Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcasonne - stawianie podwładnych na zamkniętym obszarz

Post autor: Cin »

climbus pisze:Wątpliwości zaczęły się w dodatku Karczmy i Katedry gdy gracz zaczął stawiać dużego podwładnego do każdego zamykanego obszaru i w ten sposób punktował podwójnie.
Chyba warto też sprostować - duży pionek nie punktuje podwójnie.
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: GeQ »

radusek pisze:Odkąd gram w Carcassonne dręczy mnie jedno pytanie.Czy jak ukończeniu np.drogę a nie było na niej żadnego podwładnego to czy mogę wziąść za nią punkty?
Przepraszam was, ale mimo wszystko chcę się upewnić.
leży na stole jeden kafelek "miasto z początkiem drogi" - dokładam drugi identyczny kończąc tym samym drogę. Czy mogę na niego położyć Zbójcę; stwierdzić, że droga jest zakończona. Zainkasować 2 pkt. i zabrać meepla do swoich zasobów ??

To jest bardzo istotne - bo kładąc kafel już kończę element krajobrazu - czy mogę tak na chwilę dorzucić tam swój meepel - to łatwe punkty.
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
GeQ
Posty: 283
Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
Lokalizacja: Tczew
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: GeQ »

GeQ pisze:
radusek pisze:Odkąd gram w Carcassonne dręczy mnie jedno pytanie.Czy jak ukończeniu np.drogę a nie było na niej żadnego podwładnego to czy mogę wziąść za nią punkty?
Przepraszam was, ale mimo wszystko chcę się upewnić.
leży na stole jeden kafelek "miasto z początkiem drogi" - dokładam drugi identyczny kończąc tym samym drogę. Czy mogę na niego położyć Zbójcę; stwierdzić, że droga jest zakończona. Zainkasować 2 pkt. i zabrać meepla do swoich zasobów ??

To jest bardzo istotne - bo kładąc kafel już kończę element krajobrazu - czy mogę tak na chwilę dorzucić tam swój meepel - to łatwe punkty.
Przepraszam jeszcze raz :mrgreen:
o tym była mowa już wcześniej - nie wiem dlaczego nie przeczytałem raptem 1 strony forum, sorry :roll:
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
ko2a
Posty: 761
Rejestracja: 08 gru 2014, 17:06
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 195 times
Been thanked: 22 times

Re: Carcassonne

Post autor: ko2a »

Mam pytanie co prawda dotyczy ono carcassonne south sea ale sa zbiezne do wersji podstawowej zatem

Czy jesli mam dwoch swoich ludzikow surowce lub pkt mnoze dwukrotnie?

Czy na nowowybudowanym kaflu mozna postawic meepla i od razu zgarnac pkt? Jeslu tak to powoduje przy grze 2os mocne posuniecia szczegolnie w momencie dolozenia lodek aby zebrac ryby (pola w standardowej wersji)

Sa jakies oficjalne zasady na 2 os inne?

Wysłane z mojego GT-S6310 przy użyciu Tapatalka
Danielf
Posty: 223
Rejestracja: 12 gru 2015, 15:34
Lokalizacja: Kraków

Re: Carcassonne

Post autor: Danielf »

Odpowiem, jak jest w podstawowej wersji, bo w south see nie grałem.
ko2a pisze:Czy jesli mam dwoch swoich ludzikow surowce lub pkt mnoze dwukrotnie?
Nie, instrukcja nie uzależnia punktów od ilości pionków.
ko2a pisze:Czy na nowowybudowanym kaflu mozna postawic meepla i od razu zgarnac pkt? Jeslu tak to powoduje przy grze 2os mocne posuniecia szczegolnie w momencie dolozenia lodek aby zebrac ryby (pola w standardowej wersji)
Tak, można położyć pionka na dowolnym obszarze, właśnie dołożonego kafelka, jeśli na tym obszarze nie znajduje się inny pionek. Przykład, który opisałeś, może spełniać te wymagania.
wrogreg
Posty: 45
Rejestracja: 17 sie 2016, 02:05
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: wrogreg »

Pytanie o świnie. Czy jezeli pole należy do kilku graczy to któryś może położyć na nim świnie? Wydaje mi się, że nie ale pytam co Wy myślicie. Pzdr
Ps no i w sumie podobna sprawa z budowniczym, czy jeżeli droga\zamek należy do dwóch graczy to któryś może postawić budowniczego?
Awatar użytkownika
Halmaris
Posty: 116
Rejestracja: 30 kwie 2014, 19:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Carcassonne

Post autor: Halmaris »

Może, w obu przypadkach.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
opulentus
Posty: 520
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: opulentus »

Witam
Mam pytanie odnośnie Czarodziejskiego Przejścia. W instrukcji jest napisane:"...mogą korzystać również pionki, które mają podobne funkcje jak podwładny (Opat, Duży Podwładny, Burmistrz, lub Wóz).
Wobec powyższego mogę położyć mnicha na klasztor otoczony wszystkimi kafelkami i zgarnąć w następnej turze 9 pkt.? Może w tej samej turze?
Mogę również położyć farmera?
Awatar użytkownika
vincentblack
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: vincentblack »

opulentus pisze:Witam
Mam pytanie odnośnie Czarodziejskiego Przejścia. W instrukcji jest napisane:"...mogą korzystać również pionki, które mają podobne funkcje jak podwładny (Opat, Duży Podwładny, Burmistrz, lub Wóz).
Wobec powyższego mogę położyć mnicha na klasztor otoczony wszystkimi kafelkami i zgarnąć w następnej turze 9 pkt.? Może w tej samej turze?
Mogę również położyć farmera?
Generalna zasada Carcassonne stanowi, że nie można podwładnych (żadnego typu) umieszczać w już "zamkniętych" obiektach (ukończonych miastach, zamkniętych drogach, a także obudowanych klasztorach/winnicach/ogrodach/siedzibach kultu), więc odpowiedź na pierwszą część pytania brzmi: nie.

Co do farm/łąk: one zwykle nie są zamknięte, więc na nie zdecydowanie można dokładać podwładnego (oczywiście zgodnie z ogólna zasadą że dana łąka jest "niczyja"), nie jestem pewien jak by wyglądała sytuacja z w pełni obudowaną łąką (zamkniętą przez miasta/drogi/rzekę).
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6536
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: abadura »

Wydaje mi się, że łąki nie traktuje się jako zamkniętej nigdy, nawet jeśli jest fizycznie zamknięta. Inaczej byłaby punktowana przy zamknięciu, a nie na koniec gry. Ale to tylko moja spekulacja.
Awatar użytkownika
vincentblack
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: vincentblack »

abadura pisze:Wydaje mi się, że łąki nie traktuje się jako zamkniętej nigdy, nawet jeśli jest fizycznie zamknięta. Inaczej byłaby punktowana przy zamknięciu, a nie na koniec gry. Ale to tylko moja spekulacja.
Też tak zawsze to traktowałem i tak zawsze grałem.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Posty: 605
Rejestracja: 05 kwie 2013, 10:29
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 67 times
Been thanked: 88 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: Bludgeon »

Użycie księżniczki jest opcjonalne.

Obrazek
Everything you do, think, or say
is in the pill you took today
opulentus
Posty: 520
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: opulentus »

Dobrze rozumiem, że wróżka chroni przed smokiem, ale już przed księżniczką nie?
Awatar użytkownika
Bludgeon
Posty: 605
Rejestracja: 05 kwie 2013, 10:29
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 67 times
Been thanked: 88 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: Bludgeon »

opulentus pisze:Dobrze rozumiem, że wróżka chroni przed smokiem, ale już przed księżniczką nie?
A co jest w instrukcji napisane?
Everything you do, think, or say
is in the pill you took today
opulentus
Posty: 520
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: opulentus »

Musisz odpowiadać pytaniem na pytanie? Jeśli nie wnosisz nic do tematu, to się nie udzielaj.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Posty: 605
Rejestracja: 05 kwie 2013, 10:29
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 67 times
Been thanked: 88 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: Bludgeon »

Jeśli będziesz zadawał pytania na które w instrukcji jest jasna odpowiedź to z pewnością będzie to długa dyskusja :D

Ja mam pytanie które się wczoraj pojawiło w grze:
W instrukcji podstawowej są płytki z wioską na środku i 3 lub 4 drogami wychodzącymi. W dodatku z smokiem są takie same tylko zamiast wioski jest kilka drzewek. Na czym polega problem - w instrukcji do gry podstawowej jest napisane że droga się kończy jeśli wchodzi do wioski, miasta, albo zapętla się. Nie ma nic o wchodzeniu do "zagajnika". W samym dodatku te kafelki nie są w żaden sposób wspomniane.
Everything you do, think, or say
is in the pill you took today
opulentus
Posty: 520
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: opulentus »

Już w pierwszym dodatku pojawił się kafelek z takim mniejszym zagajnikiem. 2 strona instrukcji na dole. "Karczma liczy się do traktów, które prowadzą w prawo i lewo, ale nie do traktu idącego w dół". Z powyższego wynika, że mamy tu zakończenie dróg z trzech różnych kierunków. Analogicznie kafelek z zagajnikiem z 3. dodatku również kończy drogi z trzech różnych stron. Mówimy tu o skrzyżowaniach w kształcie litery T.
Widzisz, wystarczy czytać dokładnie instrukcję. Jak czegoś nie wiesz to pytaj. Cieszę się, że mogłem pomóc.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Bludgeon
Posty: 605
Rejestracja: 05 kwie 2013, 10:29
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 67 times
Been thanked: 88 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: Bludgeon »

No widzisz, tylko w mojej instrukcji nie ma słowa o żadnych karczmach. Pewnie mówisz o instrukcji do 1 edycji albo do któregoś dodatku.
Everything you do, think, or say
is in the pill you took today
Marcin1974
Posty: 112
Rejestracja: 14 gru 2015, 20:55
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Carcassonne Wachturme / Watchtowers / Strażnicy

Post autor: Marcin1974 »

Czy zna ktoś może reguły najnowszego dodatku do Carcassonne Wachturme / Watchtowers / Strażnicy ( taka własna propozycja tłumaczenia) ? Dodatek zawiera 12 płytek. Może ktoś był na targach w Essen i wie coś o tym dodatku? Tam była premiera.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne Wachturme / Watchtowers / Strażnicy

Post autor: WRS »

Najważniejsza notka z zasad - graj z podstawką. Nie będzie żadnych oficjalnych zasad łączących inne dodatki.

Nie kładziemy meepla na wieży!
Jeśli ukończona jest droga albo miasto z kafla z Watchtowerem, zliczamy (podobnie jak z klasztorami) obiekty punktowane na 8 otaczających kaflach + kafel z Watchtowerem.
Np. 2 pkty za meeple, tarcze; 1 pkt za drogi, miasta; 3 pkty za klasztory
Następnie punktujemy normalnie odpowiednie obiekty.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
opulentus
Posty: 520
Rejestracja: 11 wrz 2016, 15:55
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 94 times
Been thanked: 29 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: opulentus »

Tak jak powyżej: "w pierwszym dodatku". Edycja druga.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Posty: 605
Rejestracja: 05 kwie 2013, 10:29
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 67 times
Been thanked: 88 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: Bludgeon »

Nie mam pierwszego dodatku.
Everything you do, think, or say
is in the pill you took today
Marcin1974
Posty: 112
Rejestracja: 14 gru 2015, 20:55
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne Wachturme / Watchtowers / Strażnicy

Post autor: Marcin1974 »

A czy można jaśniej? Nie rozumie zupełnie tego...
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne Wachturme / Watchtowers / Strażnicy

Post autor: WRS »

Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Marcin1974
Posty: 112
Rejestracja: 14 gru 2015, 20:55
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne Wachturme / Watchtowers / Strażnicy

Post autor: Marcin1974 »

Czy możesz wytłumaczyć mi skąd biorą się te punkty opisane w instrukcji ?

https://boardgamegeek.com/image/3226561 ... -wachturme

Jak to jest liczone , że w pierwszym przypadku ktoś otrzymuje 8 punktów bonusowych za wieżę ? Stoi w przykładzie: "4 x meaples x 2 points ) . Jakie 4 pionki ? :roll: Przecież w mieście z przyklejoną wieżą jest jeden pionek.... Na planszy są 4 pionki ale różnych zawodników , no i nie w tym mieście z wieżą...

W drugim przykładzie jest jeszcze ciekawiej.... Bonus 4 punkty za cyt. "4 tiles showing part of city x 1 piont" . Jakie 4 kafelki skoro miasto jest zbudowane z 3 płytek.

O co tu chodzi ???? :shock:
ODPOWIEDZ