Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: galthran »

Opcja numer jeden :)
Twój meeple na wzgórzu jest warty nieco więcej niż zwykły meeple. Czyli jak jest sytuacja 1:1 w meeple'ach Twoich i przeciwnika, to wygrywa ten kto ma meeple'a na wzgórzu. Jeśli ktoś ma natomiast dwa meeple, a ktoś jednego, to sytuacja jest klarowna i wzgórza nie mają żadnego znaczenia, bo zawsze 2 meeple to więcej niż jeden meeple. One są ważne jedynie w przypadku remisów.
htomek
Posty: 131
Rejestracja: 09 sty 2015, 11:20

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: htomek »

Dokłdanie tak.
Nie wiem czy nie lepiej byłoby gdyby po prosty meepel na wzgórzu był przewagą we wszystkich miejscach na płytce od razu tzn. w miescie, na drodze itp? bo tak to trzeba postawić np na mieście i potem próbować łączyć się z innym miastem :)
Awatar użytkownika
Erni
Posty: 348
Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
Has thanked: 69 times
Been thanked: 74 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Erni »

A czy przyznaje się punkty za zamknięcie miasta, w którym nie ma żadnego rycerza?
Awatar użytkownika
Arcus
Posty: 37
Rejestracja: 16 gru 2014, 10:21
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Arcus »

Erni pisze:A czy przyznaje się punkty za zamknięcie miasta, w którym nie ma żadnego rycerza?
W momencie zamykania miasta możesz postawić w nim swojego meepla - od razu dostajesz punkty i zabierasz meepla z powrotem.
Wygląda to jak dostanie punktów za samo zamknięcie miasta (podobnie możesz zrobić z drogą)
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: AiS »

Arcus pisze:W momencie zamykania miasta możesz postawić w nim swojego meepla - od razu dostajesz punkty i zabierasz meepla z powrotem. (...)
Tak, pod warunkiem, że masz meepla w swojej puli. A jak nie masz to i tak warto zamknąć, żeby nie zrobił tego ktoś ko akurat ma wolnego rycerzyka :-)
Awatar użytkownika
Erni
Posty: 348
Rejestracja: 07 gru 2013, 23:06
Lokalizacja: Jakaś wiocha pod Gnieznem
Has thanked: 69 times
Been thanked: 74 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Erni »

A czy z zamknięciem drogi bez zbója jest podobnie jak w przypadku miasta bez rycerza?
Awatar użytkownika
Arcus
Posty: 37
Rejestracja: 16 gru 2014, 10:21
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Arcus »

Erni pisze:A czy z zamknięciem drogi bez zbója jest podobnie jak w przypadku miasta bez rycerza?
Tak - tylko jak to AiS zauważył: "pod warunkiem, że masz meepla w swojej puli".

Dodatkowo musisz pamiętać o tym że możesz postawić tylko jednego meepla na ruch - jeśli w ten sposób zamykasz miasto/drogę to nie możesz położyć chłopa na polu itp.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WRS »

Chyba, że masz dodatek Świta (przezroczyste meeple).
Wówczas możesz oprócz zwykłego meepla dołożyć "ducha".
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Marecz
Posty: 3
Rejestracja: 13 lut 2015, 00:05

Carcassone - Pytanie o Zasady Króla i Rabusi z Karczmami.

Post autor: Marecz »

Siema jak wy uważacie.

Czy dajemy komuś rabusia za najdłuższą drogę czy najwięcej punktów ? Np. gdy mamy dodatek z karczmami. To droga podwaja punkty. Czy liczy się ilość segmentów czy punktów ?

Ja jestem za tym żeby dawać za ilość segmentów, a nie za dodatkowe punkty np. za opactwo, proporce a wy ?
szerszenin
Posty: 2
Rejestracja: 13 lut 2015, 18:43

Carcassonne punktowanie miasta z Burmistrzem i Katedrą

Post autor: szerszenin »

W dodatku do gry "Carcassonne" Opactwa i burmistrzowie nie została wyjaśniona punktacja miasta z burmistrzem w krórym znajduje się punktowana wg. zasad z 1.rozszerzenia potrójnie KATEDRA (czy katedrę traktujemy jako niepromujący element miasta ?), ani co z miastem NIEZAKOŃCZONYM (czy za niezakończone miasto burmistrz punktuje jak zwykły rycerz, albo wcale ?)



W dodatku Hrabia, Król i Rzeka czy istnieje jakikolwiek sposób na zaznaczanie właścicieli zakończonych w trakcie rozgrywki miast, lub dróg, co jest ważne w momencie końcowego rozliczania punktów dla posiadacza karty króla, bądź barona rabusiów ? Czy nikt przede mną nie zgłaszał takiego problemu, bo w praktyce, gdy graczy jest kilkoro nikt nie jest w stanie dojść z cała pewnością na koniec rozgrywki kto w jej trakcie zakończył promowane w tym rozumieniu budowle ?





W tymże dodatku również nie zostało wyjaśnione który z graczy uczesniczącym w WYZWANIU zdobywa komplet punktów w przypadku, grdy rozstrzygającą płytkę terenu umieszcza trzeci gracz, niezainteresowany pojedynkiem. Który z uczestniczących w pojedynku otrzymuje 9 pkt mnich, czy heretyk :)?
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Carcassonne punktowanie miasta z Burmistrzem i Katedrą

Post autor: zbazyl86 »

W dodatku do gry "Carcassonne" Opactwa i burmistrzowie nie została wyjaśniona punktacja miasta z burmistrzem w którym znajduje się punktowana wg. zasad z 1.rozszerzenia potrójnie KATEDRA (czy katedrę traktujemy jako niepromujący element miasta ?), ani co z miastem NIEZAKOŃCZONYM (czy za niezakończone miasto burmistrz punktuje jak zwykły rycerz, albo wcale ?)
Jeżeli w zamkniętym mieście z katedrą w którym stoi burmistrz masz chociażby jedną tarczę, wtedy normalnie każdy kafelek miasta i tarcza x3 (łącznie z katedrą).
Jeżeli zamknąłeś miasto z katedrą i burmistrzem, ale nie ma w mieście żadnej tarczy - punktów brak ( tak jakbyś nie miał tam podwładnych)
Podobnie punktów nie dostaniesz jeżeli na koniec gry masz niezamknięte miasto z kafelkiem katedry - bez znaczenia jest w tym przypadku posiadanie w jego murach burmistrza z np. 14 tarczami bądź też jednego lub kilku rycerzy. Miasto nie punktuje (podobnie jak nieukończona droga z gospodą)
A za niezakończone miasto (bez katedry) burmistrz punktuje normalnie - pod warunkiem że miasto ma jakieś tarcze - znaczy jest Twoje.
W dodatku Hrabia, Król i Rzeka czy istnieje jakikolwiek sposób na zaznaczanie właścicieli zakończonych w trakcie rozgrywki miast, lub dróg, co jest ważne w momencie końcowego rozliczania punktów dla posiadacza karty króla, bądź barona rabusiów ? Czy nikt przede mną nie zgłaszał takiego problemu, bo w praktyce, gdy graczy jest kilkoro nikt nie jest w stanie dojść z cała pewnością na koniec rozgrywki kto w jej trakcie zakończył promowane w tym rozumieniu budowle ?
Z tym dodatkiem graliśmy tylko raz. W trakcie gry na bieżąco przekazywaliśmy sobie znaczniki w zależności od tego kto zbudował większe miasto lub dłuższą drogę. Jak ktoś przebił dotychczasowy wynik następowała wymiana. Trzeba było tylko pamiętać aktualny rezultat (można go był zapisać na osobnej kartce), ale z racji dużej ilości dodatków często się po prostu o tym zapominało. Może przy większej liczbie graczy ma to sens, żeby zapisywać na osobnej kartce ile ma największe miasto, a ile droga dla chętnych do przejęcia znaczników króla i barona rabusiów.
W tymże dodatku również nie zostało wyjaśnione który z graczy uczesniczącym w WYZWANIU zdobywa komplet punktów w przypadku, grdy rozstrzygającą płytkę terenu umieszcza trzeci gracz, niezainteresowany pojedynkiem. Który z uczestniczących w pojedynku otrzymuje 9 pkt mnich, czy heretyk :)?
Z racji tego, że nie grałem w więcej osób niż 2 mogę się mylić. Wydaje mi się jednak, że idąc z duchem gry oraz nawet samą instrukcją w opisanym przypadku nikt nie otrzyma punktów. Po prostu 3 gracz wiedząc o pojedynku po prostu się wtrąca i działając we własnym interesie, żeby nikt punktów nie zdobył zamyka w jednym momencie klasztor i miejsce kultu swoich przeciwników.
Z drugiej strony uważam, że jeżeli w opisanym przypadku właśnie jeden z graczy uczestniczących w pojedynku (np. ten od heretyka) dołożyłby kafelek w ten sposób, że zamknie swój teren i przy okazji klasztor przeciwnika to on otrzymałby mimo wszystko 9 punktów - uznając, że skończył wcześniej tzw. przy wykonywaniu swojej akcji. Tak graliśmy, ale pewności co do prawidłowości takiegopostępowania nie mam.
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Carcassone - Pytanie o Zasady Króla i Rabusi z Karczmami

Post autor: zbazyl86 »

Też graliśmy na ilość segmentów.
szerszenin
Posty: 2
Rejestracja: 13 lut 2015, 18:43

Re: Carcassonne punktowanie miasta z Burmistrzem i Katedrą

Post autor: szerszenin »

Chciałbym doprecyzować, czy dobrze to rozumiem. Zbudowałem sobie
przykładowe miasto z ośmiu kafli w tym katedrę, tak je dobrałem, by mieć
jak najwięcej tarcz czyli również osiem. Więc mając tam Burmistrza punktuję
po zakończeniu 8(kafle)+8(tarcze)x 3(katedra)=42 pkt, czy też 8(kafle z
katedrą)x 8(tarcze)=64
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne punktowanie miasta z Burmistrzem i Katedrą

Post autor: Dexterus »

Instrukcja wyraźnie mówi, iż "obecność burmistrza nie wpływa na wartość punktową miasta". Służy on po prostu jedynie jako, powiedzmy, super-mocny pion o zmiennej wartości (w zależności od ilości tarcz w mieście).

Czyli miasto liczysz normalnie:
8 pkt (za kafelki) + 8 punktów (za tarcze) * 3 (bo jest katedra) = 48 (a nie 42 :>)
czarna laga
Posty: 2
Rejestracja: 21 mar 2015, 18:30

Carcassone

Post autor: czarna laga »

witam, mamy ze znajomymi pewną zagwozdkę dotyczącą płytki opactwa, tzw. jokera z dodatku Opactwo i Burmistrz. Jak mówią zasady jokera można wstawić wszędzie gdzie jest miejsce otoczone z czterech stron. Gdy z różnych stron są niedomknięte budowle zamków to joker zamyka je rozdzielając. Pytanie jest, co w przypadku budowanego gospodarswa? czy odgradza gospodarstwa czy łączy zielone pole" przykład rozgrywki na załączonym zdjęciu

http://s3.ifotos.pl/img/carcasson_wephpse.jpg


na zdjęciu widać że joker zamyka zamek a z 3 stron jest zielone pole i przyjeliśmy że joker przepuszcza i wszystko łączy. W tym wypadku połączyło się gospodarstwo czarnego i zielonego pionka (nie wiemy czy to jest dobre podejście ale tak zagraliśmy po dyskusji i tym że większość opowiedziało się za tym rozwiązaniem). Płytka którą zaznaczyłem pomarańczową obwódką została położona ostatnia stawiając stodołę i też nie wiemy czy tak można z racji jokera.

Proszę o opinie i komentarze czy graliśmy poprawnie ponieważ instrukcja z tego co pamiętam tego nie objaśnia (niestety nie mam jej przy sobie, gra jest kolegi)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4137
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 346 times

Re: Carcassone

Post autor: tomb »

Graliście źle. Opactwo to opactwo - nie jest ani łąką, ani miastem (zatem na Twoim zdjęciu nie należy do miasta, które zamyka od góry).
Co za tym idzie - stodoła jest postawiona nieprawidłowo, bo można ją postawić na spojeniu składającym się wyłącznie z fragmentów łąk (takim, jakie widać obok zielonego pionka, tuż nad czubkiem strzałki).
czarna laga
Posty: 2
Rejestracja: 21 mar 2015, 18:30

Re: Carcassone

Post autor: czarna laga »

no właśnie myśleliśmy ze skoro z każdej zamyka to przy gospodarstwie można traktować jako część gospodarstwa. Czyli chłopów w takim wypadku też nie łączy?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4137
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 346 times

Re: Carcassone

Post autor: tomb »

Zamyka, bo jest opactwem, czyli czymś innym niż wszystkie obiekty. Na opactwo składa się dokładnie ten jeden żeton (choć do zapunktowania mnicha na opactwie potrzeba 9-ciu żetonów - to tak na marginesie).
Chłopów opactwo nie łączy, lecz rozdziela.
Awatar użytkownika
hrachubi
Posty: 398
Rejestracja: 17 sty 2013, 20:07
Lokalizacja: Pruszków
Has thanked: 56 times
Been thanked: 10 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: hrachubi »

a ja mam takie pytania:

Maszyny latające: Czy pionek może przelecieć na miejscem gdzie nie ma kafla? - lot kończy się na niedokończonej drodze/zamku.

KiK: taki kafel: wzdłuż jednej krawędzi zamek, środkiem równolegle droga, a pomiędzy zamkiem i drogą stoi karczma. W czasie gry padło pytanie czy karczmę można uznać za element ograniczający łąkę. Uznaliśmy że w tym przypadku tak, ale nie jesteśmy przekonani do tego :)
gonzal86
Posty: 1
Rejestracja: 08 maja 2015, 23:13

Re: Carcassonne punktowanie miasta z Burmistrzem i Katedrą

Post autor: gonzal86 »

Mam pytanko.
Doszlo do spornej sytuacji, ktora nie zostala uwzgledniona w instrukcji. Juz mowie o co chodzi na zasadzie gracz1 i gracz2.

Tak wiec gracz1 posiada niedokonczone miasto z kilkoma tarczami i jednym rycerzem, przykladowo (niedokonczone miasto 4 plytki w tym 3 tarcze i rycerz)
Z kolei gracz2 posiada w poblizu jedna plytke miasta z burmistrzem lecz bez tarczy.
W tym momencie dochodzi do polaczenia miast z rownoczesnym zamknieciem miasta. Kto przejmuje miasto i punkty?
Burmistrz (ktory wczesniej ustawiony nie mial zadnych tarcz) czy rycerz?
Ostatnio zmieniony 09 maja 2015, 09:03 przez gonzal86, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne punktowanie miasta z Burmistrzem i Katedrą

Post autor: WRS »

Nie ma znaczenia ile tarcz miał, czy nie miał burmistrz. Liczymy je w momencie punktowania.
A skoro wówczas tarcz jest więcej niż jedna (kilka), to burmistrz ma przewagę i punktuje. A rycerz patrzy i uczy się grać. Skutecznie.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ireksa
Posty: 2
Rejestracja: 28 lip 2015, 22:53

Carcassonne - Smok i księżniczka

Post autor: ireksa »

Witam serdecznie wyjadaczy tej gry! Stawiamy dopiero pierwsze kroki, choć jesteśmy już na trzecim dodatku i pojawiają się wątpliwości bądź sytuacje hipotetyczne.

1. W mieście znajduje się po dwóch rycerzy i po jednym budowniczym graczy A i B. Smok zjada rycerza gracza A.
Czy budowniczy gracza A zostaje w mieście?
Jeśli TAK, to czy gracz A dokładając płytkę miasta, zyskuje dodatkowy ruch?

2. Na łące znajduje się po dwóch chłopów i po jednej śwince graczy A i B. Smok zjada chłopa gracza A.
Czy świnia gracza A zostaje na łące?

Pozdrawiam,
Irek
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne - Smok i księżniczka

Post autor: galthran »

Dopóki jest jakiś zwykły meeple danego gracza na danym obszarze, to jego meeple specjalne takie jak budowniczy czy świniak są "utrzymywane". Jeśli jednak zleci z planszy ostatni chlop/rycerz z danego obszaru, to budowniczy lub świniak też schodzą.
ireksa
Posty: 2
Rejestracja: 28 lip 2015, 22:53

Re: Carcassonne - Smok i księżniczka

Post autor: ireksa »

Dzięki.
A to dodatkowe pytanie? Mimo iż gracz A nie ma przewagi/remisu w sile rycerzy, może korzystać z usług budowniczego i wykonuje dodatkowy ruch?
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne - Smok i księżniczka

Post autor: galthran »

ireksa pisze:Dzięki.
A to dodatkowe pytanie? Mimo iż gracz A nie ma przewagi/remisu w sile rycerzy, może korzystać z usług budowniczego i wykonuje dodatkowy ruch?

Tak jak najbardziej może i ma dodatkowy ruch. Remisy nie mają tutaj nic do rzeczy.
ODPOWIEDZ