To ja też poproszę o pomoc (gra ekonomiczna)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

To ja też poproszę o pomoc (gra ekonomiczna)

Post autor: oneiros »

Szanowni, czuję coraz sroższy zew i chyba będzie trzeba rzucić się na jakąś grę stricte ekonomiczną.
Jest jednak jedno wymaganie - aby miała tak wielką dowolność rozgrywki jak "Gwiezdny Kupiec", w którym w zasadzie dało się zrobić wszystko - zmajstrować bank, kupować i sprzedawać akcje itepe. No po prostu zasady nie ograniczały graczy do stricte matematycznego i logicznego kombinowania, jaki ruch tu uczynić z tych dozwolonych.

Czy w ogóle coś takiego można dostać?

W ogóle zastanawiam się nad "Imperialem" i "Shogunem", ale to jednak jeszcze chyba nie to.

Z góry dzieki za wszelkie rady.
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: To ja też poproszę o pomoc (gra ekonomiczna)

Post autor: Don Simon »

oneiros pisze: W ogóle zastanawiam się nad "Imperialem" i "Shogunem", ale to jednak jeszcze chyba nie to.
Zadna z wyzej wymienionych nie ma ma nic wspolnego ze stawianymi przez Ciebie wymaganiami...

Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: To ja też poproszę o pomoc (gra ekonomiczna)

Post autor: Nataniel »

oneiros pisze:Czy w ogóle coś takiego można dostać?
Nie ma takiej gry, a przynajmniej wsrod mi znanych (a tez jestem wielkim milosnikiem Gwiezdnego Kupca).
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

Post autor: oneiros »

Don Simon - wiem :D Przeglądałem instrukcje i wydały się całkiem sympatyczne, ale też i mocno logiczne. Byłaby to dobra intuicja?

Nataniel - a cokolwiek zbliżonego? Np. w "Gwiezdnym" mechanika jest taka, że teoria monopolu i oligopolu sprawdza się właściwie w 100%, czyli po prostu mimo uproszczeń jest dość realistyczny. To może chociaż z tej strony by się coś znalazło?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

oneiros pisze:Nataniel - a cokolwiek zbliżonego? Np. w "Gwiezdnym" mechanika jest taka, że teoria monopolu i oligopolu sprawdza się właściwie w 100%, czyli po prostu mimo uproszczeń jest dość realistyczny. To może chociaż z tej strony by się coś znalazło?
Niestety nic takiego nie znajdziesz w nowych grach (a szkoda) - sam szukam wlasnie dobrej, pelnokrwistej gry ekonomicznej. Z tej polki polecam wysokie napiecie - ma swietnie rozwiazany mechanizm podazy/popytu, o wiele fajniej i intuicyjniej niz w GK. Poza tym Railroad Tycoon a fajne elementy (szczegolnie kwestie dostaw towarow oraz finansowania dzialalnosci). Niestety, kompleksowej, wielowymiarowej gry jak GK (z nowoczesniejsza mechanika) nie udalo mi sie do tej pory znalezc. Wydaje mi sie, ze to troche idee fix, poniewaz naprawde dobre gry ekonomiczne, w ktorych wystepuje duzo zaleznosci pomiedzy elementami, ale tez wiele niepowiazanych ze soba drog rozwoju - mozliwe sa tylko na komputerze - dlatego zagrywam sie po nocach w Civ 4 :-).
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Post autor: draco »

Nataniel pisze: wysokie napiecie - ma swietnie rozwiazany mechanizm podazy/popytu
Jeśli Wysokie Napięcie ma według Ciebie świetnie rozwiązany mechanizm podaży i popytu, to co powiesz o osadnikach :?: Jak dla mnie, to Osadnicy mają ten akurat element świetnie rozwiazany. W prawie każdej partii mamy monopol na jakiś surowiec, do tego wahania cen towarów, które zależą wyłącznie od graczy, no i absolutnie konieczny do zwycięstwa umiejętny handel.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

W niczym nie przypomina on jednak GK, a mechanizm podazy/popytu z WN przypomina ten z GK jest tylko duzo lepiej wykonany.

Osadnicy to wg mnie najlepsza gra planszowa na swiecie, wiec nie musisz mnie do niej przekonywac :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

Też nie kojarzę jakiejś nowoczesnej planszówki, która by przedstawiała wiele skomplikowanych mechanizmów ekonomii. Z drugiej strony nasuwa się pytanie komu chciałoby się grać w rozbudowaną grę ekonomiczną, gdzie wpływamy na wiele ekonomicznych zależności. Byłaby to zapewne gra dość skomplikowana i bardzo ciężka, dodatkowo wymagająco dużo pracy przy obsługiwaniu rozgrywki. A gier gdzie ekonomia działa w praktyce (bez przesadnego rozbudowania zależności) jest cała masa.
Przypomina mi się również przypadek jednego forowicza, który już prawie zrobił wielowarstwową, długą i rozbudowaną grę, uczącą zasad ekonomii. Było swego czasu dużo dyskusji na ten temat na forum.

Może zainteresuje Cię Brass - http://www.warfroggames.com/brass.html
Zapowiada się ciekawie (na pierwszy rzut oka), wymagająco i mocno ekonomicznie. Ba, po przejrzeniu instrukcji śmiem zaryzykować twierdzenie, że to może być to czego szukasz!
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: steady »

Hmmmm....

Padła nazwa Raiload Tycoon, owszem, ciekawa gra, ale idąc tym tropem, polecam 18AL (albo GA, albo cokolwiek z serii 18xx). Bardzo fajne mechanizmy giełdy. udziałów i ogólnie bardzo fajna zabawa. No i za darmo- to też jakiś plus (albo minus, zależy jak się odnosisz do samoróbek:).
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Geko pisze:Może zainteresuje Cię Brass - http://www.warfroggames.com/brass.html
Zapowiada się ciekawie (na pierwszy rzut oka), wymagająco i mocno ekonomicznie. Ba, po przejrzeniu instrukcji śmiem zaryzykować twierdzenie, że to może być to czego szukasz!
Wlasnie przeczytalem instrukcje i juz wiem dokad skieruje swoje pierwsze kroki na Essen :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Neurocide
Posty: 565
Rejestracja: 14 sie 2004, 11:19
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Post autor: Neurocide »

A ja polecę Puerto Rico. Gra jest bardzo przyjemna, pozwala na realizowanie rozmaitych strategii. To gra o rozwoju, produkcji i handlu. A jesli dodam, że wg. BGG to jedna z najlepszych gier planszowych świata pytanie o wybór powinno byc już tylko retoryczne.
Sprzedam: Arkham Horror - edycja PL - Cena: 130 pln
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

Post autor: oneiros »

Brass rzeczywiście wygląda ciekawie.

Puerto Rico już obwąchiwałem, ale trochę zniechęca mnie motyw z postaciami, który powoduje że wszyscy po kolei mają narzucony mus wykonywania określonej akcji. W sumie to samo jest w "Shogunie", ale chyba nie az na taką skalę. Choć mogę się mylić :)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

oneiros pisze: Puerto Rico już obwąchiwałem, ale trochę zniechęca mnie motyw z postaciami, który powoduje że wszyscy po kolei mają narzucony mus wykonywania określonej akcji.
Trochę chyba to źle odbierasz. Po prostu nie ma stałych faz, np. produkcja, zbiory, sprzedaż, dochody itd. tylko gracze decydują, którą fazę teraz wykonujemy. A i gra jest ciekawsza, bo trzeba tak wybierać, żeby pomagać bardziej sobie niż innym.

Ja tam bardzo czekam na polską edycję PR.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

Post autor: oneiros »

Bardzo być może że źle, w końcu instrukcje często na sucho wyglądają dosyć sucho właśnie :)
Lękam się jednak sytuacji, w której ktoś będzie mi narzucał np. daną akcję w turze. Czy inaczej - pula możliwości na daną chwilę jest ograniczona, przez co mój plan ogranicza czyjeś posunięcie i nie ma tego jak obejść. O, już mam - wydaje mi się, że powiązania między graczami są zbyt sztywne.
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Post autor: folko »

Musisz spróbować PR, zdziwisz się ;-)
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

myślę że indonesia mogłaby spełnić oczekiwania, tylko nie wiem jak ją teraz dostać. http://www.boardgameswithscott.com/?p=17
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

Post autor: oneiros »

O, tego to nie widziałem jeszcze. Czyzby nakład się wyczerpał?

I jak już zawracam głowy, to pozwolę sobie jeszcze poprosić o porównanie "Imperiala" i "Shoguna", bo któraś z tych gier chyba będzie musiała robić za chwilowy zamiennik, dopóki "Brass" się nie pojawi na półkach.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

A wracając do Brassa, to przeczytałem z połowę pliku z zasadami i jestem naprawdę pod dużym wrażeniem. Bardzo ciekawa mechanika, trochę niuasnów do zapamiętania wprawdzie jest ale możliwości w grze duże. Rozwijanie przemysłów, portów, budowanie połączeń, rozwijanie technologi, branie pożyczek, manipulowanie rynkiem surowców... Bardzo jestem ciekawy opinii o tej grze i mam nadzieję sprawdzić ją w praktyce w swoim czasie :P
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Magma
Posty: 1166
Rejestracja: 01 wrz 2004, 01:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Magma »

Moja leniwa natura nie umożliwiła mi przebrnięcia przez cała instrukcję do Brassa, ale z tego co wyczytałem gra zapowiada się bardzo ciekawie. Szczerze mówiąc najbardziej ciekaw jestem wykonania. Bedę niecierpliwie czekał na relację z Essen :twisted:
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

Magma pisze:Moja leniwa natura nie umożliwiła mi przebrnięcia przez cała instrukcję do Brassa, ale z tego co wyczytałem gra zapowiada się bardzo ciekawie.
Ja pocztytuję na raty. Czym dalej jestem, tym bardziej mi się podoba.

Np. świetny pomysł z popytem na tekstylia. Jak je sprzedajemy (musimy być podłączeni do portu i mieć przędzalnie) to dostajemy za nie kasę m.in. wg aktualnego popytu na rynku. Odsłaniamy także żeton, który określa spadek popytu o 0 do 4 pól. O tyle pól przesuwamy w dół znacznik popytu. Gdy znacznik dojdzie poniżej zera, to do końca danego okresu przemysłowego (w grze jest okres kanałów i okres kolei) nikt już nie sprzeda tekstyliów, bo stały się powszechnie dostępne i rynek się nimi nasycił.

W grze jest właśnie dużo takich prostych a jednocześnie genialnych rozwiązań.
Ostatnio zmieniony 06 paź 2007, 17:26 przez Geko, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Magma
Posty: 1166
Rejestracja: 01 wrz 2004, 01:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Magma »

Geko pisze:W grze jest właśnie dużo takich prostych a jednocześnie genialnych rozwiązań.
Jeżeli jest tak jak piszesz, to nie dość, że rozwiązania są proste, to na dodatek bardzo zbieżne z rzeczywistym działaniem rynku. No ale w końcu o to chodzi :wink:
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: mst »

Indonesia dostępna jest u Wydawcy:
http://www.splotter.nl/english/indonesia.html
cena ok.65EUR
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

indonesia - bylem tam, nie uwierzylem ze ta strona jest akutalna, a strasznie sie rozpisuja jak to nie odpisuja ludziom na mejle. karta kredytowa na formularzu zgloszenia nie moze wygasc wczesniej niz maj 2003 (slownie: trzy). zalozylem ze to nieaktualna strona, i zamowilem jednak 'bezpiecznie' na ebay-u.. 54 euro + przesylka
Awatar użytkownika
oneiros
Posty: 76
Rejestracja: 04 mar 2007, 15:20
Lokalizacja: Tichau

Post autor: oneiros »

Pytanie mi się z tego wszystkiego zapodziało w zalewie wpisów :)
A szło tak: jaka jest różnica między "Shogunem a "Imperialem"? Instrukcje znam, ale o wrażenia z "realu" by mi najbardziej szło.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

A sa jakies podobienstwa? :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
ODPOWIEDZ