Fief (Philippe Mouchebeuf)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ghostdog
Posty: 645
Rejestracja: 20 sty 2006, 15:54
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Fief

Post autor: ghostdog »

To kicha bo ja tylu w życiu nie zbiorę :-)
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
moja lista
http://boardgamegeek.com/collection/use ... own=1&ff=1
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 969
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Fief

Post autor: krecilapka »

To może poczekajmy aż się odezwie ktoś kto grał i nie myśli tylko wie. Może wcale nie jest tak źle :)

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
ghostdog
Posty: 645
Rejestracja: 20 sty 2006, 15:54
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Fief

Post autor: ghostdog »

Dlatego pisze i czekam na odpowiedz.
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
moja lista
http://boardgamegeek.com/collection/use ... own=1&ff=1
Najemnik
Posty: 155
Rejestracja: 31 sie 2012, 12:42
Has thanked: 18 times
Been thanked: 19 times

Re: Fief

Post autor: Najemnik »

Zagrałem tylko raz, (ale za to w wypasioną, pokazową wersję na macie! :D ) i stwierdzam, że we 3 (w tylu graliśmy) faktycznie nie ma sensu siadać do gry. Na planszy strasznie luźno, terenu więcej, niż można zagospodarować, a ataki w zasadzie na siłę, żeby się nie okazało że do końca gry nie będzie walki... W sferze dyplomatycznej też za bardzo nie było jak i przeciwko komu negocjować.
Awatar użytkownika
Vandal
Posty: 519
Rejestracja: 21 lut 2012, 10:10
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Fief

Post autor: Vandal »

Grałem 6, 5 i 6 (bez dodatków). Nie będę siadał do tego w niepełnym składzie, nawet jak ktoś wymyśli które regiony pozamykać na mniej osób - to jest po prostu gra która czerpie fun ze zmieniającej się ciągle sytuacji i niepewności co zrobią inni gracze.
slawas2001
Posty: 67
Rejestracja: 31 gru 2013, 00:03
Lokalizacja: okolice Tychów, B-B
Been thanked: 1 time

Re: Fief

Post autor: slawas2001 »

ja grałem na 5 i na 6, na 4 nie próbowałem ale takie mam po prostu odczucia że średnio to wypada, to jest gra o sojuszach/małżeństwach miedzy graczami, głosowaniu na biskupa, króla, tych pozycji w hierarchii jest całe mnóstwo i czym więcej osób tym lepiej, w sytacji na 4 graczy 2 będzie grało przeciwko 2, jakoś średnio to widzę bo nie będzie czegoś co by zmieniło sytuacje na mapie czy w głosowaniu... a tak to zawsze będzie jakiś 5ty gracz ;)
Nanking
Posty: 73
Rejestracja: 20 mar 2015, 14:27

Re: Fief

Post autor: Nanking »

Grałem raz na 6, raz na 5 i dwa razy na 4 osoby.
Na 4 osoby jest zupełnie bez sensu. Moi współgracze tylko się zniechęcili do tej gry.
Jak miałbym wskazać optimum - to 6 graczy.
Awatar użytkownika
Yanek
Posty: 67
Rejestracja: 18 gru 2011, 13:30
Lokalizacja: Óć
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Fief

Post autor: Yanek »

Wiadomo coś o wydaniu przez Hobbity dodatków:
Fief: France 1429 – Crusades Expansion
Fief: France 1429 – Politics
Fief: France 1429 – Tactics
Fief: France 1429 – Templars Expansion
Fief: France 1429 – Teutonic Knights Expansion
Awatar użytkownika
Serenicus
Posty: 46
Rejestracja: 29 lip 2010, 15:04
Lokalizacja: Grudziądz/Gdańsk
Been thanked: 3 times

Re: Fief

Post autor: Serenicus »

Dysponuje ktoś może instrukcją do Fief? Link albo może być w pliku. Będę wdzięczny :)
Awatar użytkownika
Yanek
Posty: 67
Rejestracja: 18 gru 2011, 13:30
Lokalizacja: Óć
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Fief

Post autor: Yanek »

Serenicus pisze:Dysponuje ktoś może instrukcją do Fief? Link albo może być w pliku. Będę wdzięczny :)
Ma być udostępniona po zakończeniu konkursu na FB związanego z Fief.

Wersja angielska:
https://boardgamegeek.com/filepage/1130 ... ules-v-105
Lubel
Posty: 628
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Fief

Post autor: Lubel »

A jak jest z trudnością tej gry? Czy zasady są w miarę proste? Bo żeby ta gra miała sens to jak czytam potrzeba 5-6 osób, a jak zasady są nieco skomplikowane, to znalezienie 5 ogranych graczy moze być ciężkie. Czy mniej ograni ogarną?
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1216
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 370 times
Been thanked: 264 times

Re: Fief

Post autor: Deem »

Mniej ograni też ogarną - grałem w Fiefa z ludźmi, dla kórych była to odpowiednio pierwsza i druga planszówka, jaką poznali i nie byli zagubieni.

Tak naprawdę należy zadbać o dwie rzeczy:
1) Kartę pomocy z opisem kart i zależności między nimi (po jednej dla każdego gracza)
2) Jedną ogarniętą osobę, która będzie pilnowała fazy elekcji (kogo wybieramy, kto może kandydować, kto może wybierać)
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Lubel
Posty: 628
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Fief

Post autor: Lubel »

Deem pisze:1) Kartę pomocy z opisem kart i zależności między nimi (po jednej dla każdego gracza)
Ciekawe czy Hobbity oprócz instrukcji udostępnią karty pomocy PL. Przydałyby się tym co mają grę w innej wersji językowej. ;)
slawas2001
Posty: 67
Rejestracja: 31 gru 2013, 00:03
Lokalizacja: okolice Tychów, B-B
Been thanked: 1 time

Re: Fief

Post autor: slawas2001 »

fazę elekcji najlepiej przeczytać kilka razy przed rozgrywką, my za każdym razem coś pomyliliśmy np nie wybieraliśmy króla co wydłużyło grę, również sposób głosowania trzeba ogarnąć, ale to żeśmy sie opierali na angielskiej instrukcji więc było troche pomyłek ;)
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: sztefyn »

Serenicus pisze:Dysponuje ktoś może instrukcją do Fief? Link albo może być w pliku. Będę wdzięczny :)
http://www.hobbity.eu/repository/Fief_PL.pdf
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
Nanking
Posty: 73
Rejestracja: 20 mar 2015, 14:27

Re: Fief

Post autor: Nanking »

Polskie tłumaczenie lekko różni się chyba od angielskiego. Przynajmniej na początku znalazłem brak tłumaczenia jednego zdania. Może jest z wersji francuskiej?
A w przepisie 10.1 ewidentny błąd w stosunku do wersji angielskiej. Bunt dostaje do rzutu +1. Przez to straty z kostki mogą być od 2-4. W polskiej wersji nie ma nic o bonusie a jeszcze jest głupota w nawiasie: straty mogą być 1-4. Czyli tłumacz coś słyszał o bonusie, ale i tak pomylił najniższą wartość. A jeżeli nie słyszał o bonusie to skąd wartość 4?
Ale w przykładach jest +1 do rzutu.
Współczuję graczom takiej instrukcji. :(
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Fief

Post autor: adikom5777 »

Tak, tłumaczenie jest z wersji francuskiej. Czy to źle? Może to angielska wersja zawiera błędy?
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1216
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 370 times
Been thanked: 264 times

Re: Fief

Post autor: Deem »

Wersje angielska i francuska oficjalnie są różne (choćby Zabójstwo w wersji Eng wchodzi na 50% a w wersji Fr bez żadnego rzutu). Natomiast przykład z buntem z wydania PL wyraźnie zawiera błąd.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Nanking
Posty: 73
Rejestracja: 20 mar 2015, 14:27

Re: Fief

Post autor: Nanking »

adikom5777 - lepiej, że z francuskiej bo to w końcu oryginał. I w angielskiej są podobno różne kwiatki.
Ale to nie oznacza, że mówiąc tłumaczymy z francuskiego można tłumaczyć co się chce. :)
Lorsqu’une révolte est jouée sur un village, les troupes présentes
sont immédiatement attaquées avec 1 dé de combat +1 dégât de
bonus (pour un résultat de 1 à 4 dégâts), et ce même si cela se
passe en dehors de la phase Combats.
Gdy bunt wybuchnie w wiosce, w której obecne są wojska, są one
natychmiast atakowane 1 kością walki (możliwe obrażenia od 1
do 4), nawet jeśli nie jest to faza Bitwy.
Widać różnicę bez znajomości francuskiego. Coś istotnego zniknęło. To duży błąd.
Nota bene w wersji francuskiej jest chyba błąd bo na kostkach w nowym wydaniu nie ma pustej ścianki (0+1 to było faktycznie 1).
Nanking
Posty: 73
Rejestracja: 20 mar 2015, 14:27

Re: Fief

Post autor: Nanking »

Deem - akurat tu wolę zabójstwo w wersji angielskiej. :D

Tak sobie myślę, że szkoda, że w polskim wydaniu nie dano jako opcjonalnych różnych wersji przepisów z wersji angielskiej oraz z poprzedniej wersji francuskiej (bodajże z 2011 r. - były ciekawsze rozwiązania z machinami niż obecnie).
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1216
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 370 times
Been thanked: 264 times

Re: Fief

Post autor: Deem »

Ja też :)

Akurat rozwiązanie z machinami jest prostsze, szybsze i tańsze. Ponieważ od tej wersji zacząłem, to łatwo ją przyjąłem, natomiast możliwe, że byłoby mi z tym trudniej gdybym najpierw spotkał się z bardziej realistyczną wersją francuską (budowanie machin jako oddziałów).
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Lubel
Posty: 628
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Fief

Post autor: Lubel »

Może wkrótce pojawi się errata do instrukcji ;)
Awatar użytkownika
Hobbity.eu
Posty: 159
Rejestracja: 24 maja 2013, 10:55
Been thanked: 8 times

Re: Fief

Post autor: Hobbity.eu »

Polskie tłumaczenie oparte jest na francuskiej wersji. Angielska wersja zawiera pewne zmiany w stosunku do oryginalnej. Są to między innymi:
- złagodzone działanie karty "Zabójstwo". Francuska, a co za tym idzie polska wersja prezentuje ostre działanie tej karty czyli bezwarunkową śmierć wybranego celu. Brutalne, ale i czasy, w których toczy się akcja gry takie były. W wersji angielskiej zostało to złagodzone. Wariant ostrzejszy powoduje więcej emocji, w każdym momencie możemy spodziewać się katastrofy, która może nastąpić w wyniku na przykład zabicia króla (pozdrawiamy graczy ze Zjavy). Angielski wariant daje nam 50% szansy na przeżycie.
- w naszej wersji nie ma ograniczeń w przekazywaniu sobie relikwii, angielskie zasady wymagają zużycia żetonu Dyplomacji. Powoduje to teoretycznie skrócenie czasu gry, ale to jest gra, w której kluczową rolę odgrywają negocjacje i brak takiego ograniczenia powoduje, że gra jest bardziej emocjonująca. Więcej ustaleń, więcej zmian stron i niespodziewanych sojuszy.

Oczywiście każdy gra według takich zasad jakie mu odpowiadają. Gra według zasad francuskich jest bardziej wymagająca, a co za tym idzie daje więcej satysfakcji.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi opisu karty "Bunt" wyjaśniamy:
Na karcie widnieje rysunek przedstawiający jedną białą kość + f. Oznacza to, że wojska znajdujące się w wiosce, w której wybuchł bunt są natychmiast atakowane 1 kością walki + 1 dodatkowe obrażenie (widać to na rysunku na karcie).

Przykład 1. Wynik rzutu kością: f + dodatkowe obrażenie f = wojska w wiosce otrzymują 2 obrażenia.
Przykład 2. Wynik rzutu kością: fff + dodatkowe obrażenie f = wojska w wiosce otrzymują 4 obrażenia.


Zagrywając i rozpatrując kartę Bunt należy wziąć pod uwagę czy zagrywamy ją na wioskę, ufortyfikowane miasto lub zamek. Proszę pamiętać, że atak na zamek związany jest z ujemnym modyfikatorem -1 kość walki dla atakującego (w tym przypadku zbuntowanych mieszkańców) a atak na ufortyfikowane miasto to aż -2 kości dla atakującego. Te modyfikatory można zniwelować korzystając z karty "Tunel".

Przykład 3. Bunt wybucha w wiosce, w której znajduje się zamek. Teoretycznie powinniśmy rzucać 1 kością walki i do wyniku dodać jedno bonusowe obrażenie, jednakże zamek powoduje ujemny modyfikator dla atakującego - 1 kość walki. Oznacza to, że nie rzucamy kością i nie przyznajemy bonusowego obrażenia. Bunt się nie powiódł.


Jest też możliwość zadania 0 obrażeń. Proszę przeczytać działanie Świętego Graala. Święty Graal chroni wojska, które go kontrolują w bitwie, jeśli są obrońcami. Wynik obrażeń z rzutów kośćmi jest redukowany o 1. Wówczas wynik rzutu kością jest zamieniany na przykład z 1f na 0f i potem doliczane jest bonusowe obrażenie f. W takim przypadku wojska otrzymują 1 obrażenie.

Mamy nadzieję, że rozwialiśmy Wasze wątpliwości dotyczące działania tej karty.
Lubel
Posty: 628
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Fief

Post autor: Lubel »

Czy karty pomocy będą udostępnione ?
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1216
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 370 times
Been thanked: 264 times

Re: Fief

Post autor: Deem »

Po trzech partiach na 6 osób, wczoraj po raz pierwszy zagraliśmy w 5. W tej konfiguracji na planszy jest dużo luźniej, a jedno małe (2-3 wioskowe) lenno jest nieobsadzone i w efekcie łatwiej jest wykupić drugi tytuł. Do tego w końcowej fazie gry, gdy utworzyły się dwa poparte małżeństwami sojusze wyraźnie brakowało tej szóstej osoby do stworzenia trzeciej pary. Nieparzysty gracz mógł jedynie próbować balansować rozgrywkę pomiędzy dwoma stronnictwami.

Plus jest taki, że partia jest szybsza (2h20min vs 4,5h). Co ciekawe nie zginął żaden Lord i ich talia praktycznie się wyczerpała (przy jednej zarazie wypadła szóstka, druga nie zebrała żadnych żniw, podkop uchronił jednego z kardynałów przed próbą zabójstwa, walne bitwy dopiero miały nadejść).

Po tym doświadczeniu wiem, że jeśli w ostatniej chwili odpadnie nam jeden gracz z pełnego kompletu, to nadal warto zagrać, ale nie jest to tak napięta i satysfakcjonująca gra jak przy szóstce. Natomiast gry w mniejszym skłądzie absolutnie nie biorę już pod uwagę.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
ODPOWIEDZ