Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
keldorn
Użytkownik wspierający
Posty: 289
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: keldorn » 21 lip 2019, 11:02

Mam pytanie w spawie dodatku z Przedsprzedaży: Wyspy skarbu.
Spoiler:

Astirka
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2016, 13:02

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: Astirka » 22 lip 2019, 20:25

Wg mnie - jako plądrowanie - wskazuje na to dalszy ciąg zdania "[...] i następnie usunąć z gry wierzchni kafelek Wyspy Skarbów". Co do akcji zbiorów - tak, wydaje mi się, że robimy daną akcję dwa razy.

Astirka
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2016, 13:02

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: Astirka » 22 lip 2019, 20:41

Ja również mam pytania - 2 z 3 dotyczą gry klanem Mackinnona:

1) Kiedy treść karty umożliwia mi wydanie 1 robotnika, aby przypisać jeden Surowiec z zasobów ogólnych - czy takim surowcem może być również złoto?

2) Jeżeli posiadam 2 karty:


GILDIĘ INWESTORÓW
(treść):
Akcja: Wydaj 1 robotnika, aby przypisać 1 surowiec z zasobów ogólnych do 1 karty z symbolem skarbca (magazynu) w Twoim Imperium


oraz

BANK KRÓLEWSKI
(treść):

Magazyn 2 złota: 1 złoto/PZ

Akcja: Przypisz 1 złoto, aby otrzymać PZ


To, czy jeśli aktywuję GILDIĘ INWESTORÓW, zaczerpnę $ (przy założeniu, że złoto też jest surowcem) z zasobów ogólnych i położę na karcie BANK KRÓLEWSKI, to czy jednocześnie aktywuję akcję z banku królewskiego?


3) Czy mogę WYPŁYNĄĆ na odległą wyspę ze złotem zamiast ryby?


Z góry dzięki za rozwianie moich wątpliwości !

keldorn
Użytkownik wspierający
Posty: 289
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: keldorn » 22 lip 2019, 23:02

Astirka pisze:
22 lip 2019, 20:41
Ja również mam pytania - 2 z 3 dotyczą gry klanem Mackinnona:
1) Kiedy treść karty umożliwia mi wydanie 1 robotnika, aby przypisać jeden Surowiec z zasobów ogólnych - czy takim surowcem może być również złoto?
2) Jeżeli posiadam 2 karty:
GILDIĘ INWESTORÓW
(treść):
Akcja: Wydaj 1 robotnika, aby przypisać 1 surowiec z zasobów ogólnych do 1 karty z symbolem skarbca (magazynu) w Twoim Imperium
oraz
BANK KRÓLEWSKI
(treść):
Magazyn 2 złota: 1 złoto/PZ
Akcja: Przypisz 1 złoto, aby otrzymać PZ
To, czy jeśli aktywuję GILDIĘ INWESTORÓW, zaczerpnę $ (przy założeniu, że złoto też jest surowcem) z zasobów ogólnych i położę na karcie BANK KRÓLEWSKI, to czy jednocześnie aktywuję akcję z banku królewskiego?
3) Czy mogę WYPŁYNĄĆ na odległą wyspę ze złotem zamiast ryby?
Z góry dzięki za rozwianie moich wątpliwości !
Ad 1. Złoto nie jest surowcem. (strona 3 instrukcji)
Ad 2. Nie bo pobierajac surowiec nie dostajesz złota (patrz odp. Ad 1.)
Ad 3. Tak. "Złoto może zostać użyte zamiast jednego dowolnego surowca, ale nie odwrotnie." (strona 3 instrukcji).

imrowai
Posty: 74
Rejestracja: 09 lis 2018, 21:29
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: imrowai » 03 sie 2019, 13:35

proszę was o pomoc, bo mamy problem z interpretacją zasad "kopiowania" kart, tak więc po kolei:

Obrazek

1. Mam wybudowaną "bitwę morską" dokładam do niej "wyszkoloną załogę" i teraz:
a) taki komplet kart mam traktować jak jedną? tzn wydając 2 robotników, dostanę 2 topory i 2 ryby
b) kopia to po prostu jakby "2ga" taka sama karta w imperium i by ją użyć to muszę też ją tapnąć i wydać 2 robotników by dostać topór i rybę?

Skłaniam sie ku "b" bo wtedy karta rekonesans balonem ma sens - jej działanie polega na przygotowaniu tylko kopi. Dobrze kombinuję?

PS:Tytuł tematu jest niekompletny - brakuje Joanny

Nadab
Posty: 27
Rejestracja: 15 sty 2017, 20:26
Lokalizacja: Siedlce
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: Nadab » 03 sie 2019, 14:54

Według kopia mnie jest to traktowane jako druga identyczna karta, czyli odpowiedź b.
I tak jak piszesz Rekonesans balonem przygotowuje jedną wybraną kartę z cechą Kopia.

Lomax1983
Posty: 6
Rejestracja: 22 sie 2018, 22:44
Has thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: Lomax1983 » 18 sie 2019, 19:05

W instrukcji na stronie 9 w akapicie WAŻNE jest napisane: "... Zarówno lokacje z Cechą, jak i lokacje o typie Pole nie są wyczerpywane, nawet wtedy, gdy gracz wielokrotnie otrzymał z nich korzyści, chyba że na karcie napisano inaczej." To sugeruje, że można kilkakrotnie powtarzać kartę bitwa morska płacą zwykły koszt i karty cechy nie tapujemy.
Wydaję mi się, że tapujemy tylko cechę która jest na karcie wsparcia(np. Robinson), a nie na karcie lokacji. I karta rekonesans balonem odnosi się do tej karty wsparcia.

Obrazek

Lomax1983
Posty: 6
Rejestracja: 22 sie 2018, 22:44
Has thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: Lomax1983 » 18 sie 2019, 19:22

Mam pytanie: Gdy podbijamy czy plądrujemy wyspę(bez różnicy którą) i zabieramy ją do swojego imperium bądź odrzucamy po splądrowaniu to czy w miejsce zabranej(odrzuconej) odkrywamy kolejną? W instrukcji jest zapis w fazie czyszczenia należy odrzucić pozostałe wyspy na stos kart odrzuconych i odkryć nowe. To sugerować by mogło że nie dokładamy wysp. Ale w przypadku 4 graczy może się okazać wypłynie 5,6 czy nawet 7-8 statków. Wtedy pierwsza 4 będzie miała wybór w ciemno lub którąś odkrytą. Jeżeli pierwsze 4 statki wezmą odkryte karty to pozostałe trzeba podbić lub splądrować w ciemno. Czy tak faktycznie jest?

imrowai
Posty: 74
Rejestracja: 09 lis 2018, 21:29
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: imrowai » 18 sie 2019, 20:04

- za zyski z kart "pola" czy "cecha" nie płacisz surowcami. Cechy bonusuja za przeprowadzanie innych działań z np kart akcji, a te są jednorazowe. Karty pola są też wielorazowe tylko by "zebrać" trzeba korzystać z akcji lub pionów.

- ja wysp nie dokładam, kto pierwszy ten lepszy - jest to fajny element negatywnej interakcji. Pamiętaj że wysp nie powinno braknąć - zawsze jest możliwość dociągnięcia ze stosu.. z tym że wtedy nie wiesz co ci się trafi:)

toblakai
Użytkownik wspierający
Posty: 885
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 8 times
Been thanked: 33 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: toblakai » 25 sie 2019, 13:37

Karta cechy "Biały Donżon":
"Cecha: Zawsze gdy aktywujesz Podbitą Wyspę możesz rozpatrzyć jej efekt wa razy.".

Posiadając Podbitą wyspę z akcją: "Wydaj 1 [Ludzik], aby wykonać SKONTRUOWAĆ."

Czy to oznacza, że mogę wydać 1 [Ludzik], aby DWUKROTNIE wykonać SKONTRUOWANIE, czy mogę DWA razy wykonać tą akcję za każdym razem opłacając koszt aktywowania akcji wydając 1 [Ludzik]?

Pierwsza opcja wydaje się bardzo mocna w połączeniu z niektórymi kartami wysp.

Awatar użytkownika
Nidav
Użytkownik wspierający
Posty: 410
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 66 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: Nidav » 25 sie 2019, 13:57

Śmiem twierdzić, że druga opcja jest poprawna - wydajesz dwóch robotników, żeby dwa razy skonstruować. Efektem jest tu całość akcji - wydanie robotnika i użycie akcji skonstruować, a nie tylko efekt końcowy, tj. akcji skonstruowania. Czyli po prostu odpalasz kartę w pełni dwa razy.

hadrian
Użytkownik wspierający
Posty: 562
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: hadrian » 31 sie 2019, 20:57

Sprawdzam trudniejszy szkocki klan i sa pierwsze watpliwosci:

- Bank morski "Magazyn 2 dobra: 1 zloto; Akcja: przypisz 2 dowolne dobra abybotrzymac 1 PZ" - Czy moge w ramach inwestycji przypisac punkt zwyciestwa? Sa karty ktore uwalniaja dobra, moglbym wtedy je odzyskac :)

- Poszukiwacze "Akcja: Uwolnij 1 Dobro z 1 [magazynu] i wyczerp te [karte magazynu]. Otrzymujesz 1 Dobro tego rodzaju i 1 PZ" - Czy moge uwolnic dobro z juz wyczerpanej karty i otrzymac dalsze rzeczy?
Large Hadrian Collider

sasquach
Użytkownik wspierający
Posty: 153
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Has thanked: 13 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek)

Post autor: sasquach » 04 wrz 2019, 22:56

toblakai pisze:
25 sie 2019, 13:37
Karta cechy "Biały Donżon":
"Cecha: Zawsze gdy aktywujesz Podbitą Wyspę możesz rozpatrzyć jej efekt wa razy.".
W FAQ jest wyjaśnienie: https://portalgames.blob.core.windows.n ... faq_pl.pdf
hadrian pisze:
31 sie 2019, 20:57
- Bank morski "Magazyn 2 dobra: 1 zloto; Akcja: przypisz 2 dowolne dobra abybotrzymac 1 PZ" - Czy moge w ramach inwestycji przypisac punkt zwyciestwa? Sa karty ktore uwalniaja dobra, moglbym wtedy je odzyskac :)
I to jest bardzo dobre pytanie, co więcej dobrami są też karty, robotnicy i statki. Obstawiał bym, że nie bo PZ nie mają żadnej fizycznej reprezentacji, a przypisanie wymaga położenia dobra na karcie.
hadrian pisze:
31 sie 2019, 20:57
- Poszukiwacze "Akcja: Uwolnij 1 Dobro z 1 [magazynu] i wyczerp te [karte magazynu]. Otrzymujesz 1 Dobro tego rodzaju i 1 PZ" - Czy moge uwolnic dobro z juz wyczerpanej karty i otrzymac dalsze rzeczy?
Moim zdaniem nie można bo:
a) wyczerpanej karty nie można ponownie wyczerpać bo jak? Obrócić o kolejne 90st? :)
b) wyczerpanej karty nie można użyć, nie jest doprecyzowane, że nie można użyć akcji, tylko w ogóle. Miałem kiedyś sytuację, że mogłem wyczerpać pole (z karty albo wyspy) gdyby chodziło tylko zablokowanie używania akcji to wyczerpywanie pola nie miało by sensu.

litk
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: litk » 09 wrz 2019, 18:46

Możecie mi wyjaśnić o co chodzi z kartą Okoliczna lodziarnia bo nie kumam. Rozumiem że to karta ulepszenia ale o co z tym chodzi, te jadło / jadło? Nie wiem też o co chodzi w koszcie budowy - Zaludnij aby zbudować? Mam dodać sobie ludzika do puli czy co?

Awatar użytkownika
p_olo86
Użytkownik wspierający
Posty: 260
Rejestracja: 04 sty 2017, 11:31
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: p_olo86 » 09 wrz 2019, 18:50

litk pisze:
09 wrz 2019, 18:46
Możecie mi wyjaśnić o co chodzi z kartą Okoliczna lodziarnia bo nie kumam. Rozumiem że to karta ulepszenia ale o co z tym chodzi, te jadło / jadło? Nie wiem też o co chodzi w koszcie budowy - Zaludnij aby zbudować? Mam dodać sobie ludzika do puli czy co?
Karta może być samodzielną lokacją produkującą jedno jedzenie lub ulepszeniem i innej karty, która produkuję jedzenie. Aby ja wybudować musisz wykonać akcję zaludnij na kole akcji.
Szukam ludzi chętnych do pogrania w gry planszowe w okolicach Pomiechówka i Nowego Dworu Mazowieckiego.

litk
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: litk » 09 wrz 2019, 22:03

Co do trybu solo i pierwszego scenariusza, warunkiem jest aby nakarmić jadłem lub rybą każdego ludzika bo inaczej -3 pkt, ale czy w tym przypadku można ich nakarmić złotem, skoro złoto zastępuje surowce?

sasquach
Użytkownik wspierający
Posty: 153
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Has thanked: 13 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: sasquach » 09 wrz 2019, 22:15

litk pisze:
09 wrz 2019, 22:03
Co do trybu solo i pierwszego scenariusza, warunkiem jest aby nakarmić jadłem lub rybą każdego ludzika bo inaczej -3 pkt, ale czy w tym przypadku można ich nakarmić złotem, skoro złoto zastępuje surowce?
Obstawiam, że tak. W podobnych sytuacjach (ryba przy wypłynięciu, jabłko przy przesuwania piona) można, to czemu nie tu. Tylko przy przypisywaniu nie można używać złota jako zamiennika.

sasquach
Użytkownik wspierający
Posty: 153
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Has thanked: 13 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: sasquach » 11 wrz 2019, 14:13

litk pisze:
11 wrz 2019, 09:48
Napisałem do portalu z tymi kafelkami Wyspy skarbów, wydając 2 ryby możemy zebrać surowce tylko raz.
Zebrać surowce jako wykonanie akcji "zbierz" (inne wyspy mają inne akcje) czy zbieranie dóbr które dają dodatkowo wyspy?

litk
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: litk » 11 wrz 2019, 14:25

To chyba jest w ramach akcji wypłyń, gdzie zamiast na pobliskie czy odległe możemy się udać na wyspy skarbów.

sasquach
Użytkownik wspierający
Posty: 153
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Has thanked: 13 times

Re: Osadnicy: Królestwa Północy (Ignacy Trzewiczek, Joanna Kijanka)

Post autor: sasquach » 11 wrz 2019, 17:08

litk pisze:
11 wrz 2019, 09:48
Napisałem do portalu z tymi kafelkami Wyspy skarbów, wydając 2 ryby możemy zebrać surowce tylko raz.
Ale zebrać surowce/dobre z wysypy (to co jest napisane mniejszą czcionką), czy wykonać akcję "zbierz" (która tak jak inne akcje jest napisana dwukrotnie)? Zacytuj co Ci dokładnie odpisali.

ODPOWIEDZ