El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2447
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 555 times
Been thanked: 271 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Markus »

warlock pisze: 09 lis 2023, 13:03 Nie no jakby nie patrzeć to jest znakomita cena ;). Jak miło zobaczyć reedycję klasyka, która nie kosztuje 300+ zł...

/edit: kto da więcej ;). Na dragoneye jeszcze taniej: https://dragoneye.pl/el-grande-pl-p-7279.html
Idealna cena.
Akurat taka aby bez żalu przełożyć polskie karty z nowej edycji do starej niemieckiej edycji z ok 2005 roku a nową planszę do kosza
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Apos »

Świetna cena za tego klasyka, który nie zestarzał się mechanicznie ani trochę. Tylko wygląd poprzedniego wydania odpychał i już trącił myszką. Tutaj widzę, że gra przyjmie się w większym gronie i trafi do obecnego odbiorcy. Brawa dla Kaczek za polskie wydanie.

pike pisze: 09 lis 2023, 19:16 A kto wie jaki jest rozmiar kart w tym wydaniu od Lucky Ducków?

Ta edycja jest już na BGG Slevee it pod nazwą Hans im Glück ed (2023).
Awatar użytkownika
piechotak
Posty: 399
Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 18 times
Been thanked: 24 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: piechotak »

Gra świetna, cena kusząca. Pytanie, czy zaproponowany w instrukcji wariant dla 2 graczy jest na tyle dobry, żeby usprawiedliwić kupno. Wilk kolekcjoner mówi "kup", ale wilk gracz na to "a będziesz w to grać?"
Awatar użytkownika
AnlAir
Posty: 214
Rejestracja: 18 lut 2020, 22:05
Lokalizacja: 3sity
Has thanked: 51 times
Been thanked: 89 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: AnlAir »

Gra wygląda bardziej kompaktowo od starej wersji.
Zdecydowanie wygodniej będzie ją przenosić niż tamto wielkie pudło.
Cena jak za starych dobrych czasów, powalająca, widać, że się da, brawo LDG.
Ostatnio zmieniony 10 lis 2023, 20:24 przez AnlAir, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: XLR8 »

Ktoś już miał okazję zobaczyć egzemplarz na żywo? Pierwsza edycja nie grzeszyła urodą, ale nowa wygląda na jakieś potyczki w krainie my little pony.
Cassus GWT i GWT 2ed
Awatar użytkownika
vder
Posty: 726
Rejestracja: 30 gru 2007, 20:20
Lokalizacja: warszawa
Has thanked: 290 times
Been thanked: 124 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: vder »

piechotak pisze: 10 lis 2023, 09:50 Gra świetna, cena kusząca. Pytanie, czy zaproponowany w instrukcji wariant dla 2 graczy jest na tyle dobry, żeby usprawiedliwić kupno. Wilk kolekcjoner mówi "kup", ale wilk gracz na to "a będziesz w to grać?"
Powiedziałbym, że odważnie z Twojej strony - ja sie cały czas waham czy warto brać dla trzech osób :D.
Barbarzyńca
Posty: 542
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 326 times
Been thanked: 172 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Barbarzyńca »

XLR8 pisze: 10 lis 2023, 16:05 Ktoś już miał okazję zobaczyć egzemplarz na żywo? Pierwsza edycja nie grzeszyła urodą, ale nowa wygląda na jakieś potyczki w krainie my little pony.
Cassus GWT i GWT 2ed
Nie ogarniam tych komentarzy, że stara wersja "nie grzeszyła urodą". W mojej ocenie to gra estetycznie wybitna.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: konradstpn »

XLR8 pisze: 10 lis 2023, 16:05 Ktoś już miał okazję zobaczyć egzemplarz na żywo? Pierwsza edycja nie grzeszyła urodą, ale nowa wygląda na jakieś potyczki w krainie my little pony.
Cassus GWT i GWT 2ed
Jakbyś był łaskaw poczytać parę postów wcześniej...
Gram, więc jestem.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: autopaga »

Grałem na essen całą partię, plansza jest bardzo czytelna, dla mnie plansza wygląda ok, ani dobrze ani źle. Zdecydowanie większy problem niż z planszą mam z kartami, czarne meeple symbolizują nasze, a białe przeciwników. Jestem przyzwyczajony do odwrotnej kolorystki, szare neutralne też ciężko ocenić czy to na pewno szare, trzeba porównywać z inną kartą.
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 441 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: vnzk »

Barbarzyńca pisze: 10 lis 2023, 16:41 Nie ogarniam tych komentarzy, że stara wersja "nie grzeszyła urodą". W mojej ocenie to gra estetycznie wybitna.
Rozumiem, że średniowieczny sznyt mapy może się podobać, ale brak numeracji na polach punktacji i niepotrzebnie powtórzony trzykrotnie tor kolejności punktowania (zrobiony chyba głównie po to, żeby zasłonić Portugalię) sprawiają, że użycie słów "estetycznie wybitna" w tym kontekście unosi me brwi dość wysoko. "Granda!" - chciałoby się krzyknąć. :wink:
Barbarzyńca
Posty: 542
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 326 times
Been thanked: 172 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Barbarzyńca »

Co ma brak lub istnienie cyferek na torze punktacji do estetyki?
vnzk pisze: 10 lis 2023, 19:09 niepotrzebnie powtórzony trzykrotnie tor kolejności punktowania (zrobiony chyba głównie po to, żeby zasłonić Portugalię)
skąd ten dziwny pomysł i co to ma wspólnego z estetyką?

:shock: :shock: :shock:
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 441 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: vnzk »

Barbarzyńca pisze: 10 lis 2023, 19:13 Co ma brak lub istnienie cyferek na torze punktacji do estetyki?
vnzk pisze: 10 lis 2023, 19:09 niepotrzebnie powtórzony trzykrotnie tor kolejności punktowania (zrobiony chyba głównie po to, żeby zasłonić Portugalię)
skąd ten dziwny pomysł i co to ma wspólnego z estetyką?

:shock: :shock: :shock:
Brak cyferek to, w mojej ocenie, przykład, że z estetyką poszli za daleko (żeby te nie szpeciły otoczenia mapy), co z kolei negatywnie przekłada się na przesuwanie pionka punktacji (wymusza liczenie kratka po kratce).

Z kolei "trójząb" z terenami po prostu szpeci wygląd mapy (z Portugalią to był żart, po prostu tak to wygląda). Mapa sama w sobie również mi się podoba, na ten moment na pewno bardziej niż w wersji Kaczek (ale tę oceniam jedynie po zdjęciach). Jednak tor w nowej wersji jest, moim zdaniem, zrobiony bardziej estetycznie.
Spoiler:
Ale oczywiście nie próbuję przekonywać do swoich racji w kwestii estetyki, bo to zupełnie niepotrzebne. Po prostu wyraziłem zaskoczenie użyciem tak mocnego określenia, ale z lekkim przymrużeniem oka, co zaznaczyłem emotką na końcu. :wink:
Pnn
Posty: 5
Rejestracja: 25 gru 2021, 00:29
Has thanked: 1 time

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Pnn »

Lucky Duck Games pisze: 23 cze 2023, 12:22
jacus666 pisze: 21 cze 2023, 21:08
Propi pisze: 19 cze 2023, 11:26 Work in progress, ale premiera za 3 miesiące, o ile nie drukują tego w DE to chyba jest już bardziej progress niż work ;-)
Skąd info o premierze za 3 miesiące? Musiałem coś przegapić :wink:
Tak, druk w Niemczech. Premiera równo z niemiecką na Essen, albo chwilę po niej (nie wiadomo czy druki będą zaraz po sobie).
Wiadomo już może kiedy premiera w Polsce?
khuba
Posty: 983
Rejestracja: 15 cze 2017, 11:36
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 308 times
Been thanked: 277 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: khuba »

Pnn pisze: 13 lis 2023, 19:59 Wiadomo już może kiedy premiera w Polsce?
18.11.2023
Sprzedam:
Cerebria, Miasteczka, Weather Machine - metalowe zębatki
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: hancza123 »

Stara edycja wizualnie podoba mi się jednak bardziej pomimo że stara. Nowa graficznie zrobiona może trochę w pośpiechu i bez pomysłu no ale mniejsza z tym. Najbardziej mnie cieszy to że nowa edycja spowoduje teraz mały "hype" na tą grę i znowu będzie okazja zagrać w nią kilka razy :D
Langus
Posty: 90
Rejestracja: 10 lut 2019, 18:42
Has thanked: 19 times
Been thanked: 86 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Langus »

A grał ktoś z Was ostatnio w którąkolwiek wersję i mógłby się podzielić nową opinią? Wiem, że jeszcze nowej nie ma, ale pod względem rozgrywki ma się podobno nie różnić kompletnie od starej. Co jest fajne a co trochę mniej? Wizualnie, nowa wersja mi kompletnie nie przeszkadza, bardziej chodzi mi o samą rozgrywkę.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: ave.crux »

Zagrałem w elgrande 4 osobową rozgrywkę.

Nie miałem jakiś ogromnych oczekiwań co do rozgrywki, ale jednak myślałem, że będzie to bardziej zaawansowana gra. Jest to dla mnie gra, którą można bez problemu wprowadzać ludzi w świat area controlki.
Wybór akcji jest dość fajny i mechanika zagrywania kart o konkretnej cyfrze w celu ustalenia kolejności + lekko losowe karty do wyboru spośród puli akcji powodują, że rozgrywka jest dość dynamiczna i im dalej w las tym wyższe cyferki się przydają.
Wrzucanie mepli do wieży też niby jest jawne, bo trzeba powiedzieć ile się wrzuca, ale po chwili już się tego nie pamięta i rzeczywiście niespodzianką jest ile danych mepelków wyleci.

Negatywna interakcja niby jest, ale w ogóle nie boli, jestem przyzwyczajony do gier, które jak wbijają sztylet pod żebro to trzymają go oburącz, a tutaj tylko ktoś cię dygnie patykiem.
Przez całą grę miałem nieodparte wrażenie, że ciągle przygotowujemy się i/lub odpalamy akcję punktowania z dominant species, więc każdy chce rozłożyć się na jak największej liczbie regionów, jak największą ilością mepelków.

Niestety gra nie porwała, jako taki filler+ to bym zagrał, ale posiadać w kolekcji nie muszę.
Wygląda całkiem ładnie i obcowanie z nią jest całkiem całkiem.
Obrazek
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3357 times
Been thanked: 3217 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: japanczyk »

Musze powiedziec, ze sprowadzenie El Grande do roli fillera to sie nie spodziewalem :D
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: ave.crux »

japanczyk pisze: 14 lis 2023, 08:09 Musze powiedziec, ze sprowadzenie El Grande do roli fillera to sie nie spodziewalem :D
Partię 4 osobową rozegraliśmy w 50 minut, więc jest to taki czas, gdzie chcemy wyciągnąć kolejny tytuł, ale to i tak nie ze względu na czas, a raczej prostotę rozgrywki.
Grając na jednym spotkaniu w Mage Knighta, później El grande i na końcu Beyond the sun to elgrande był takim przerywnikiem przy którym sobie odpoczywałem.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Miszon
Posty: 2515
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1015 times
Been thanked: 492 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Miszon »

To faktycznie ciekawe - na BGG El Grande i Beyond the Sun dzieli w ciężkości tylko 0,1, a czas na 4 osoby dochodzi do 2h.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

ave.crux pisze: 14 lis 2023, 08:05 ale jednak myślałem, że będzie to bardziej zaawansowana gra. Jest to dla mnie gra, którą można bez problemu wprowadzać ludzi w świat area controlki.
Obrazek
Dwie sprawy:

1) (To nie jest złośliwa uwaga ;) ) - El Grande to area majority, a nie area control. Nie chcę tu się bawić w jakiegoś purystę od definicji, ale jednak area control to bardziej gatunek, w którym tylko jeden gracz zajmuje dane terytorium (i w którym często mamy jakiś system walki między graczami). Tutaj mamy typową matematyczną większościówkę ;). El Grande nie będzie dla mnie w tej grupie co Cyklady czy Kemet, tylko np. Dominant Species.

2) Im więcej gier poznaję, tym bardziej odchodzę od kategoryzowania w stylu : "prosta mechanicznie gra to co najwyżej gateway" oraz "najlepsze gry w gatunku to tylko te zaawansowane, czyt. skomplikowane". Jak dla mnie gra wcale nie musi mieć miliona zasad i podsystemów, żeby doskonale robić tę jedną rzecz, wokół której została zaprojektowana. Area majority to jest prosty koncept i próba obudowania go "zaawansowanymi" mechanikami nie musi od razu oznaczać, że dostaniemy z automatu lepszą grę. Mógłbyś pewnie dać tu jeszcze wiadro chromu i dorzucić na boku wyścig na torach, żetony akcji bonusowych, asymetryczne zdolności frakcji i inne cuda, tylko czy to jest potrzebne?
Miszon pisze: 14 lis 2023, 08:14 To faktycznie ciekawe - na BGG El Grande i Beyond the Sun dzieli w ciężkości tylko 0,1, a czas na 4 osoby dochodzi do 2h.
Porównanie ciężkości starych i nowych gier daje mega mylny obraz, bo w swoich czasach te leciwe tytuły uchodziły za relatywnie ciężkie.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: ave.crux »

warlock pisze: 14 lis 2023, 08:25 Dwie sprawy:

1) (To nie jest złośliwa uwaga ; ) - El Grande to area majority, a nie area control. Nie chcę tu się bawić w jakiegoś purystę od definicji, ale jednak area control to bardziej gatunek, w którym tylko jeden gracz zajmuje dane terytorium (i w którym często mamy jakiś system walki między graczami). Tutaj mamy typową matematyczną większościówkę ;). El Grande nie będzie dla mnie w tej grupie co Cyklady czy Kemet, tylko np. Dominant Species.
Mój błąd, ale w głowie miałem to o czym mówisz, w końcu też porównałem do dominant species
warlock pisze: 14 lis 2023, 08:25 2) Im więcej gier poznaję, tym bardziej odchodzę od kategoryzowania w stylu : "prosta mechanicznie gra to co najwyżej gateway" oraz "najlepsze gry w gatunku to tylko te zaawansowane, czyt. skomplikowane". Jak dla mnie gra wcale nie musi mieć miliona zasad i podsystemów, żeby doskonale robić tę jedną rzecz, wokół której została zaprojektowana. Area majority to jest prosty koncept i próba obudowania go "zaawansowanymi" mechanikami nie musi od razu oznaczać, że dostaniemy z automatu lepszą grę. Mógłbyś pewnie dać tu jeszcze wiadro chromu i dorzucić na boku wyścig na torach, żetony akcji bonusowych, asymetryczne zdolności frakcji i inne cuda, tylko czy to jest potrzebne?
Nie napisałem, że to co najwyżej gateway, ale jak ja ją postrzegam i raczej się to nie zmieni. Chyba się zgodzisz, że przy większej prostocie łatwiej wprowadzać ludzi w planszówki. No i nie, gry nie muszą być zawsze przesadnie zaawansowane, bo później od natłoku mechanik może wyjść po prostu szrot. El grande niech jest takie jakie jest, jest w porządku, tyle, że moje oczekiwania trochę się rozminęły z rzeczywistością i raczej preferuje coś bardziej zaawansowanego. Nie będę udawał obiektywizmu, zawsze mówię jak to widzę z własnej perspektywy.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

vnzk pisze: 10 lis 2023, 19:27
Barbarzyńca pisze: 10 lis 2023, 19:13 Co ma brak lub istnienie cyferek na torze punktacji do estetyki?
vnzk pisze: 10 lis 2023, 19:09 niepotrzebnie powtórzony trzykrotnie tor kolejności punktowania (zrobiony chyba głównie po to, żeby zasłonić Portugalię)
skąd ten dziwny pomysł i co to ma wspólnego z estetyką?

:shock: :shock: :shock:
Brak cyferek to, w mojej ocenie, przykład, że z estetyką poszli za daleko (żeby te nie szpeciły otoczenia mapy), co z kolei negatywnie przekłada się na przesuwanie pionka punktacji (wymusza liczenie kratka po kratce).

Z kolei "trójząb" z terenami po prostu szpeci wygląd mapy (z Portugalią to był żart, po prostu tak to wygląda). Mapa sama w sobie również mi się podoba, na ten moment na pewno bardziej niż w wersji Kaczek (ale tę oceniam jedynie po zdjęciach). Jednak tor w nowej wersji jest, moim zdaniem, zrobiony bardziej estetycznie.
Spoiler:
Ale oczywiście nie próbuję przekonywać do swoich racji w kwestii estetyki, bo to zupełnie niepotrzebne. Po prostu wyraziłem zaskoczenie użyciem tak mocnego określenia, ale z lekkim przymrużeniem oka, co zaznaczyłem emotką na końcu. :wink:
Pamiętaj, ze "trójząb" był w pierwszej edycji, plansza do Big Boxa wyglądała nieco inaczej:
Obrazek
Miszon
Posty: 2515
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1015 times
Been thanked: 492 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Miszon »

Też się zgadzam, że prostota zasad nie jest równa niskiej ciężkosci. Ze wszystkich gier, jakie znam, szachy i scrabble są u mnie w czołówce jeśli chodzi o ciężkość ;) - bo mało w której grze myślę tak intensywnie, jak tam.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3357 times
Been thanked: 3217 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: japanczyk »

warlock pisze: 14 lis 2023, 08:25 2) Im więcej gier poznaję, tym bardziej odchodzę od kategoryzowania w stylu : "prosta mechanicznie gra to co najwyżej gateway" oraz "najlepsze gry w gatunku to tylko te zaawansowane, czyt. skomplikowane". Jak dla mnie gra wcale nie musi mieć miliona zasad i podsystemów, żeby doskonale robić tę jedną rzecz, wokół której została zaprojektowana. Area majority to jest prosty koncept i próba obudowania go "zaawansowanymi" mechanikami nie musi od razu oznaczać, że dostaniemy z automatu lepszą grę. Mógłbyś pewnie dać tu jeszcze wiadro chromu i dorzucić na boku wyścig na torach, żetony akcji bonusowych, asymetryczne zdolności frakcji i inne cuda, tylko czy to jest potrzebne?
I to jest piekno El Grande - prostota zasad przy glebi rozgrywki
BTW w nowej edycji sa zaawansowane karty?
ODPOWIEDZ