El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Spoiler:
Jak będziesz miał okazję zagraj w Big Boxa z dodatkiem King & Intrigue. Każdy przed partią buduje własną talię (rękę) kart, a mechanizm ich zagrywania i odpalania jest łamigłowką samą w sobie (ta część gry jest zupełnie zmieniona). Ten dodatek robi z El Grandę "grę dla graczy" ;).

/focia dodatku wygrzebana z archiwów własnych
Obrazek
Ostatnio zmieniony 14 lis 2023, 09:27 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: ave.crux »

warlock pisze: 14 lis 2023, 09:00 Jak będziesz miał okazję zagraj w Big Boxa z dodatkiem King & Intrigue. Każdy przed partią buduje własną talię (rękę) kart, a mechanizm ich zagrywania i odpalania jest łamigłowką samą w sobie (ta część gry jest zupełnie zmieniona). Ten dodatek robi z El Grandę "grę dla graczy" ;).
O, dobrze wiedzieć. Chociaż do zwykłego elgrande jeżeli jakiś znajomy przyniesie to też chętnie siądę, w końcu zagrałem tylko raz, a im więcej z różnymi graczami się w coś gra to widzi się więcej.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 441 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: vnzk »

warlock pisze: 14 lis 2023, 08:33 Pamiętaj, ze "trójząb" był w pierwszej edycji, plansza do Big Boxa wyglądała nieco inaczej:
Obrazek
Dzięki za info! :) Widzę, że są nawet numerki na torze punktacji. W takim razie Big Box naprawia główne estetyczne uwierki, które miałem przy starej edycji. :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Zamówiłem sobie nową edycję, porównam jak wygląda grywalność vs Big Box + może uda mi się ograć nowe moduły w kontekście gry 2- i 3- osobowej (podstawowe zasady tych trybów można bezproblemowo przeszczepić do starej wersji). ;) Dam znać jak wrażenia ;).
Barbarzyńca
Posty: 542
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 327 times
Been thanked: 172 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Barbarzyńca »

No i dostałem dzisiaj w łapki. Niestety nowa plansza nie umywa się do oryginalnej. Na szczęście nie jest tak oczojebna jak się wydawało, że będzie, ale trochę jest. Drugą wadą jest brak wyraźnych granic pomiędzy dzielnicami. Niby różnią się kolorami ale wspólna pastelowa tonacja powoduje pewne uwspólnienie obrazu, zwłaszcza w rejonie Navarra, Aragonia, Valencia, Toledo (swoją drogą, nie wiedzieć czemu pozmieniano zastosowane pierwotnie nazwy regionów), gdzie użyte barwy są mocno zbliżone. U mnie wywołuje to pewien dyskomfort, osoby mające problemy z rozróżnianiem kolorów pewnie odczują to jeszcze silniej.

Reszta elementów spoko, może karty trochę cienkawe, castillo klimatyczne, Król złoty :lol:, na plus minidodatki.

Fajnie, że jest po polsku, zagra się parę razy i pewnie się człowiek przyzwyczai, tylko delikatny smuteczek gdzieś tam w duszy od czasu do czasu zagra za minioną estetyką.
Awatar użytkownika
Luk83bb
Posty: 94
Rejestracja: 21 mar 2021, 06:09
Has thanked: 57 times
Been thanked: 24 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Luk83bb »

a ja mam pytanko - czy ta gra jest trochę klimatyczna? Trochę w sensie, że nie jest to totalny abstrakt i klimatu jest więcej niż w takiej Hansie Teutonice.
Barbarzyńca
Posty: 542
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 327 times
Been thanked: 172 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Barbarzyńca »

Wszędzie jest więcej klimatu niż w Hansie. Im gry suchsze tym je bardziej lubię a El Grande bardzo lubię, z tego by trzeba wnosić, że klimatu tu niewiele.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: autopaga »

Moim zdaniem totalny abstrakt.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Luk83bb pisze: 21 lis 2023, 16:12 a ja mam pytanko - czy ta gra jest trochę klimatyczna? Trochę w sensie, że nie jest to totalny abstrakt i klimatu jest więcej niż w takiej Hansie Teutonice.
Zero klimatu, kompletnie nic.
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 441 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: vnzk »

Luk83bb pisze: 21 lis 2023, 16:12 a ja mam pytanko - czy ta gra jest trochę klimatyczna?
Tylko jeśli podczas wymawiania nazw regionów udasz hiszpański akcent i umieścisz język między zębami przy każdej głosce "s". Ale ostrzegam, że denerwuje to współgraczy bardziej niż wyrzucenie ich z regionu tuż przed punktowaniem. :wink:
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: pingus »

warlock pisze: 22 lis 2023, 06:56
Luk83bb pisze: 21 lis 2023, 16:12 a ja mam pytanko - czy ta gra jest trochę klimatyczna? Trochę w sensie, że nie jest to totalny abstrakt i klimatu jest więcej niż w takiej Hansie Teutonice.
Zero klimatu, kompletnie nic.
Ja bym powiedział, że klimat w grach to buduje się z graczami nad planszą, a nie przez ściany tekstu na kartach. Zaryzykowałbym tezę, że El grande daje (dla bardzo chcących) przestrzeń do tego, żeby w sposób prześmiewająco klimatyczny w to zagrać. Ale faktycznie nie jest to "gra klimatyczna"
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Nie chodzi o ściany tekstu tylko o poczucie, że to co robimy w grze jest symulacją czegoś: prowadzenia biznesu, rozbudowy cywilizacji, militarnej ekspansji, odkrywania - czegokolwiek takiego. To co robimy w El Grande nie generuje żadnych takich wrażeń, to abstrakcyjne "kto ma więcej".
Barbarzyńca
Posty: 542
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 327 times
Been thanked: 172 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Barbarzyńca »

W tym sensie jest to trochę "klimatyczne", walczysz o polityczną dominację pozwalającą ciągnąć zyski z poszczególnych regionów królestwa.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Barbarzyńca pisze: 22 lis 2023, 10:28 W tym sensie jest to trochę "klimatyczne", walczysz o polityczną dominację pozwalającą ciągnąć zyski z poszczególnych regionów królestwa.
No to mniej więcej jak w Hansa Teutonica, gdzie zakładasz placówki kupieckie i ustanawiasz szlaki handlowe ;).

Błagam, nie rozmawiajmy o El Grande w kategorii klimatycznej gry ;). To jest genialnie zaprojektowany klasyk, ale szanujmy się ;).
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3352
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2009 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Ardel12 »

Rozegrałem 3os partię w nową wersję. Wszyscy grali pierwszy raz.

Plusy:
- banalne zasady
- szybkość rozłożenia, złożenia i partii
- ciągła walka o punkty i prześciganie się w punktacji
- ciekawy podział tury na walkę o kolejność z akcjami z kart z wystawki
- banalne punktowanie, ale z twistem dzięki wieży(wysyłanie mepli do jednego z regionów)
- jasne i czytelne karty
- czytelna plansza
- ładnie wykonana wieża

Minusy:
- słaba kolorystyka planszy
- swoimi akcjami można na barana ciągnąć innego gracza(uniemożliwiając komuś wygraną)
- zero klimatu

Ogólnie bardzo dobra gra. Świetny pomysł z akcjami z wystawki, które wymuszają dopasowanie się. Gra jest dynamiczna. Należy trzymać graczy w szachu. Ucinać opcje liderowi. A w tym wszystkim dorwać jak najwięcej PZ. Jedyne co mnie zastanawia to los kolejnych dodatków z oryginału. Czy to się zmieści w pudełku czy lepiej grać na cudzej kopii i poczekać na BB. Spokojnie daję 8/10 i liczę na kolejne partie i może sam kupię do swej kolekcji.
Awatar użytkownika
preshiq
Posty: 268
Rejestracja: 16 gru 2012, 13:36
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 271 times
Been thanked: 112 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: preshiq »

Kurde, gdybym miał skład do grania na +3 osoby to bym zaraz brał. I Hanse też.
Uwielbiam takie czyste niemieckie dizajny 😄
Np Goa wg mnie wpisuje się w ten sam rodzaj gier, a przy okazji śmiga pięknie już od w graczy.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: arturmarek »

Ardel12 pisze: 22 lis 2023, 21:43
Spoiler:
Czy temat BB po polsku istnieje?

Co do "swoimi akcjami można na barana ciągnąć innego gracza(uniemożliwiając komuś wygraną)" to chyba cecha interakcyjnych gier na 3+ graczy. Jesli gra ma dużą interakcję, to słaby gracz wykonując słabe ruchy bedzie w sposób losowy wpływał na rogrywkę, a wpływ będzie istotny, bo gra ma dużą interakcję.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: konradstpn »

arturmarek pisze: 23 lis 2023, 09:40
Ardel12 pisze: 22 lis 2023, 21:43
Spoiler:
Czy temat BB po polsku istnieje?

Co do "swoimi akcjami można na barana ciągnąć innego gracza(uniemożliwiając komuś wygraną)" to chyba cecha interakcyjnych gier na 3+ graczy. Jesli gra ma dużą interakcję, to słaby gracz wykonując słabe ruchy bedzie w sposób losowy wpływał na rogrywkę, a wpływ będzie istotny, bo gra ma dużą interakcję.
Wydaje mi się, że ta gra polega w swej istocie na uniemożliwieniu wygranej pozostałym graczom, w szczególności komuś. Jeśli mam wybór to zawsze wolę 'pomóc' graczowi, który stanowi mniejsze zagrożenie. Nie bardzo wiem co ma to wspólnego z baranami.
Gram, więc jestem.
tomg
Posty: 404
Rejestracja: 02 gru 2019, 00:00
Has thanked: 124 times
Been thanked: 159 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: tomg »

konradstpn pisze: 23 lis 2023, 10:33
arturmarek pisze: 23 lis 2023, 09:40
Ardel12 pisze: 22 lis 2023, 21:43
Spoiler:
Czy temat BB po polsku istnieje?

Co do "swoimi akcjami można na barana ciągnąć innego gracza(uniemożliwiając komuś wygraną)" to chyba cecha interakcyjnych gier na 3+ graczy. Jesli gra ma dużą interakcję, to słaby gracz wykonując słabe ruchy bedzie w sposób losowy wpływał na rogrywkę, a wpływ będzie istotny, bo gra ma dużą interakcję.
Wydaje mi się, że ta gra polega w swej istocie na uniemożliwieniu wygranej pozostałym graczom, w szczególności komuś. Jeśli mam wybór to zawsze wolę 'pomóc' graczowi, który stanowi mniejsze zagrożenie. Nie bardzo wiem co ma to wspólnego z baranami.
To jest cecha tej gry a nie jej wada. Ta gra opiera się na interakcji pomiędzy graczami, to jej sedno i za to ją uwielbiam. Powiedzlalbym że z baranami nie ma co w nią grać ;-)
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Apos »

Wczoraj zagraliśmy na 5 osób i jakie to było dobre! El Grande to kwintesencja prostoty zasad, głębi rozgrywki oraz zaciekłej interakcji.

Gracze w moim gronie albo raz grali w stare wydanie albo nie znali tego tytułu. Wrażenia są bardzo zbliżone do tego co pisał @Ardel12 z tą różnicą, że nie było negatywnych komentarzy co do kolorystyki. Ta, wraz z wieżą i komponentami przykuwała wzrok przechodniów (graliśmy w pubie), a Ci zaczepiali nas i dopytywali co to za cudo. Wybuchy śmiechu oraz wartkie rozmowy w trakcie rozgrywki też pewnie się ku temu przyczyniły :wink:

Gra ląduje obok Hansa Teutonica oraz Tyrants of Underdark - prostych i szybkich gier z dużą interakcją, które świetnie działają w pełnym składzie.

ps. zastanawiam się tylko, czy z czasem to wydanie otrzyma pozostałe dodatki?
ps2. też mieliśmy sytuację, że ostatni gracz swoją akcją dał mocno zapunktować liderowi i ten odskoczył od pozostałych.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3352
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2009 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: Ardel12 »

Widzę, żę muszę dodać parę słów, bo zaraz na widłach wyniosą xD
Ardel12 pisze: 22 lis 2023, 21:43 - swoimi akcjami można na barana ciągnąć innego gracza(uniemożliwiając komuś wygraną)
Przy 3 graczach często i gęsto trzymaliśmy się blisko siebie w PZ, ale jedna akcja typu niech zapunktują dane regiony dawała zwykle boosta dwóm graczom, co pozwalało im odskoczyć lub przeskoczyć jednego z graczy. W newralgicznych sytuacjach taka akcja mi może zapewnić zwycięstwo, ale np. dzięki temu kolega z 3 otrzyma 2 miejsce. Dokonuje się przetasowań miejsc przy okazji ciągnąc kogoś ze sobą.

W innych AC zwykle nasze akcje prowadzą do ukrócenia opcji danego gracza niż pchania go do przodu. Czepiam się w sumie wyłącznie kart dających dodatkową punktację. Wiadomo, gramy o zwycięstwo i grzeje nas kto zajmie miejsce za nami, ale jednak może to kogoś wkurzyć.
preshiq pisze: 23 lis 2023, 09:13 Kurde, gdybym miał skład do grania na +3 osoby to bym zaraz brał. I Hanse też.
No ja wezmę, bo gra w ekipie siadła, to będzie świetna gra na zakończenie wieczoru. Proste zasady i krótka partia.
arturmarek pisze: 23 lis 2023, 09:40 Czy temat BB po polsku istnieje?
Jak się sprzeda podstawka to dodatki wyjdą jak zawsze. A co do BB to po prostu moje bredzenie :D Liczę, że wyjdzie
arturmarek pisze: 23 lis 2023, 09:40 Co do "swoimi akcjami można na barana ciągnąć innego gracza(uniemożliwiając komuś wygraną)" to chyba cecha interakcyjnych gier na 3+ graczy. Jesli gra ma dużą interakcję, to słaby gracz wykonując słabe ruchy bedzie w sposób losowy wpływał na rogrywkę, a wpływ będzie istotny, bo gra ma dużą interakcję.
Zgadzam się z tezą, ale nie pasuje ona do tego o czym napisałem. Gdyż mocny gracz może ciągnąć gracza z ostatniego miejsca i dać ma wyższe. Zabierając tym samym komuś to 2/3 miejsce.
konradstpn pisze: 23 lis 2023, 10:33 Wydaje mi się, że ta gra polega w swej istocie na uniemożliwieniu wygranej pozostałym graczom, w szczególności komuś. Jeśli mam wybór to zawsze wolę 'pomóc' graczowi, który stanowi mniejsze zagrożenie. Nie bardzo wiem co ma to wspólnego z baranami.
No jak potraktujemy, że liczy się tylko 1 miejsce, to się zgadzam, ale nie wszystkim to będzie pasować(wątki były by rozliczać do końca i zawsze kolejność wyłonić).
Na barana : Mówimy WZIĄĆ, NIEŚĆ KOGOŚ NA BARANA, gdy bierzemy czy nosimy kogoś na plecach lub na karku
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 441 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: vnzk »

Ja w nową wersję jeszcze nie zagrałem, ale bardzo pozytywnie zaskoczyły mnie pudełeczka na komponenty, na pewno usprawnią setup. Tarcze i plansza są bardziej czytelne, kosztem nieco mniej eleganckiego wyglądu planszy (choć zgadzam się, że wygląda lepiej niż na zdjęciach). Podoba mi się też pomysł z podnoszona bramą castillo, z której wysypują się caballeros. Meeple i Grande niebędący kostkami na pewno będą sprzyjać wprowadzeniu nowych graczy do gry. Z minusów - dość cienkie karty (choć bez jakiejś tragedii). Ogólnie pierwsze estetyczne wrażenia na plus, czego po zobaczeniu zdjęć się nie spodziewałem. :)

Obrazek
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Jako że dziś przybędzie mi nowa edycja to biorąc pod uwagę powyższą fotkę bardzo mocno rozważę upchnięcie jej w skrzyni z moim spolszczonym Big Boxem :D. Wszystko powinno się ładnie zmieścić.
Obrazek
Obrazek

Co do meepli - one były już w Big Boxie (tylko że w nieco pomniejszonej formie). Caballeros w starej wersji trzymałem w pojemniczkach GeekBox, bo w naturalny sposób tworzą Prowincję gracza ;).
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2087
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: tomp »

warlock pisze: 23 lis 2023, 11:44
Spoiler:
Obrazek
Spoiler:
Teraz rozumiem, dlaczego wielu psioczy na wygląd najnowszej planszy.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1945 times

Re: El Grande (Wolfgang Kramer, Richard Ulrich)

Post autor: warlock »

Karta rywalizacja z 4 stosu ma tak koślawy szyk drugiego zdania, że IMO wyszło z tego błędne tłumaczenie (a w każdym razie nie wiem, czy osoby nieznające oryginału w 100% zrozumieją intencję karty). Wrzucam z oryginałem i tłumaczeniem fanowskim.
Obrazek

Obrazek

I jest jedna (nie wiem czy zamierzona) zmiana: w polskiej wersji są dwie identyczne karty Wojny Domowej, ale w oryginale miały dwa inne działania (choć podobne):

Obrazek
ODPOWIEDZ