MowMiStefan pisze: ↑20 gru 2023, 17:23Dodatku 3 jeszcze nie tknąłem, więc się o nim nie wypowiem
No to tknąłem ten dodatek.
Mamy skończoną Sagę 1 i ledwo poczętą Sagę 2 chciałem zobaczyć jak się gra w LoM - jakoś mi nie dawał spokoju ten dodatek - taki mało naturalny mi się wydawał. No to dorzuciłem cześć mechaniczną bez Sagi 3.
Oczywiscie zagraliśmy na razie 1 raz, więc moze to są nie do końca ostateczne przemyślenia, ale chciałbym zwrócić uwagę na dwa fakty (zasady), które zasadniczo potwierdziłem wertując BGG i odpowiedzi John Clair'a:
1. Nie ma limitu Prime Cargo, który może znajdować się na płytce. To znaczy, że w skutek umiejek załogi albo spawn'u przy pobraniu zetonu może pojawić się "nieskończenie wiele" tokenów na jednej płytce.
2. Można użyć wielu tokenów Prime Cargo na raz w porcie w celu wielokrotnego zwiększenia reputacji u frakcji (lub różnych frakcji) i rozpatruje się je w pełni jeden po jednym (a więc otrzymuje się wszystkie bonusy).
Cóż, w skrócie: gra zmieniła nam się w farmowanie Prime Cargo. Graliśmy w 4 (do czego wrócę niżej) i mimo sugestii dodatku żeby grać z nim do 5 Achievementów stwierdziliśmy, że gramy do 4 (bo to pierwsza gra i jeden z naszej 4 był nowy; dodam też, że gracz, który triggerował Game-End (miał 4 Achi na koniec swojej tury) NIE MIAŁ achievementu za maksymalną reputację frakcji (choć był jedno pole przed nim, ja również) - więc pewnie grając na 5 Achi nie miałoby to takiego znaczenia dla balansu tej akurat rozgrywki.) i na koniec nikt nie miał Achievementu za zatopienie innego gracza a na Achievementcie wygranych walk leżały 4 kostki (w tym 2 moje a ja uwielbiam tam piracic) i wszystkie wynikały z walki ze Statkami Handlowymi.
Dlaczego tak się stało? A głównie z powodu siły Nagród za reputację Frakcji. W jednej z nich pierwszą nagrodą był "Dowolny Upgrade Poziomu 1" dla statku (kolejne jak pamiętam: Level Up Card / Fort / Garnizon / Faktoria, dalej nie pamiętam). Byłem pierwszym graczem, w drugiej turze dostałem na rękę Odkrywcę (i już od razu dałem mu 2 poziom), złapałem Prime Cargo na 1 Rzędzie, wróciłem do Portu, oddałem Cargo i jako uprgade: Płytka z.... Odkryciem Prime Cargo. Powrót na morze, kolejny Prime Cargo na pokład... i WSZYSCY gracze w drugiej turze powtórzyli mój manewr. I wszyscy gracze zbierali już min. 1 PC na turę.
Koincydencji ciąg dalszy: w 1 Rzędzie płytka po prawej to nowa płytka z któregoś dodatku, gdzie budynki kosztują x2. Złapałem tam jakimś cudem 1 Perma kostkę - potem przejął ją Gracz nr 3 (ten co koniec koncow odpalił Game-End i wygrał) i w jednym ruchu stuknął dwa poziomy z frakcją opisaną wyżej stawiając na niej Fort i Garnizon - BUM 7 kostek obrony wyspy, która ma 10 pkt za 1 miejsce i wyspy, którą domyślnie trudno zabudować (bo drogo to kosztuje).
Oczywiscie w grze wystąpiło jeszcze 12824 zdarzeń, które w taki czy inny sposób wpłynęły na rozgrywkę (jak druga wyspa w Rzędzie 1 sąsiadująca z 2 płytkami Otwartego Morza i produkująca 4 Złota na produkcję, która też została bardzo szybko zabunkrowana przez innego gracza - a wyspa Producent w 1 Rzędzie jest super farmą), ale bez wątpienia głównym motywem przewodnim było zbieranie Prime Cargo.
No i co dalej? W sumie niespecjalnie chce mi sie grać z tym dodatkiem - ale uwielbiam Sagi i będę musiał rozgrywając Sagę 3, bo go wymaga. Myślę jednak, że mechaniki LoM powinny być "dodatkiem" do DR, wisienką na torcie, a nie "nadzieniem". Wstępnie myślimy o ograniczeniu nagród za reputację frakcji - o wyłożeniu ich co drugie pole. Myślimy również o drafcie tych nagród - ustalamy, że wykładamy np. 7 (połowa) albo 10, albo nawet 14, ale rozdajemy je po równo (na ile się da) i każdy po kolei układa jedną z tych, które dostał na 1 wybranym polu na nagrody - bo wylosowanie jak my 5 pierwszych pól w jednej frakcji, które zastępują Ci Bosmana i Pierwszego Oficera jest bardzo niezrównoważone (naszym zdaniem).
MowMiStefan pisze: ↑20 gru 2023, 17:23
I i tak nie mogę doczekać się kolejnej gry. Idealnie na 3. Na 2 osoby za bardzo wieje wiatr na planszy i praktycznie nie wchodzimy sobie w drogę. Na 4 osoby jest downtime - szczególnie później, gdzie Combo potrafi się tak ułożyć, że wymaga czasu na rozpatrzenie.
Miałem sie jeszcze odnieść do gry w 4 osoby. Wcześniej pisałem, że niechetnie, teraz zmieniam zdanie - najchętniej w 4. Jest ciasno i dużo się dzieje. W 3 jest już za luźno. W dwie - nudno. Oczywiście jest downtime, nawet przy ogranych graczach, ale wczoraj, grając w 4, pierwszy raz z nowym dodatkiem, z jedną osobą, która wcześniej nie grała i nie znała zasad - zamknęliśmy się w 3 godziny. To nie jest jakiś straszny czas gry. Planowanie nadal na zapas jest średnie moim zdaniem, bo sporo się zmienia, a mając 6 kart na ręku z 3-4 akcjami każda pod koniec gry mówimy o rozpatrzeniu 18-24 akcji (vs 4 akcje z pierwszej tury) - więc NIE MA tu opcji by nie było tego downtime.
sasquach pisze: ↑04 gru 2023, 02:38
Dla mnie podstawka to takie 8/10. Z sagami robi się z tego 9-9.5/10.
Dzięki sasquach, że mnie namówiłeś na tą grę, bo jest przy niej świetna zabawa