Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Krzaczory również dzielą/kończą drogi.
W tym przypadku karczma leży wyłącznie nad prawą odnogą drogi.
(S-CAR str. 30)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Carcassonne

Post autor: krzyss »

Dzięki za wyjaśnienie.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Carcassonne

Post autor: krzyss »

WRS pisze:Krzaczory również dzielą/kończą drogi.
W tym przypadku karczma leży wyłącznie nad prawą odnogą drogi.
(S-CAR str. 30)
Niestety nie jest tak.
W instrukcji jest napisane że Karczma liczy się do traktu, który biegnie w prawo i lewo. W dół/górę się nie liczy.
Dopiero dziś wpadła mi instrukcja w ręce i przeczytałem. Oczywiście piszę o nowej wersji, ale w starej zasady są takie same.
...średniowiecze, rycerze, zamki, piwo, magia, smoki...
andy.tegera
Posty: 1
Rejestracja: 27 mar 2016, 20:03

Carcassonne - Budowniczy...

Post autor: andy.tegera »

Witam,
Posiadam Carcassonne w nowej edycji + oba dodatki także w nowej edycji.
Gramy sobie rodzinnie i gra jest przyjemna dla każdego niezależnie od wieku.
Zasady są proste i poziom rozgrywki w naszej rodzinie jest coraz bardziej trudny ze względu na to że wszyscy grają coraz lepiej [emoji28]

Podczas dzisiejszej tury mieliśmy małą sprzeczkę, którą może ktoś pomoże mi rozwikłać, mianowicie:

Jest kafelek z miastem który należy do mnie, moja żona ma nie łączące się ze mną miasto ze swoim pionkiem.
Wyciąga płytkę, którą łączy w tym momencie obydwa nasze miasta i jesteśmy w tej chwili wspólnym miastem z oba pionkami. (Wiadomo, że w tym momencie nie mogę ani ja ani ona dołożyć żadnego pionka chyba, że znowu postawi nowe miasto i potem się jakimś ruchy połączymy znowu).
Czy na postawionej płytce, która połączyła nasze miasta ma prawo postawić w takiej sytuacji Budowniczego czy nie ?
Bo o ile Budowniczy nie wlicza się do żadnej punktacji itd. to wiadomo, ale nasze miasto jest wspólne i stoję tam Ja i Ona.
Nie wiem czy jest to dozwolone czy nie?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
myszor
Posty: 205
Rejestracja: 13 mar 2013, 14:54
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time

Re: Carcassonne - Budowniczy...

Post autor: myszor »

Dozwolone. Budowniczego dokładasz do miasta, w którym stoi już Twój meeple i tak jest w podanej sytuacji.
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Carcassonne

Post autor: krzyss »

To dziwne ze stara wersja sie rozni od nowej.
mczlonka
Posty: 211
Rejestracja: 01 kwie 2016, 18:23
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Carcassonne

Post autor: mczlonka »

Witam wszystkich!
(mój pierwszy post na forum, więc chciałbym wszystkich pozdrowić :))

Moja przygoda z planszówkami niedawno się rozpoczęła, ale już jestem mocno nakręcony :) Niedawno kupiłem kolejną grę - Carcassonne wraz z 2 pierwszymi rozszerzeniami. Po przeczytaniu instrukcji, przyznam szczerze, że miałem kilka wątpliwości a po przewertowaniu forum i różnych instrukcji (angielskiej, bardowskiej i tej z pudełka - rebelowskiej) mam chyba jeszcze większe...

Prosiłbym o wyjaśnienie mi kilku zagadnień:
1. Mam trakt na stole, składający się z 2 płytek (bez żadnych podwładnych). Następnie dokładam kolejną 3 i tym samym go zamykam. To czy po zamknięcie traktu zostaje automatycznie naliczone punkty (w tym przypadku 0 pkt.) i "blokuje" mi zdobycie punktów? Czy po prostu dokładam płytkę (zamykając trakt) dokładam swojego podwładnego na tejże płytce, liczę punkty (3 płytki = 3 pkt.) i zabieram go z powrotem do swojej rezerwy?

2. Nie wiem jaki powyższy ruch jest wykonalny, więc dam nieco inną sytuację:
Powiedzmy, że na stole są 2 płytki terenu (z lewej początek drogi i z prawej koniec drugi, a pomiędzy luka) i na każdej z nich jest mój podwładny. W kolejnym ruchu dokładam płytkę pomiędzy tymi płytkami i zamykam trakt. To czy z racji tego, że mam na tej drodze 2 swoich podwładnych, to liczę podwójnie (2 podwładnych x 3 płytki x 1 pkt. = 6 pkt.) czy tylko pojedynczo (1 gracz jednego koloru x 3 płytki x 1 pkt. = 3 pkt.)

Z instrukcji zrozumiałem tylko, że jeśli na danym np. trakcie są podwładni równego koloru, to jeśli przy równej liczbie każdy z graczy otrzymuje punkty, a przy większej liczbie jednego z nich punkty otrzymuje tylko ten gracz.

3. I kolejna wątpliwość (odpowiedzi znalazłem, ale są różne, bo z różnych źródeł):
Czy zamknięty zamek składający się tylko z 2 płytek (taka "łezka") jest punktowany za 4 pkt. czy 2 pkt. (z racji łatwości ułożenia i zachęcenia do tworzenia większych miast). Czy jeśli przyjmiemy za 2 pkt. (nawet jeśli jest to "home-rule") to czy wtedy gra jest lepiej zbalansowana/bardziej sprawiedliwa dla wszystkich graczy?

Z góry dziękuję za odpowiedź ;]
Awatar użytkownika
Marudka
Posty: 138
Rejestracja: 13 lip 2015, 09:09
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne

Post autor: Marudka »

Witamy nowego kolegę :mrgreen:
mczlonka pisze: 1. Mam trakt na stole, składający się z 2 płytek (bez żadnych podwładnych). Następnie dokładam kolejną 3 i tym samym go zamykam. To czy po zamknięcie traktu zostaje automatycznie naliczone punkty (w tym przypadku 0 pkt.) i "blokuje" mi zdobycie punktów? Czy po prostu dokładam płytkę (zamykając trakt) dokładam swojego podwładnego na tejże płytce, liczę punkty (3 płytki = 3 pkt.) i zabieram go z powrotem do swojej rezerwy?
1.
W swoim ruchu: losujesz płytkę, dokładasz płytkę i opcjonalnie dokładasz podwładnego na właśnie dołożonej płytce.
Wszelkie 'akcje' rozstrzygane są dopiero po dołożeniu podwładnego (lub położeniu płytki jeśli nie położymy podwładnego).
W tym przypadku po położeniu płytki możesz dołożyć podwładnego, zamkniesz trakt i dostaniesz punkty (w tym przypadku 3pkt), a podwładny wróci do rezerwy.
mczlonka pisze: 2. Nie wiem jaki powyższy ruch jest wykonalny, więc dam nieco inną sytuację:
Powiedzmy, że na stole są 2 płytki terenu (z lewej początek drogi i z prawej koniec drugi, a pomiędzy luka) i na każdej z nich jest mój podwładny. W kolejnym ruchu dokładam płytkę pomiędzy tymi płytkami i zamykam trakt. To czy z racji tego, że mam na tej drodze 2 swoich podwładnych, to liczę podwójnie (2 podwładnych x 3 płytki x 1 pkt. = 6 pkt.) czy tylko pojedynczo (1 gracz jednego koloru x 3 płytki x 1 pkt. = 3 pkt.)

Z instrukcji zrozumiałem tylko, że jeśli na danym np. trakcie są podwładni równego koloru, to jeśli przy równej liczbie każdy z graczy otrzymuje punkty, a przy większej liczbie jednego z nich punkty otrzymuje tylko ten gracz.
2.
Podczas liczenia punktów nie ma znaczenia ilu jest podwładnych.
Ilość podwładnych liczy się jedynie przy rozstrzyganiu sporów np. kiedy na trakcie stoją podwładni różnych graczy.

W tym przypadku powinieneś otrzymać 3pkt.
mczlonka pisze: 3. I kolejna wątpliwość (odpowiedzi znalazłem, ale są różne, bo z różnych źródeł):
Czy zamknięty zamek składający się tylko z 2 płytek (taka "łezka") jest punktowany za 4 pkt. czy 2 pkt. (z racji łatwości ułożenia i zachęcenia do tworzenia większych miast). Czy jeśli przyjmiemy za 2 pkt. (nawet jeśli jest to "home-rule") to czy wtedy gra jest lepiej zbalansowana/bardziej sprawiedliwa dla wszystkich graczy?
3.
Tez spotkałam się z oboma wariantami. W mojej wersji instrukcji jest że dostajemy 4pkt i tak graliśmy.
Marcin1974
Posty: 112
Rejestracja: 14 gru 2015, 20:55
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Tajemnicze elementy na kafelkach nowego Carcassonne ?

Post autor: Marcin1974 »

Czy ktoś wie co to ze elementy , które są na kafelkach nowego Carcassonne ? Oprócz ogrodów ( opisanych w instrukcji ) można odnaleźć jeszcze dwa inne ( zdjęcie ) jak małe zagrody i domki . Czy są one wykorzystywane w jakimś kolejnym dodatku , może ktoś coś wie? W starej edycji chyba ich nie było

https://www.google.pl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
Sledziu_w
Posty: 30
Rejestracja: 01 mar 2016, 21:45

Re: Tajemnicze elementy na kafelkach nowego Carcassonne ?

Post autor: Sledziu_w »

To zwykłe "upiększacze". W podstawce do nowej wersji jest tego pełno i pełnią jedynie funkcje estetyczne.

PS. Jest już dostępny dodatek z rzeką? Myślałem, że do nowej wersji wyszły dopiero dwa dodatki.
Marcin1974
Posty: 112
Rejestracja: 14 gru 2015, 20:55
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Tajemnicze elementy na kafelkach nowego Carcassonne ?

Post autor: Marcin1974 »

No właśnie ciekaw jestem czy to tylko upiększacze ... wszak nie wiedząc o istnieniu opata, ogrody też wyglądały by na zwykłe upiększacze. Może jednak to jakoś wykorzystają :roll: ?

Co do dodatku "Rzeka" to można go otrzymać wyłącznie w każdej innej niż polska wersji podstawki nowego Carcassonne. Nasz dystrybutor amputował go :evil: . Do niedawna można było znaleźć wersję skandynawską z "Rzeką" za mniejszą kwotę niż polskie wydanie - obecnie bardzo trudno w ogóle je znaleźć a cena poszybowała w okolice 120,- zł :mrgreen:
sisetka
Posty: 7
Rejestracja: 05 sty 2015, 07:52

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: sisetka »

Witam
odświeżę trochę temat bo mam taką wątpliwość
w instrukcji jest napisane:
"Wróżka ( jej symbol nie znajduje się na żadnej z kart )
Na początku gry stoi obok planszy. Zawsze wtedy, gdy gracz w trakcie swego
ruchu nie ustawi na zagranej w łaśnie karcie żadnego pionka, może on
ustawić wróżkę na dowolnej karcie, na której stoi już własny pionek."

jak to rozumieć? czy w przypadku wylosowania kafelka na ktorym nie stawiamy swojego pionka bo zasady tego zabraniają np. kafelek z wulkanem lub z księżniczką, wówczas również mamy prawo do przestawienia wróżki? czy tylko jak rezygnujemy z ustawienia swojego pionka na kafelku na którym moglibyśmy go ustawić?
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6536
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: abadura »

sisetka pisze:jak to rozumieć? czy w przypadku wylosowania kafelka na ktorym nie stawiamy swojego pionka bo zasady tego zabraniają np. kafelek z wulkanem lub z księżniczką, wówczas również mamy prawo do przestawienia wróżki? czy tylko jak rezygnujemy z ustawienia swojego pionka na kafelku na którym moglibyśmy go ustawić?
Zawsze grałem tak, że ruszałem wróżkę niezależnie czy pionka nie postawiłem, bo nie mogę czy nie czy nie chcę. Wydaje mi się, że zasady tak właśnie mówią. (Jest też przypadek niemożności ustawienia ze względu na brak pionka.)
sisetka
Posty: 7
Rejestracja: 05 sty 2015, 07:52

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: sisetka »

no tak tez do tej pory grałam, ale nie jestem przekonana czy dobrze
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1291
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: Nidhogg »

sisetka pisze:Witam
odświeżę trochę temat bo mam taką wątpliwość
w instrukcji jest napisane:
"Wróżka ( jej symbol nie znajduje się na żadnej z kart )
Na początku gry stoi obok planszy. Zawsze wtedy, gdy gracz w trakcie swego
ruchu nie ustawi na zagranej właśnie karcie żadnego pionka, może on
ustawić wróżkę na dowolnej karcie, na której stoi już własny pionek."

jak to rozumieć? czy w przypadku wylosowania kafelka na ktorym nie stawiamy swojego pionka bo zasady tego zabraniają np. kafelek z wulkanem lub z księżniczką, wówczas również mamy prawo do przestawienia wróżki? czy tylko jak rezygnujemy z ustawienia swojego pionka na kafelku na którym moglibyśmy go ustawić?
A co Kafelek z magicznymi wrotami, dzięki niemu możemy postawić pionka na innym kafelku a nie właśnie zagranym czy wtedy też mogę postawić wróżkę?
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6536
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: abadura »

Dobre pytanie. Biorąc pod uwagę zasady jak przytoczone i że obie rzeczy są z tego samego dodatku, to powiedziałbym, że położenie portalem na innym kaflu pozwala przemieścić wróżkę. Choć to wbrew duchowi zasady IMHO. No ale tak jest napisane... Może warto zerknąć na zasady angielskie lub niemieckie...
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4131
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: tomb »

Zasady niemieckie mówią, że do przemieszczenia wróżki uprawnia fakt nie umieszczenia w swoim ruchu pionka. Nie ma wskazania na kafelek, tylko na akcję umieszczania pionka.

Ale - użyto tam zwrotu Gefolgsmann, którym określa się w grze podstawowego mepla. Rodzi się pytanie, czy inne rodzaje pionków, np. świnka lub budowniczy, użyte w bieżącej turze, również blokują przestawienie wróżki?
Niestety oryginalne zasady Carcassonne nie są terminologicznie spójne. Ja gram tak, że użycie dowolnego pionka (ale nie elementów takich jak np. mosty, które dokładamy niezależnie od użycia pionków) z dowolnego dodatku uniemożliwia przestawienie wróżki.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6536
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: abadura »

W ogóle zasady Carcassonne nie są mocno dopracowywane ze względu na interakcję dodatków. Kiedyś o tym na BGG rozprawiałem (chyba właśnie w kontekście dodatku z mostami...) i ktoś tam z wydawnictwa przyznał, że tak, że to jest gra rodzinna i nie celują w graczy, którzy mają takie problemy.

A jak widać, tłumaczenia dokładają kolejną warstwę nieporozumień.

Ja bym przyjął, że jeśli nie kładzie się tego pionka, ani nic innego, co robi się zamiast kładzenia pionka. Czyli most OK, bo nie robi się tego zamiast. Ale już na przykład element wierzy (o ile dobrze pamiętam) powinien w takiej interpretacji blokować użycie wróżki, bo robi się to zamiast kładzenia pionka.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4131
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: tomb »

Kolega WRS pisał, że autor ponoć w ogóle nie testuje kombinacji różnych pudełek, a jedynie konkretny dodatek z podstawką.
Cóż, trzeba sobie z miksowaniem rozszerzeń radzić samemu, choć spójna terminologia i przejrzyste zapisy w instrukcji gry o takiej popularności i całkiem długim stażu byłyby mile widziane.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Carcassonne dodatek księżniczka i smok - Pomocy!

Post autor: krokodiler »

Annotated Rules z Carcassonne Central mówią tak:
"When a player does not deploy a follower, the builder, or the pig on his or her turn, the player may now decide to move the neutral fairy next to one of his or her followers."
oraz:
"...since the rules now state that the fairy may be moved when a volcano tile is placed. Indeed, the rules now say that a player may move the fairy whenever he or she does not place a follower. Thus, the player no longer has to “choose” not to deploy a follower—in any case when a follower is not or cannot be deployed, the fairy may be moved."
a także:
"Thus, instead of placing a follower, a player can place a little building. If the player places a little building, he or she cannot move the fairy. If the player moves the fairy, he or she cannot place a little building."
ponadto:
"If the Festival is used to remove a follower, the fairy cannot be moved..."
ponad ponadto:
"Instead of moving the fairy or deploying a follower, builder, or pig, a player may now decide to place one of his or her tower pieces..."

Czyli:
- niepostawienie meepla - czy to z wyboru czy też z zakazu (wulkan) - pozwala ruszyć wróżkę,
- postawienie budowniczego, świniaka, little buldings, segmentu wieży, a także zdjęcie z planszy meepla (Festiwal), traktowane jest jak postawienie meepla i nie pozwala na jej poruszenie.

O użyciu magicznego portalu nic konkretnie nie ma, ale moim zdaniem skorzystanie z portalu uniemożliwi poruszenie wróżki - ważny jest sam fakt postawienia meepla, to, że na innym kafelku - nie ma znaczenia.
climbus
Posty: 2
Rejestracja: 31 lip 2016, 21:03

Carcasonne - stawianie podwładnych na zamkniętym obszarze

Post autor: climbus »

Hej

Mam pytanie. Czy można postawić podwładnego (na trakcie lub w mieście) gdy w danej turze zamykamy ten obszar?

Jako przykład mogę podać miasto. Na planszy jest część miasta i gdy przychodzi moja kolej dokładam cześć zamykającą. W tej samej turze stawiam podwładnego i dostaję punkty za miasto.

Nie mogę tego znaleźć w instrukcji.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10022
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1308 times

Re: Carcasonne - stawianie podwładnych na zamkniętym obszarz

Post autor: rastula »

Tak, mozesz postawić meepla na ostatnim polu zamykanej budowy. oczywiście pod warunkiem, że inne pola są wolne.

po ustawieniu punktujesz i zabierasz go do zasobu
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4476
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Carcasonne - stawianie podwładnych na zamkniętym obszarz

Post autor: garg »

Zdecydowanie można, a nawet trzeba :) .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
climbus
Posty: 2
Rejestracja: 31 lip 2016, 21:03

Re: Carcasonne - stawianie podwładnych na zamkniętym obszarz

Post autor: climbus »

rastula pisze:Tak, mozesz postawić meepla na ostatnim polu zamykanej budowy. oczywiście pod warunkiem, że inne pola są wolne.
A właśnie. Wcześniej wydawało mi się, że nie można postawić podwładnego gdy w danym obszarze stoi podwładny innego gracza a to dotyczy też własnych podwładnych.

Wątpliwości zaczęły się w dodatku Karczmy i Katedry gdy gracz zaczął stawiać dużego podwładnego do każdego zamykanego obszaru i w ten sposób punktował podwójnie. Teraz doczytałem, że nie można postawić podwładnego w obszarze, w którym stoi jakikolwiek podwładny (nawet własny).
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcasonne - stawianie podwładnych na zamkniętym obszarz

Post autor: Andy »

Ale oczywiście są sposoby, żeby np. po zamknięciu miasta mieć w nim więcej niż jednego własnego meepla. A najlepiej o jednego więcej niż ma przeciwnik. :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
ODPOWIEDZ