Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: surmik »

DJCrovley pisze:
To wersja z Barda, który tak właśnie przedaje gry w ofercie hurtowej :)
Nie prawda. Ja tez mam tansza przedsprzedazowa nie bezposrednio z barda a w instrukcji karty mam przetlumaczone. Widac w hurcie mozna kupic taka i taka wersje, placac odpowiednio za kazda
Nie wiem do czego odnosi się to "Nie prawda." ;) Bard sprzedaje Civ w hurcie i detalu z polską instrukcją zawierającą tłumaczenie kart. Rebel sprzedaje Civ w detalu z własnym tłumaczeniem bez uwzględnienia tekstu na kartach. Większość sklepów (w tym ja ;) ) ma wersję z Barda :)
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 772
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 26 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: sowacz »

Gra jest przednia :) Grałem dzisiaj partię dwuosobową, ja Rzymem, a kumpel Egiptem. Kleopatra szła w kulturę, Julek się zbroił i dobrze w technologii sobie też radził. Egipt za turę miał wygrać na torze, a ja dopiero za trzy tury technologicznie, więc dokonałem samobójczego ataku na stolicę jedną figurką armii (Kleopatra słabo się zbroiła -> wszystkie armie na poziomie 1, a ja wylosowałem 2 jednostki artylerii podpakowane do 4 poziomu plus piechotę na 2 levelu), no i się udało :)
Pojawiło się kilka niepewności co do zasad:
- jest technologia, która po wydaniu żelaza, pozwala wyciągnąć jednostkę z siłą ataku o 3 większą - czy ta siła ataku zwiększa też jej zdrowie, skoro to ten sam numerek? No i czy te zwiększenie mocy jednostki trwa, aż do końca bitwy/śmierci tej jednostki?
- można mieć dwa takie same budynki (bez gwiazdek)/liderów w jednym mieście tak?
- możliwe, że umknęło mi w instrukcji to: jak wykorzysta się całą talię jednego rodzaju jednostek np. artylerii, to już nie można tych jednostek kupować, czy talię się odwraca i przetasowuje i tworzy nową kupkę?
- jest taka sytuacja: Jest bitwa, ja mam 3 karty jednostek do wyłożenia, obrońca dajmy na to 6. Mam też technologię, która po zapłaceniu żelazem pozwala rozdzielić 3 rany pomiędzy wrogie jednostki. Czy mogę jej użyć jak już położę wszystkie karty, a przeciwnik je jeszcze wykłada? I czy mogę jej użyć jak już wszyscy wyłożyli wszystkie swoje jednostki z ręki?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: yosz »

Ad1. Na karcie jest napisane że podnosi siłe ataku, a nie odporność.
Ad2. Tak
Ad3. Zabite jednostki odkłada się awersem do góry na spód tali. Jak dojdziemy do tych jednostek wierzchem do góry to je przetasowujemy.
Ad4. Jak dla mnie to na karcie jest napisane że można tego użyć w czasie walki więc imho możesz użyć w dowolnym momencie nawet na koniec walki.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 772
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 26 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: sowacz »

Ad 1.
Na karcie technologii jest napisane że podnosi o 3 strength of attack. A w instrukcji jest: "Each unit card deals a number of wounds equal to its strength to the other unit. Any unit that suffers wounds equal to its strength is immediately killed..". W instrukcji atak i życie to ta sama wartość oznaczona jako strength. I teraz nagle karta technologii rodziela tę wartość na dwie różne? Trochę dziwnie.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: yosz »

Ale potwierdzone było przez Kevina Wilsona - jest wprost napisane Strenght of attack a nie ogólny Strenght. Zobacz potem jak wygląda opis Himeji Samurai Castle - tam jest mowa że podnosi Strength jednostki i Wilson wyjaśnił że w tym przypadku zarówno atak jak i obronę.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6128
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 642 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: pan_satyros »

Kolejny Epic fail Barda, zdjęcia dodane przez sklep pochodzą w połowie z Cywilizacji z 2002 roku ...
Coś mają pecha do obsługi technicznej sklepu internetowego, bo to już nie pierwszy taki burak u nich hehe
katwolf
Posty: 5
Rejestracja: 08 sty 2011, 15:55

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: katwolf »

Witam jako nowy kłaniam sie wszystkim nisko po same klepisko. :)
Mam cywilke z rebela i instrukcje z pdf'a która nie jest doskonała i dopiero w połączeniu z wersjąangielską oryginalną pozwoliła mi na ogarnięcie zasad. Jednak nadal mam pewne wątpliwości które co chwila mi wyskakują podczas gry, np ostatnio zupełnie przypadkiem miałem mozliwosc wymiany technologii 1 lub 2 go poziomu i poniewaz mialem wolen pole w piramidzie w 2 sekcji to pobralem sobie karte od przeciwnika, ale on mial technologie 2go poziomu wsyztskie "zajete" w zwiazku z czym mogl teoretycznie pobrac tylko technologie 1 poziomu (gdyz tam mozna sie dolozyc zawsze jak wiadomo) ale miał niefart gdyz mial dokladnie te same tchnologie co ja i zgłupielismy. Nie wiem czy w takim przypadku mu nie przysluguje pobranie technologii z braku miejsca w drugim rzedzie czy moze ją pobrać ale odkryć/uzywać dopiero po uzupełnieniu pola w pierwszym poziomie a co za tym idzei zrobienia miejsca w piramidzie na tę kartę z wymiany. Mam nadzieję ze dość jasno napisałem.

Czy jest szansa ze ktos sfoci przepisze polskie wersje opisu kart techniki i ewentualnie postepu kultury?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: yosz »

wydaje mi się, że po prostu mu nie przysługuje i tyle. Bywa ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: Odi »

Pierwsza rozgrywka za mną.

Ogólnie pozytywnie, ale ja się jednak rozczarowałem. Podstawowy zarzut: ilość elementów, technologii, zasad i wymaganego czasu rozgrywki sugeruje grę prawdziwie epicką. A jednak zupełnie nie miałem wrażenia uczestniczenia w epickich wydarzeniach, budowania imperium itp etc.
Może to wynikało ze spokojnego przebiegu naszej rozgrywki, w której każdy grał zdecydowanie dla siebie, nie wdawaliśmy się w żadne alianse, umowy itp.
Każdy skubał jakieś tam swoje punkciki w swoim kącie, nie było żadnej wojny światowej, żadnej dyplomacji, nawet rywalizacji o zasoby nie było. Każdy miał pod dostatkiem swoich.

I to jest - jak dla mnie - potężny minus. Bo historycznie rzecz biorąc, rozwój cywilizacyjny napędzał (a wręcz wymuszał) twardą walkę o regiony posiadające konieczne do tego rozwoju zasoby. A tych zasobów nigdy zbyt wiele nie było. Zależnie od epoki, były to np. żyzne ziemie, bogate miasta, kopalnie węgla, przemysł ciężki, złoża ropy naftowej itp. I z tej perspektywy patrząc, to mi osobiście fajniej grało się w stare Mare Nostrum, gdzie konieczność skompletowania pakietu różnorodnych dóbr (ogółem 12, przy początkowych 3-4) wymuszała na graczach ekspansje, wojny, umowy, negocjacje itp

W Cywilizacji każdy może sobie uprawiać swój ogródek na czterech kwadratach i nie bardzo jest sens wyprawiać się do sąsiada, bo trzy z czterech sposobów zwycięstwa nie wymagają tego zupełnie.
W Mare Nostrum warunkiem KONIECZNYM była ekspansja militarna, służąca właśnie zdobywaniu zasobów (a nie podbijaniu stolic - zupełnie abstrakcyjny warunek zwycięstwa w grze), i z tego właśnie wynikało w tej grze napięcie. Każdy wiedział, że sąsiad łapczywym okiem spogląda na jego zasoby i prędzej czy później połasi się na nie w sprzyjającym momencie. I to było takie ... epickie. Takie cywilizacyjne właśnie.

A w Cywilizacji? Rozwiń technologię V poziomu (wszystkie niezbędne zasoby są na 3-4 taflach w naszym kącie), wygraj kulturowo (a więc wybuduj uniwersytety i świątynie w miastach znajdujących się w tym kącie), albo ekonomicznie (czyli rozwijaj miasta, a rozwój przeznaczaj na monety). Warunek militarny dodany jest całkowicie sztucznie i kompletnie nie wynika z gry, nie mówiąc o tym, że nader słabo ma się do realiów rozwoju cywilizacyjnego. Aha - do tego bomba atomowa, którą można komuś w przypływie gorszego humoru rozwalić miasto (i uniemożliwić osiągnięcie zwycięstwa)

Dla mnie to jest - paradoksalnie - eurogra, i to taka, która mechanicznie jest bardzo daleko od powiązanego z nią tematu. Fajna eurogra, ale ja tu klimatu cywilizacji zupełnie nie czuję.
Awatar użytkownika
kisio
Posty: 502
Rejestracja: 31 sty 2007, 22:47
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: kisio »

Odi pisze:Fajna eurogra, ale ja tu klimatu cywilizacji zupełnie nie czuję.
Z całością się zgadzam oprócz części tego stwierdzenia. Niefajna gra, do której będzie mnie ciężko powtórnie namówić. Ląduje w kategorii "szkoda czasu". Zwłaszcza, że czasu potrzeba naprawdę sporo. Jedyny fajny moment, to wtedy, kiedy okazało się, że mogę Was postraszyć "guzikiem". Naciągane 3/5, ale i tak lepsza od "7 cudów świata".
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: costi »

katwolf pisze:Witam jako nowy kłaniam sie wszystkim nisko po same klepisko. :)
Mam cywilke z rebela i instrukcje z pdf'a która nie jest doskonała i dopiero w połączeniu z wersjąangielską oryginalną pozwoliła mi na ogarnięcie zasad. Jednak nadal mam pewne wątpliwości które co chwila mi wyskakują podczas gry, np ostatnio zupełnie przypadkiem miałem mozliwosc wymiany technologii 1 lub 2 go poziomu i poniewaz mialem wolen pole w piramidzie w 2 sekcji to pobralem sobie karte od przeciwnika, ale on mial technologie 2go poziomu wsyztskie "zajete" w zwiazku z czym mogl teoretycznie pobrac tylko technologie 1 poziomu (gdyz tam mozna sie dolozyc zawsze jak wiadomo) ale miał niefart gdyz mial dokladnie te same tchnologie co ja i zgłupielismy. Nie wiem czy w takim przypadku mu nie przysluguje pobranie technologii z braku miejsca w drugim rzedzie czy moze ją pobrać ale odkryć/uzywać dopiero po uzupełnieniu pola w pierwszym poziomie a co za tym idzei zrobienia miejsca w piramidzie na tę kartę z wymiany. Mam nadzieję ze dość jasno napisałem.

Czy jest szansa ze ktos sfoci przepisze polskie wersje opisu kart techniki i ewentualnie postepu kultury?
Przede wszystkim to kartami "exchange of technology" nic nikomu nie zabierasz! Karty zostają u właścicieli, tylko możesz wynaleźć coś, co on zna (a Ty nie) i vice versa. Jeśli nie spełnia kryteriów zawartych na karcie to jego strata ;) Przy czym oczywiście aby coś wynaleźć, trzeba mieć na to miejsce w piramidzie - nie można "podpatrzeć" dwójki, jeśli nie mamy jej gdzie położyć.

Zeskanuję potem opisy kart z bardowej instrukcji i wrzucę.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
katwolf
Posty: 5
Rejestracja: 08 sty 2011, 15:55

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: katwolf »

Było by wspaniale :) jesli bys był tak miły z tym skanowaniem


ps
wiem ze nie zabierakarty fizycznie :) tak mi sie napisało poprostu.

inne pytanko jak gracie walke to w jakiej kolejnosci wykladacie karty, bo ze broniący sie wyklada pierwszy to wiem ale potem kladzie atakujacy to tez jasne i nastepnie kto znowu broniacy sie i znowu atakujacy? bo w tej metodzie to nawet na poziomie zerowym armii gdy walczysz o wioske to wioska ma nikle szanse wygrania wlasciwie to tylko gdy ma lepsze karty i moim zdanie to bzdura ze juz nie powiem jak cywilizacja ma chocby jeden bonus w armii.

Ja gram w takiej kolejnosci lub dokladnie odwrotnej jesli instrukcja lub karty mówią inaczej ;):
bronicy sie wyklada
atakujacy doklada
atakujacy otwiera kolejny front lub doklada do poprzedniego
broniacy sie doklada lub otwiera.....
broniacy otwiera ....
atakujacy doklada....

itd

oczywiscie otwiera front nie koniecznie jest tu tylko dla klarownosci tekstu napisane bo równiez moze wylozyc na tym samym co wczesniej jesli stracił tam jednostke. I tak wydaje mi sie jest bardziej sprawiedliwie.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: costi »

Opis wszystkich kart technologii, kultury, cywilizacji itd. z bardowej instrukcji: http://www.4shared.com/file/49gNqqe9/Civ.html
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 772
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Been thanked: 26 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: sowacz »

katwolf pisze:Było by wspaniale :) jesli bys był tak miły z tym skanowaniem


ps
wiem ze nie zabierakarty fizycznie :) tak mi sie napisało poprostu.

inne pytanko jak gracie walke to w jakiej kolejnosci wykladacie karty, bo ze broniący sie wyklada pierwszy to wiem ale potem kladzie atakujacy to tez jasne i nastepnie kto znowu broniacy sie i znowu atakujacy? bo w tej metodzie to nawet na poziomie zerowym armii gdy walczysz o wioske to wioska ma nikle szanse wygrania wlasciwie to tylko gdy ma lepsze karty i moim zdanie to bzdura ze juz nie powiem jak cywilizacja ma chocby jeden bonus w armii.

Ja gram w takiej kolejnosci lub dokladnie odwrotnej jesli instrukcja lub karty mówią inaczej ;):
bronicy sie wyklada
atakujacy doklada
atakujacy otwiera kolejny front lub doklada do poprzedniego
broniacy sie doklada lub otwiera.....
broniacy otwiera ....
atakujacy doklada....

itd

oczywiscie otwiera front nie koniecznie jest tu tylko dla klarownosci tekstu napisane bo równiez moze wylozyc na tym samym co wczesniej jesli stracił tam jednostke. I tak wydaje mi sie jest bardziej sprawiedliwie.
Broniący zaczyna pierwszy wykładać, potem atakujący i potem znowu broniący i tak na przemian aż do końca kart na ręce.
Barbarzyńców jest dość ryzykownie atakować 3 kartami bez żadnych dopakowań.
katwolf
Posty: 5
Rejestracja: 08 sty 2011, 15:55

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: katwolf »

no nie wiem czy tak ryzykownie, barbarzynca zeby wygrac musi miec duzo farta czyli trafic co najmniej 2 karty z punktacja wyższą o jeden, inaczej kolejnosc wykladania kart powoduje ze atakujacy jesli ma troche oleju w glowie to wylozy zawsze karte bijaca jako pierwsza i albo zabije jednostke wroga od razu albo uszkodzi wystarczajaco by w rozliczeniu na koncu walki przewyzszyc go sumą punktów i wygrac. W zasadzie trzeba miec mega niefart zeby przegrac nawet majac podstawowe jednostki a jak zapewnisz sobie przewage chocby jedną np 3 pkt ataku za stal z karty trchniki to juz wogóle barbarzynca nie ma szans. i w zasadzie staje się niegroźny tak jak hata. Datego gram tak jak napisałem.

Dla mnie gra ma 2 minusy, pierwszy to dokładność opisu kart i instukcji razem wzięte, co prawda moze to wina mojego angielskiego ale mimo wszystko mam wrazenie ze jednak powinno byc wiecej lopatologicznych przykladów nie trzeba by bylo grac 3 razy zeby pojąc co z czego wynika. no ale to da sie przelknac, najwiekszy minus to mozliwosc wygrania przez technologie lub wygrana w tak szybkim tempie ewentualnie, chodzi o to ze monety kultura czy napasc zbrojna na stolice wynika ze strategii jesli w miedzy czasie musimy nieco skorygowac nasze plany chocby z zadanego ciosu od wroga to kazda wygrana sie oddala ale nie wygrana technologiczna gdyz tu tak czy siak zbieramy karty dalej, zablokowanie punktów z handlu jest baardzo trudne i czasochlonne (ratuja czasem karty pozwalajace zniszczyc budynek ale one sa losowe ) gdyby wydluzyc ten sposb wygranej lub wogole grac bez tego mysle ze rozgrywka byla by ciekawsza i nie bylo by wyscigu kto pierwszy uzbiera tylko rozwój cywilizacji.

a tak mam zawsze niedosyt bo faktycznie trzeba cisnac na maksa dany kierunek i olac inne mozliwosci bo inaczej nie zdazysz zanim ktos uzbiera karty technologii właczając samego siebie. Zamiast skupiac sie na rozwoju cywilizacji skupiam sie na tym co tu zrobic zeby miec szybciej monety, lub kolejne pola kultury, oraz przyspieszyc swoje zbrojenia a przeciwnikowi zadaje ciosy nieco z przypadku jak mi sie nawinie pod miastem to sru go kartą najczesciej.

no ale moze ja za malo jeszcze gralem (8 razy z czego 3 to wlasciwie nauka gry - teraz obczajam mozliwosci strategiczne)
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: yosz »

katwolf pisze: albo uszkodzi wystarczajaco by w rozliczeniu na koncu walki przewyzszyc go sumą punktów i wygrac.
Ale rany są zdejmowane przed rozliczaniem walki
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: costi »

katwolf pisze:a tak mam zawsze niedosyt bo faktycznie trzeba cisnac na maksa dany kierunek i olac inne mozliwosci bo inaczej nie zdazysz zanim ktos uzbiera karty technologii właczając samego siebie. Zamiast skupiac sie na rozwoju cywilizacji skupiam sie na tym co tu zrobic zeby miec szybciej monety, lub kolejne pola kultury, oraz przyspieszyc swoje zbrojenia a przeciwnikowi zadaje ciosy nieco z przypadku jak mi sie nawinie pod miastem to sru go kartą najczesciej.
Czyli oddaje w miare rzeczywistosc - wygrywa ten, kto pierwszy zabezpieczy odpowiednie surowce strategiczne i bedzie umial je obronic.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: surmik »

Zwycięstwo technologiczne dodane jest pewnie po to by limitować czas gry.
katwolf
Posty: 5
Rejestracja: 08 sty 2011, 15:55

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: katwolf »

sprosstowanie mojego postu wyzej : żle się wyraziłem i tu racja oczywiscie z tym uszkodzeniem jednostek w ostatecznym rozliczeniu ze rany nie mają wpływu, miałem na myśli ze mozna łatwo taką jednostkę dobić a na ostateczne rozliczenie suma punktów będzie i tak wyzsza po stronie atakującego cywilizacją.

Z wygraną z powodu zapewnienia sobie dostepu do surowców się nie zgodzę gdyż tych jest pod dostatkiem, nie trzeba ich sobie zapewniać tylko jak najszybciej uzbierać i robi się z tego wyścig a nie strategia, wyscig sam w sobie nie jest zly i wlasciwie sam rozwoj napedza ten wyscig ale troche jak dla mnie zbyt krótki w kartach technoloogii gdyz te zbiera sie je mimowili a reszta mozliwosci wygranej to juz nasza inwencja, jesli zbierasz monety i przeciwnik zmusi cie niejako do wykrycia innej technologi niz ta która daje monety, lub zniszczy budynek z monetą to jestes w plecy, a karte technologi nie da sie zablokowac, jedyny wpływ na rozwój technologii to ograniczenie punktów handlu - bardzo trudne do zastosowania- no i jesli sie gra równiez na zwyciestwo tech to cud pozwalajacy wynalezc dwa w jednej turze - no ale to dostac to w grze na 2 osoby nie jest tez łatwe i jednak za późno juz jest zazwyczaj.


konkluzję mam taką iż w przeciwieństwie do innych mozliwości rozwoju, brakuje kart kultury lub techniki którymi mozna by przystopowac rozwój tech przeciwnika, a mimo to są takie którymi mozna przyspieszyc.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2011, 03:58 przez katwolf, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: costi »

Cud dający dwa techy w jednej turze to nic - lepszy jest ten (Porcelanowy Pałac bodajże), który daje 5 zniżki.

Aha - "również", "zwycięstwo" ;)
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: Odi »

No własnie, coś z tym handlem jest skopane.

Tak na dobrą sprawę, kazde miasto dostaje punkty handlu (czyt. 'handluje') ze swoimi opłotkami. Z jakimiś pastwiskami, lasami, górami itp. A w rzeczywistości największe zyski powinien przynosić handel między poszczególnymi miastami, zwłaszcza między miastami należacymi do róznych państw (graczy). Wtedy pojawiałyby się dodatkowe dylematy kogo zaatakować (no bo jak zniszczę miasto, to tracę z nim handel, a więc uderza to również we mnie), pojawia się dyplomacja (umowy handlowe, embarga, prawa tanzytu), nabierają znaczenia sojusze, pojawia się wreszcie jakaś mechanika 'cywilizacyjna'... Trzeba patrzeć ponad swoje granice, mysleć strategicznie, kalkulować.

Tego mi własnie brakuje: jakichś więzi, zalezności międzypaństwowych. Na teraz faktycznie wyglada to na zwyczajny 'wyścig', kto więcej wyciśnie z tych 3-4 tafli we własnej części mapy :/
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: wuszu »

Witam

A ja mam takie pytanie: czym się różni (lub co ma wspólnego) Sid Meier's Civilization: The Board Game (a i tu są chyba dwie wersje) i Cywilizacja poprzez wieki?
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: surmik »

Wywodzą się z jednej gry komputerowej. I tyle.
Ostatnio zmieniony 10 sty 2011, 19:33 przez surmik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: BloodyBaron »

wuszu pisze:Witam

A ja mam takie pytanie: czym się różni (lub co ma wspólnego) Sid Meier's Civilization: The Board Game (a i tu są chyba dwie wersje) i Cywilizacja poprzez wieki?
obie gry są zupełnie inne - bo inny jest podstawowy silnik gry, mechanizmy, które nimi rządzą. Poza tematem, bo już chyba nie klimatem, podobny wydaje się jeszcze czas rozgrywki 60-90 min. na gracza.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Sid Meier's Civilization: The Board Game od FFG

Post autor: wuszu »

Sądząc po rankingu na bgg "Poprzez wieki" urzeka bardziej? Czy jest ktoś, kto ma doświadczenie w grze w obie?
ODPOWIEDZ