Small World - pytania i wątpliwości
Small World - pytania i wątpliwości
1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
-
- Posty: 122
- Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Small World
1. Nie - korzystasz tylko z żetonów będących "w grze" lub nie zagranychSandking pisze:1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
2. Nie - przemieszczasz żetony w fazie przegrupowania, a potem podliczasz. Nie ma fazy w której zdejmujesz żetony. Chyba że przed podliczeniem, ale to bez sensu.
3. Tak, ale tracisz (nie zdobywasz) punkty za opuszczone tereny. A żetony w fazie przegrupowania możesz rozmieszczać dowolnie.
Re: Small World
Przejrzałem reguły jeszcze i odnośnie punktu 2 jednak można ściągnąć wszystkie jednostki (strona 6). Dzięki za pomoc i wyjaśnienie zasad.
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 92 times
Re: Small World
1. instrukcja na stronie 5. mówi, że jeśli ostatni podbój się nie powiedzie, żetony kładzie się na dowolnym wcześniej zajętym przez gracza regionie. Żaden żeton nie pozostaje w ręce (nie licząc zabitych).SolusLupus pisze:1. Nie - korzystasz tylko z żetonów będących "w grze" lub nie zagranychSandking pisze:1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
2. Nie - przemieszczasz żetony w fazie przegrupowania, a potem podliczasz. Nie ma fazy w której zdejmujesz żetony. Chyba że przed podliczeniem, ale to bez sensu.
3. Tak, ale tracisz (nie zdobywasz) punkty za opuszczone tereny. A żetony w fazie przegrupowania możesz rozmieszczać dowolnie.
2. można zdjąć wszystkie swoje żetony z planszy, ale przed podbojem. Wtedy zaczyna się z brzegu planszy.
-
- Posty: 122
- Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Small World
Ad. 1. Kolega pytał o fazę przegrupowania, a wtedy nie dokłada się żetonów z reki, tylko od razu po próbie podboju, dlatego może żeśmy się nie zrozumieli.Olgierdd pisze:1. instrukcja na stronie 5. mówi, że jeśli ostatni podbój się nie powiedzie, żetony kładzie się na dowolnym wcześniej zajętym przez gracza regionie. Żaden żeton nie pozostaje w ręce (nie licząc zabitych).SolusLupus pisze:1. Nie - korzystasz tylko z żetonów będących "w grze" lub nie zagranychSandking pisze:1. Czy po tym jak przeprowadzi się ostatni podboj podczas przegrupowań można wystawiać żetony, ktore zostały nam na ręce po nieudanym podboju?
2. Czy można zdjąć wszystkie jednostki z planszy i przeprowadzić podboj od krawędzi z innego miejsc?
3. Czy można zdjąć jednostki tak, że nastąpią przerwy pomiędzy okupowanymi terenami? Jeśli tak, to czy można wtedy dowolnie przegrupowywać jednostki pomiędzy oddzielonymi terenami? Latajace rasy sa jeszcze zrozumiale, ale czasem sie zdazy, ze ktos nam przerwie ciaglosc okupowanych terenow. Wtedy pojawiło się nam pytanie jak przemieszczać jednostki.
2. Nie - przemieszczasz żetony w fazie przegrupowania, a potem podliczasz. Nie ma fazy w której zdejmujesz żetony. Chyba że przed podliczeniem, ale to bez sensu.
3. Tak, ale tracisz (nie zdobywasz) punkty za opuszczone tereny. A żetony w fazie przegrupowania możesz rozmieszczać dowolnie.
2. można zdjąć wszystkie swoje żetony z planszy, ale przed podbojem. Wtedy zaczyna się z brzegu planszy.
Ad.2. Faktycznie - mój błąd, aczkolwiek nadal uważam, ze jest to raczej bez sensu... Po co zdejmować wszystkie żetony - czy komuś z was dało to coś?
Re: Small World
Ad2
jak ktoś lubi czysty hate może mu się spodobać ta opcja, sam może straci ale może zmasakrować lidera nawet jak jest na drugim końcu planszy
przy kombach w stylu pillaging skeletons może to być nawet sensowny ruch (atak na duży obszar pojedynczych żetonów, bo nikt się nie spodziewał że tam musi być obrona)
magikami też może być sens przenieść się gdzieś indziej i zakosić kafelek od dużej ilości nie spodziewających się tego graczy
ale osobiście wole grać z zakazem takiego posunięcia, jakoś mi się nie podoba
jak ktoś lubi czysty hate może mu się spodobać ta opcja, sam może straci ale może zmasakrować lidera nawet jak jest na drugim końcu planszy
przy kombach w stylu pillaging skeletons może to być nawet sensowny ruch (atak na duży obszar pojedynczych żetonów, bo nikt się nie spodziewał że tam musi być obrona)
magikami też może być sens przenieść się gdzieś indziej i zakosić kafelek od dużej ilości nie spodziewających się tego graczy
ale osobiście wole grać z zakazem takiego posunięcia, jakoś mi się nie podoba
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Small World
Zdjęcie wszystkich żetonow jest o tyle dobre, że możesz zniknąć z niedobrego położenia i pojawić się gdzie indziej. Poza tym jest to bardziej sensowne przy latajacyh jednostkach. My jednak gramy tak, że nie można wszystkich jednostek ściągnąć żeby wykonywać ponowny pierwszy podboj (chyba, że latający). Doprowadza to do sytuacji, że gracz może atakować gdzie chce od krawędzi co ture, co nie wydało nam się w porządku. Ale to chyba tylko nasz homerule.
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 92 times
Re: Small World
W jednej mojej grze była sytuacja w której gracz miał rasę z umiejętnością stout (chyba orków). W swoim ruchu, zdjął wszystkie z planszy, podbił słabo broniony brzeg planszy niedaleko jego wcześniejszej pozycji (nikt się tego nie spodziewał), po czym od razu wymarł. W następnej turze był pierwszym graczem który rozpoczynał z nową rasą i dzięki wcześniejszemu zagraniu miał do zajęcia kilka pustych regionów.
Nie zawsze da się tak zrobić aby wyjść na swoje, akurat była wyjątkowo korzysta sytuacja na planszy, której nie pamiętam teraz.
Nie zawsze da się tak zrobić aby wyjść na swoje, akurat była wyjątkowo korzysta sytuacja na planszy, której nie pamiętam teraz.
Re: Small World
Pytanie:
Czy gracz w turze tapowania ghuli - ma jeszcze prawo do ruchu, czy nie?
Combo: dragon master + sorcerors jest przegiete
Czy gracz w turze tapowania ghuli - ma jeszcze prawo do ruchu, czy nie?
Combo: dragon master + sorcerors jest przegiete
Re: Small World
Nie ma [jesli dobrze zrozumialem slowo "tapowac"]. Kiedys byl taki watek na bgg. Jest w instrukcji napisane ze ghoule wymierajac nie moga dokonywac podboju. [Ale stout ghouls moga wymrzec i twoja nowa rasa moze atakowac w tej samej rundzie].
Przegiete to sa flying+sorcerers przy w 5 lub combo+amoazons/kobolds
Przegiete to sa flying+sorcerers przy w 5 lub combo+amoazons/kobolds
Re: Small World
Chodzilo mi o decline
Dzieki.
Kolejne pytanie - sorcerers przejmuja zeton elfow. Jak to rozumiem - nie jest to liczone jako conquest, wiec w tym przypadku elfy traca jednostke, prawda?
Dzieki.
Kolejne pytanie - sorcerers przejmuja zeton elfow. Jak to rozumiem - nie jest to liczone jako conquest, wiec w tym przypadku elfy traca jednostke, prawda?
- pan_satyros
- Posty: 6128
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 642 times
- Been thanked: 507 times
- Kontakt:
Re: Small World
W FAQu do Small World jest wiele odpowiedzi na zadane tu pytania, wystarczy zajrzeć.Molu pisze:Chodzilo mi o decline
Dzieki.
Kolejne pytanie - sorcerers przejmuja zeton elfow. Jak to rozumiem - nie jest to liczone jako conquest, wiec w tym przypadku elfy traca jednostke, prawda?
http://files.boardgamegeek.com/file/dow ... ations.pdf?
np.
"Elves vs Sorcerer
When the sorcerers substitute an elf token:
The two tokens are switched, with the Elven token
going back into the tray. This is the only way for
Elves to lose tokens."
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Small World - żetony gór
Właściwie od dość dawna zadawałem sobie to pytanie, ale dopiero teraz wpadłem, by może zadać je na forum. Nie jest to rzecz, która ma wpływ na serio na grę, ale tak naprawdę - jakie znaczenie mają żetony gór? Rozumiem jakie znaczenie mają pola, które są górami, ale przecież nie trzeba dodatkowych żetonów by oznaczać takie pola, skoro na planszy są one dość jasno oznaczone? Chyba,że góry w jakiś magiczny sposób można sadzić...
Re: Small World - żetony gór
Tez mi sie tak wydaje - jak tlumacze reguly to mowie o liczeniu "kartonu"MisterC pisze:Może chodzi o sam fakt, że kiedy nawet góra ma swój żeton, to możesz tłumacząc zasady powiedzieć "podczas ataku na dane terytorium bierzesz pod uwagę wysokość stosika żetonów na tym terytorium" i już nie musisz dodawać tego okropnego "no, chyba że..."
Dice Hate Me :(
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
1. Czy można zostawić smoka samego?
2. Czy można zostawić obóz (biwak) samotnie?
3. Czy bohater może zostać sam?
2. Czy można zostawić obóz (biwak) samotnie?
3. Czy bohater może zostać sam?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
OK
A co gdy problem ten dotyczy Amazonek, które muszą wycofać 4 jednostki?
(Realnie nam się taki problem pojawił)
A co gdy problem ten dotyczy Amazonek, które muszą wycofać 4 jednostki?
(Realnie nam się taki problem pojawił)
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
A co wtedy ze smokiem/biwakiem/bohaterem?Molu pisze:Traca teren a przez to punkty.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Small World
Smok/biwak i bohatera możesz rozstawić tylko tam gdzie masz 1 ludzika przynajmniej. Terenu ze smokiem i herosem nie ma opcji stracić, bo są to tereny nietykalne wtedy. A biwak po prostu wraca na rękę i możesz go wystawić w następnej turze.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
Podkreślenie nie jest dla mnie jasne. Problem jaki wystąpił dotyczył Smoczych Amazonek.sowacz pisze:Smok/biwak i bohatera możesz rozstawić tylko tam gdzie masz 1 ludzika przynajmniej. Terenu ze smokiem i herosem nie ma opcji stracić, bo są to tereny nietykalne wtedy. A biwak po prostu wraca na rękę i możesz go wystawić w następnej turze.
Czyli pisząc to bardziej klimatycznie atakuje się smokiem z "opiekunką". OK.Raz na turę możesz podbić obszar używając pojedynczego żetonu, bez względu na liczbę żetonów przeciwnika broniących go. Po podbiciu, połóż na tym obszarze żeton Smoka.
Ale teraz Amazonki muszą wycofać cztery jednostki po ataku. Gracz wycofał m.in. żeton "opiekunki". No i smok został sam. Co wtedy?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- espresso
- Posty: 1559
- Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
- Lokalizacja: poznań
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 103 times
Re: Small World
Smok nie może zostać sam, podobnie jak bohater czy obóz... Jeżeli wycofujesz wszystkie "opiekunki" z danego terenu, to smok również jest wycofywany na rękę. Jest to wyjaśnione chyba w faq.
Re: Small World
Aha, no w takim wypadku żeton wraca na rękę, ale w sumie dlaczego zdejmować żeton z terenu ze smokiem, a nie z terenu bez niego? Chyba bardziej się opłaca smoka na planszy zostawić. Nie przychodzi mi do głowy żadna sytuacja, w której bardziej opłaca się ściągnąć żeton z pola ze smokiem. No chyba, że to twój ostatni teren.FortArt pisze: Podkreślenie nie jest dla mnie jasne. Problem jaki wystąpił dotyczył Smoczych Amazonek.
- rzaba
- Posty: 445
- Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
- Lokalizacja: Limerick, Irlandia
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 2 times
Re: Small World
pytanko:
sytuacja wyglada tak: na każdym polu gracz ma tylko jeden żeton (wiec nie można zebrac zetonow na podboj bo ich nie ma), nastepuje jego kolejka - czy mozna po prostu nic nie robic? oswiadczam ze nie wykonuje ruchu i podliczam punkty? co jesli nawet mam jakies żetony na rece (w sensie zbieram przed ruchem z planszy i zostawiam tylko po jednym), a mimo to z roznych wzgledow nie chce robic podboju (bo np. mam updajaca rase na planszy i jedyny ruch to zabicie wlasnie ich), znowu, oswiadczam ze nie robie podboju, nastepnie rozkladam zetony z reki na juz podbite tereny i podliczam punkty? Jak gracie?
sytuacja wyglada tak: na każdym polu gracz ma tylko jeden żeton (wiec nie można zebrac zetonow na podboj bo ich nie ma), nastepuje jego kolejka - czy mozna po prostu nic nie robic? oswiadczam ze nie wykonuje ruchu i podliczam punkty? co jesli nawet mam jakies żetony na rece (w sensie zbieram przed ruchem z planszy i zostawiam tylko po jednym), a mimo to z roznych wzgledow nie chce robic podboju (bo np. mam updajaca rase na planszy i jedyny ruch to zabicie wlasnie ich), znowu, oswiadczam ze nie robie podboju, nastepnie rozkladam zetony z reki na juz podbite tereny i podliczam punkty? Jak gracie?