Leksykon Gier Planszowych
: 18 lip 2004, 21:53
Proponuję rozpocząć w tym temacie inicjatywę wspólnego tworzenia Leksykonu Gier Planszowych. W przyszłości, po odpowiedniej edycji umieści się go jako samoistną część serwisu http://www.gry-planszowe.pl. Prośba do moderatora o przyklejenie tego topicu na stałe.
Kilka uwag co do podawania haseł:
-hasła nie posiadające popularnych odpowiedników w języku polskim umieszczamy po angielsku (można oczywiście zaproponować swoje polskie odpowiedniki w nawiasie, później podyskutujemy czy są odpowiednie czy nie)
-z podanymi terminami można polemizować, podawać swoje odpowiedniki, poprawiać istniejące. Podejrzewam, że są takie terminy, które różne osoby różnie będą interpretować i obie strony będą miały za sobą mocne argumenty. Wtedy o ostatecznym kształcie będzie decydować grupa edytorska (stworzy jakiś kompromis, wybierze jeden z terminów lub wręcz zamieści oba opisy)
-unikamy w treści terminów własnych opinii, wrażeń itp. Treść opisów powinna być neutralna i opisywać obiektywnie dane zjawisko. Na przykład można sięgać do wyrażeń typu „popularny, sławny”, ale darować sobie wyrażenia typu „mój ulubiony” itd.
Kilka terminów na początek.... czekam na uwagi, propozycje swoich itp.
action system – rodzaj mechaniki gry. Gracz w swojej turze (poprzez wybór na przykład konkretnej postaci) determinuje jakie czynności będzie mógł wykonać on oraz reszta uczestników gry. W wyniku tego w każdej turze poszczególne akcje graczy są najczęściej niepowtarzalne. Przykłady gier z zastosowaniem tej mechaniki to Puerto Rico czy Age of Steam.
DR – (ang. dice roll), rzut kostką. Skrót często występujących w instrukcjach do gier planszowych.
heks (heksagon) – sześciokąt, pojedyncze pole na planszy heksagonalnej.
plansza heksagonalna – najbardziej popularny rodzaj planszy oparty na siatce sześciokątów (heksów). Główną zaletą planszy heksagonalnej jest możliwość przemieszczania się w każdą stronę o taką samą odległość (w odróżnieniu od siatki opartej na kwadratach, gdzie przejście po skosie jest równe przejściu dwóm krokom: w pionie i poziomie). Przykłady gier z planszą heksagonalną (całe mnóstwo) – Bzura 1939, Krieg!, Wojny Napoleońskie
plansza point-to-point – plansza oparta na polach (najczęściej kwadratach) połączonych liniami. Przejście z jednego pola na drugie możliwe jest jedynie jeżeli oba punkty docelowy i wyjściowy są ze sobą połączone. W innym wypadku ruch jest niemożliwy. Główna zaletą planszy point-to-point jest w prosty sposób określenie miejsc łatwiej lub trudniej dostępnych czy wyznaczenie charakterystycznych dróg. Przykłady gier z zastosowaniem planszy point-to-point to Ścieżki Chwały, Spadkobiercy Aleksandra Wielkiego, For The People.
Kilka uwag co do podawania haseł:
-hasła nie posiadające popularnych odpowiedników w języku polskim umieszczamy po angielsku (można oczywiście zaproponować swoje polskie odpowiedniki w nawiasie, później podyskutujemy czy są odpowiednie czy nie)
-z podanymi terminami można polemizować, podawać swoje odpowiedniki, poprawiać istniejące. Podejrzewam, że są takie terminy, które różne osoby różnie będą interpretować i obie strony będą miały za sobą mocne argumenty. Wtedy o ostatecznym kształcie będzie decydować grupa edytorska (stworzy jakiś kompromis, wybierze jeden z terminów lub wręcz zamieści oba opisy)
-unikamy w treści terminów własnych opinii, wrażeń itp. Treść opisów powinna być neutralna i opisywać obiektywnie dane zjawisko. Na przykład można sięgać do wyrażeń typu „popularny, sławny”, ale darować sobie wyrażenia typu „mój ulubiony” itd.
Kilka terminów na początek.... czekam na uwagi, propozycje swoich itp.
action system – rodzaj mechaniki gry. Gracz w swojej turze (poprzez wybór na przykład konkretnej postaci) determinuje jakie czynności będzie mógł wykonać on oraz reszta uczestników gry. W wyniku tego w każdej turze poszczególne akcje graczy są najczęściej niepowtarzalne. Przykłady gier z zastosowaniem tej mechaniki to Puerto Rico czy Age of Steam.
DR – (ang. dice roll), rzut kostką. Skrót często występujących w instrukcjach do gier planszowych.
heks (heksagon) – sześciokąt, pojedyncze pole na planszy heksagonalnej.
plansza heksagonalna – najbardziej popularny rodzaj planszy oparty na siatce sześciokątów (heksów). Główną zaletą planszy heksagonalnej jest możliwość przemieszczania się w każdą stronę o taką samą odległość (w odróżnieniu od siatki opartej na kwadratach, gdzie przejście po skosie jest równe przejściu dwóm krokom: w pionie i poziomie). Przykłady gier z planszą heksagonalną (całe mnóstwo) – Bzura 1939, Krieg!, Wojny Napoleońskie
plansza point-to-point – plansza oparta na polach (najczęściej kwadratach) połączonych liniami. Przejście z jednego pola na drugie możliwe jest jedynie jeżeli oba punkty docelowy i wyjściowy są ze sobą połączone. W innym wypadku ruch jest niemożliwy. Główna zaletą planszy point-to-point jest w prosty sposób określenie miejsc łatwiej lub trudniej dostępnych czy wyznaczenie charakterystycznych dróg. Przykłady gier z zastosowaniem planszy point-to-point to Ścieżki Chwały, Spadkobiercy Aleksandra Wielkiego, For The People.