właśnie przełożyłem na własny użytek (zatem bez ambicji literackich) wariant solo do Badaczy Głębin (na podstawie wersji z BGG):
https://boardgamegeek.com/thread/1335558/solo-variant
Sęk w tym, że nie mam polskiego wydania gry i nie dysponuję polską nomenklaturą. Czy ktoś mógłby rzucić okiem i dokonać korekty polskich odpowiedników. Starałem się moje decyzje translatorskie brać w nawiasy kwadratowe (ale bodaj nie jest to do końca konsekwentne). Wszelkie uwagi do samego tłumaczenia również mile widziane.
Spoiler:
Jest to wariant pobij-swój-najlepszy wynik w grze przeciwko rywalowi, który rozmieszcza [Roboty] i [Łodzie Podwodne], oraz zbiera zasoby z planszy, jak robiłby to gracz. Programuje i używa [Centrali], tak że, jak w normalnej grze, możesz planować jego prawdopodobne posunięcia. Pomimo rozwlekłości niniejszych zasad, gra się zasadniczo bardzo szybko i intuicyjnie.
Przygotowanie:
Potrzebujesz kości K6 i K10 (albo użyj po prostu aplikacji do rzucania kośćmi). Twoim rywalem jest Nadrobot. Nie zbiera on punktów, nie używa [Laboratorium], ani nie przetrzymuje jakichkolwiek zasobów. Wybierz dla niego kolor. Używa on swojego [Inżyniera], [Naukowca] i Robotów. Będzie używał planszetki gracza jedynie do zaznaczania [ścieżki] swoich zaprogramowanych Robotów. Same [Roboty] i [Łodzie Podwodne] możesz umieścić obok planszetki: nie trzeba rozkładać ich, jak w normalnej grze.
Po wybraniu i przygotowaniu swojego Laboratorium/Sektora, wybierz losowo Sektor startowy dla Nadrobota i rozmieść normalnie jego części, Kryształ, Znaczniki Czasu, włączając w to Robota, którego ma on umieścić na jego [Symbolu Programu] (zgodnie z białym [Polem Akcji] jego Sektora).
Rzuć kością K6 dwa razy, aby wybrać 2 różne [Moduły Kontroli]: umieść jednego z robotów Nadrobota na każdym z nich.
Rozgrywka: Wykonujesz swoją [turę] jak zwykle.
W trakcie tury Nadrobota:
* Jeśli posiada 2 zaprogramowane Roboty na planszetce, wykona akcję. Rzuć kością, aby rozstrzygnąć, który Robot/która akcja zostanie użyty/wykonana.
* Jeśli nie ma żadnych zaprogramowanych Robotów na planszetce, zaprogramuje robota.
* Jeśli ma 1 zaprogramowanego Robota na planszetce, rzuć kością K6: Przy wyniku 1-3, wykona akcję; przy wyniku 4-6, zaprogramuje drugiego Robota.
Kiedy Nadrobot programuje Robota:
Rzuć kością, aby wybrać, na które z dwu [Pól Programowania] wejdzie jego Inżynier. Umieść jednego z jego Robotów na odpowiednim symbol programu na planszetce gracza. Jeśli znajduje się w najwyższym [Polu Programowania], wykona akcję zamiast programowania, albo spasuje, jeśli nie ma już akcji.
Kiedy Nadrobot wykonuje akcję: Rzuć kością K10. Nadrobot poruszy (albo nie) swojego Naukowca następująco:
1-3: Pozostaje w obecnym sektorze
4-5: Porusza się do sektora po lewej
6-7: Porusza się do sektora po prawej
8: Porusza się 2 sektory w lewo
9: Porusza się 2 sektory w prawo
10: Porusza się do sektora naprzeciwko
Następnie umieść zaprogramowanego Robota w [Module Kontrolnym] tego sektora, co może [wypchnąć] stojącego tam Robota (włączając w to jego własnego Robota) do [Stacji Załadunkowej]. Stosuje się zwykłe zasady [Stacji Załadunkowej]. Następnie wykonaj odpowiednią akcję w tym sektorze:
Weź Znaczniki Czasu: Odrzuć wszystkie Znaczniki.
Weź Kryształy: Odrzuć wszystkie Kryształy.
Złap Ośmiornice: Odrzuć wszystkie Ośmiornice.
Umieść Łódź Podwodną: Umieść jedną z jego Łodzi Podwodnych
Weź [Kartę Badawczą]: Odrzuć wierzchnią [Kartę Badawczą]
Zaprogramuj Robota: Umieść jednego z jego Robotów na odpowiednim [symbolu pragramu] na planszetce.
Rozbuduj Laboratorium:
Zamiast rzucać kością K10, znajdź najbliższy Naukowcowi Nadrobota (rozpoczynając od jego aktualnego sektora) Moduł Rozbudowy Laboraorium oznaczony literą, której TY nie posiadasz. Rzuć kością w celu rozstrzygnięcia ewentualnego remisu. Umieść jego Robota i Naukowca w tym sektorze, następnie odrzuć Moduł Rozbudowy Laboratorium. Jeśli się da, umieść jednego lub dwa Roboty Nadrobota w odpowiednim Sektorze/odpowiednich Sektorach (jeśli nie kontroluje on już danego Sektora).
Jeśli nie da się wykonać akcji Nadrobota w wybranym sektorze – np. nie ma znaczników czasu, kiedy powinien on Wziąć Znacznik Czasu – wtedy będzie on próbował wykonać akcję w Sektorze, w którym wypchnąłby twojego Robota z [Modułu Kontrolnego]. Jego pierwszym wyborem będzie Sektor, w którym aktualnie znajduje się jego Naukowiec, następnie Sektor obok, potem kolejny itd. (Rzuć kością, aby wybrać spomiędzy dwu, jeśli zachodzi taka konieczność). Jeśli żaden z kontrolowanych przez ciebie sektorów nie pozwoli na wykonanie akcji, podejmie on ją w jednym z kontrolowanych przez siebie Sektorów, rozpoczynając od tego, w którym znajduje się jego Naukowiec itd.
[Uwagi na podstawie dyskusji pod wariantem:
- ustawienie początkowe jak dla dwu graczy (z neutralnymi Łodziami Podwodnymi);
- w przypadku, gdy Nadrobot nie może wykonać akcji we wskazanym Sektorze i wykonuje ją w innym, jego Naukowiec przemieszcza się do Sektora, w którym wykonywana jest akcja;]