby" na swoim polu.
Problem polega na tym, że nie ma w grze żetonów zguby służących do wykładania ich na planszę. Jedyny jaki jest to ten w czarze Mitów, który powoduje "odpalanie się" przeróżnych efektów w grze. Tu mieliśmy problem, czy zamiast słowa "Zguby" powinno być słowo "Zagłady" (standardowe złe żetony do usuwania, obecne w każdym scenariuszu), czy też chodzi o żeton Grozy (żeton "psiej głowy" będący elementem nowej mechaniki Grozy). Zważywszy na to że tekst na karcie "Splugawiony" odnosi się do polu, a nie dzielnicy, zakładam, że chodziło o żeton Zagłady.
Prawdopodobna wymagana korekta:
"umieść 1 żeton Zguby na twoim polu" ---> "umieść 1 żeton Zagłady na twoim polu"
3. Splugawiony, czy Skażony
Karta nowego stanu jest nazwana na kartach "Splugawiony", zaś w instrukcji "Skażony". Inne karty nakazują zawsze dodawanie stanu "Splugawiony", więc to prawdopodobnie w instrukcji doszło do błędu.
Prawdopodobna wymagana korekta:
Instrukcja (w całym rozdziale tej mechaniki): "Stan Skażony" ---> "Stan Splugawiony"
4. Startowe Pole
Nowy scenariusz "Tyrani Zniszczenia" posiada informację o startowym polu "Sklep Wielobranżowy". Na mapie tego scenariusza nie ma jednak tego pola. Tekst fabuły z kodeksu mówi zaś, że Badacze przybyli do "Hotelu Gilman House", który na mapie jest obecny.
Prawdopodobna wymagana korekta:
"Startowe pole: Sklep Wielobranżowy" ---> "Startowe pole: Hotel Gilman House"
5. Test Klątwy
Jedna z kart Grozy (10), scenariusza "Tyrani Zniszczenia", na poziomie Grozy "4+" pozwala graczowi dobrowolnie przyjąć kartę Klątwy, po czym mówi o konsekwencjach nie zdania testu. Wzięcie karty klątwy nigdy nie wymaga jednak żadnego testu.
Prawdopodobna wymagana korekta:
"Jeśli nie zdałeś" ---> "Jeśli tego nie zrobiłeś"
Nie wiem, czy to znak obecnych czasów (pracy zdalnej), czy tego, że do korekty tak dużego dodatku była zaangażowana tylko 1 osoba (przy podstawce pracowało troje korektorów, przy małym dodatku dwójka, a tu tylko jeden), ale obawiam się, że błędy, które odkryliśmy podczas jednej gry (w pierwszy scenariusz dodatku) mogą być jedynie wierzchołkiem góry lodowej "wtopy", jakim jest tłumaczenie tego dodatku.