Strona 8 z 27

Re: Tłumaczenie kart - Agricola

: 22 wrz 2012, 00:32
autor: RunMan
na BGG jest jedynie tłumaczenie kart dużych usprawnień, ale lepsze to niż nic:

karty dużych ulepszeń PL

Re: Tłumaczenie kart - Agricola

: 22 wrz 2012, 11:13
autor: TajemniczyZyly
Wiem, ale to w żaden sposób mi nie pomaga. Akurat duże usprawnienia są widoczne dla wszystkich i je zawsze mogę "od ręki" wytłumaczyć. Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 08:01
autor: Qzka
Witam serdecznie. Mam pytanie dotyczące usuwania niechcianych zwierząt ze swojego gospodarstwa. Z jednej strony w instrukcji napisane jest "Możesz zawsze przenosić zwierzęta pomiędzy miejscami ich hodowli. Możesz również pozbyć się niechcianych zwierząt", a z drugiej strony "Za każdy rodzaj zwierząt, z którego posiadasz 3 lub mniej zwierząt, otrzymujesz minus 3 punkty" Jest to dla mnie nielogiczne, ponieważ jeżeli można usuwać zwierzęta bez żadnych konsekwencji to w jakim celu ktoś miałby zostawiać 3 i mniej zwierząt tego samego rodzaju w ostatniej rundzie gry? Jeśli można je usuwać to reguła dotycząca punktów karnych za 3 i mniej zwierząt wydaje się być nielogiczna bo i tak nikt nie będzie ich zostawiał na koniec rozgrywki. Proszę o wyjaśnienie, czy dobrze interpretuję instrukcję. :)

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 08:08
autor: Veridiana
Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi... Gdy na koniec gry gracz posiada z danego gatunku 3 i mniej sztuk (w tym ZERO) to otrzymuje -3 punkty za ten gatunek. Z drugiej strony, za każdą sztukę zwierzęcia otrzymuje 1 punkt. Więc takie swobodne pozbywanie się zwierzyńca jest właśnie bez sensu, choć czasem konieczne z braku miejsca.

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 08:18
autor: Qzka
Veridiana pisze: Z drugiej strony, za każdą sztukę zwierzęcia otrzymuje 1 punkt.
Według instrukcji: "Każde zwierzę ponad 13-tą owcę, 11-go dzika, 10-tą krowę oraz 9-go konia warte jest jeden dodatkowy punkt", Jakikolwiek punkt za zwierzęta otrzymujemy dopiero, gdy mamy powyżej pewnej liczby zwierząt (wg. tabeli z boku pudełka) nie dostajemy punktów za 1,2 i 3 zwierzęta tak jak piszesz (no chyba, że punkty karne :) )

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 08:36
autor: Qzka
OK, już znalazłem odpowiedź w instrukcji :oops: : "Policz ile posiadasz zwierząt każdego rodzaju, po czym zsumuj te liczby. Każde zwierzę warte jest jeden punkt." jakoś przeoczyłem ten punkt, teraz wszystko ma sens. Veridniana, dzięki za naprowadzenie :)

Dalej mam jednak pewne wątpliwości. W takim razie wychodzi na to, że nie opłaca się zostawiać 2 i 1 zwierzęcia, bo mamy wtedy odpowiednio +2 lub +1 a jednocześnie -3 za mniej niż 4 zwierzęta, więc i tak jesteśmy na minusie. Jeśli mamy 3 zwierzęta to wychodzimy na zero, ale dodatkowo zajmują nam one miejsce w gospodarstwie, więc też jest to niespecjalnie sensowne. Dobrze myślę? :)

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 09:45
autor: mbork
No, ale jak zostawisz 2 zwierzęta, to masz -1, a jak zero, to -3. To istotna różnica.

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 09:55
autor: Qzka
A no tak, teraz załapałem, przecież za brak zwierząt danego gatunku też dostaje się ujemne punkty (-3). Jakoś mi się wcześniej uroiło że 0 zwierząt z danego gatunku=brak punktów karnych :? Dzięki jeszcze raz za pomoc :wink:

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 24 wrz 2012, 18:07
autor: Rune
Z tym liczeniem punktów to faktycznie można mieć problem, jeśli nie wyłapie się z instrukcji, że za każdego zwierzaka jest 1 punkt. Ja tez przy pierwszym czytaniu tego nie wyłapałem ;)

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 25 paź 2012, 19:45
autor: wuszu
Mam pytanie. Jestem dziś po pierwszej rozgrywce. O co chodzi z ogrodzeniami?

Najpierw zbieram je z pola akcji znaczniki ogrodzenia + rozszerzenie. Jeśli dobrze rozumiem instrukcję to znaczniki ogrodzeń mogę położyć na swojej planszy tylko kiedy je wybuduję, używając akcji "płot" lub "mur". Po co w takim razie tyle ogrodzeń skoro w ciągu gry można wybudować jedynie 8 (w każdej turze pojawia się jedno)?
Dlaczego na przykładzie w instrukcji jest ich 9, no i w zasobach 26? Co źle przeczytałem?

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 25 paź 2012, 19:47
autor: Palmer
Bo każdy gracz ma 9 startowych w swojej puli ;)

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 25 paź 2012, 19:49
autor: wuszu
Dwa razy czytałem instrukcję, za każdym razem pomijałem pierwszą stronę... Dzięki!

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 28 paź 2012, 20:17
autor: telon
Kontynuując wątek, mam następujący problem:

1.Czy mogę wymienić piec, np gliniany na kamienny stając ponownie na dużym usprawnieniu
i czy przysługuje mi w związku z tym prawo upieczenia chleba, tak jak ma to miejsce przy pierwszym zakupie?

2.W kartach małych usprawnień znajduję się Małe palenisko. Czy mogę je wymienić na kuchnię,
skoro jest napisane na karcie kuchni "zwrot posiadanego paleniska"?

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 28 paź 2012, 22:40
autor: Eldian
To ja mam pytanie z innej beczki :)
Mam wrażenie że wraz z ekipą dotarliśmy do pewnego impasu. Zdobyć 40+ punktów to nie problem zwykle, często się pojawiają 50-55. No i pytanie: co dalej. Patrze pod koniec gry na tabelkę z punktami, patrze na moją plansze i mam wrażenie że mam prawie wszystko - pola 4, pastwiska 4, zboże, warzywa - 4, zwierzaki zwykle w sumie 7-8, członkowie 15...
No i się zastanawiam - skąd brać więcej punktów? Punkty za karty no to albo podejdą pomocnicy i małe usprawnienia albo nie... a duże usprawnienia nie zawsze idzie kupić, bo czasami to nie po drodze.

I pytanie: czy macie jakiś pomysł, w jaki sposób zmienić taktykę by zdobyć więcej punktów (nie wiem, może np. wiecej kamiennych izb? Tylko skąd tyle kamienia...), czy może jakieś kombinacje z taliami mogą dać fajną grę (typu rezygnujemy z I, i gramy tylko E i K).
Czy też może zastanowić się nad Torfowiskiem? Warto?

Pozdrawiam :)

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 28 paź 2012, 22:59
autor: chrris
telon pisze:Kontynuując wątek, mam następujący problem:

1.Czy mogę wymienić piec, np gliniany na kamienny stając ponownie na dużym usprawnieniu
i czy przysługuje mi w związku z tym prawo upieczenia chleba, tak jak ma to miejsce przy pierwszym zakupie?

2.W kartach małych usprawnień znajduję się Małe palenisko. Czy mogę je wymienić na kuchnię,
skoro jest napisane na karcie kuchni "zwrot posiadanego paleniska"?
Ad.1 Pieców nie wymieniamy, mając jeden z nich, drugi można kupić po normalnej cenie korzystając z odpowiedniej akcji. Przy zakupie zarówno pierwszego jak i drugiego pieca można od razu upiec chleb.
Ad.2 Małe palenisko można wymienić na kuchnię.

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 29 paź 2012, 15:16
autor: telon
chrris pisze: Ad.1 Pieców nie wymieniamy, mając jeden z nich, drugi można kupić po normalnej cenie korzystając z odpowiedniej akcji. Przy zakupie zarówno pierwszego jak i drugiego pieca można od razu upiec chleb.
Czyli wychodzi na to że na stronie http://www.boiteajeux.net/ jest błąd odnośnie tej możliwości.
Dziękuję

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 30 paź 2012, 06:39
autor: mn3006
Na boitejeaux nie ma przecież możliwości zamiany pieca na piec.

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 03 lis 2012, 21:58
autor: Grzeniu
No chyba, że mówimy o małym usprawnieniu "Bakers oven" (nie wiem jak to jest w polskiej wersji językowej :oops: ). Koszt jego zagrania to 1 piec - nie ma znaczenia czy kamienny czy gliniany. Czyli najpierw budujesz 1 piec z dużego usprawnienia - np. gliniany za 3 gliny i 1 kamień. Potem zagrywasz małe usprawienie wystawiając "bakers oven" z ręki, jednocześnie oddając gliniany piec z powrotem do puli dużych usprawnień. Od tego momentu, każdy gracz, łącznie z tobą może ponownie zapłacić 3 gliny i 1 kamień by postawić gliniany piec. Tak więc, o ile nikt cię nie ubiegnie, możesz mieć i "bakers oven" i gliniany piec jednocześnie. A jak się sprężysz to i kamienny dostawisz i będziesz miał 3 piece 8)

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 03 lis 2012, 22:00
autor: mbork
Grzeniu pisze:No chyba, że mówimy o małym usprawnieniu "Bakers oven" (nie wiem jak to jest w polskiej wersji językowej :oops: ).
Piec piekarski?

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 08 lis 2012, 20:39
autor: telon
Grzeniu pisze:Czyli najpierw budujesz 1 piec z dużego usprawnienia - np. gliniany za 3 gliny i 1 kamień. Potem zagrywasz małe usprawienie wystawiając "bakers oven" z ręki, jednocześnie oddając gliniany piec z powrotem do puli dużych usprawnień.
A czy przy akcji tej wymiany pieców przysługuje mi prawo upieczenia chleba na "bakers oven"?

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 08 lis 2012, 22:33
autor: chrris
telon pisze:A czy przy akcji tej wymiany pieców przysługuje mi prawo upieczenia chleba na "bakers oven"?
Tak, przy wymianie pieca glinianego bądź kamiennego na piec piekarski przysługuje akcja pieczenia chleba.

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 19 lis 2012, 19:17
autor: haptism
Pytanie odnośnie małe usprawnienie Ul. W prawym rogu górnym jest narysowany tam jakiś owad, prawdopodobnie pszczoła tam gdzie powinien być napisany koszt w surowcach jak to mam rozumieć?

Re: Agricola - kilka pytań i niejasności...

: 19 lis 2012, 19:40
autor: Edwardo
Pszczoła jest tylko ozdobnikiem :)

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 14 sty 2013, 22:05
autor: meeehau
Mam pytanie, jestem po dwóch rozgrywkach. Istnieje taka możliwość że zabraknie znaczników koni bądź krów? Wiem, że są też żetony które odpowiadają 4 koniom i 4 krowom. Sumarycznie koni jest 18, a zabrakło mi podczas gry, ponieważ w sumie dwóch graczy miało 21 koni.

Re: Agricola- Chłopi i ich zwierzyniec

: 15 sty 2013, 06:44
autor: Veridiana
Raczej mało prawdopodobne. Nigdy mi się nie zdarzyło. A rozmnażaliście tylko po 1 sztuce? I czy dobrze rozkładaliście nowe? (po jednym i tylko, gdy zszedł poprzedni kuń?)