Re: Zerywia - pytania i wątpliwości
: 28 mar 2021, 14:51
Na posągu są wszystkie kolorowe kamienie plus jeden czarny. Na szczelinach umieszczasz kamień atrybutu który zastąpił czarny.
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
Nie 5 kamieni. Na posągu kładziesz wszystkie kolorowe kamienie które POZOSTAŁY. Skoro w scenariuszu straciłeś jeden kamień to on wypada. Tak, więc na posągu znajdą się 3 kolorowe kamienie plus jeden czary symbolizujący zapomnienie.Ale na posągu są tylko 4 miejsca to jak na nim położyć 5 kamieni....
Tak, ale w instrukcji scenariuszy w miejscu gdzie omawia się osiągnięcie celu scenariusza zapisano: "Następnie, należy wybrać jeden z Kamieni Świtu i dodać go do zapisu kampani, wkładając w jego miejsce na Posągu Świętowita czarny kamień".damianKr pisze: ↑29 mar 2021, 09:26Nie 5 kamieni. Na posągu kładziesz wszystkie kolorowe kamienie które POZOSTAŁY. Skoro w scenariuszu straciłeś jeden kamień to on wypada. Tak, więc na posągu znajdą się 3 kolorowe kamienie plus jeden czary symbolizujący zapomnienie.Ale na posągu są tylko 4 miejsca to jak na nim położyć 5 kamieni....
Ten kolorowy kamień, który odpadł kładziesz na szczelinie zapomnienia, od tej chwili działa on jak czarny kamień i przez to skraca liczbę tur.
To w przypadku gdy zakończysz scenariusz z sukcesem. Nawet jeśli wygrasz to i tak usuwasz jeden kamień z posągu to symbolizuje narastające zapomnienie.Tak, ale w instrukcji scenariuszy w miejscu gdzie omawia się osiągnięcie celu scenariusza zapisano: "Następnie, należy wybrać jeden z Kamieni Świtu i dodać go do zapisu kampani, wkładając w jego miejsce na Posągu Świętowita czarny kamień".
Wszystko Ci się pomieszało . Nie możesz stracić podczas rozgrywki więcej niż jeden kamień . Jeśli straciłeś przynajmniej jeden kamień przed wykonaniem celów scenariusza to przegrywasz i musisz dociągnąć czarną stronnice scenariusza. Odtąd kolejny scenariusz kampanii będzie trudniejszy ze względu na dodatkowe zasady z czarnej stronnicy.Wynikałoby z tego, że niezależnie od tego ile kamieni straciłem w rozgrywce muszę jeszcze jeden czarny kamień dołożyć bo tak wynika z założeń tego konkretnego scenariusza. Czyli jak straciłem w czasie gry jeden to muszę dołożyć drugi. Jakbym nie stracił nic zaczynałbym tylko z jednym czarnym kamieniem.
Słuszna interpretacja czy to kolejna nieścisłość instrukcji?
Tak to działa jak rozgrywasz pojedynczy scenariusz Pamięć Świata. W kampanii jest to rozłożone pomiędzy scenariusze. Jednak suma summarum, w osobnym scenariuszu Pamięć Świata masz do dyspozycji tyle samo tur co w trakcie kampanii z 4 scenariuszami.Ok chyba już rozumiem. Myślałem, że to działa tak, że po dołożeniu 7 kamienia gaśnie twarz, potem 6 kamieni, gaśnie kolejna twarz itd i jak zgasną 4 twarze to dopiero wtedy przegrywamy.
A to wychodzi, że się przegrywa już po zgaśnięciu pierwszej twarzy.
Ad. 1. Z przerzutów możesz korzystać nawet gdy nie wykupisz kości, natomiast tarczę otrzymujesz przy kupnie kości.damianKr pisze: ↑05 kwie 2021, 19:18 1. Co z umiejętnościami sztandarów, gdy nie kupujemy kości? Jeśli nie kupujemy kości, czy nadal możemy korzystać z tarcz, przerzutów? W ostatnim filmiku autorzy twierdzą, że tak ale instrukcja mówi co innego.
2. Czy ktoś z was dotarł do informacji (w instrukcji takich nie ma) jakie karty mogą być jednocześnie na planszy? Dwa takie same relikty (jedna wersja ulepszona) nie mogą być. A co z rytuałami i sprzymierzeńcami?
Ad. 1. U mnie w Księdze scenariuszy str.10 stoi, że talia eksploracji pozostaje bez zmian czyli: podstawowe i Najazd OdartychDarkstorm pisze: ↑04 kwie 2021, 20:08 Pytania do scenariusza Włócznia życia:
1. W przygotowaniu instrukcja każe dodać do kart eksploracji zestaw Kult Zapomnienia. Problem w tym, że nie ma takiego zestawu. Lista zestawów wymienionych w instrukcji: Najazd Odartych, Czarny Monolit, Przebudzenie Poczary, Skostnica, Zerywiańskie Opowieści.
Babol na karcie czy mam niekompletny zestaw?
2. Na karcie 3A pojawia się tajemniczy zapis o jakimś żetonie gór: "Aby przekuć świętą włócznię dostarcz wszystkie jej fragmenty do oznakowanej żetonem gór twierdzy. W przygotowaniu nie widzę żadnej wzmianki o możliwości oznaczenia żetonem twierdzy. Czy też chodziło o dowolną twierdzę w górach??
No dobrze czyli w sytuacji gdzie posiadam np. topór kadzi a później zdobędę jego ulepszoną wersję, to postać może biegać z dwoma takimi samymi toporami? Autorzy w ostatnim filmiku mówią co innego, ale nie wyjaśniają dokładnie jakie karty to obejmuje. Czy np. mogę mieć dwa rytuały z jednej sagi (jeden zwykły i drugi ulepszony).Ad. 2. Kart danego typu możesz mieć tyle na planszy ile jest wskazane na karcie bohatera, np. Hekser może mieć max: 3 relikty/3 rytuały/0 sprzmierzeńców.
Nie nie może. Masz to na filmiku choć:damianKr pisze: ↑06 kwie 2021, 09:30No dobrze czyli w sytuacji gdzie posiadam np. topór kadzi a później zdobędę jego ulepszoną wersję, to postać może biegać z dwoma takimi samymi toporami? Autorzy w ostatnim filmiku mówią co innego, ale nie wyjaśniają dokładnie jakie karty to obejmuje. Czy np. mogę mieć dwa rytuały z jednej sagi (jeden zwykły i drugi ulepszony).Ad. 2. Kart danego typu możesz mieć tyle na planszy ile jest wskazane na karcie bohatera, np. Hekser może mieć max: 3 relikty/3 rytuały/0 sprzmierzeńców.
Ehhh no tak teraz to i mi zamieszałeś . To co piszesz ma sens "ulepszam broń" więc poprzednia ląduje na stosie. Jednak na filmiku wyraźnie jest powiedziane że można zdecydować z której wersji aktualnie będę korzystać.Mi się od początku wydawało, że jednocześnie powiedzmy broni w wersji podstawowej i jej rozwinięcia na planszetce mieć nie mogę ponieważ jest to cały czas ta sama broń i jest to intuicyjne. Mało tego po ulepszeniu wersja podstawowa lądowała w stosie z nie wybranymi kartami sagi.
W filmie ta informacja o tym, że można podmieniać sobie wersje broni rzeczywiście powoduje konsternację i jest (imho) nie logiczna, bo jeśli broń rozwinąłem to przecież na starej, a jeśli wymieniłem na nowszy model, to czemu nie skorzystać z obu na raz jeśli pozwalają mi na to moje umiejętności.
Ja tam się przed tą zasadą nie bronię, bo ułatwia ona w wielu miejscach grędamianKr pisze: ↑06 kwie 2021, 16:32Ehhh no tak teraz to i mi zamieszałeś . To co piszesz ma sens "ulepszam broń" więc poprzednia ląduje na stosie. Jednak na filmiku wyraźnie jest powiedziane że można zdecydować z której wersji aktualnie będę korzystać.Mi się od początku wydawało, że jednocześnie powiedzmy broni w wersji podstawowej i jej rozwinięcia na planszetce mieć nie mogę ponieważ jest to cały czas ta sama broń i jest to intuicyjne. Mało tego po ulepszeniu wersja podstawowa lądowała w stosie z nie wybranymi kartami sagi.
W filmie ta informacja o tym, że można podmieniać sobie wersje broni rzeczywiście powoduje konsternację i jest (imho) nie logiczna, bo jeśli broń rozwinąłem to przecież na starej, a jeśli wymieniłem na nowszy model, to czemu nie skorzystać z obu na raz jeśli pozwalają mi na to moje umiejętności.
Myślę, że w filmie stwierdzenie dotyczy konkretnej sytuacji z bronią. Logicznym jest, że różnych sprzymierzeńców możesz mieć tyle ile ci karta bohatera pozwala. Tutaj nic nie przekuwasz/udoskonalasz, po prostu podczas swojej sagi spotykasz różnych NPCów, którzy się do naszego bohatera przyłączają.damianKr pisze: ↑06 kwie 2021, 16:32 O ile dla reliktów i rytuałów to jeszcze ma wytłumaczenie to co ze sprzymierzeńcami sagi? Weźmy np. Gorywa, jako początkową sagę posiada Leszego, następnie podczas odkrywania sagi podstawowej może otrzymać Strzygę. I co tutaj nadal mamy ograniczenie? Logiczne wydaje się że Goryw może przyzwać i Leszego i Strzygę/Biesa.
No ubierać zbroje na cebulkę to trochę średnie wytłumaczenie jest, no ale jakieś jestdamianKr pisze: ↑06 kwie 2021, 16:32 A no tak i jeszcze jest jedna rzecz o której instrukcja ani filmiki nie mówią a chodzi o pancerze. Teoretycznie według zasad jest to dozwolone, że postać może mieć w danej chwili np. kościany pancerz, wodny pancerz i jeszcze jeden o ile. pozwala na to maksymalna liczba reliktów .
Zaznaczam, że nie siedzę w głowie autorów, ale tak na logikę i patrząc na zasady w innych grach tego typu, ja interptuję i gram tak:sewerjan pisze: ↑13 kwie 2021, 15:51 Po lekturze instrukcji i części kart urodziłem kilka wątpliwości. Może ktoś będzie wiedział, co z tym zrobić
1. STWORZE. Czy w przypadku części kart można skorzystać tylko z dolnej zdolności? (Oczywiście odrzucając potem kartę.) Np. "NOCNICA" - odzyskać trzy dowolne atrybuty nie w ramach akcji ze zdolności górnej? Instrukcja mówi: "Po opłaceniu dodatkowego kosztu z dolnej części karty, Bohater może skorzystać TEŻ ze zdolności specjalnej." Słowo "też" nie jest IMHO 100% jednoznaczne, choć sugeruje, że górna zdolność jest obowiązkowa. Ale niekoniecznie musiało być użyte celowo. Inny przykład: "WĄPIERZ", zdolność dolna - "Odzyskaj RÓWNIEŻ 2 Pierwu". Tu chyba nie można skorzystać z samej dolnej.
2. STWORZE "MAMUNA". Można skorzystać ze zdolności górnej nie mając żadnej karty Ścieżki? (Czyli nie ma co odrzucić.) Pytanie już padło na forum, ale bez odpowiedzi.
3. STWORZE "UBOŻĘTA". Opcja dolna: "Możesz TEŻ kupić przedmiot ze stosu odrzuconych". Chodzi o: A) dodatkowy/drugi zakup czy B) zakup jest jeden (ze zdolności górnej), ale ma się więcej opcji? Słowo "też" i szyk zdania sugerują opcję A. Jeśli A) to cena jest normalna czy też jest zniżka? Ubożęta są ogólnie dość słabi, więc skłaniałbym się ku opcji "dwa zakupy, dwie zniżki" (de facto zakup "dolny" bez zniżki, bo trzeba wydać trofeum, żeby odpalić tę zdolność).
4. PRZEDMIOT "ZIARNA SZEPTUCHY". Zdolność dolna: "Przyzwij losowe Stworze...". Za darmo czy za trofeum? W instrukcji jest opisane tylko przyzywanie w Fazie Obozu (płatne), a dalej pada sformułowanie "Jeżeli (bohater) Przyzywa lub w inny sposób zdobywa...". Na karcie jest użyte słowo "przyzwij" (a nie "zdobądź"). Ale karta tania nie jest (2 trofea), a Stworze jest losowe - więc chyba "powinno być" za darmo?
5. WZMOCNIENIE KADZI. Jeśli w danym regionie i wszystkich sąsiednich są Szczeliny, to wzmacniam w sąsiednim sąsiedniego? Instrukcja mówi: "Jeśli w regionie, w którym musimy Wzmocnić Kadź, jest już Szczelina - wówczas żeton Kadzi jest umieszczany w sąsiednim regionie, wedle decyzji gracza, który rozpatruje efekt Wzmocnienia Kadzi. Proces ten jest POWTARZANY, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie bądź, w razie braku możliwości umieszczenia go, odrzucony. Skutkuje to dołożeniem Czarnego Kamienia na Czeluść Zapomnienia". Ale to by znaczyło, że Czarny Kamień jest dokładany tylko jeśli na całej planszy są już Szczeliny. Wzmocnienie Kadzi w sąsiednim regionie oczywiście może polegać na odwróceniu żetonu (patrz przykład na str. 31), więc nie przywiązywałbym większego znaczenia do słowa "umieszczony".
6. KAMIEŃ SKRAJU, USTANAWIANIE. Co w sytuacji, jeśli w regionie jest Kadź, a we wszystkich sąsiednich Kadź/Szczelina? A) Kadź jest wzmacniana w sąsiednim (przez odwrócenie żetonu) czy B) KS nie pojawia się. Instrukcja mówi: "Podczas rozgrywki, Kamień Skraju, pojawiający się w regionie z żetonem Kadzi, sprawia, że żeton ten zostaje PRZESUNIĘTY na dowolny z sąsiednich regionów". Jeśli A) to co w sytuacji, gdy we wszystkich sąsiednich regionach są Szczeliny? Kadź jest wzmacniana w sąsiednim sąsiedniego?
Z dalszej części instrukcji wynika, że KS jest usuwany, jeśli wszystkie sąsiednie regiony posiadają już żeton Kadzi lub Szczeliny, a w regionie z KS ma być wzmocniona Kadź. Czyli może tu jest podobnie - KS nie może się pojawić, jeśli wszędzie dookoła są żetony Kadzi/Szczelin. I autorzy celowo użyli słowa "przesunięty".
Ten sam problem dotyczy Strażnic i Zagrożeń/Hord.
Tylko w takim razie jaki jest sens fragmentu "Proces ten jest powtarzany, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie"?
Ale w całości reguła brzmi :sewerjan pisze: ↑13 kwie 2021, 22:08 Dzięki za podpowiedzi!
Tylko w takim razie jaki jest sens fragmentu "Proces ten jest powtarzany, dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie"?
Ja czytam "proces" (może błędnie) jako "szukanie miejsca na żeton" w sąsiednim regionie (bo w tym "nie ma miejsca").
Czyli imho cały proces wygląda tak:Proces ten jest powtarzany dopóki żeton Kadzi nie zostanie umieszczony w regionie bądź w razie braku możliwości umieszczenia go, odrzucony.skutkuje to dołożeniem Czarnego kamienia na Czeluść Zapomnienia.
Nie da się zaprzeczyć, że ma to zdecydowanie większy sens niż dokładanie Czarnego Kamienia dopiero wtedy, kiedy w całej Zerywii są już Szczeliny