Genialne rozwiązania

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Genialne rozwiązania

Post autor: Veridiana »

Zazwyczaj podczas dyskusji o grach oceniamy daną pozycję jako całość. Podoba mi się gra X. Gra Y jest mało interakcyjna. Gra Z jest nudna jak noworoczne przemówienie prezydenta. Ludzie mieli rację, gra H jest wyśmienita! (nie wiem dlaczego "H"...).
Jeśli już oceniamy składowe to: oprawę graficzną, interakcję, wykonanie.

Tymczasem są elementy mechaniki czy pojedyncza zasada, które mogą być wyjątkowe lub wręcz genialne.

Moje trzy typy-zachwyty na chwilę obecną są następujące:
- mechanizm związany z pozwoleniami na budowę w Elasundzie (bomba!)
- zarządzanie indywidualną planszą w Cubie (rewelacja!)
- zasada zawężania kręgu podejrzanych w Mr Jacku poprzez operowanie latarniami (medal za reguł gry!)

Przy okazji chciałam spytać, czy są gry z podobnymi do wymienionych elementami?
Awatar użytkownika
Dzej
Posty: 1399
Rejestracja: 09 sty 2008, 12:47
Lokalizacja: Kraków

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Dzej »

Ten kto wymyślił worker placement powinien dostać pokojowa nagrodę nobla 8)
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Van »

True, true 8)
Mi się podoba proste, acz skuteczne zakazanie mieszania kart na ręce w bohnanzie. Genialnie prosty mechanizm, na którym cała gra się opiera. To takie pierwsze co mi przyszło do głowy.
Na pewno też wybieranie akcji w Rise of Empires oraz w Ad Astrze (inne niż w RoE) daje duże pole do popisu.
No i zaczerpnięte z puerto rico karty akcji w Race for the Galaxy z bonusami dla wybierającego.
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Tycjan »

Dla mnie mechanizmy rozprzestrzeniania się chorób w Pandemicu. Na prawdę wydają się realistyczne.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6470
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 599 times
Been thanked: 950 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Odi »

Dla mnie błyskotliwe są:
- Cyloni w BSG - szerokie możliwości knucia, przede wszystkim łatwość wywołania paranoi
- możliwości kart Przymierza i Saurona w 'Konfrontacji' - nieskomplikowane, ale niesłychanie różnorodne zarazem, dające wielkie pole do popisu dla wielopoziomowego myślenia typu 'ja wiem-że on we-że ja wiem-że on wie'
- żetony rozkazów w AGoT - idealnie pasują do fabuły, kapitalne blefy
- 'Master Spy' w Cold War: CIA vs KGB - przegrywając wygrywa, więc jak grać, starając się przegrać, żeby nie było widać, że nie chcemy wygrać :wink:

Bardzo przyjemne:
- przekupywanie nosiwody w Santiago
- ukryty Dracula w 'Fury of...'
- przekazywanie sobie kolejno kart w Land Unter
- wyznaczanie kolejności poszczególnych graczy przez liderów hanfdlu, rozwoju i wojny w Mare Nostrum
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Van »

Zapomniałem o najważniejszym: bank zasobów i korupcja w Through the Ages! Ogólnie cała gra łączy w sobie mnóstwo świetnych mechanizmów co w rezultacie daje grę niemal idealną.

Pewnie też warto wspomnieć o budowaniu talii w dominionie, sojuszach w Struggle of Empires a nawet o kościach czarów w zlocie czarownic.
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1359
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 161 times
Been thanked: 160 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Zet »

Wieża bitewna w Shogunie (ew Wallenstain'ie, bo chyba tam była pierwsza) :D
Bardzo miły jest też mechanizm ruchu w Snow Tails i Robo Rally
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: kwiatosz »

Losowanie przeciwnika w Cosmic Encounter - ileż to ułatwia, jakże pięknie pozwala zwalić winę na ślepy los :)
Mall of Horror - koniec gry w momencie gdy zostanie tylko określona ilość postaci - no rewelacja, żadne tam liczenie etapów, ma być zjedzona określona liczba postaci i od razu jest to wskazane co najmniej mocarnie - zawsze mnie to zachwycało, takie proste, a tak dużo mówi o tej grze :)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
lb_lb
Posty: 209
Rejestracja: 30 mar 2009, 18:07

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: lb_lb »

Mi się bardzo spodobał system głosowania na ustawy parlamentu w Cubie, gdzie każdy gracz wyciąga ku środkowi dłoń z pieniedzmi i na 3-4 pokazuje jakie tam łapówki przygotował i zawsze je traci.. Całkiem realistycznie to działa;)

Przepiękna listwa rynku surowców w Wysokim Napięciu.

Pandemic i jego rozprzestrzenianie się chorób.

Ekstra sprawa to też łączenie ras ze zdolnościami w Small World.. Jak dla mnie najciekawszy feature gry..
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: konev »

Przebłyski geniuszu widzę w takich oto mechanikach:

Tygrys i Eufrat: konflikty zewnętrzne i wewnętrzne, rozpady i łączenie się królestw, wymuszony równomierny rozwój całego królestwa
Puerto Rico: wybór ról, mechanizm ładowania statków, targu i kolonistów i sposób w jaki te mechaniki ze sobą współgrają
Schotten Totten: prostota i oczywistość zastosowanej mechaniki dedukcji przy zwykłej talii kart i zasadach pokera
Gra o Tron: chyba jedyna gra która zbliża się do stwierdzenia, że jedyną zasadą jest brak zasad. Wolność wyboru i napięcie w tej grze poraża
LoTR: Konfrontacja: żadna chyba gra nie jest w stanie wygenerować tak wielu zapętlonych zapytań What-If w tak krótkim czasie rozgrywki :)

To tak na szybko...
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Andy »

Ruch rzeki w Niagarze.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: ragozd »

Wstrzeliwanie sie katapult w Strongholdzie
Wydawanie i realizacja rozkazow z blefem w Orzel i Gwiazda
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Browarion »

Tyle elementów które podobają się tu, zachwycają tam; dorzucę tylko jeden:
- kupowanie flagi (i korzystanie z dodatkowej akcji) w Goa, i ogólnie cały mechanizm handlowania wybranymi kafelkami
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 508 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: MichalStajszczak »

Roszada w szachach
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: zephyr »

go - za całokształt, parę zasad na krzyż a konsekwencje ogromne
zertz - kulki nalezą do obu graczy na raz, powoduje zadziwiające wrażenie łamigłówki logicznej i atmsfery strachu - ta gra nie wybacza błędów bardzo dosłownie, każda pułapka zastawiona na przeciwnika może obrócić się przeciwko graczowi, każdą niewykorzystaną lukę może wykorzystać przeciwnik
blefuj - przegrywa jeden gracz, gra się szybciej kończy, nie ma player elimination, nawet przy kiepskiej sytuacji jest szansa wygrać
imperial - jesteś inwestorem a nie państwem
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Radek
Posty: 628
Rejestracja: 15 gru 2006, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 6 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Radek »

Fajny jest mechanizm dzielenia kart w San Marco
Awatar użytkownika
SeeM
Posty: 936
Rejestracja: 19 maja 2009, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: SeeM »

Stawanie się coraz silniejszym i rozkręcanie się poprzez zagrywanie nowych lądów i innych manodajnych kart w Magic the Gathering, co powoduje, że gra z tury na turę jest coraz bardziej złożona. To genialnie zaprojektowany aspekt surowców (technicznie to surowce).

Co co TtA, to nie wiadomo czy chwalić TtA, czy Cywilizację.
+ (BGG)
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: konev »

Karty w Race for the Galaxy jako karty-surowce-środek płatniczy.
Zarządzanie ręką w Hive - do końca gry nie musisz nawet wykładać wszystkich owadów i możesz je wprowadzać według własnego uznania (poza królową).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1195
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 259 times
Been thanked: 295 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: siepu »

Magic:
- idea wciąż zmieniającej się gry, gdzie żadna (no, prawie) rozgrywka nie jest taka sama (i sama idea karcianki kolekcjonerskiej);
- mana + colour wheel (skrajnie różne filozofie kolorów + uniemożliwienie grania wszystkimi najlepszymi kartami w jednej talii, a przynajmniej nie bez poświęceń);

La Citta:
- przepływ ludzi pomiędzy miastami;

Dungeon Lords:
- wybór akcji;
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Lucf »

Możliwość ruchu pionka w lewą bądź prawą stronę w Magii i Mieczu.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Browarion »

Lucf pisze:Możliwość ruchu pionka w lewą bądź prawą stronę w Magii i Mieczu.
zdecydowanie. i to, że jak już się zbyt nudzi na niższym poziomie to może zrezygnować z gry. byli w tym pierwsi!! :twisted:
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: Andy »

Niezła jest też możliwość ruchu pionka w jedną stronę w Monopoly. :mrgreen:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: konev »

Andy pisze:Niezła jest też możliwość ruchu pionka w jedną stronę w Monopoly. :mrgreen:
I dwie kostki zamiast jednej z bonusem za wyrzucenie dwóch szóstek. Taka prosta zasada, a trzeba było geniusza, żeby na to wpaść. Po części dzięki temu ta gra jest tak genialna :twisted:
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
ryba555
Posty: 144
Rejestracja: 18 sty 2009, 12:15
Has thanked: 1 time

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: ryba555 »

Tworzenie deka z dostępnych kart w Dominion.
Branie surowców w Osadnikach z Catanu :D
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1240
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 134 times
Been thanked: 61 times

Re: Genialne rozwiązania

Post autor: poooq »

Suwak umiejętności w Arkham Horror.
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
ODPOWIEDZ