Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
jakubcjusz
Posty: 23
Rejestracja: 15 lut 2015, 10:31

Re: Mage Knight PL

Post autor: jakubcjusz »

Dziękuję :)
Awatar użytkownika
wilkarena
Posty: 6
Rejestracja: 19 mar 2015, 17:31

Re: Mage Knight

Post autor: wilkarena »

Hej, ludzie. Jak to zwykle z grami bywa, wystąpiła sprzeczka o interpretację kart.
Krystalizacja pozwala na zmianę jednego kryształu, czy wszystkich jakie "nafarmi" gracz? Przykładowo:
Gracz używa 3 kart z ręki, które pozwalają mu na wzięcie na czas rundy 4 many. Czy może je wszystkie zmienić na kryształy i zachować? Czy tylko jeden?
Alwirin
Posty: 133
Rejestracja: 07 cze 2013, 21:51
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight

Post autor: Alwirin »

Nie do końca zrozumiałem pytanie: runda to cały dzień/noc i dzieli się na tury podczas których używa się kart i many. Pytasz o rundę czy turę?
Dalej: używa 3 kart - jakich kart? Karty docelowo nie pozwalają uzyskiwać many, co najwyżej mogą być nią wzmacniane. Jedynie część kart daje dodatkowe znaczniki many (np. "rytuał krwi").
Na koniec: karta "krystalizacja" pozwala skrystalizować jeden znacznik many.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 12 times

Re: Mage Knight

Post autor: pinata »

wilkarena pisze:Krystalizacja pozwala na zmianę jednego kryształu, czy wszystkich jakie "nafarmi" gracz?
Tekst na tej karcie ("Zapłać jedną manę...") nie powinien zostawiać wątpliwości. Tylko jedna mana może zostać skrystalizowana.
Awatar użytkownika
wilkarena
Posty: 6
Rejestracja: 19 mar 2015, 17:31

Re: Mage Knight PL

Post autor: wilkarena »

Czyli miałam rację. Dzięki :)
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Tony23 »

Jeśli jakaś karta (np. czar) albo żeton (np umiejetność Goldyxa pozwalająca poruszyć się o 2 pola za koszt ruchu 2) - pozwalają sie przemieścić o określoną liczbę pól to mozemy przechodzić przez góry lub jeziora jesli nie zostało o tym wspomniane?
arqueek
Posty: 143
Rejestracja: 13 maja 2015, 09:31
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: arqueek »

Tak. Wyjatkiem jest jeden czar, ktory ma to wyraznie zaznaczone, ze nie wolno sie poruszac pod woda. Ale goldyx bez problemu ;)
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Tony23 »

A moge zakonczyc ruch na tych terenach?
arqueek
Posty: 143
Rejestracja: 13 maja 2015, 09:31
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: arqueek »

Nie. Teren niedostepny pozostaje ciagle terenem niedostepnym. Wyjatkiem jest polaczenie z karta mountain lore z dodatku, ktora pozwala na zatrzymywanie sie w gorach.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 12 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

arqueek pisze:Wyjatkiem jest jeden czar, ktory ma to wyraznie zaznaczone, ze nie wolno sie poruszac pod woda.
Oprócz wspomnianej "Podziemnej wędrówki"/"Podziemnego ataku" również czar "Mist Form" z Lost Legion wprowadza ograniczenia do ruchu.
arqueek pisze:Wyjatkiem jest polaczenie z karta mountain lore z dodatku, ktora pozwala na zatrzymywanie sie w gorach.
... oraz umiejętność "Secret Ways" Braevalara, pozwalająca na zatrzymanie zarówno w górach, jak i na jeziorach.
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Tony23 »

to jeszcze pytanie o poruszanie się:
Jest czar którypozwala wydać 1-5 pkt ruchu i przemieścić sie o tyle odkrytych pól. Można zrobić tak, że wydajemy w sumie 7 pkt ruchu i najpierw przenieść się np o 3 pola, za kolejne 2pkt odkryć nowy heks, a później przenieśc sie o tamte pozostale 2 pola?

podejrzewam, że nie
arqueek
Posty: 143
Rejestracja: 13 maja 2015, 09:31
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: arqueek »

Na pewno nie ;) wyskakujac spod ziemi, czar sie oonczy, nie mozna w tej samej turze ponownie do jego dzialania wrocic.
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Ten czar to Skrzydła wiatru. A w instrukcji napisano: "Zsumuj punkty ruchu ze wszystkich zagranych działań i kart. Następnie możesz poruszyć figurkę swojego bohatera obszar po obszarze wydając punkty ruchu...." Reguły - Ruch punkt 3. Następnie na tej samej stronie w punkcie 6a: "Możesz naprzemiennie odkrywać nowe tereny nowe tereny i poruszać się..."

Nie jestem ekspertem ale według mnie można by tak zagrać.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2016, 10:33 przez Bowman, łącznie zmieniany 1 raz.
c08mk
Posty: 2475
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 101 times
Been thanked: 289 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: c08mk »

Z tego co pamiętam to reguły ruchu zawsze zostają takie same, chyba że tekst wyraźnie je modyfikuje.

Edycja
Właśnie przejrzałem karty Wings of Wind i Underground Travel. Tekst mówi, że można poruszać tylko po "revealed spaces" czyli teren w przypadku tych dwóch kart musi być wcześniej odkryty.

Podobna interpretacja jest na forach BGG.
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Słusznie - jest tak jak piszesz.
MalkolmR
Posty: 45
Rejestracja: 14 sty 2016, 20:48

Re: Mage Knight PL

Post autor: MalkolmR »

Nie mogę się doszukać w instrukcji jak można werbować jednostki elitarne?
kędzior
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2010, 11:28
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: kędzior »

O ile dobrze pamiętam to po odkryciu pierwszego miasta.
Poprawka :)
"Jeśli co najmniej jeden teren główny został odkryty, rozłóż
naprzemiennie jednostki elitarne (złote) i zwykłe (srebrne):
elitarne, zwykłe, elitarne, itd."
Pynio
Posty: 890
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 134 times
Been thanked: 128 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Pynio »

kędzior pisze:O ile dobrze pamiętam to po odkryciu pierwszego miasta.
Poprawka :)
"Jeśli co najmniej jeden teren główny został odkryty, rozłóż
naprzemiennie jednostki elitarne (złote) i zwykłe (srebrne):
elitarne, zwykłe, elitarne, itd."
Dokładnie tak. Jest to w instrukcji głównej. Aż jedno zdanie na to poświęcono :) Nawet nie "gróbszą" czcionką ;)
Masquerade
Posty: 4
Rejestracja: 24 maja 2016, 17:21
Been thanked: 2 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Masquerade »

Witam,

mam pytanie o zasady specjalne do scenariusza pełna kooperacja. Cytuje:

Na koniec dnia lub nocy, wybierzcie jedną kartę taktyk wykorzystaną przez dowolnego gracza i usuńcie ją. Zasada ta nie ma znaczenia w trakcie ostatniego dnia i ostatniej nocy.

Jak mam to rozumieć ? Co do ostatniego dnia i nocy sprawa jasna. Po drodze mam 2 x dzień i 2 x noc. Ile razy mam usunąć kartę taktyki ?

Z góry dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 12 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Masquerade pisze:mam pytanie o zasady specjalne do scenariusza pełna kooperacja. Cytuje:

Na koniec dnia lub nocy, wybierzcie jedną kartę taktyk wykorzystaną przez dowolnego gracza i usuńcie ją. Zasada ta nie ma znaczenia w trakcie ostatniego dnia i ostatniej nocy.

Jak mam to rozumieć ? Co do ostatniego dnia i nocy sprawa jasna. Po drodze mam 2 x dzień i 2 x noc. Ile razy mam usunąć kartę taktyki?
Nie zdarzyło mi się grać w coop, ale jeżeli w instrukcji tak jest napisane, to po zakończeniu dwóch dni i dwóch nocy powinniście mieć usunięte dwie karty taktyki dnia i dwie karty taktyki nocy.

Trzeciego dnia i trzeciej nocy pozostają Wam więc do dyspozycji po cztery karty taktyki.
Talerz
Posty: 19
Rejestracja: 30 kwie 2016, 09:53

Re: Mage Knight PL

Post autor: Talerz »

Opiszę pewną sytuację.

Mam taktykę planowanie + zdobyłem w tym ruchu kartę czaru i artefaktu + wskoczył mi lvl z zaawansowaną akcją.

Najpierw, jeszcze podczas własnej tury czar i artefakt w dowolnej kolejności ladują na wierzchu talii. Potem przed końcem tury sprawdzam ile mam kart na ręku, jeżeli 2+ to dobieram do odpowiedniej ilości. Potem następuje koniec mojej tury i w czasie tury współgraczy/przeciwnika odbywa się awans, czyli karta akcji zaawansowanej ląduje na wierzchu talii.

Dobrze rozumuję?
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 12 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Talerz pisze:[...] Potem przed końcem tury sprawdzam ile mam kart na ręku, jeżeli 2+ to dobieram do odpowiedniej ilości. Potem następuje koniec mojej tury i w czasie tury współgraczy/przeciwnika odbywa się awans, czyli karta akcji zaawansowanej ląduje na wierzchu talii.
Nie do końca. Awansowanie na następny poziom odbywa się przed dobieraniem kart. Oznacza to, że pierwszą kartą, którą dobierzesz będzie akcja zaawansowana zdobyta w wyniku awansu. Czar i artefakt z Twojego przykładu zostaną dobrane dopiero po niej.

Instrukcja, strona 9 - Koniec tury.

A propos zdobywania czaru i artefaktu: jeżeli są to nagrody z walki, to nie dobierasz ich w czasie swojej tury, tylko również podczas fazy "Koniec tury".
Talerz
Posty: 19
Rejestracja: 30 kwie 2016, 09:53

Re: Mage Knight PL

Post autor: Talerz »

Już rozumiem co mnie wprowadziło w błąd. Dzięki za odpowiedź.
Adalbertus123
Posty: 138
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Adalbertus123 »

Czy ktoś mógłby krok po kroku wyłożyć mi zasady PvP? Instrukcję szturmowałem 3 razy i się poddałem. Próbowałem czytać wątek ale strony 3-5 to kłótnia o zasady, co nie ułatwia nauki. Jęśli później jest to wyłożone, to doczytam wieczorem, ale prosiłbym w takim pzypadku wskazanie strony wątku.
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 12 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

PvP w MK jest potraktowane nieco po macoszemu. Ogólne zasady są co prawda opisane w instrukcji, ale istnieje mnóstwo wątpliwości dotyczących timingu, działania poszczególnych kart i innych detali. Niestety autorzy gry umiarkowanie uczestniczą w dyskusjach na BGG, więc większość kwestii tam poruszonych kończy się mniej lub bardziej chaotyczną dyskusją graczy.

Nie ma sensu opisywać całego przebiegu walki między graczami, bo byłoby to tylko przepisanie akapitów z instrukcji. Ale w największym skrócie wygląda to tak:

1. Obrońca wybiera, czy będzie uczestniczyć w walce częściowo, czy w pełni. Już na tym etapie sporo ludzi ma problem ze zrozumieniem wszystkich konsekwencji tego wyboru. Nie chodzi nawet o to, co w każdym z tych wypadków można robić w czasie walki, a czego nie. Raczej o to, jak będzie wyglądała dalsza kolejność tur graczy i dlaczego obrońca wydaje się być w "niesprawiedliwie" gorszej sytuacji.

2. Faza ataku z dystansu. Tą część często zdarza nam się pomijać, ponieważ przyznawane obrażenia można tu zamieniać wyłącznie na rany. A to nierzadko wcale nie jest celem walki. Dodatkowo rozwiązaniem optymalnym wydaje się być zadanie dużej ilości obrażeń w jednej fazie (walki wręcz), niż dzielenie ich na dwie fazy.

3. Faza ataku wręcz. Tutaj można już "wypychać" przeciwnika na sąsiednie pole, a nawet kraść artefakty. Statystycznie przewagę ma napastnik, ponieważ atakuje jako pierwszy i zwykle jest do walki przygotowany lepiej, niż obrońca.

Niestety, aby zgłębić szczegóły musisz przeczytać i zrozumieć instrukcję. Nie masz wyjścia. Nie jest to zadanie trywialne, ale warto. Dodanie elementu PvP do gry ma kolosalny wpływ na taktykę. Zdarzało mi się wygrać rozgrywkę poprzez zadanie nieuważnemu (choć doświadczonemu) liderowi punktacji jakieś absurdalnej ilości obrażeń pod koniec ostatniej rundy gry.
ODPOWIEDZ