Magnum Sal

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Magnum Sal

Post autor: mbork »

Dobra instrukcja dobrą instrukcją, a pytania jednak się pojawiają...

Czy akcja "spasowanie" oznacza spasowanie do końca tury, czy fazy? Innymi słowy: czy w drugiej i następnych rundach można wykonać jedną akcję?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: yosz »

Spasowanie to po prostu rezygnacja ze swoich akcji w tej turze.jak gra będzie dalej trwać wówczas w kolejnej turze dalej masz możliwość wykonania kolejnych dwóch akcji
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
mbork
Posty: 1144
Rejestracja: 20 cze 2009, 01:05
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: mbork »

Tak myślałem, ale chciałem się upewnić.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Magnum Sal

Post autor: Atamán »

Podczas poniedziałkowego grania w Magnum Sal pojawiła się następująca wątpliwość co do zasad: czy zmęczony górnik może korzystać czerpaka? A raczej: czy mogę użyć czerpaka, by przerzucić wodę z komnaty, w której co prawda mam górnika/ków, ale są zmęczeni?
Interpretując zapis z instrukcji:
Używając czerpaka, gracz może przenieść jedną kostkę wody z komnaty
kopalni, w której stoi co najmniej jeden jego górnik, do dowolnej komnaty
sąsiedniej. Nie można przenosić wody do szybu lub poza kopalnię.
Stwierdziliśmy, że jak ma stać, to musi być wypoczęty. Jednakże w instrukcji dosyć dowolnie używane są sformułowania "stoi" oraz "znajduje się". Acz za tym, że zmęczony nie przerzuci wody przemówił również ten zapis:
Jedyną czynnością, w jakiej mogą brać udział, jest wynoszenie soli na powierzchnię
Czy to zdanie wszystko wyjaśnia? Niestety nie do końca, bo co to znaczy "czynnością w jakiej mogą brać udział"? Ktoś mógłby interpretować to w ten sposób: w instrukcji jest napisane, że to gracze korzystają z narzędzi a nie górnicy, a obecność górnika w komnacie to jedynie warunek konieczny do możliwości skorzystania z czerpaka.

Wiem, czepiam się, ale ja lubię jak instrukcje są skrajnie wręcz prawniczo-matematyczno precyzyjne. Może wtedy nie czyta się ich bardzo przyjemnie, ale za to mam nie tylko sto procent pewności, że gram zgodnie z zasadami, ale też, że każde odstępstwo od zasad gry, będzie w sprzeczności nie tylko z duchem instrukcji, ale i jej literą. :wink:

Instrukcja do Magnum Sal i tak pod tym względem wyróżnia się na plus. Merytorycznie dałbym jej 5- w szkolnej skali ocen. Bardziej mnie razi to, że jest niewyjustowana :P
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Magnum Sal

Post autor: Filippos »

Atamanie zmęczony górnik jest naprawdę zmęczony. Nie ma siły bidulek machać czerpakiem. :wink:

Dzieki za uwagę, w dodruku to poprawimy aby było arcyjasne :)
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: Veridiana »

Mnie na Pionku spytano, czy można przenosić górników z powierzchni do kopalni i z kopalni na powierzchnię i o ile w jedną stronę na pewno można (nie pamietam teraz w którą) o tyle w drugą już nie wiem/nie wiedziałam :?
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Magnum Sal

Post autor: Filippos »

Jedyne miejsce skąd nie można zabierać górników w trakcie gry to:

- kolejka do zamku.
- kopalnia, jeśli złamalibyśmy zasadę łańcucha.

To wydaje mi się jest dość dokładnie wyjaśnione w instrukcji, zarówno zabieranie z kopalni jak i pomocników z budynków.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: Veridiana »

Dzięki :) na szybko nie umiałam zweryfikować tego w instrukcji.
Leszku
Posty: 5
Rejestracja: 30 sty 2010, 23:24
Lokalizacja: Gliwice

Re: Magnum Sal

Post autor: Leszku »

Ja mam z kolei takie oto 2 watpliwosci:

1. Czy aby wykonac czynnosc - korzystanie z budynku np. warsztat, szyb wodny albo targ (nie mam tu celowo na mysli zamku), to musze te akcje wykonac za posrednictwem gornika?
Chodzi mi o to, czy musze w tym celu np. wyciagnac gornika z szybu lub komnaty na powierzchnie ?

2. Koniec fazy - gry.

W instrukcji jest napisane, iz "po zrealizowaniu 4 lub 5 zamowienia, aktualna faza gry sie konczy wraz z koncem tury gracza siedzacego po prawej stronie gracza rozpoczynajacego te faze".
Czyli, rozumiem, ze faza sie konczy gdy wszyscy gracze wykonaja jeszcze swoje 2 akcje.

I tu pytanie: czy jesli ja zrealizuje niejako z automatu swoje zamowienie (bedace 4-m lub 5-m w fazie) to jeszcze mam mozliwosc wykonania pierwszej i drugiej akcji?
I czy kolejni gracze tez moga jeszcze wykonac swoje akcje, w tym realizacje kolejnego zamowienia - o ile stali w kolejce do zamku, i tym samym moze byc zrealizowanych w fazie wiecej niz min. 4 lub 5 zlecen?
Leszku555

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Magnum Sal

Post autor: sheva »

ad 1. nie potrzebujesz górnika. pokazujesz którą akcje wykonujesz i wykonujesz górnicy nie maja tu nic do rzeczy :)
ad 2 Nie koniecznie mają wszyscy jeszcze ruch. Mamy graczy A B C D gracz A jest graczem rozpoczynającym to kiedy gracz D zrobi zamówienie nr 5 robi swoje dwa ruchy i faza się kończy jeśli gracz C zrobi zamówienie nr 5 to robi dwie akcje potem gracz D dwie akcje i koniec fazy.
Jeśli inni gracze stali w kolejce do króla i ruch już do nich nie dotrze to nie realizują zamówień.
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Magnum Sal

Post autor: Roballo »

Filippos pisze:Jedyne miejsce skąd nie można zabierać górników w trakcie gry to:

- kolejka do zamku.
- kopalnia, jeśli złamalibyśmy zasadę łańcucha.

To wydaje mi się jest dość dokładnie wyjaśnione w instrukcji, zarówno zabieranie z kopalni jak i pomocników z budynków.
Czyli jeżeli nie złamiemy zasady łańcucha możemy zawracać naszych górników? hymm super :D Zaraz odpalę instrukcje muszę to przeanalizować :D

jeszcze mam pytanie od Siebie czy górników można przestawiać w dowolne miejsce w kopali jeżeli jest zachowana zasada łańcucha?.
i drugie pytanie: czy jak weźmiemy górnika z kopali (jeżeli mamy taką możliwość) to jest to akcja?
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
zuk1912
Posty: 2
Rejestracja: 25 gru 2010, 14:05

Re: Magnum Sal

Post autor: zuk1912 »

Witam wszystkich!
Wczoraj zagrałem w Magnum Sal i miło spędziliśmy końcówkę (długą) Wigilii - skład Dziadek, Babcia, Zięć i dwa wnuki. Powstała jedna wątpliwość:
Co robić gdy zabraknie soli do odkrywanych kart w kopalni?
Czy po pojawieniu się potrzebnej soli w banku uzupełniamy poprzednio odkryte karty?

To moja pierwsza gra planszowa, więc brak porównań, ale było sympatycznie.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Magnum Sal

Post autor: Filippos »

Roballo pisze:
jeszcze mam pytanie od Siebie czy górników można przestawiać w dowolne miejsce w kopali jeżeli jest zachowana zasada łańcucha?.
i drugie pytanie: czy jak weźmiemy górnika z kopali (jeżeli mamy taką możliwość) to jest to akcja?
1. Tak, oczywiście.
2. Nie to nie jest akcja. Wykonując akcję wymagającą wstawienia górnika (ruch w kopalni, kolejka w zamku, wstawienie pomocnika) zabierasz po prostu poza akcja górnika ze swoich zasobów lub z kopalni i używasz.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Magnum Sal

Post autor: Filippos »

zuk1912 pisze:Witam wszystkich!
Wczoraj zagrałem w Magnum Sal i miło spędziliśmy końcówkę (długą) Wigilii - skład Dziadek, Babcia, Zięć i dwa wnuki. Powstała jedna wątpliwość:
Co robić gdy zabraknie soli do odkrywanych kart w kopalni?
Czy po pojawieniu się potrzebnej soli w banku uzupełniamy poprzednio odkryte karty?

To moja pierwsza gra planszowa, więc brak porównań, ale było sympatycznie.
Pozdrawiam
Graliście w pięć osób? :) Jak? :D

Jeśli chodzi o pytanie to liczba kosteczek została tak zaplanowana aby nigdy ich nie zabrakło. Jest to jedynie teoretycznie możliwe w sytuacji gdyby gracze odkryli niemal całą kopalnie nie wydobywając praktycznie w ogóle soli i nie realizując zamówień. Na co z kolei nie byłoby ich stać. Tak więc obawiam się że pomyliliście jakieś inne zasady gry jesłi doszło do takiej sytyuacji :? Opisz może dokładniej jak doszło do tego że zabrakło kosteczek.

Natomiast jeśli doszłoby do takiej sytuacji należałoby zastąpić czymś brakującą sól - jej zasoby nie są ograniczone.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Magnum Sal

Post autor: Roballo »

Filippos pisze:
Roballo pisze:
jeszcze mam pytanie od Siebie czy górników można przestawiać w dowolne miejsce w kopali jeżeli jest zachowana zasada łańcucha?.
i drugie pytanie: czy jak weźmiemy górnika z kopali (jeżeli mamy taką możliwość) to jest to akcja?
1. Tak, oczywiście.
2. Nie to nie jest akcja. Wykonując akcję wymagającą wstawienia górnika (ruch w kopalni, kolejka w zamku, wstawienie pomocnika) zabierasz po prostu poza akcja górnika ze swoich zasobów lub z kopalni i używasz.
To dobrze grałem, dziękuje za odpowiedź :) a i gratuluje gra jest świetna! :)
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
zuk1912
Posty: 2
Rejestracja: 25 gru 2010, 14:05

Re: Magnum Sal

Post autor: zuk1912 »

Graliście w pięć osób? :) Jak? :D
Proste: Zięć z jednym wnukiem byli jednym graczem

Zasad chyba nie pomyliliśmy. W pierwszej fazie schodziły zamówienia z małą liczbą taniej soli, a odkryliśmy wszystkie karty I poziomu. Zostało sporo brązowej soli po tej fazie. W II i III nie wchodziliśmy do komnat z I poziomu i stąd w pewnym momencie zabrakło jednej kostki brązowej do wypełnienia karty (zresztą bardzo potrzebnej samotnemu wnukowi). Po chwili bank już ją miał, ale dla wnuka było za późno. Nie daruje mi jak się przyznam do błędu!
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Magnum Sal

Post autor: Roballo »

Czy ktoś mógłbym jakoś dokładniej wyjaśnić co robi gracz kiedy nie spełni wymagań królewskich zamówień....bo moim zdaniem w instrukcji jest to strasznie zamglone

Graliśmy tak:

Jak ktoś poszedł do króla i nie mógł spełnić zamówienia oddawał kostkę lub 3groszę, zamówienie zostawało a gracz nie dostawał pieniędzy.
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: ragozd »

A co dokladnie jest zamglone? Bo jak dla mnie wszystko jest jasne :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Magnum Sal

Post autor: Roballo »

Nie jest jasne to czy gracz, który nie spełni wymagania prócz tych 3 groszy lub jednej kostki nie oddaje też soli, którą miał realizować zamówienie, nie jest tez powiedziane czy to jest jedynka kara jaką ponosi, teoretycznie jak by ktoś się uparł mógłby stwierdzić że skoro brakuje mu jednej kostki to odda do banku byle jaką sól , spełni zamówienie i dostanie sumę za królewskie zamówienie.

A i jeszcze coś zmęczonego górnika można zababrać do Siebie poza akcją? :P
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: yosz »

Oddajesz albo 3gr, a jak nie masz to jakąkolwiek sól. Nic nie ma przecież napisanego że trzeba oddać jeszcze coś.

zmęczonego górnika nigdy się nie rusza (co najwyżej zabierasz go na koniec fazy) - skąd pomysł że można go zabrać?
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Magnum Sal

Post autor: Roballo »

yosz pisze: zmęczonego górnika nigdy się nie rusza (co najwyżej zabierasz go na koniec fazy) - skąd pomysł że można go zabrać?
Pomysł wyszedł od mojego kolegi który koniecznie chciał mieć takiego górnika :) (nie ma racjonalnego wytłumaczenia :D)
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
jerrymagu
Posty: 460
Rejestracja: 27 gru 2010, 20:28

Re: Magnum Sal

Post autor: jerrymagu »

W zasadzie to mam wątpliwości co do zasad
Instrukcja pisze że nie można przerwać ciągłości łańcucha w korytarzu. Wyjątkiem jest sytuacja gdy wszystkie komnaty są opróżniony z kostek soli.
Poniżej przedstawię sytuację która wprowadziła mnie w zakłopotanie i zagraliśmy w poprzek zasadom.
W szybie na poziomie I było odsłonięte 3 komnaty - czwarta nie.
Gracz 2 był w komnacie 1, Gracz 1 w komnacie 2 (Ja), Gracz 3 w komnacie 3. Czwarta była nieodkryta.
Gracz 3 wywiózł ostatnią kostkę soli na powierzchnię i w ten sposób w komnatach 1-3 nie było kostek soli.
Następnie Gracz 1 przeniósł swojego górnika na niższy poziom bo nie był zainteresowany fedrowaniem na poziomie I i tym samym odkryciem komnaty 4.
Uważam że nie zerwał ciągłości łańcucha bo w zasadzie nie odkryta komnata powinna być traktowana w konkretnej chwili jako coś czego nie ma.


Proszę o komentarz do takiej sytuacji


ps.
ufff ale się naprodukowałem, ale dla tej gierki warto :D :D :D
Czarne serce mam i czarną w żyłach krew!
Awatar użytkownika
mn3006
Posty: 326
Rejestracja: 06 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Krk
Been thanked: 1 time

Re: Magnum Sal

Post autor: mn3006 »

Przecież właśnie w ten sposób została złamana ciągłość łańcucha. Ostatnia część korytarza nie została jeszcze odkryta i wyeksploatowana, więc nie można tego było zrobić.
jerrymagu
Posty: 460
Rejestracja: 27 gru 2010, 20:28

Re: Magnum Sal

Post autor: jerrymagu »

moim zdaniem ciągłość byłaby złamana gdyby została odkryta komnata 4
Czarne serce mam i czarną w żyłach krew!
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Magnum Sal

Post autor: WRS »

Instrukcja pisze:Uwaga: „Zasadę łańcucha” można złamać tylko w jednym przypadku – górnika można zabrać z komnaty kopalni, jeżeli komnata, w której stoi, i wszystkie dalsze komnaty w danym korytarzu zostały odkryte i nie pozostała w nich żadna sól do wydobycia.
(podkr. moje)
Chyba to rozwiewa wątpliwości.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ