Genialne rozwiązania
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Genialne rozwiązania
Zazwyczaj podczas dyskusji o grach oceniamy daną pozycję jako całość. Podoba mi się gra X. Gra Y jest mało interakcyjna. Gra Z jest nudna jak noworoczne przemówienie prezydenta. Ludzie mieli rację, gra H jest wyśmienita! (nie wiem dlaczego "H"...).
Jeśli już oceniamy składowe to: oprawę graficzną, interakcję, wykonanie.
Tymczasem są elementy mechaniki czy pojedyncza zasada, które mogą być wyjątkowe lub wręcz genialne.
Moje trzy typy-zachwyty na chwilę obecną są następujące:
- mechanizm związany z pozwoleniami na budowę w Elasundzie (bomba!)
- zarządzanie indywidualną planszą w Cubie (rewelacja!)
- zasada zawężania kręgu podejrzanych w Mr Jacku poprzez operowanie latarniami (medal za reguł gry!)
Przy okazji chciałam spytać, czy są gry z podobnymi do wymienionych elementami?
Jeśli już oceniamy składowe to: oprawę graficzną, interakcję, wykonanie.
Tymczasem są elementy mechaniki czy pojedyncza zasada, które mogą być wyjątkowe lub wręcz genialne.
Moje trzy typy-zachwyty na chwilę obecną są następujące:
- mechanizm związany z pozwoleniami na budowę w Elasundzie (bomba!)
- zarządzanie indywidualną planszą w Cubie (rewelacja!)
- zasada zawężania kręgu podejrzanych w Mr Jacku poprzez operowanie latarniami (medal za reguł gry!)
Przy okazji chciałam spytać, czy są gry z podobnymi do wymienionych elementami?
Re: Genialne rozwiązania
Ten kto wymyślił worker placement powinien dostać pokojowa nagrodę nobla
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
- Van
- Posty: 1062
- Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: Genialne rozwiązania
True, true
Mi się podoba proste, acz skuteczne zakazanie mieszania kart na ręce w bohnanzie. Genialnie prosty mechanizm, na którym cała gra się opiera. To takie pierwsze co mi przyszło do głowy.
Na pewno też wybieranie akcji w Rise of Empires oraz w Ad Astrze (inne niż w RoE) daje duże pole do popisu.
No i zaczerpnięte z puerto rico karty akcji w Race for the Galaxy z bonusami dla wybierającego.
Mi się podoba proste, acz skuteczne zakazanie mieszania kart na ręce w bohnanzie. Genialnie prosty mechanizm, na którym cała gra się opiera. To takie pierwsze co mi przyszło do głowy.
Na pewno też wybieranie akcji w Rise of Empires oraz w Ad Astrze (inne niż w RoE) daje duże pole do popisu.
No i zaczerpnięte z puerto rico karty akcji w Race for the Galaxy z bonusami dla wybierającego.
Van_Hoover
#Lista gier
#Lista gier
- Tycjan
- Posty: 3200
- Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 32 times
- Kontakt:
Re: Genialne rozwiązania
Dla mnie mechanizmy rozprzestrzeniania się chorób w Pandemicu. Na prawdę wydają się realistyczne.
# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
- Odi
- Administrator
- Posty: 6470
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 599 times
- Been thanked: 950 times
Re: Genialne rozwiązania
Dla mnie błyskotliwe są:
- Cyloni w BSG - szerokie możliwości knucia, przede wszystkim łatwość wywołania paranoi
- możliwości kart Przymierza i Saurona w 'Konfrontacji' - nieskomplikowane, ale niesłychanie różnorodne zarazem, dające wielkie pole do popisu dla wielopoziomowego myślenia typu 'ja wiem-że on we-że ja wiem-że on wie'
- żetony rozkazów w AGoT - idealnie pasują do fabuły, kapitalne blefy
- 'Master Spy' w Cold War: CIA vs KGB - przegrywając wygrywa, więc jak grać, starając się przegrać, żeby nie było widać, że nie chcemy wygrać
Bardzo przyjemne:
- przekupywanie nosiwody w Santiago
- ukryty Dracula w 'Fury of...'
- przekazywanie sobie kolejno kart w Land Unter
- wyznaczanie kolejności poszczególnych graczy przez liderów hanfdlu, rozwoju i wojny w Mare Nostrum
- Cyloni w BSG - szerokie możliwości knucia, przede wszystkim łatwość wywołania paranoi
- możliwości kart Przymierza i Saurona w 'Konfrontacji' - nieskomplikowane, ale niesłychanie różnorodne zarazem, dające wielkie pole do popisu dla wielopoziomowego myślenia typu 'ja wiem-że on we-że ja wiem-że on wie'
- żetony rozkazów w AGoT - idealnie pasują do fabuły, kapitalne blefy
- 'Master Spy' w Cold War: CIA vs KGB - przegrywając wygrywa, więc jak grać, starając się przegrać, żeby nie było widać, że nie chcemy wygrać
Bardzo przyjemne:
- przekupywanie nosiwody w Santiago
- ukryty Dracula w 'Fury of...'
- przekazywanie sobie kolejno kart w Land Unter
- wyznaczanie kolejności poszczególnych graczy przez liderów hanfdlu, rozwoju i wojny w Mare Nostrum
- Van
- Posty: 1062
- Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: Genialne rozwiązania
Zapomniałem o najważniejszym: bank zasobów i korupcja w Through the Ages! Ogólnie cała gra łączy w sobie mnóstwo świetnych mechanizmów co w rezultacie daje grę niemal idealną.
Pewnie też warto wspomnieć o budowaniu talii w dominionie, sojuszach w Struggle of Empires a nawet o kościach czarów w zlocie czarownic.
Pewnie też warto wspomnieć o budowaniu talii w dominionie, sojuszach w Struggle of Empires a nawet o kościach czarów w zlocie czarownic.
Van_Hoover
#Lista gier
#Lista gier
- Zet
- Posty: 1359
- Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 161 times
- Been thanked: 160 times
Re: Genialne rozwiązania
Wieża bitewna w Shogunie (ew Wallenstain'ie, bo chyba tam była pierwsza)
Bardzo miły jest też mechanizm ruchu w Snow Tails i Robo Rally
Bardzo miły jest też mechanizm ruchu w Snow Tails i Robo Rally
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Re: Genialne rozwiązania
Losowanie przeciwnika w Cosmic Encounter - ileż to ułatwia, jakże pięknie pozwala zwalić winę na ślepy los
Mall of Horror - koniec gry w momencie gdy zostanie tylko określona ilość postaci - no rewelacja, żadne tam liczenie etapów, ma być zjedzona określona liczba postaci i od razu jest to wskazane co najmniej mocarnie - zawsze mnie to zachwycało, takie proste, a tak dużo mówi o tej grze
Mall of Horror - koniec gry w momencie gdy zostanie tylko określona ilość postaci - no rewelacja, żadne tam liczenie etapów, ma być zjedzona określona liczba postaci i od razu jest to wskazane co najmniej mocarnie - zawsze mnie to zachwycało, takie proste, a tak dużo mówi o tej grze
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Re: Genialne rozwiązania
Mi się bardzo spodobał system głosowania na ustawy parlamentu w Cubie, gdzie każdy gracz wyciąga ku środkowi dłoń z pieniedzmi i na 3-4 pokazuje jakie tam łapówki przygotował i zawsze je traci.. Całkiem realistycznie to działa;)
Przepiękna listwa rynku surowców w Wysokim Napięciu.
Pandemic i jego rozprzestrzenianie się chorób.
Ekstra sprawa to też łączenie ras ze zdolnościami w Small World.. Jak dla mnie najciekawszy feature gry..
Przepiękna listwa rynku surowców w Wysokim Napięciu.
Pandemic i jego rozprzestrzenianie się chorób.
Ekstra sprawa to też łączenie ras ze zdolnościami w Small World.. Jak dla mnie najciekawszy feature gry..
Re: Genialne rozwiązania
Przebłyski geniuszu widzę w takich oto mechanikach:
Tygrys i Eufrat: konflikty zewnętrzne i wewnętrzne, rozpady i łączenie się królestw, wymuszony równomierny rozwój całego królestwa
Puerto Rico: wybór ról, mechanizm ładowania statków, targu i kolonistów i sposób w jaki te mechaniki ze sobą współgrają
Schotten Totten: prostota i oczywistość zastosowanej mechaniki dedukcji przy zwykłej talii kart i zasadach pokera
Gra o Tron: chyba jedyna gra która zbliża się do stwierdzenia, że jedyną zasadą jest brak zasad. Wolność wyboru i napięcie w tej grze poraża
LoTR: Konfrontacja: żadna chyba gra nie jest w stanie wygenerować tak wielu zapętlonych zapytań What-If w tak krótkim czasie rozgrywki
To tak na szybko...
Tygrys i Eufrat: konflikty zewnętrzne i wewnętrzne, rozpady i łączenie się królestw, wymuszony równomierny rozwój całego królestwa
Puerto Rico: wybór ról, mechanizm ładowania statków, targu i kolonistów i sposób w jaki te mechaniki ze sobą współgrają
Schotten Totten: prostota i oczywistość zastosowanej mechaniki dedukcji przy zwykłej talii kart i zasadach pokera
Gra o Tron: chyba jedyna gra która zbliża się do stwierdzenia, że jedyną zasadą jest brak zasad. Wolność wyboru i napięcie w tej grze poraża
LoTR: Konfrontacja: żadna chyba gra nie jest w stanie wygenerować tak wielu zapętlonych zapytań What-If w tak krótkim czasie rozgrywki
To tak na szybko...
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Re: Genialne rozwiązania
Wstrzeliwanie sie katapult w Strongholdzie
Wydawanie i realizacja rozkazow z blefem w Orzel i Gwiazda
Wydawanie i realizacja rozkazow z blefem w Orzel i Gwiazda
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Genialne rozwiązania
Tyle elementów które podobają się tu, zachwycają tam; dorzucę tylko jeden:
- kupowanie flagi (i korzystanie z dodatkowej akcji) w Goa, i ogólnie cały mechanizm handlowania wybranymi kafelkami
- kupowanie flagi (i korzystanie z dodatkowej akcji) w Goa, i ogólnie cały mechanizm handlowania wybranymi kafelkami
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 508 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Genialne rozwiązania
go - za całokształt, parę zasad na krzyż a konsekwencje ogromne
zertz - kulki nalezą do obu graczy na raz, powoduje zadziwiające wrażenie łamigłówki logicznej i atmsfery strachu - ta gra nie wybacza błędów bardzo dosłownie, każda pułapka zastawiona na przeciwnika może obrócić się przeciwko graczowi, każdą niewykorzystaną lukę może wykorzystać przeciwnik
blefuj - przegrywa jeden gracz, gra się szybciej kończy, nie ma player elimination, nawet przy kiepskiej sytuacji jest szansa wygrać
imperial - jesteś inwestorem a nie państwem
zertz - kulki nalezą do obu graczy na raz, powoduje zadziwiające wrażenie łamigłówki logicznej i atmsfery strachu - ta gra nie wybacza błędów bardzo dosłownie, każda pułapka zastawiona na przeciwnika może obrócić się przeciwko graczowi, każdą niewykorzystaną lukę może wykorzystać przeciwnik
blefuj - przegrywa jeden gracz, gra się szybciej kończy, nie ma player elimination, nawet przy kiepskiej sytuacji jest szansa wygrać
imperial - jesteś inwestorem a nie państwem
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Genialne rozwiązania
Stawanie się coraz silniejszym i rozkręcanie się poprzez zagrywanie nowych lądów i innych manodajnych kart w Magic the Gathering, co powoduje, że gra z tury na turę jest coraz bardziej złożona. To genialnie zaprojektowany aspekt surowców (technicznie to surowce).
Co co TtA, to nie wiadomo czy chwalić TtA, czy Cywilizację.
Co co TtA, to nie wiadomo czy chwalić TtA, czy Cywilizację.
+ (BGG)
Re: Genialne rozwiązania
Karty w Race for the Galaxy jako karty-surowce-środek płatniczy.
Zarządzanie ręką w Hive - do końca gry nie musisz nawet wykładać wszystkich owadów i możesz je wprowadzać według własnego uznania (poza królową).
Zarządzanie ręką w Hive - do końca gry nie musisz nawet wykładać wszystkich owadów i możesz je wprowadzać według własnego uznania (poza królową).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
- siepu
- Posty: 1195
- Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
- Lokalizacja: Olecko / Warszawa
- Has thanked: 259 times
- Been thanked: 295 times
Re: Genialne rozwiązania
Magic:
- idea wciąż zmieniającej się gry, gdzie żadna (no, prawie) rozgrywka nie jest taka sama (i sama idea karcianki kolekcjonerskiej);
- mana + colour wheel (skrajnie różne filozofie kolorów + uniemożliwienie grania wszystkimi najlepszymi kartami w jednej talii, a przynajmniej nie bez poświęceń);
La Citta:
- przepływ ludzi pomiędzy miastami;
Dungeon Lords:
- wybór akcji;
- idea wciąż zmieniającej się gry, gdzie żadna (no, prawie) rozgrywka nie jest taka sama (i sama idea karcianki kolekcjonerskiej);
- mana + colour wheel (skrajnie różne filozofie kolorów + uniemożliwienie grania wszystkimi najlepszymi kartami w jednej talii, a przynajmniej nie bez poświęceń);
La Citta:
- przepływ ludzi pomiędzy miastami;
Dungeon Lords:
- wybór akcji;
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Genialne rozwiązania
zdecydowanie. i to, że jak już się zbyt nudzi na niższym poziomie to może zrezygnować z gry. byli w tym pierwsi!!Lucf pisze:Możliwość ruchu pionka w lewą bądź prawą stronę w Magii i Mieczu.
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Re: Genialne rozwiązania
I dwie kostki zamiast jednej z bonusem za wyrzucenie dwóch szóstek. Taka prosta zasada, a trzeba było geniusza, żeby na to wpaść. Po części dzięki temu ta gra jest tak genialnaAndy pisze:Niezła jest też możliwość ruchu pionka w jedną stronę w Monopoly.
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Re: Genialne rozwiązania
Tworzenie deka z dostępnych kart w Dominion.
Branie surowców w Osadnikach z Catanu
Branie surowców w Osadnikach z Catanu