Stronghold - Undead

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
DDP
Posty: 369
Rejestracja: 12 kwie 2006, 18:01
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Stronghold - Undead

Post autor: DDP »

2 pytania:
1) Lewitacja: jeśli odcinek muru jest calokowicie już zajety i znajduna się na nim upiory to czy mogę wejsc na ten odcinek np. szkieletami i włożyć je na miejsce upiorow a upiory dac do tylu jako lewitujące? Innymi slowy czy lewitacja dzial tylko gdy odcinek muru jest zapelniony i wchodze upiore czy dziala w dowolnym momencie.

2) Iluzoryczne zagrozenie jest ograniczone przez zasade do 3 upiorow lewitujących czyli jeśli mam już na odcinku muru 3 lewitujace upiory to nie mogę zagrac tam iluzji?

3) Po co jest zeton wzmocnienia bramy 8-7 skoro kazda brama ma juz bazowo 8 punktow zycia?
Ostatnio zmieniony 29 paź 2010, 22:59 przez DDP, łącznie zmieniany 1 raz.
Zawsze gram o zwycięstwo!
Awatar użytkownika
monga
Posty: 373
Rejestracja: 27 wrz 2005, 13:19
Lokalizacja: Wrocław

Re: Stronghold: Undead

Post autor: monga »

DDP pisze:2 pytania:
Ja widzę 3 ;)
DDP pisze: 1) Lewitacja: jeśli odcinek muru jest calokowicie już zajety i znajduna się na nim upiory to czy mogę wejsc na ten odcinek np. szkieletami i włożyć je na miejsce upiorow a upiory dac do tylu jako lewitujące? Innymi slowy czy lewitacja dzial tylko gdy odcinek muru jest zapelniony i wchodze upiore czy dziala w dowolnym momencie.
Tak, możesz sobie zrobić przegrupowanie swojej armii, czyli upiory dać do tyłu jako lewitujące a na ich miejsce możesz wprowadzić inne jednostki.
DDP pisze: 2) Iluzoryczne zagrozenie jest ograniczone przez zasade do 3 upiorow lewitujących czyli jeśli mam już na odcinku muru 3 lewitujace upiory to nie mogę zagrac tam iluzji?
Dokładnie tak jak piszesz.
DDP pisze: 3) Po co jest zeton wzmocnienia bramy 8-7 skoro kazda brama ma juz bazowo 8 punktow zycia?
Nie kojarzę żadnego żetonu wzmocnienia bramy, może chodzi o żeton, którym zaznacza się aktualną wytrzymałość bramy ? I jak smok uderza przesuwa się go na miejsce wskazujące aktualną wytrzymałość bramy.
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold: Undead

Post autor: Don Simon »

Pamietajcie, ze do pytan jest oddzielne podforum!
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold: Undead

Post autor: GambitGrelfer »

Ja mam takie pytanie odnośnie gry.

Smoczy fantom uderza w bramę z siłą równą sumie wybudowanych elementów fantomu i poziomu paniki. Czyli jeśli panika znajduje się na -2 to fantom zbudowany z trzech poziomów po sumowaniu bije z siłą jeden. Czy tak właśnie jest, czy raczej trzymamy się zasady, że panika nie daje obrońcy nic poza zapasem punktów? Czyli fantom bije o 3 tury przynajmniej z siłą trzy?
trzewik

Re: Stronghold: Undead

Post autor: trzewik »

Jeśli Panika jest dodatnia, dodaje sie do smoka, jak jest ujemna, nie odejmuje sie od siły smoka.
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold: Undead

Post autor: GambitGrelfer »

Kolejne rzeczy: ile jednostek ma obrońca? Na samym początku instrukcji jest napisane, że ma wziąć wszystkie jednostki z podstawy i 23 el. muru, a na stronie trzeciej w wymienieniu elementów obrońcy z rzeczy których nie ma na planszy, ale do dyspozycji: 3 weteranów (4 w wersji podstawowej), 3 żołnierzy (iluś tam więcej w wersji podstawowej), 3 el. muru (zamiast 5 możliwych). No i pytania: ile tych jednostek i elementów jest do dyspozycji? Czy jeśli wyszkolę max weteranów to po śmierci jednego z nich (zdjęciu go z planszy) mogą ponownie wyszkolić żołnierza na wet.? To samo jeśli idzie o żołnierzy.
Awatar użytkownika
woj_settlers
Posty: 146
Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold: Undead

Post autor: woj_settlers »

Jak działa okrągły żeton obniżenia wartości bramy? Skoro jest na nim 7 i 8 to jakby go nie położyć nie obniża wartości bramy. Pewnie coś źle kombinuje, ale nie wiem jak jest poprawnie.
http://ciekawegry.wordpress.com/ - blog o planszówkach i nie tylko
mam
kupię
trzewik

Re: Stronghold: Undead

Post autor: trzewik »

Tak, po 3 wszystkiego (weteranów, murów itp).
Jak ci zginie weteran, to kostka do ciebie wraca, czyli znowu możesz szkolić.

Żeton bramy jest potrzebny dla posiadaczy podstawki z Valley Games. Nie jest potrzebny osobom posiadającym podstawkę I ed. Portalu.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold: Undead

Post autor: melee »

Czyli wyszła już korekta do podstawki, która się jeszcze nie ukazała :)
Swoją drogą - VG zrobiło jakiś błąd, czy też są różnice w obu wydaniach?
Awatar użytkownika
woj_settlers
Posty: 146
Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold: Undead

Post autor: woj_settlers »

W trakcie partii pojawiły się wątpliwości. Trzewik help ;) (tylko pełnym zdaniem proszę)

1. Czy można zrobić egzorcyzm jeśli w puli nieużywanych elementów nie ma już białych małych kostek upiorów?
2. Czy mogą działać strzygi jeśli najeźdźca nie ma dostepnych białych małych kostek upiorów w puli nieużywanych elementów?
3. Czy każdy przemawiający ksiądz przy Statule dodaje sobie punkty za krzyże?
4. Czy można zamknąć Radę Dowódców zaraz po otrzymaniu znaczników, i użyć ich zdolności jeszcze w tej samej turze?
5. Wolne elementy muru z podstawki trafiaja na wybrane odcinki murów dzięki akcji Kamienny Element Muru. A do czego jest Znacznik z dodatku?

Wydaje się też że za Aktywacje, Obrońca powinien otrzymać przynajmniej jedną klepsydrę. Np. siła aktywacji jedną maną trzech nietoperzy to masakra dla obrońcy. Naprawa takiego wycofania sił na dziedziniec jest bardzo trudna do odbudowania.
http://ciekawegry.wordpress.com/ - blog o planszówkach i nie tylko
mam
kupię
trzewik

Re: Stronghold: Undead

Post autor: trzewik »

ad1. i ad2. Tak, trzeba mieć kostki. No ale tych kostek jest dużo. Oczywiście, jak ci tych set-upowych braknie, to można wykorzystywać tych zabitych.

ad3. Tak, każdy z nich może się modlić i każdy z nich dostaje bonus z krzyży.

ad4. Tak.

ad5. ?

ad Valley.
Tak, Valley wprowadziło kilka drobnych zmian w regułach gry, jedną z nich jest osłabienie siły bramy. Na potrzeby Undead brama musi mieć siłę jak dawniej, stąd żeton - żeby komfort gry mieli posiadacze każdej edycji.
Awatar użytkownika
woj_settlers
Posty: 146
Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold: Undead

Post autor: woj_settlers »

ad 1
Jeśli jednak nie ma upiorów dostępnych w puli zapasowej i nie ma tez żadnych zabitych upiorów - to można zrobić tą akcję? (czyli zdjąć wampira nie wstawiając w zamian upiora)
ad 5
W podstawce są 23 elementy kamiennego muru i zgodnie z instrukcją (strona 1) tyle właśnie używamy w Undead. Na stronie trzeciej instrukcji jest już mowa tylko o 3 elementach kamiennego muru. 18 elementów trafia na mury na początku. Zostaje 5 lub 3 wolnych.
Czyli akcja Kamienny Element Muru może być użyta tylko 5 lub 3 razy.
Która wersja ilości jest poprawna?
http://ciekawegry.wordpress.com/ - blog o planszówkach i nie tylko
mam
kupię
trzewik

Re: Stronghold: Undead

Post autor: trzewik »

ad1. Nie można, jak nie ma.
ad5. 3
Awatar użytkownika
woj_settlers
Posty: 146
Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold - Undead

Post autor: woj_settlers »

Dzisiaj kolejna partia w Undeada I krótki opis przebiegu partii. Dokonaliśmy drobnych zmian w zasadach, które miały na celu osłabić delikatnie nieumarłych - nietoperze zastraszały jednostki o sile 2 oraz obrońca dostawał jedną klepsydrę za aktywowane zaklęcia.
Początek partii dość standardowy - zabranie jednego krzyża, smok, balista, działo. Potem osłabienie o dwie zabrane kładki, kolejne działo I powolne dochodzenie nieumarłych na mury. Pojawiają się nowe zaklęcia: nietoperze, cmentarz, bagniska, mgły, bębny I totem. Coraz więcej jednostek na murach. Kołki sa mało skuteczne bo nie ma prawie wogole wampirów. Kusza wałowa nie ma do czego strzelać. Ostatkiem sił święty ratuje sytuację w szóstej turze. Poświęcona ziemia I pułapki zabijają kilku nieumarłych, ale nie zatrzymuje to atakujących, którzy wybierają najsłabsze odcinki murów. Kościej wzmacnia siły na murze. Po szóstej turze przy dwóch totemach pojawiają się po cztery szkielety. Koniec jest blisko. W siódmej turze obrońca otrzymuje cztery karty paniki, w tym zabójczą zwiększającą koszt ruchu jednostek z dziedzińca. To plus trzy aktywowane nietoperze osłabiają kolejne odcinki murów. Nie pomaga już rada wojenna, nic nie pomaga. Nieumarli wdzierają się na dwóch odcinkach - dwa upiory na pustym murze I siła jednostek równa 14 przeciwko 7. Smokowi brakuje 4 punkty do rozbicia trzeciej bramy. Siódma tura - nieumarli wdzierają się do spustoszonego zamku. Znowu.

Bardzo dobra partia, sprawdzone działanie kolejnych zaklęć, testowanie nowych rozwiązań. No I kolejne wątpliwości.
1. Czy jednostka z zaklęcia Mgła jest ruszana przed czy po wydaniu klepsydr przez obrońcę?
2. Czy przez pułapkę może przejść tylko upiór I deaktywowac ją, czy żeby ją usunąć musi przechodzić siła min 4?
3. Czy do totemu trafiają szkielety, jeśli obrońca poświęca jednostkę na aktywowanie kołków?
http://ciekawegry.wordpress.com/ - blog o planszówkach i nie tylko
mam
kupię
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold - Undead

Post autor: GambitGrelfer »

Nie wiem co na to trzewik i spółka ale my gramy w ten sposób, że wymarsze to jakby jedna akcja - czyli obrońca dopiero po wszystkich wymarszach (łącznie z dodatkowymi) może wydać klepsydry. Co do pułapki, w instrukcji wyraźnie jest napisane, że nie da się przejść przez pułapkę siłą mniejszą niż 4. A totemem jeszcze nie grałem :P
wuluk
Posty: 12
Rejestracja: 24 lis 2006, 18:51
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold - Undead

Post autor: wuluk »

Właśnie, jak to jest z totemem? Liczą się tylko jednostki obrońcy zabite w walce i nie odratowane w szpitalu, czy te zabite w inny sposób również?

I jeszcze parę wątpliwości:

Na jednym Przedmurzu może być tylko albo machina oblężnicza albo karta(np. Cmentarzyska)?

Czy można przesunąć jednostki za darmo do Baszty albo z Baszty stojącej pomiędzy Odcinkami murów pomiędzy którymi jest położona Kładka?
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold - Undead

Post autor: rhcorvin »

mam takie pytania
1. Istnieje żeton modyfikujący wytrzymałość bramy i tu mam pytanie o co w nim chodzi jest na nim nadruk 8,7 a na planszy także jest 8,7 to jakiś błąd ?
2. Jak rozumiem jeśli na kartach dowódców nie jest napisane każdy to znaczy że wiecej jak 2 nie ma sensu na nich kłaść (pytam oczywiście o te na który jest napisane że np 2 znaczniki robią coś ?
3. Czy klepsydry które dostaje sie na początku każdej z tur można trzymać nie użyte aż np do wymarszów ? (mówię o tych 6 w pierwszej turze i później po 2)
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold - Undead

Post autor: rhcorvin »

ktokolwiek ?
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold - Undead

Post autor: donmakaron »

Instrukcja rzecze, że klepsydry zdobyte w danej fazie (np. Zaopatrzenia), należy w tejże wykorzystać.

A ja mam inne pytania. Czy jest sens wykorzystywać tylko jeden wymarsz z dwóch dostępnych? Jeżeli jakieś wojsko zostanie w danej turze w obozie, zostanie tam już do końca gry, produkując darmowe klepsydry dla Obrońcy. Chyba, że będą to zjawy, które wykorzystamy do zablokowania budynków w zamku.

Czy żetony iluzorycznego zagrożenia mogą zostać użyte tylko jako lewitujące zjawy, czy mogą zostać postawione na pustym miejscu na murze?

Czy dobrze rozumiem - nie mogę aktywować żetonów zaklęcia, którego już się pozbyłem (wymieniłem na inne z biblioteki nekromanty)?

Czy Nekromanta może zrezygnować z płacenia punktów many na początku tury w późniejszej fazie gry, mimo że je posiada? W ten sposób da Obrońcy Klepsydry, ale zachowa więcej punktów many.
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold - Undead

Post autor: GambitGrelfer »

@Rhcorvin
1. Już padła tutaj odpowiedź. Żeton 7 i 8 do bramy jest dla II edycji Strongholda przygotowanej przez Valley Games. Undead poszedł do drukarni jako kompatybilny z oboma edycjami.

2. Karty trzeba traktować dosłownie, nie wymyślając im że są jakieś przegięte. Jak masz efekt to masz określony koszt.

3. Klepsydry trzeba wydawać zaraz po tym jak się je dostanie. Nie można chomikować.

@donmakaron
1. Jeden wymarsz z dwóch możesz robić, jeśli chcesz zgrupować swoje jednostki na przedpolach, jednocześnie chomikując wampiry na lepszą okazję. Jeśli przeciwnik postawi kołki to wiesz gdzie je wysłać, jeśli nie, cóż, trzeba go zmusić :twisted: Czasami jedna klepsydra na turę, to dla przeciwnika bardzo, ale to bardzo mało w porównaniu do wampirów, które można zebrać w obozie.

2. Szczere powiedziawszy nie korzystałem z iluzorycznego zagrożenia jeszcze ;)

3. Możesz aktywować wszystkie rzeczy, które masz wyłożone na stole, bez względu na to czy posiadasz kartę danego zaklęcia.

4. Nie musisz aktywować żadnych zaklęć, jeśli nie chcesz. Możesz co turę przechodzić do wymarszów.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold - Undead

Post autor: donmakaron »

Co do 3 nadal mam wątpliwości - aktywujemy zaklęcie a nie jego żetony czy karty, natomiast zaklęcia wymienione za pomocą biblioteki odpadają całkiem z gry, więc nie powinny już być używane.

A co do 4 to chodziło mi o coś zupełnie innego, ale już doczytałem w instrukcji szczegóły. Dzięki za odpowiedzi.
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold - Undead

Post autor: GambitGrelfer »

Gdyby spadały bagna po zrzuceniu ich czaru to było by słabo. Zwróć uwagę ze jednym punktem many aktywujesz tylko jedne zaklęcia, a to nie jest takie przegięte znowu, bo większość przydatnych czarów tak naprawdę wymaga aktywacji. Z czarami tutaj jest jak ze stawianiem machin oblężniczych, jak wywali schematy konstrukcyjne to przecież machiny się nie rozpadną.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold - Undead

Post autor: donmakaron »

Utrudniało by to grę, ale właśnie rozróżniało by zaklęcia aktywowane od machin, skoro je przywołałeś. No ale to tylko wątpliwość, do tego mniej więcej rozwiana. Kończy się na kolejnej uwadze w stronę instrukcji ;)
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold - Undead

Post autor: GambitGrelfer »

Nie mam instrukcji przed oczami akurat, ale jak dotrę do domu to sprawdzę, jednak nie przypominam sobie żeby było tam napisane cokolwiek o tym, że można aktywować tylko zaklęcia z tych, które są akurat w grze...
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold - Undead

Post autor: rhcorvin »

witam mam takie pytanie
czy żetony poświęconej ziemi, kołków, inskrypcji leżą cały czas od momentu położenia czy się je zdejmuje na koniec danej tury. Nie jest napisane aby się zdejmowało ale wolę się upewnić.
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
ODPOWIEDZ