Nie ukrywam pytań w spojlerach. Zakładam, że zaglądają tu tylko gracze, którzy są w stanie pomóc i znają już zasady.
1. Czy można mieć więcej niż jednego gościa?
2. Budynek z kosztem "gość". Żeby z niego skorzystać to wystarczy posiadać gościa w swoich zasobach i tyle, czy trzeba dodatkowo go odrzucić?
3. Czy w poszczególnej rozgrywce z danego celu może skorzystać więcej niż jeden gracz?
4. Czy jeśli jakiś budynek jako zysk daje np. gościa, to skąd go wziąć? Wyszukać w talii rozwoju?
5. Czy znaczniki zagrożenia zostają na kolejną grę, czy należy je odrzucić po partii?
Re: Charterstone
: 28 paź 2018, 23:08
autor: sirafin
Ja będę używał spolerów. Do wątku mogą zaglądać też osoby, które chcą zadać pytanie, ale jednocześnie nie chcą przez przypadek zobaczyć informacji o czymś, czego sami jeszcze nie odkryli.
Ad. 1)
Spoiler:
Oczywiście. W trakcie gry karty nie są niczym limitowane, jedynie między rozgrywkami nie możemy schować do swojego kufra kilku kart rozwoju tego samego rodzaju.
Ad. 2)
Spoiler:
Koszt się płaci, nie wystarczy coś posiadać.
Kronika str. 4 - zasada 15 pisze:KOSZT: Zapłać koszt (widoczny po lewej stronie
budynku) z twoich zasobów osobistych do zasobów
ogólnych. Jeśli nie stać cię na opłacenie kosztu, nie
możesz postawić robotnika w danym miejscu.
Ad. 3)
Spoiler:
Oczywiście, jeden cel może być zrealizowany przez kilku graczy, ale pojedynczy gracz nie może zrealizować kilka razy tego samego celu.
Kronika str. 4 - zasada 20 pisze:KOSZT: Umieść 1 znacznik wpływu na karcie
z wykonanym celem. Każdy gracz może zapunktować każdy cel raz na grę.
Ad. 4)
Spoiler:
Kronika str. 3 - zasada 7 pisze:1. ZDOBYWANIE KART: Niektóre budynki udostępniają
określony rodzaj kart jako zysk. Wybierz z planszetki
odkrytą kartę właściwego rodzaju (o ile takowe są).
Ad. 5)
Spoiler:
Kronika str. 2 - Zasada 3 pisze:ZAKOŃCZENIE GRY: Usuń pozostałe znaczniki zagrożenia
z planszy i umieść je w zasobach ogólnych.
Re: Charterstone
: 25 lis 2018, 11:53
autor: Tomson
1) Czy eksportując surowce za pomocą Portu w chmurach muszą one być jednego rodzaju czy może to być np. 1 x drewno + 1 x glina?
2) Czy przygotowując rozgrywkę nr 2 tasujemy wszystkie, nie będące w zasobach osobistych graczy, karty rozwoju czy może te ze stosu odrzuconych kart nadal na nim zostają (odrzucone poprzez eksport w Porcie w chmurach)?
3)
Spoiler:
Odblokowaliśmy pierwszy rodzaj pomocników i otrzymaliśmy kartę celu "posiadaj 3 różnych pomocników". Czy tasujemy ją z pozostałymi kartami celów pomimo tego, iż póki co cel jest niemożliwy do spełnienia?
4)
Spoiler:
Wytyczna do rozgrywki nr 2 "Posiadaj najwięcej monet i surowców". Czy chodzi tu o łączną sumę jednego i drugiego? Czy np. jeden gracz może mieć najwięcej monet, a drugi surowców i obaj dostają punkt chwały?
Re: Charterstone
: 25 lis 2018, 23:02
autor: sirafin
Ad.1) Towar eksportowany w ramach akcji musi być jednego rodzaju, a więc można eksportować tylko surowce albo tylko monety, albo tylko karty karty rozwoju. Nie oznacza to jednak, że surowce muszą być identycznego rodzaju, ani że karty rozwoju muszą być identycznego rodzaju. Można bez problemu eksportować np. 1 drewno + 1 gliny albo 1 kartę asystenta + 1 kartę wzniesionego budynku.
Ad. 2)
Tasujemy odrzucone. Na początku gry mamy świeżą talię.
Ad. 3)
Spoiler:
Tasujemy. Jeśli gracze będą otwierać skrzynki, może się okazać możliwy w trakcie gry.
Ad. 4)
Spoiler:
Chodzi o sumę.
Re: Charterstone
: 27 gru 2018, 17:12
autor: Gelhrid
1. Czy asystenci kupieni przez gracza należą do jego zasobów osobistych i przechodzą z rozgrywki na następną?
2. Czy żetony wpływu w jakiś sposób można odzyskiwać poza następną rozgrywką?
3.
Spoiler:
Czy jak dostałem jednego pomocnika to on mi przechodzi do następnej rozgrywki czy mam go zwrócić do zasobów ogólnych? wydaje mi się że jest mój do końca kampanii bo było napisane, że trafia do moich zasobów osobistych
Re: Charterstone
: 27 gru 2018, 19:19
autor: sirafin
@Gelhrid
Spoiler:
Gracze zachowują całość swoich zasobów osobistych tylko po pierwszej grze.
Na koniec kolejnych gier mogą zachować tylko tyle rzeczy, na ile pozwala im pojemność kufrów (liczba zmalowanych kółek przy każdym symbolu).
Jak widać, domyślnie na następną grę możesz zachować ze swoich zasobów osobistych:
- 1 surowiec
- 1 monetę
- 1 kartę rozwoju
- 1 pomocnika
Z czasem będziesz zwiększać pojemność w wybranych kategoriach i będziesz mógł przenieść więcej rzeczy na kolejną grę. Pamiętaj tylko, że w przypadku kart rozwoju i pomocników nie możesz "dublować" rodzajów zachowywanych elementów. Przykład: jeśli zwiększysz sobie pojemność kart rozwoju do 2, możesz zachować np. jedną kartę asystenta i jedną kartę niewzniesionego budynku, ale zachowanie sobie dwóch asystentów jest niedozwolone.
Podsumowując.
Ad. 1) Asystent to karta rozwoju (ma gwiazdkę na rewersie). Domyślnie możesz zachować tylko 1 taką kartę.
Ad. 2) Z czasem pojawią się zdolności pozwalające odzyskiwać żetony wpływu w trakcie gry.
Ad. 3) Domyślnie możesz zachować 1 pomocnika.
Re: Charterstone
: 01 sty 2019, 20:58
autor: szymuss
Spoiler:
UWAGA SPOILER:)
Siemano wlasnie zasiadamy do rozgrywki w charterstone. Mamy 4 w sumie pytania. a) zostaly nam po 1 rozgrywce 2 tylko karty rozwoju ,bo otworzylismy skrzynki lub kupilismy praktycznie wszystkch asystentow. Czy ktos zaczynal 2 partie z 2-3 kartami na plaszny rozwoju? b) Pojemnosc kufra ,a te kropki. Rozumiem ,ze trzeba miec zamalowane z tylu kufra wszystkie kropki np zlota zeby moc na pojemnosci kufra zamalowac dodatkowe zloto? ( zeby przeszlo do 3 rozgrywki) . c) z rozgrywki zamalowalismy z tylu kuferka 3-4 jakby punkty za kazde 10 pkt zdobyte. Czy w takim razie na poczatku 2 partii dostajmemy ( poza tym c o przenieslimy wszystkim z rozgrywki) dodatkowa 1 monete np czy karte z planszetki rozwoju? Jak tak to skad np bierzmy ta kartke planszy i jak za nia placimy? d) czy w 2 rozgrywce od poczatku mozemy osobowisci uzywać? Jak tak w jaki sposob:) pzdr
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 11:03
autor: sirafin
Ad. a)
Tak, to nic niezwykłego.
Ad. b, c)
Spoiler:
Nie bardzo rozumiem pytania. Z tyłu kufra są nie kropki tylko gwiazdki (czyli chwała). Pojemność to właśnie kropki/kółka do zamalowania. Obie te rzeczy powinny być opisane na naklejkach z zasadami 26 i 29. Ciężko mi cokolwiek odpowiedzieć, gdy nie widzę, na co dokładnie patrzysz i co masz namyśli, gdy piszesz o "kropkach", "jakby punkach", "kartce planszy". Zerknij jeszcze raz do kroniki jak co się nazywa i spróbuj opisać to dokładniej, łatwiej nam będzie się wtedy dogadać.
Ad. d)
Spoiler:
Tak, w drugiej grze można już z nich korzystać. Osobowość zapewnia graczowi po prostu jakąś specjalną zdolność. Zasadę 5 macie już na pewno odblokowaną, która część wymaga dodatkowych wyjaśnień?
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 12:35
autor: szymuss
Spoiler:
b i c - już precyzuje . Chodzi o gwiazdki . Dopiero jak będzie cały rząd zamalowany to rozumiem mogę zamalować kropkę na pojemności kuferka ? Jak skończymy 2 partie to możemy tylko zachować jeden zasób jedno złoto i 1 kartę tak ? Ale gdzieś czytałem ze wszystkie osobowości przechodzą dalej
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 17:16
autor: sirafin
Spoiler:
Gwiazdki (chwała) i kółka (pojemność) to dwie kompletnie osobne rzeczy.
Pojemność pozwala ci zachować część zasobów na następną grę (oczywiście o ile zostały ci jakieś zasoby danego rodzaju). Domyślnie możesz zachować 1 surowiec, 1 monetę, 1 kartę rozwoju (ma gwiazdkę na rewersie) i 1 pomocnika. Tyle maksymalnie może zachować każdy gracz na koniec rozgrywki 2. Na koniec rozgrywki 3 dojdzie nowa zasada związana z powiększaniem pojemności, więc bez obaw.
Karty osobowości nie są kartami rozwoju, mają inny rewers. Karty osobowości nie wliczają się do limitu pojemności i na koniec gry zawsze wracają do twojego kufra. Gdy otwierając skrzynkę odblokujesz nową osobowość, natychmiast odkładasz ją do swojego kufra, nie korzystasz z niej od razu (odkładasz tylko kartę osobowości, kart odblokowanych budynków możesz używać od razu). Na początku każdej gry możesz wybrać jedną ze swoich osobowości, której chcesz używać w danej grze.
Chwała daje ci dodatkowe rzeczy na początku gry. Np. jeśli masz zamalowany do końca rząd gwiazdek z monetą, to zaczynasz grę z 1 dodatkową monetą (i nie jest ważne, czy zachowałeś jakieś monety z poprzedniej gry).
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 19:57
autor: szymuss
Spoiler:
oo dzieki wielkie, a jezeli nie bedziemy mieli pomocnikow w 2 rozgrywce to cos nam poszlo nie tak? Bo poki co nie mamy zadnego budynku czy zasadsy o pomocnikach. Mam pytanie o zasade 5 o osobowosc jeszcze. ,, Kazda oznaczona osobowosc jest warta 5-7 pkt... I pisze ,ze na koniec rozgrywki( czyli 1 z 12 rozgrywek tak?) Tylko mamy podstawowe poki co osobowosci to raczej kazdy z nas uzyje jej zdolnosci. To gdzie mamy zaznaczyc ja ? mazakiem gdzies?:) pzdr i sorry za moze nie jasne pytania ,ale staram sie jak najdokaldniejsz spytac o watpliwosci
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 20:58
autor: sirafin
Spoiler:
Mieszasz ze sobą dwa zdania.
Każda oznaczona osobowość jest warta 5-7 PZ na koniec kampanii.
Na koniec rozgrywki każdy gracz zostanie poproszony o oznaczenie osobowości, jeśli użył jej specjalnej zdolności.
Co to są "podstawowe osobowości"? Każda karta osobowości ma przy nazwie trójkątne pole, które należy zamalować, jeśli w trakcie gry faktycznie użyłeś zdolności tej osobowości.
Pomocnicy zwykle trafiają się, gdy gracz otwiera swoją 3 skrzynkę (mniej więcej). Oczywiście nie jest to regułą, bo gracze mogą otwierać różne skrzynki w różnej kolejności. Im więcej będziecie otwierać skrzynek, tym szybciej odblokujecie nowe rzeczy.
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 21:53
autor: szymuss
Spoiler:
Ok chodzi mi o to ,ze odblkowalismy osobowosc np ze swojej skrzynki . i Przykladowo czarny gracz jest gornikiem. To na bank w 2 partii uzyje tej zdolnosci. Czyli pod koniec 2 rozgrywki zamalowujemy ten trojkat czarny tak? I to pod koniec kampanii jest warte 5-7 pkt. Ale jak uzyje znowu w3 rozgrywce tej samej osobowosci to juz nie zamalowuje bo jednorazowo dostaje te pkt na koniec kampanii ?:) pzdr
Re: Charterstone
: 02 sty 2019, 22:06
autor: sirafin
@szymuss
Zgadza się.
Re: Charterstone
: 06 mar 2019, 12:29
autor: sopelma
Czy Recharge Pack polskiej wersji będzie pasować do angielskiego wydania gry (po 1 kampanii)?
Re: Charterstone
: 06 mar 2019, 14:43
autor: sirafin
Tak. Recharge Pack (pakiet onawiający) zawiera wszystkie karty, nową, pustą Kronikę do wklejania zasad/opowieści, naklejki na kufry graczy (żeby zresetować chwałę/pojemność) i dwie spojlerowe rzeczy, które zostały użyte w pierwszej kampanii.
Właściwie jedyną rzeczą, którą trzeba sobie samemu "dostosować", to nazwy nadrukowane na planszy, bo na kartach i w Kronice będą oczywiście używane polskie
Spoiler:
The Commons - Centrum osady
Zeppelin - Sterowiec
Charterstone - Kamień Dzielnicowy
Grandstand - Trybuna
Treasury - Skarbiec
Market - Rynek
Cloud Port - Port w chmurach
QUOTA - EKSPORT
REPUTATION - REPUTACJA
PROGRESS - POSTĘP
guidepost - WYTYCZNE
Z podstaowej wersji gry będziesz używać drugiej strony planszy i wszystkich drewnianych/metalowych elementów. Niektóre musisz spakować z powrotem do odpowiednich małych pudełeczek.
Re: Charterstone (Jamey Stegmaier)
: 21 kwie 2019, 17:39
autor: 1endriu990
Wesołych świat wszystkim.
Mam pytanie co do pobiera ja surowców ? Czy to jest tak ze jak położę mipla na budynku produkcyjnym to dostaje odrazu surowiec czy w momencie jak go zabieram w kolejnym ruchu razem z miplem ( tak jak w tzolk’innie)
Moim zdaniem patrząc na to z rejs trony ze można wypchnąć innego gracza z pola to lepiej by działało chyba ze surowiec się pobiera w momencie zabiera ja mipla z planszy wtedy można by sobie przeszkadzać. Ale na yt „plansza po kostkach” brali surowiec odrazu po wysłaniu go na dane pole.
Ktoś wie jak to powinno być prawidłowo?
Re: Charterstone
: 21 kwie 2019, 17:54
autor: 1endriu990
Wesołych świat wszystkim.
Mam pytanie co do pobiera ja surowców ? Czy to jest tak ze jak położę mipla na budynku produkcyjnym to dostaje odrazu surowiec czy w momencie jak go zabieram w kolejnym ruchu razem z miplem ( tak jak w tzolk’innie)
Moim zdaniem patrząc na to z rejs trony ze można wypchnąć innego gracza z pola to lepiej by działało chyba ze surowiec się pobiera w momencie zabiera ja mipla z planszy wtedy można by sobie przeszkadzać. Ale na yt „plansza po kostkach” brali surowiec odrazu po wysłaniu go na dane pole.
Ktoś wie jak to powinno być prawidłowo?
Re: Charterstone
: 21 kwie 2019, 19:06
autor: BartP
Na 100% przy kładzeniu.
Re: Charterstone
: 21 kwie 2019, 20:32
autor: 1endriu990
ok, dzieki.
ale to mam racje ze trochę to wypychanie przeciwnika z pola traci sens bo i tak dostanie surowiec , czy raczej nalezy tego unikac bo wtedy pomaga sie przeciwnikowi zaoszczedzic akcje zebrania mipla?
Re: Charterstone
: 22 kwie 2019, 18:05
autor: BartP
Dobrze kombinujesz, pomagasz komuś w ten sposób, bo dłużej obraca meeplami.
Re: Charterstone
: 28 kwie 2020, 07:35
autor: piotrekbier
Mam pytanie odnośnie pomocników.
Odblokowałem kartę pomocnika - kota. Czy to oznacza, że tylko ja mogę zdobywać tych pomocników za pomocą budynków na planszy czy też inne osoby, które nie mają karty pomocnika - kota mogą korzystając z odpowiednich budynków na planszy też go pozyskać?
Re: Charterstone
: 28 kwie 2020, 09:39
autor: Edwardo
piotrekbier pisze: ↑28 kwie 2020, 07:35
Mam pytanie odnośnie pomocników.
Odblokowałem kartę pomocnika - kota. Czy to oznacza, że tylko ja mogę zdobywać tych pomocników za pomocą budynków na planszy czy też inne osoby, które nie mają karty pomocnika - kota mogą korzystając z odpowiednich budynków na planszy też go pozyskać?
Kartę pomocnika kładziesz "na środku stołu" a na niej figurki pomocnika. Jest ona dla wszystkich a nie tylko dla tego kto pomocnika odblokował. Ten kto odblokował dostaje jedną figurkę od razu w ramach bonusu a zdobyć pomocnika może każdy idąc do odpowiedniego budynku.
Re: Charterstone
: 14 cze 2020, 13:12
autor: Parabola
Zaznaczam, że gram w wersję digital, ale to chyba nie ma większego znaczenia
Spoiler:
Jsteśmy w trzeciej rozgrywce i nie do końca rozumiemy te główne cele danej rozgrywki, w sensie zawsze jest tak, że rozgrywkę wygrywa osoba z największą ilością Punktów Zwycięstwa ale zawsze jest też taki mniejszy cel: "wytyczne" i np w drugiej rozgrywce wytycznym było "Miej najwięcej monet i surowców" i tak trochę nie wiadomo, co to wytyczne da na koniec np mój chłopak nie zebrał za dużo monet bo nie wiedział, że to okaże się aż tak ważne przy punktacji, a tu na końcu liczba monet została doliczona do PZ i wygrałam z kretesem i moje pytanie brzmi czy my coś źle rozumiemy, czy zawsze jest taka niewiadoma co się zadzieje z końcową punktacją , co będzie miało na nią dodatkowy wpływ?
Spoiler:
w trzeciej rozgrywce mamy wytyczne: "zrealizuj jak najmniej celów" - w sensie tych z Trybuny i też nie wiemy co to tak naprawdę nam da na koniec... dodatkowo nie wiem co w tym wypadku oznacza "zrealizuj", czy dany cel zalicza się jako zrealizowany dopiero gdy pójdę na Trybunę, czy nawet jeśli nie pójdę, a spełnię jego warunki?
Re: Charterstone
: 14 cze 2020, 13:59
autor: sirafin
Spoiler:
Zasada 27 w Kronice opisuje ideę wytycznych. To specjalne zadania, które na koniec gry dają dodatkowy punkt chwały każdemu, kto zrealizował wymagania związane z wytycznymi i stawiają jednego z graczy przed wyborem, który w jakiś sposób wpłynie na grę. Opcje ukryte pod zdrapką nie zawsze wpływają na punktację.
Spoiler:
Zrealizuj to innymi słowy wykonaj. Liczą się tylko cele, na których gracz ma swój znacznik.