Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1738
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Leser »

Ja za postęp w postaci drewnianych dysków z naklejkami serdecznie dziękuję!
Nie dalej jak tydzień temu miałem wątpliwą przyjemność naklejania 100 naklejek na 50 małych drewnianych dysków. Całe szczęście pomagały mi dwie osoby, bo gdybym miał to robić sam to w połowie roboty bym rzucił tę grę w cholerę.
Żeby jeszcze efekt był rzeczywiście miły dla oka. Nic z tych rzeczy. Żetony jak żetony. Rezultat wręcz gorszy niż w przypadku tektury, bo naklejek nie idzie przykleić idealnie równo. Zdecydowanie wolałbym poświęcić minutę na wypchniecie estetycznych żetoników z tekturowego arkusza.

Taki już ze mnie wsteczny przeciwnik drewnocentryzmu, że nawiąże to tego szalonego postępowo-kopernikańskiego motywu tej dyskusji
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Trolliszcze »

Ja także z wielką nostalgią wspominam naklejanie maciupeńkich naklejek na maciupeńkie cylinderki z gry Lewis i Clark. Nie pamiętam, ile ich było; sporo, ale dokładną liczbę wyparłem z pamięci.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Oczywiście nie chodzi mi o to żeby teraz wszystko zamieniać na drewno, ale o to by wprowadzać pewne ulepszenia tam gdzie to jest sensowne bądź wręcz oczywiste.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: BartP »

A to nie ulega wątpliwości, że niektóre elementy w grach mogłyby być lepsze i ludzie fantazjują, co widzieliby w wersji deluxe. Każda moneta metalowa. Elementy z magnesem w środku, żeby nie latały tam i siam. Drewniane, rzeźbione pionki w Agricoli. Metalowe tryby w Tzolkinie. Wszelkie surowce wyglądające jak naturalne (a la te od Stonemaiera). Plansze rozwijane na niegniotliwym materiale w stylu podkładek pod myszki.
Jak wspomniano już nieraz, rozbija się to czasami o ergonomię, a częściej o ekonomię.

A i tak pewnie gdyby prawie wszystkie gry takie były, to zobaczywszy kolorowe kosteczki i zwykłe żetoniki w innej grze, wiele osób powiedziałoby "o, i to jest rasowa, tradycyjna planszówka, za jaką tęskniłem" :D.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Leser pisze:Ja za postęp w postaci drewnianych dysków z naklejkami serdecznie dziękuję!
Nie dalej jak tydzień temu miałem wątpliwą przyjemność naklejania 100 naklejek na 50 małych drewnianych dysków. Całe szczęście pomagały mi dwie osoby, bo gdybym miał to robić sam to w połowie roboty bym rzucił tę grę w cholerę.
Żeby jeszcze efekt był rzeczywiście miły dla oka. Nic z tych rzeczy. Żetony jak żetony. Rezultat wręcz gorszy niż w przypadku tektury, bo naklejek nie idzie przykleić idealnie równo. Zdecydowanie wolałbym poświęcić minutę na wypchniecie estetycznych żetoników z tekturowego arkusza.

Taki już ze mnie wsteczny przeciwnik drewnocentryzmu, że nawiąże to tego szalonego postępowo-kopernikańskiego motywu tej dyskusji
Źle czy krzywo wycięte tekturowe elementy to też nie nowość, bardzo często się coś takiego zdarza.
Osobiście wolę drewniany dysk niż kartonowy żeton. A w przypadku gry Orlean sprawdza się to wybitnie. Sam podoklejałem do tekturowych żetonów drewniane scrapki i uważam że efekt jest bardzo dobry. Zdjęcie wrzuciłem w temacie poświęconym grze Orleans.
Nawet wywaliłem te tekturowe zębatki na rzecz scrapek z naklejkami, ale to już rzecz gustu.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

BartP pisze:A to nie ulega wątpliwości, że niektóre elementy w grach mogłyby być lepsze i ludzie fantazjują, co widzieliby w wersji deluxe. Każda moneta metalowa. Elementy z magnesem w środku, żeby nie latały tam i siam. Drewniane, rzeźbione pionki w Agricoli. Metalowe tryby w Tzolkinie. Wszelkie surowce wyglądające jak naturalne (a la te od Stonemaiera). Plansze rozwijane na niegniotliwym materiale w stylu podkładek pod myszki.
Jak wspomniano już nieraz, rozbija się to czasami o ergonomię, a częściej o ekonomię.

A i tak pewnie gdyby prawie wszystkie gry takie były, to zobaczywszy kolorowe kosteczki i zwykłe żetoniki w innej grze, wiele osób powiedziałoby "o, i to jest rasowa, tradycyjna planszówka, za jaką tęskniłem" :D.
Kto tęskni za Nokią 3310? Grą telewizyjną Pegasus? Pralką Frania?
Czy nie właśnie na tym polega postęp że pewne rzeczy odchodzą do lamusa a wprowadzamy nowe standardy?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Tomzaq »

Powinieneś grać w gry planszowe tylko przez sieć, np. na Boite A Jeux, będziesz bardzo postępowy.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Średniowiecze i archaizm w grach planszowych

Post autor: Pan_K »

Dr. Nikczemniuk pisze: Tekturowy żeton to wydaniowe średniowiecze.
Wydaje się, że jednak średniowiecze dawało znacznie wyższy kunszt, niż współczesność. Zwrot "wydaniowe średniowiecze" musi zatem chyba znaczyć wysoką jakość produktu. Dobrze rozumiem? 8)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
ODPOWIEDZ