Hive (Rój) - pytania i wątpliwości.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Szamano
Posty: 126
Rejestracja: 07 lis 2011, 16:44
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Rój

Post autor: Szamano »

Czy można wyciągać, wychodzić skoczkiem i żukiem jeśli są otoczone ze wszystkich stron?
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Rój

Post autor: MarcinG »

Szamano pisze:Czy można wyciągać, wychodzić skoczkiem i żukiem jeśli są otoczone ze wszystkich stron?
Tak, jak najbardziej
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8789
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2702 times
Been thanked: 2379 times

Re: Rój

Post autor: Curiosity »

Potwierdzam, można tak grać. Byle tylko w żadnym momencie nie rozdzielić roju.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Szamano
Posty: 126
Rejestracja: 07 lis 2011, 16:44
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Rój

Post autor: Szamano »

Jeszcze jedno pytanko nie pewności czy mrówka może zrobić kółko idąc tylko w jedną stronę jeśli po drodze ma dziurę do której normalnie nie mogła by przejść, pytam dlatego, że jeśli miała by 2 dziury z dwóch stron to czy w tedy mogła by przejść na drugą stronę. http://freeware.info.pl/yogi.html
Ostatnio zmieniony 10 paź 2016, 12:43 przez Szamano, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Rój

Post autor: GrzeL »

Szamano pisze:Jeszcze jedno pytanko nie pewności czy mrówka może zrobić kółko idąc tylko w jedną stronę jeśli po drodze ma dziurę do której normalnie nie mogła by przejść, pytam dlatego, że jeśli miała by 2 dziury z dwóch stron to czy w tedy mogła by przejść na drugą stronę.
Nie ma geometrycznej konfiguracji kafli, której po zewnętrznej nie może obejść mrówka.
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hive [Rój]

Post autor: Svartisen »

KubaP pisze:
MarcinG pisze:Dziękuję za odpowiedzi, teraz już wszystko jasne :D Pytałem dlatego że gdzieś wyczytałem że żuka nie obowiązuje zasada swobody ruchu, co okazało się kłamstwem.
To nie tak, bo np. żuka nie obowiazuje zasada swobody ruchu, gdy wyłazi z dziury i to jest już prawdą ;)
Obydwaj macie rację. Żuka nie obowiązuje zasada swobody ruchu przy zmianie poziomu (wchodzenie na szczyt Roju, schodzenie na ziemię). Jednak jak Żuk porusza się na jednym poziomie, to musi sie tej zasady trzymać (np. będąc na szczycie Roju, nie przeciśnie sie pomiędzy dwoma stosami lub nie wśliźnie się w pole otoczone z pięciu stron podczas poruszania sie dookoła Roju).
Ashes to ashes, dice to dice...
Marcin93
Posty: 17
Rejestracja: 16 wrz 2013, 14:56

Re: Hive [Rój]

Post autor: Marcin93 »

Mam pytania dotyczące zuka. Czy zuk moze wskakiwac rowniez na wlasne owady, oraz czy kiedy znajduje sie on na roju, to czy moze on sie na nim poruszac?
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Hive [Rój]

Post autor: MarcinG »

Marcin93 pisze:Mam pytania dotyczące zuka. Czy zuk moze wskakiwac rowniez na wlasne owady, oraz czy kiedy znajduje sie on na roju, to czy moze on sie na nim poruszac?
Może wskakiwać na własne owady, oraz może się poruszać gdy znajduje się na roju :D
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hive [Rój]

Post autor: Svartisen »

MarcinG pisze:
Marcin93 pisze:Mam pytania dotyczące zuka. Czy zuk moze wskakiwac rowniez na wlasne owady, oraz czy kiedy znajduje sie on na roju, to czy moze on sie na nim poruszac?
Może wskakiwać na własne owady, oraz może się poruszać gdy znajduje się na roju :D
Uściślę tylko, że Żuk na szczycie roju porusza się tak samo jak na dole - jedno pole na turę (ale po całej powierzchni Roju, a nie dookoła), może z niego zejść, kiedy znajduje się przy krawędzi i może wejść na innego Żuka (lub Komara), który już znajduje się na szczycie Roju
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Rój

Post autor: KubaP »

Na BGA pojawił się Rój i jak to czasem bywa, zaskoczył mnie jedną zasadą - czy faktycznie w wersji analogowej jest napisane w instrukcji, że nie można poruszać owadami dopóty, dopóki na stole nie leżą obie królowe?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4137
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 345 times

Re: Rój

Post autor: tomb »

Jest tylko zasada, że ruch owadem można wykonać, gdy ma się własną królową na stole.
Tak właśnie gra się na BoardSpace.net.

O warunku dwóch królowych na stole nie ma mowy.
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rój

Post autor: Svartisen »

Dopóki nie ma Twojej królowej, możesz jedynie dokładac płytki, a nie wolno ci ich poruszać. Sprawdź np dodatkowego, fanowskiego robala - Modliszkę wymysloną przez Randy'ego Ringersolla, autora książki o Roju (http://boardgamegeek.com/thread/782310/ ... oving-piec) - tutaj, zasada ta pojawia się nawet w środku gry!

P.S. Wątek Roju już istnieje, więc może warto przenieść posty stąd.
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Rój

Post autor: KubaP »

TomB, Svartisen - dzięki! A ta Modliszka wygląda super! Chyba kupię sobie dodatkowego komara albo biedrę i przerobię :)
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rój

Post autor: Svartisen »

KubaP pisze:TomB, Svartisen - dzięki! A ta Modliszka wygląda super! Chyba kupię sobie dodatkowego komara albo biedrę i przerobię :)

Polecam. Mam tez kilka innych ulubionych dodatkowych robali, chocby Skorpiona, Patyczaka, czy Ważkę. Niektóre z nich czasem testuję. Polecam też minirobale, które rozwijałem ze znajomym Holendrem. tez do ściągnięcia z BGG.
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4086
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 293 times
Been thanked: 173 times

Re: Rój

Post autor: lacki2000 »

Svartisen pisze:Polecam. Mam tez kilka innych ulubionych dodatkowych robali, chocby Skorpiona, Patyczaka, czy Ważkę.
A co robi Patyczak? To ten zajmujący 2 pola?
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rój

Post autor: Svartisen »

lacki2000 pisze:
Svartisen pisze:Polecam. Mam tez kilka innych ulubionych dodatkowych robali, chocby Skorpiona, Patyczaka, czy Ważkę.
A co robi Patyczak? To ten zajmujący 2 pola?

Tak jest. Jego kształt pozwala obracać całego robala oraz niezwykle łatwo tworzyć obręcze (układ płytek w roju, gdzie kilka płytek tworzy zamkniętą strukturę, z której łatwo jest poruszyć jednego robala i uwięzić na stałe resztę), będące najbardziej niebezpieczną formacją. Oprócz obrotu można też poruszac nim o jedno pole dookoła (czyli o połowę swej długości).
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4086
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 293 times
Been thanked: 173 times

Re: Rój

Post autor: lacki2000 »

Svartisen pisze:
lacki2000 pisze:
Svartisen pisze:Polecam. Mam tez kilka innych ulubionych dodatkowych robali, chocby Skorpiona, Patyczaka, czy Ważkę.
A co robi Patyczak? To ten zajmujący 2 pola?

Tak jest. Jego kształt pozwala obracać całego robala oraz niezwykle łatwo tworzyć obręcze (układ płytek w roju, gdzie kilka płytek tworzy zamkniętą strukturę, z której łatwo jest poruszyć jednego robala i uwięzić na stałe resztę), będące najbardziej niebezpieczną formacją. Oprócz obrotu można też poruszac nim o jedno pole dookoła (czyli o połowę swej długości).
Hmm, ale to taki troche kingmaking - obrócę patyczaka, zrobię obręcz a przeciwnik obręcz przerwie i mój patyczak unieruchomiony.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rój

Post autor: Svartisen »

lacki2000 pisze:Hmm, ale to taki troche kingmaking - obrócę patyczaka, zrobię obręcz a przeciwnik obręcz przerwie i mój patyczak unieruchomiony.
W sumie masz rację. Ale czasem to Ty możesz skorzystać na obręczy - trzeba wyczuc kiedy możesz sobie na sformowanie obręczy pozwolić, a kiedy nie. Poza tym, obrót pozwala wypełnić niedostępne pole, a sam Patyczak łatwo tworzy bramy, niedostępne dla Mrówek i Pająków. Tak jak kazdy robal w Roju, ma plusy dodatnie i plusy ujemne. No i przede wszystkim, idea płytko zajmującej 2 pola jest ciekawa.
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4086
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 293 times
Been thanked: 173 times

Re: Rój

Post autor: lacki2000 »

Svartisen pisze:Ale czasem to Ty możesz skorzystać na obręczy - trzeba wyczuc kiedy możesz sobie na sformowanie obręczy pozwolić, a kiedy nie. Poza tym, obrót pozwala wypełnić niedostępne pole, a sam Patyczak łatwo tworzy bramy, niedostępne dla Mrówek i Pająków. Tak jak kazdy robal w Roju, ma plusy dodatnie i plusy ujemne. No i przede wszystkim, idea płytko zajmującej 2 pola jest ciekawa.
ale jak Patyczak ma np. na 1 końcu jakiegoś robala a drugim końcem się styka z rojem to może się obrócić razem z tym robalem? Czy koniec obracany musi być bez robali?
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rój

Post autor: Svartisen »

Nie ma takiej możliwości. Porusza się tylko sam. Swoboda ruchu mus zajn!
Ashes to ashes, dice to dice...
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8789
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2702 times
Been thanked: 2379 times

Re: Rój

Post autor: Curiosity »

A czemu akurat Patyczak? Mi by tu bardziej jakiś Wij pasował.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4086
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 293 times
Been thanked: 173 times

Re: Rój

Post autor: lacki2000 »

Svartisen pisze:Nie ma takiej możliwości. Porusza się tylko sam. Swoboda ruchu mus zajn!
To wg mnie trochę słabo. Skoro oficjalna Stonoga ma zdolność przerzucania innych robali, nieoficjalna Ważka chyba też, to Patyczak mógłby też to czynić, swoboda ruchu jest tu zachowana.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4086
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 293 times
Been thanked: 173 times

Re: Rój

Post autor: lacki2000 »

MisterC pisze:Ale co to by w ogóle była za zasada dla jednego robala na końcu patyczaka? Rój to rój, wszystkie owady, z tym jednym włącznie. A jeżeli by na jednym końcu patyczaka było sześć robali, a na drugim pięć, to patyczak mógłby przesuwać pół roju. Dwa patyczaki stykające się, mające wiele owadów na końcach działałyby jak zawias składający rój do siebie. A w kolejnym ruchu mogłyby go jakoś rozerwać na dwie części spojone tylko patyczakami? Całość by była bardzo daleka od minimalizmu zasad tej gry.
Rozerwać nie ale przesuwać całą grupę to tak (zawias bardzo mi się podoba :) ), choć może jak na patyczaka to trochę za duży ciężar. A co do minimalizmu zasad to nieoficjalne robale mocno go nadwerężają (nawet oficjalny pillbug ma dodatkowe klauzule antyrekurencyjne).
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Merigold
Posty: 81
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:40

Re: Hive [Rój]

Post autor: Merigold »

Ja mam pytanie dotyczące początku rozgrywki tj. wyboru kafelków początkowych mianowicie czy:
a) gracze wybierają kafelki równocześnie nie wiedząc co wybierze przeciwnik czy
b) po kolei - najpierw jeden a potem drugi.

Może nie ma to wpływu na rozgrywkę, nie wiem, bo rozegrałam dopiero kilka partii, ale tak uściślić chciałam...
Z pozdrowieniami
1% dla psów ratowniczych
Awatar użytkownika
Shogman
Posty: 165
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:56
Lokalizacja: L-wa

Re: Hive [Rój]

Post autor: Shogman »

Merigold pisze:Ja mam pytanie dotyczące początku rozgrywki tj. wyboru kafelków początkowych mianowicie czy:
a) gracze wybierają kafelki równocześnie nie wiedząc co wybierze przeciwnik czy
b) po kolei - najpierw jeden a potem drugi.

Może nie ma to wpływu na rozgrywkę, nie wiem, bo rozegrałam dopiero kilka partii, ale tak uściślić chciałam...
Najpierw jeden a potem drugi.
ODPOWIEDZ