Strona 1 z 14

Caylus - pytania i wątpliwości

: 06 sty 2006, 14:18
autor: cezner
Cześć
Mam kilka wątpliwości w związku z zasadami do Caylusa. Które wynikają raczej ze średniej znajomości języka...

1. Faza Położenie robotnika - czy gracz w swojej kolejce może położyć dowolną ilość robotników, w dowolnej kolejnosci, na dowolne budynki?Tzn czy gracz nr 1 moze polożyć wszystkich 6 robotników na budynkach i nastepnie to samo moze zrobic gracz nr 2 , potem 3 itd?
Czy moze to jest tak że po kolei najpierw jednego robotnika kladzie gracz nr 1 , potem jednego robotnika kladzie gracz nr 2 itd. Potem znowu wracamy do gracza nr 1 i ten gracz kladzie jednego robotnika i tak do konca fazy.

2. Kiedy kończymy grę?
Dudman napisał w recenzji, że wtedy gdy Bailiff dojdzie do konca drogi lub gdy zabudujemy cała Wieżę. Ale wydaje mnie się , że gra konczy się wtedy gdy zabudujemy Wieżę lub gdy nastąpi faza punktowania Wieży ( jesli dobrze zrozumialem to zdanie o zakonczeniu gry). A to by oznaczało, że Bailiff nigdy nie dojdzie do konca drogi.

3. Gdzie ustawiamy Provosta po ruszeniu Bailiffa? Czy dobrze zrozumiałem, ze w to miejsce gdzie zakonczyl ruch Bailiff, czyli tam gdzie aktualnie stoi Bailiff po zakonczeniu fazy 7 ?

: 06 sty 2006, 16:42
autor: Dudman
Ad 1 Kladziemy po jednym robotniku.

Ad 2 Gra konczy sie jesli:
- Baliff dojdzie do miejsca punktowania wiezy, nie do konca drogi!
- Zabudujemy cala wieze.

Masz racje Ballif nie dojdzie nigdy do konca drogi, miejsca tam sa tylko na budynki.

Ad 3 Provosta kladziemy tam gdzie jest Baliff.

: 06 sty 2006, 20:49
autor: cezner
Dzieki
No to chyba mi sie rozjaśniło wszystko. To teraz już tylko grać :D

: 04 lut 2006, 12:33
autor: cezner
Pograłem, pograłem i znowu mam wątpliwość :)
Mianowicie co się dzieje jak skończą się domki do zaznaczania wybudowanych budynków/części zamku ? Nie można już nic więcej wybudować?
Nie mogę jakoś znaleźć tej informacji w instrukcji...

: 05 lut 2006, 14:40
autor: Dudman
FAQ:
"Q: Is the number of houses available in the game considered a limit?
A: No. There should be enough of them for most games, but if more are needed, you may use another available color or
take houses from sections of the castle which have been already scored."

Czyli budynki nie koncza sie, mozna je zastapic czyms innym.

: 05 lut 2006, 22:02
autor: cezner
Dzięki

: 23 lut 2006, 09:56
autor: wilczelyko
Po pierwszej rozgrywce (bardzo udanej zresztą) i szczegółowemu przyjrzeniu się planszy naszła mnie wątpliwość.

Otóż, wedle instrukcji jeżeli ktoś nie wybudował żadnej "cegiełki" w danej części zamku to traci punkty prestiżu w trakcie punktowania (-2PP w podziemiach, -3PP w murach i -4PP w wieżach). Tak też symbolami jest to zaznaczone na planszy pod tabelką "łask" (royal favor). Tymczasem pod samym rysunkiem zamku są symbole oznaczające, że za pierwsze miejce dostaje się 1 "łaskę" (chodzi tu o każdą turę) ŁAMANE PRZEZ przekreślony domek: -2PP.

Mam nadzieję, że to co napisałem powyżej jest w miarę jasne dla osób, które grały w Caylusa. Pytanie brzmi: czy w KAŻDEJ turze tracimy 2PP, jeżeli nie budujemy zamku? Jeżeli nie (bo nie znalazłem tego w instrukcji), to co oznacza ten ciąg symboli?

: 23 lut 2006, 10:59
autor: Dudman
If a player has placed a worker in the castle but will not or cannot
give a batch (for instance, if they do not have enough different
cubes), they lose 2 prestige points (it is not possible to
go below 0 point, though). This penalty does not apply if, during
the building of the Towers, a player cannot give a batch because
there is no room left (if the player owns at least a batch,
they keep the cubes and their prestige is not affected).
Czyli jesli polozysz workera na budowie zamku i nie wybudujesz chociaz jednego domku to tracisz 2 pkt prestizu :)

: 23 lut 2006, 11:18
autor: wilczelyko
Dudman pisze:Czyli jesli polozysz workera na budowie zamku i nie wybudujesz chociaz jednego domku to tracisz 2 pkt prestizu :)
Aaaaa, to ta zasada jest tu zilustrowana! Ok, dzięki!

Swoją drogą, w pierwszej grze bardzo mało słabo budowaliśmy zamek i już się zastanawiałem, czy czasem taka zasada z karą za nieprzykładanie się do swojego w sumie podstawowego zadania nie byłaby słuszna pod względem tematu gry.

: 05 mar 2006, 16:10
autor: kwiatosz
W zasadzie pytanie z innej beczki: czy Caylus spelnia postulaty Slicznosci, Fajnosci, Slodkosci, Latwosci, czyli w skrocie czy da sie nia zainteresowac polowinke moja? Na razie podszedl jej Wiochmen, ale ile mozna?? A z tego co czytalem to Caylus dla znajomych by sie nadal, ale w tej chwili priorytetem jest cos dla niej, azeby przekonac calkowicie ze to zacne i wartosciowe hobby jest :) A polaczenie tych dwoch celow (polowinka i znoajomi) w jednej grze to byloby juz najpiekniejsze ever 8) , bo pieniazek na War of the Ring by sie ostal :D

: 05 mar 2006, 17:28
autor: Pancho
Jestem właśnie po trzech partiach. I nie mogę się oderwać :)

Choć na początku było ciężko. Po przeczytaniu instrukcji rzuciłem ją w kąt. Pomyślałem - jakieś dziwadło :) Następnego dnia wszystko sobie rozłożyłem i sprawdziłem rozgrywkę. Wszystko się wyjaśniło i okazało bardzo logiczne. Intuicyjne symbole na kartach budynków oraz opisy na planszy bardzo ułatwiają rozpoznawanie ich funkcji.

No i zaczęliśmy grać z żoną. Trzy partie prawie po kolei. Wielka frajda. Żona powiedziała, że lepsze niż Puerto Rico i też nie mogła się oderwać (choć ja się nie zgadzam, że lepsze, inne). Dwa razy wygrałem ja i na szczęście raz ona (bo już się denerwowała). Ale za to wygrała jak najbardziej zasłużenie, choć różnicą tylko jednego punktu :P

Co do postulatów, o których wspominałeś. Śliczność moim zdaniem na pewno nie. Caylus nie urzeka wyglądem. Trzyma poziom, ale wygląda wizualnie najgorzej z moich ostatnio zakupionych gier (gorzej niż Manila, Tikal, Byzantium). Fajność. O to spełnia znakomicie. Bardzo grywalna i fajna produkcja. Budowanie nowych budynków, wybieranie miejsc pracy dla robotników, rozbudowa zamku. Sporo możliwości taktycznych. Słodkość. Tu też Caylus nie wyróżnia się. Łatwość. Tak, o ile sam najpierw opanujesz reguły i je przetestujesz (nawet samemu). Później wytłumaczenie zasad nie zajmuje dużo czasu. Jedna rozgrywka i będzie wiedziała wszystko o grze.

: 05 mar 2006, 17:44
autor: kwiatosz
Dzieki wielkie :) Wiec jak sie znajdzie nabywca mojego Shadows over Camelot na allegro to juz wiem na co przeznacze pieniazka :twisted:

Tylko jeszcze mnei zmartwila kwestia ze to z Niemcowa jest. Czy w tym jest duzo tekstu? Nie to zebym mial awersje do niemieckiego, ale czasem gram ze znajoma z tego kraju dzikiego i niechcialbym zeby miala niepotrzebna przwage :wink:

: 05 mar 2006, 18:45
autor: cezner
Nie ma w ogóle tekstu po niemiecku. Na planszy, na żetonach budynków nie ma ani jednego słowa. Chociaż nie , pomyliłem się.
Są nazwy budynków. Są one w tle. Ale nie musisz w ogóle na nie zaglądać i je tłumaczyć. Nie mają one żadnego znaczenia. Są tylko i wyłacznie symbole. Zresztą tak jak ktoś już napisał , jest to doskonale zrobione. Symbole na żetonach budynków i na planszy są tak zmyślnie i logicznie skonstruowane, że wystarczy na nie spojrzeć i od razu wiadomo jaką ma funkcję dany budynek.
Znajomość języka jest potrzebna tylko i wyłącznie do zrozumienia instrukcji. A instrukcja też jest bardzo dobrze napisana z duzą ilością przykładów.
Grę zdecydowanie polecam. Jest bardzo dobra

: 07 kwie 2006, 23:41
autor: AvantaR
Ja mam takie pytania (co by juz Nataniela nie meczyc :P) :
1. Kiedy nastepuje aktywacja budynkow specjalnych - marketu (czy co to jest), ciesli i kopalni? Dopiero wtedy kiedy administrator (nazwa wedlug tlumaczenia Rebela) przejdzie za nie?

2. Kiedy mozna brac jakies profity z tej tabelki punktow lask? Tylko kiedy dostajemy jakies punkty lask i ruszamy zetony w tej tabelce?

Mam nadzieje, ze ktos zrozumie moje problemy. Jesli nie to postaram sie dokladniej wyjasnic moje watpliwosci ;)

Pozdrawiam

: 08 kwie 2006, 00:49
autor: bazik
avantar pisze:Ja mam takie pytania (co by juz Nataniela nie meczyc :P) :
1. Kiedy nastepuje aktywacja budynkow specjalnych - marketu (czy co to jest), ciesli i kopalni? Dopiero wtedy kiedy administrator (nazwa wedlug tlumaczenia Rebela) przejdzie za nie?

2. Kiedy mozna brac jakies profity z tej tabelki punktow lask? Tylko kiedy dostajemy jakies punkty lask i ruszamy zetony w tej tabelce?

Mam nadzieje, ze ktos zrozumie moje problemy. Jesli nie to postaram sie dokladniej wyjasnic moje watpliwosci ;)

Pozdrawiam
1. zakladajac ze budynki specjalne to te na drodze ktore sa od poaczatku(narysowane na mapie) (co szkodzi pisac budynki nazwami z instrukcji zeby bylo wiadomo o co chodzi? :-) ) to odpala sie je w identyczny sposob jak kazdy inny budynek w grze. na kopalni zlota mozesz postawic pracownika w pierwszym ruchu jesli masz fantazje taka.

2. w tabeli lask przesuwasz pionki jak dostaniesz laske. wtedy i tylko wtedy mozesz wykorzystac dany bonus. w jednej czesci kolejki nie mozesz uzyc 2och lask w jednej linijce

: 08 kwie 2006, 09:06
autor: AvantaR
No tak, ale kiedy sie je odpala? Wraz z budynkami neutralnymi, czy tymi zbudowanymi przez graczy?

I jeszcze jedno, czy jak mam narysowane dwie kostki biale to musze oddac do banku dwie kostki jakiekokolwiek koloru ale tego samego rodzaju (np. dwa drewna, dwa kamienie itd.) czy moge sobie rozne kostki oddac (np. jedno drewno i jeden kamien)?

Pzdr

: 08 kwie 2006, 10:09
autor: Nataniel
Odpala sie je normalnie wg kolejnosci w ktorej sa ulozone na planszy - od zamku w kierunku konca drogi, przy czym zatrzymujemy sie na miejscu gdzie stoi wójt (provost) - budynki "za nim" nie sa aktywowane. I tyle.

Nie przypominam sobie aby gdziekolwiek byly narysowane dwie biale kostki. Jezeli sa, to mozesz oddac dwa dowolne. Jedyny wyjatek to budowanie elementow zamku, gdzie sa narysowane dwie biale kostki i jedna rozowa, co znaczy, ze oddajesz 3 ROZNE surowce, w tym 1 zywnosci.

: 08 kwie 2006, 10:11
autor: Dudman
Budynki te "odpala" sie normalnie tak jak kazde pozostale.

Chodzi Ci pewnie o kostki do budowy zamku, tam musisz oddawac 3 rozne kolory (moze byc nawet zloto) ale zawsze z rozowym. Czyli nie mozesz oddac kombinacji : ROZ+BRAZ+BRAZ ale ROZ+BRAZ+SILVER jest poprawnie.

Chcialem jeszcze przypominec zasady o ktorych czesto sie zapomina:
- polozenie robola na swoj budynek ZAWSZE kosztuje 1 denar.
- W grze 1 na 1, jesli gracz spasuje to drugi gracz placi 3 denary (nie 2) za polozenie robotnika.
- Jesli zabudujemy cala czesc zamku budynkami (np cala wieze) to od razu po tym jest faza punktacji tej czesci.
- Kolejnosc graczy na torze pasujacych do przesuwania provosta na drodze za denary jest od prawej do lewej, a nie od lewej do prawej :) Czyli pierwszy rusza ten gracz ktory pierwszy spasowal.
- Budynki brazowe i szare na ktorych gracz wybudowal hotel, wracaja do puli budynkow, czyli mozna je znowu wybudowac.

Po rozegraniu kilkudziesieciu partii mam kilka mini rad:
- Najlepszym bez watpienia favor torem jest tor z budynkami. Pozniej denary lub punkty zwyciestwa, tor surowcow uzywa sie rzadko.
- Wybudowanie szarych budynkow dajacych po 3 kolory daje duza przewage nad konkurentami. To jeden z kluczy do zwyciestwa, trzeba wybudowac choc jeden taki budynek.
- Denary sa bardzo wazne, szczegolnie na poczatku gry. Nie ma nic gorszego niz brak denara na polozenie robola.

: 08 kwie 2006, 11:28
autor: AvantaR
Ahm, no to zle gralismy bo gralismy, ze do zamku trzeba dac dwa takie same surowce + jedzenie ;)

Ogolnie gralo sie przyjemnie, choc na poczatku wspolgracze byli niezbyt zadowoleni - po prostu T2R nie mieli za bardzo ochoty na nauke tych (powiedzmy sobie szczerze) dosc trudnych zasad. Jednak po pewnym czasie, jak juz mniej wiecej sie pamietalo co sie robi bez patrzenia non stop w instrukcje gra zaczela nabierac rumiencow. Musze tylko znalezc znow ludzi, ktorzy by chcieli dotrzec ta gre i zagrac w spokoju (bo gralismy w kawiarence, do ktorej na poczatku gry wbilo sie pelno halasujacej mlodziezy :/).

Pzdr

: 11 cze 2006, 03:15
autor: blazej
Właśnie jestem po drugim przeczytaniu instrukcji i z kolei ja mam parę wątpliwości:) Dzwine, bo nikt na to nie zwrócił uwagi, a ja czytałem po 5 razy zagadnienie i nie wiem...(czytałem tłumaczenie)

1.Czy stawiając robotnika w karczmie podczas kiedy nie ma tam innego robotnika to w czasie fazy aktywacji karczmy automatycznie przechodzi na pole 2? Czy musi czekać aż ktoś postawi tam innego robotnika?

2. Czy kiedy następuje transformacja rzemieślniczego budynku na, którym jest robotnik to w fazie aktywacji gracz, który ma tam robotnika czerpie korzyść z tego budynku czy robotnik wraca i automatycznie jest rzemieślniczy zastępowany mieszkalnym?

3. Gdy gracz nie ma koste 3 kostek do budowania zamku i nie ma już miejsca na wieżach to ma -2 prestiżu?

4. Czy przy pierwszej łasce stawiamy na pierwszej kolumnie pionek i możemy wybrać z 1 kolumny jedyny profit czy stawiamy na 1 i odrazu przsuwamy i wybieramy profit z 1 lub 2 kolumny?

5. Czy wszyscy są zdania, że do budowy zamku potrzebne są trzy RÓŻNE kostki?

6. Ruch komornika - co oznacza, że porusza on się tylko po pustych polach? To znaczy, że zaczynając z ostatniego neutralnego budynku gdy administator znajduje się za komornikiem ten ostatni porusza się jedno pole do przodu - a skoro porusza się tylko po wolnych polach to ma przeskoczyć wszystkie budynki i wskoczyć na puste pole?

pozdrawiam
[/b]

: 11 cze 2006, 09:13
autor: Dudman
Ad1 Tak, od razu przechodzi na drugie pole. Mozna tam stawiac nawet drugiego swojego robotnika pod warunkiem ze juz jest na prawym polu.

Ad2 Czekasz az zrobisz akcje w fazie aktywacji i dopiero po tym zamieniasz budynek.

Ad3 Sa dwie sytuacje: Jesli gracz postawi robotnika do budowania zamku ale nie wybuduje nawet jednego budynku to traci -2 pkt prestizu w tej samej turze, jesli jest faza podliczania punktow w poszczegolnych czesciach zamku a gracz nie ma tam budynkow to traci w zaleznosci od : Podziemia -2, Mury -3, Wieza -4 pkt

Ad4 Wybieramy profit z pierwszej kolumny
Ad5 Takie sa zasady ze musza byc 3 rozne kostki :)
Ad6 Nigdzie nie pisze ze moze poruszac sie po pustych polach tylko, po budynkach porusza sie tak samo.

: 11 cze 2006, 09:31
autor: Pancho
blazej pisze:5. Czy wszyscy są zdania, że do budowy zamku potrzebne są trzy RÓŻNE kostki?
Trzy różne, ale musi być wśród nich żywność.

: 11 cze 2006, 12:46
autor: Blejzimierz
"3. Gdy gracz nie ma koste 3 kostek do budowania zamku i nie ma już miejsca na wieżach to ma -2 prestiżu?"

No ja sadze ze to raczej bardzo rzadka sytuacja, ale gdyby sie zdarzyla, to nie powinny byc moim zdaniem te 2 punkty prestizu odjete- raczej pierwszenstwo bym dal zasadzie o braku miejsca na wiecej budynkow.
Ale faktycznie taka mozliwosc w instrukcji nie zostala wzieta pod uwage.

Ps. o ile dobrze zrozumialem sytuacje- ja zrozumialem pytanie dotyczace momentu, kiedy swojego robotnika mamy na polu zamku, okazalo sie ze nie mamy jednak 3 kostek zeby postawic domek, ale tak czy siak nie ma go juz gdzie postawic bo skonczyly sie wolne miejsca w sekcji wiez w tej samej turze chwile wczesniej

: 11 cze 2006, 13:11
autor: AvantaR
Pancho pisze:
blazej pisze:5. Czy wszyscy są zdania, że do budowy zamku potrzebne są trzy RÓŻNE kostki?
Trzy różne, ale musi być wśród nich żywność.
A nie jest tak, ze moze byc zywnosc, zywnosc i cos tam innego? Czy musi byc zywnosc, inna kostka numer 1 i inna kostak numer 2 rozna od zywnosci i kostki 1?

Pzdr

: 11 cze 2006, 13:15
autor: Pancho
Sprawa dyskusyjna. W końcu instrukcja pozwala ominąć karę jeżeli nie możemy postawić nowego elementu, bo nie ma wolnego miejsca na wieży. A jeżeli sprawa wygląda inaczej czyli nie mamy materiałów (nie ważne, że i tak nie ma miejsca) to skłaniałbym się do błędu ze strony gracza i ukarania go za to 2 punktami.