Zdobycie licencji/praw autorskich
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 10999
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3370 times
- Been thanked: 3251 times
- MichalStajszczak
- Posty: 9463
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1445 times
- Kontakt:
Re: Zdobycie licencji/praw autorskich
Napisałeś to na tyle ogólnie, że faktycznie rację maBOLLO pisze: ↑01 gru 2021, 12:24 Wracam z pytaniem na razie czysto hipotetycznie:
Chcę stworzyć grę na podstawie jakiegoś klasyka cyfrowego
Gra umarła 25lat temu. Nikt jej nie remastował itd. Firma upadła, zniknęła, amba,nul, nic. Kto jest właścicielem praw autorskich aby wydać mi licencję (chyba zależy to wszystko od tego jak była spisana umowa bo auto może przenieść prawa na firmę lub na osobę trzecią) ?
Istotne jest tu wiele kwestii - w jakim kraju gra została wydana, co chcesz z niej wziąć, czy jest to np. jakaś specyficzna nazwa postaci lub przedmiotu itd.
- The Fifth Horseman
- Posty: 148
- Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 165 times
- Been thanked: 53 times
Re: Zdobycie licencji/praw autorskich
99% że w postępowaniu upadłościowym posiadane przez firmę IP zostały komuś sprzedane - niekoniecznie operującemu w branży gier, np z tego co wiem do niedawna prawa do System Shocka były w rękach jakiejś agencji ubezpieczeniowej. Prawa do znaków towarowych (w tym nazwy!) to trochę osobna sprawa, bo wygasają - są rejestry które wypadałoby sprawdzić.BOLLO pisze: ↑01 gru 2021, 12:24Wracam z pytaniem na razie czysto hipotetycznie:
Chcę stworzyć grę na podstawie jakiegoś klasyka cyfrowego
Gra umarła 25lat temu. Nikt jej nie remastował itd. Firma upadła, zniknęła, amba,nul, nic. Kto jest właścicielem praw autorskich aby wydać mi licencję (chyba zależy to wszystko od tego jak była spisana umowa bo auto może przenieść prawa na firmę lub na osobę trzecią) ?
Masz rację że wiele zależy od umów. Raz, że prawa mogły przejść na wydawcę lub pozostać u developera. Dwa, gdy branża raczkowała w latach 90tych, umowy nie zawsze obejmowały przeniesienie praw autorskich na studio i może tak być że prawa do grafiki, fabuły itp spoczywają w rękach członków zespołu którzy za nie odpowiadali - może zacząć poszukiwania od nich?
Jedna rzecz mi się nasuwa - wiem że GOG czasem tego typu "śledztwa" prowadził żeby ustalić obecnych właścicieli. Może skontaktuj się z nimi i zapytaj czy wiedza coś o obecnym stanie praw tej gry (lub firm ktore ją tworzyły/wydawały)?
Re: Zdobycie licencji/praw autorskich
Z tymi IP to jest bardzo śliski temat. Ogólnie to raczej nie ma takiej opcji, żeby IP nie posiadało właściciela, ale często jest tak, że problemy z ustaleniem właściciela IP są tak duże, że lepiej poczekać aż IP wygaśnie. Zwykle IP są skupowane przez podmioty (jak np. Disney), a następnie sprzedawane w pakiecie. I ten pakiet to jest prawo do zrobienia filmu + książki + zabawek. I gdzieś właśnie wśród licencji do zabawek i materiałów promocyjnych można by znaleźć licencję na zrobienie gry planszowej. Dlatego właśnie przez 20 lat nie mieliśmy gier w uniwersum Diuny, a teraz mamy ich wysyp. Wydawcy gier planszowych bardzo trudno jest uzyskać licencję. Nie jestem wcale taki pewien czy historia z Awaken Realms i Nemesis jest taka, że sprytnie obchodzą prawa autorskie, czy może taka, że małe studio z Wrocławia próbowało zdobyć licencję Alien'a, ale było zbyt "cienkie" żeby im się to udało.